از آذین‌بندی معابر و بازارها تا برپایی ایستگاه‌های صلواتی به مناسبت دهه کرامت

از آذین‌بندی معابر و بازارها تا برپایی ایستگاه‌های صلواتی به مناسبت دهه کرامت

تاریخ انتشار : ۶ تير ۱۳۹۹
بهارلویی با تشریح برنامه‌های جامعه انجمن‌های اسلامی بازار و اصناف ویژه دهه کرامت، گفت: آذین‌بندی و چراغانی معابر و بازارها، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و ارسال ۵۰۰ هزار پیامک تبریک در روز ولادت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) ازجمله این برنامه‌ها است.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجدخبرگزاری شبستان، جشن‌های مردمی دهه کرامت از (اول ذی‌القعده) همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می شود و تا یازدهم ذی‌العقده، سالروز ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد. در خصوص برنامه های دهه کرامت جامعه انجمن های اسلامی بازار و اصناف در این ایام گفتگویی با «مصطفی بهارلویی»، نماینده جامعه انجمن های اسلامی بازار و اصناف در ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

 

برنامه های دهه کرامت انجمن های  اسلامی بازار و اصناف در چه محورهایی برگزار می شوند؟

 

امسال با توجه به بحران کرونا در حوزه اصناف و بازارهای سراسر کشور با محدویت هایی روبرو شدیم که نتوانستیم تجمعات سال های گذشته را داشته باشیم، یکی از این تجمعات بحث غباروبی به مناسبت های پنجم ذی القعده بود که در تمام استان ها و تهران صورت می گرفت یا برخی از جشن های محدودی که اصناف متولی برگزاری آنها بود امسال اجرایی نشدند، البته در برخی  مساجد که مرتبط با ما هستند شفارش کردیم مابین نماز برنامه های مختصری به ویژه در بازار تهران داشته باشند، در استان ها هم به همین شکل خواهند بود صمن اینکه برنامه زیر سایه خورشید که هر ساله هم در تهران و هم در استان های مختلف با محوریت اصناف برگزار می شد آن هم امسال به دلیل بحران کرونا لغو شد.

 

آستان قدس رضوی برنامه های دهه کرامت خود را با توجه به بحران کرونا چگونه برگزار می کند؟

 

آستان قدس امسال به طور کلی روند برگزاری برنامه های خود را عوض کرده است در واقع برنامه های حرم همه ساله به صورت تجمعی با محوریت اصناف و در سطح بسیار وسیع انجام می شد که امسال همه آنها کنسل شد البته با توجه به بحران کرونا بیشتر به سمت فضای مجازی متمرکز شدیم‌ در همین راستا هم تمام  اخبار، اطلاعات و منابعی که خودمان تولید کردیم و هم برنامه هایی که دوستان در سازمان ها و نهادهای مختلف دیگر تولید کردند به صورت مستمر و دایم در اختیار مخاطبان خود در فضای مجازی قرار می دهیم.

 

شما امسال به مناسبت دهه کرامت چه تعداد پیامک برای مخاطبان خود ارسال خواهید کرد؟

 

یکی از برنامه های ما ارسال پیامک گروهی است، بر همین اساس به مناسبت آغاز دهه کرامت و روز ولادت حضرت معصومه(ع) (روز دختر) بیش از ۵۰۰ هزار پیامک توسط ۲۹ اتاق اصناف کشور و ۱۰۸ اتحادیه صنفی و چندین انجمن اسلامی که دفاتر ما در استان ها فعال هستند، برای مخاطبان ارسال شد که همین برنامه در ششم ذالقعده روز بزرگداشت احمد ابن موسی(ع) و یازدهم ذی القعده روز ولادت امام رضا(ع) در همه استان انجام خواهد شد.

 

تمرکز شما امسال بیشتر روی چه برنامه هایی است؟

 

تمرکز ما امسال بیشتر بر روی آذین بندی و چراغانی توسط اصناف و بازاریان است بر همین اساس دستورالعملی هم تهیه و به همکاران خود در استان ها ارسال کردیم که بحث آذین بندی و چراغانی پاساژها، سر در مغازه ها و نصب پرچم در بازارها را در اولویت قرار دهند همچنین تابلوهای الکترونیکی را در اختیار برخی اصناف قرار دادیم که مطالب مورد نیاز و مختص این ایام را در آنها انعکاس دهند. نصب پوستر و پلاکارد با مضامین اخلاقی و توصیه‌های اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌هایی است که به منظور گرامیداشت دهه کرامت و اعلام ورود به این ایام انجام می شود، همچنین در حوزه خدماتی، توزیع نان صلواتی و برپایی ایستگاه های صلواتی که همه ساله فعال بودند امسال هم در حال ارایه خدمات هستند.

 

در تهران چه برنامه هایی را به مناسبت دهه کرامت پیش بینی کردید؟

 

پیاده روهای تهران که در طول روز تردد زیادی دارد از اول دهه کرامت به مناسبت این ایام آذین بندی شده است تا مردم در جریان این ایام قرار بگیرند ضمن اینکه این روند در بازارهای دیگر استان های کشور نیز اجرا می شود، همچنین جشن و مسابقه از دیگر برنامه‌های ویژه اصناف و بازاریان در ایان ایام بوده است که در صورت موافقت ستاد ملی کرونا بازهم اجرایی می‌شود ما امسال به دلیل بحران کروناملاحظات زیادی داشتیم که انشالله در سال های آینده جبران خواهیم کرد.

 

چه تعداد ایستگاه های صلواتی در دهه کرامت امسال فعال می شوند؟

 

ما در کل کشور  بیش از ۸ هزار اتحادیه داریم که هر کدام برنامه های خاص خود را دارند، آمار و اطلاعات آنها کاملا احصا شده است، انشالله بعد از دهه کرامت اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

 

پایان پیام/ 35