ستاد فهما درصدد رسمیت‌بخشی به فعالیت کانون‌های مساجد است/ فرصت کارآفرینی بچه‌های مسجد فراهم می‌شود

ستاد فهما درصدد رسمیت‌بخشی به فعالیت کانون‌های مساجد است/ فرصت کارآفرینی بچه‌های مسجد فراهم می‌شود

تاریخ انتشار : ۷ تير ۱۳۹۹
ریزانه با بیان‌اینکه ستاد فهما درصدد رسمیت‌بخشی به فعالیت کانون‌های مساجد است، گفت: فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری باید پایه اقتصادی با رویکرد کارآفرینی داشته باشد در این صورت حیات‌شان ادامه می‌یابد و اثربخش خواهند بود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به منظور بررسی نگاه فهما به آینده فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد و فرصت سازی برای خدمت‌رسانی اقتصادی اجتماعی این کانون ها با «جلال ریزانه»، سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه منابع ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

در فصل جدید فعالیت ستاد فهما و طراحی و اجرای رویداد ملی فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)، حمایت از کانون های فرهنگی هنری مساجد با چه کیفیتی انجام می شود؟

 

حمایت از کانون های فرهنگی هنری مساجد به دو صورت نرم و سخت انجام می شود، در حوزه سخت منابع محدود است اما آنچه مطالبه می شود معمولاً مربوط به حمایت های مالی و سخت است، در حالی که آنچه جایش در فهما و کانون های مساجد خالی است، نمایش کیفیت کار کانون ها و متمایز کردن فعالیت آنها است.

در مدیریت استراتژیک بحثی با عنوان تمایز داریم که تاکید دارد سازمان ها برای موفقیت باید بتوانند با دیگر سازمان ها متمایز شوند و پنج مدل تمایز هم مثل محلی، رقابتی و ... عرضه می شود. ما نیز تلاش داریم در حوزه نرم، کانون های فعال در فهما را متمایز کنیم.

 

این متمایز شدن شامل چه ابعادی می شود و چه کیفیتی خواهد داشت؟

 

برای مثال فرصتی که به صورت نرم می تواند در اختیار کانون ها قرار بگیرد، فرصت دیده شده است چون این کانون ها برنامه ها و طرح های بدیع و متنوعی دارند اما زمینه ای که حرف شان دیده و رسانه ای شود و به صورت کلیدواژه برای‌شان مقاله نوشته شود، وجود ندارد، لذا در ستاد فهما می کوشیم این زمینه را برای کانون های مسجدی فراهم کنیم.

 

چه اقدامات دیگری را در حوزه نرم افزاری برای دیده شدن کانون ها و ظرفیت شان در ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در نظر دارید؟

 

اقدام دوم در حوزه حمایت نرم از کانون ها رسمیت بخشی به آنها است. بسیاری از اتفاقات و نوآوری های اعضاء و فعالان کانون ها به دلیل آنکه ثبت نمی شود به مرور اثر معنوی شان را از دست می دهند، از این رو، از اقدامات مهم ستاد فهما رسمیت بخشی به فعالیت کانون ها است.

سومین اقدام نرم و راهبردی برای حمایت از کانون ها آن است که تریبون ارائه و سخن گفتن به آنها بدهیم. طرح «هر مسجد، یک خبرنگار»، خبرگزاری شبستان، صفحه ایجاد شده برای کانون ها در پورتال بچه های مسجد با امکان درج دیدگاه ها، انتقادات، پیشنهادات و نظرات شان در صفحه ای که بالای آن عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درج شده است ازجمله این فرصت آفرینی ها برای ارائه نظر و سخن گفتن است.

 

آیا در حوزه سخت افزاری حمایت از کانون ها نیز برنامه ای در دست اجرا دارید؟

 

در حوزه سخت افزاری، شبکه سازی اهمیت دارد تا با مدل های کارآفرینی که در اختیار کانون ها قرار می دهیم کمک کنیم این کانون ها منافع ریالی هم کسب کنند.

 

کرونا چه فرصت هایی را برای خدمت رسانی و نقش آفرینی کانون های مساجد در عرصه های اقتصادی و اجتماعی فراهم کرده است؟

 

کرونا در عین تهدید، روند کلانی را در سطح جهان ایجاد کرد که این روند ابعاد اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی، سیاسی و فرهنگی نیز داشت. شخصا از اتفاقاتی که در دوران کرونا رخ داد به سایبر بیولوژیک یعنی تهدیدات سایبری- زیستی یاد می کنم که همه روندهای موجود را قطع می کند.

از نظر بیولوژیک کرونا ویروسی است کشنده اما آنچه بیشتر فضای جامعه را متاثر کرد جنبه سایبری بود یعنی به جای آنکه مردم راه های مقابله را یاد بگیرند، در مرحله اول ترسیدند و ترس همه جامعه را فرا گرفت و مدارس و بسیاری از کسب و کارها تعطیل شد حتی بر دولت هم تاثیر گذاشته و 12 و 13 فروردین ماه هیچ کس بیرون نرفت اینها تاثیر سایبر بیولوژیک است.

در حوزه سیاسی البته خیلی‌ها در این فضای سایبر بیولوژیکی موج سواری کردند در کسب و کار هم این رخداد اثرات بسیاری داشت جنبه اجتماعی اقتصادی آن در کانون ها حوزه های فرصت و تهدید را با هم داشت.

 

این تهدیدات و فرصت ها چه چیزهایی بودند؟

 

فرصت اینکه مسجد نهاد مولد در جامعه و پایگاهی است که همیشه می تواند موردوثوق مردم باشد حتی در حوزه اقتصادی؛ قبلا درباره نقش اقتصادی مساجد تردید بسیار بود اما راه اندازی کارگاه های تولید ماسک و ... نشان داد این خانه های خدا ظرفیت اقتصادی هم دارند به شرط اینکه بازار هم برای‌شان فراهم باشد، یعنی اعضای کانون ها در عین فعالیت فرهنگی هنری در این حوزه هم خوش درخشیدند.

ظرفیت های عظیمی در حوزه های اجتماعی اقتصادی در مساجد وجود دارد و اینها در دوران کرونا شناسایی شد.

البته کرونا تهدیداتی هم داشت مثلا درجه بالای آسیب پذیری ما در حوزه روابط اجتماعی، مثل اینکه حتی یک صله رحم کوچک را هم نتوانستیم مدیریت و خدمت رسانی کنیم. اما بعد در رزمایش مواسات و کمک مومنانه یا روز قدس دیدیم، می شود در شرایط کرونا هم حضور فعال اجتماعی داشت هم در فضای واقعی و هم سایبری.

 

چه الزاماتی برای ورود جدی کانون ها به فضای کارآفرینی باید ایجاد شود؟

 

باید درباره کارآفرینی کانون های مساجد کار و مطالعه کنیم، همچنین، از ظرفیت دانشگاه و فضای رساله های دکتری برای این مهم استفاده شود که به ما مدل ارائه کنند و زمینه اجرایی شدن آنها را ایجاد و به عنوان الگوی کارآفرینی معرفی شان کنیم.

آنچه به عنوان کارشناس فرهنگ و آینده پژوهی و مدیریت دولتی در حوزه فعالیت کانون های مساجد ضروری می دانم آن است که فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری باید پایه اقتصادی با رویکرد کارآفرینی داشته باشد در این صورت حیات شان ادامه می یابد و اثربخش خواهند بود. ما برای هر امری هزینه کنیم به اثربخشی آن هم نظر خواهیم داشت.

پایان پیام/ 9