رونمایی از مجموعه «آواهای رضوی ایران زمین» در دهه کرامت/پیشتازی بچه‌های مسجد در تولید آثار فاخر رضوی

رونمایی از مجموعه «آواهای رضوی ایران زمین» در دهه کرامت/پیشتازی بچه‌های مسجد در تولید آثار فاخر رضوی

تاریخ انتشار : ۷ تير ۱۳۹۹
رفائی با اعلام رونمایی از «آواهای رضوی ایران زمین» شامل آثار ۷۰ هنرمند موسیقی نواحی کشور درباره امام رضا(ع) در دهه کرامت، گفت: درصدد خلق آثار فاخر و موزه‌ای از طریق جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع) هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ریاست کارگروه هنری ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت بر عهده بنیاد بین المللی امام رضا(ع) است که به تناسب شرایط کرونایی این روزهای کشور برنامه های متنوعی را برای این دهه تدارک دیده است. به منظور اطلاع رسانی از آنچه در این حوزه انجام می شود با «سیدجواد رفائی»، مدیر این کارگروه و نماینده بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت گفتگویی ترتیب داده ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

با توجه به شرایط کشور و شیوع کرونا که فرصت اجرای برنامه های حضوری را محدود کرده است، کارگروه هنری ستاد بزرگداشت دهه کرامت برای این ایام چه برنامه هایی را تدارک دیده است؟

 

بنابر مصوبه کارگروه هنری ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، مقرر است آثار جشنواره های پیشین امام رضا(ع) در سال های گذشته که کمتر دیده شده اند در فضای مجازی، در معرض دید عموم قرار داده شود تا از این طریق امکان بازبینی و بازآفرینی این آثار در فضای مجازی فراهم شود.

خوشبختانه، این حرکت به سمت و سوی عرضه و نمایش مجازی آثار، بازدیدها را چندین هزار برابری کرده است.

 

با توجه به آنکه عرضه تولیدات کارگروه هنری ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت به صورت نمایشگاهی تعداد بازدیدکنندگان آنها را محدود می کند، آیا برنامه ای برای افزایش سطح مخاطبان خود دارید؟

 

در این راستا در تلاشیم از سال آینده دو ویژگی قابلیت عرضه خیابانی و مجازی در تولید آثار لحاظ شود، یعنی نیاز نباشد مردم برای بازدید این آثار بروند بلکه ما به سمت آنها برویم و نیز با حضور در فضای مجازی، در مقابل آنچه با سنت ها و فرهنگ ما مغایرت دارد، ارزش های واقعی برگرفته از فرهنگ رضوی را در این فضا عرضه کنیم.

 

چه برنامه های دیگری را برای دهه کرامت امسال که با شرایط کرونا همراه است، تدارک دیده اید؟

 

از دیگر تدارکات، ویژه‌برنامه «چراغانی» است که پخش آن از شبکه سوم سیما همزمان با شب ولادت حضرت معصومه(ع) آغاز شده و تا سالروز ولادت امام رضا(ع) ادامه دارد.

یکی از کارهای مهم بنیاد بین المللی امام رضا(ع) همه ساله برگزاری جشن شب میلاد حضرت ثامن الحجج(ع) بود که امسال به دلیل کرونا این جشن را در برنامه چراغانی شبکه سه برگزار می کنیم. قدردانی از خادمان امام رضا(ع) در پنج شب پایانی این ویژه برنامه نیز پیش بینی شده است.

 

بنیاد بین المللی امام رضا(ع) پیش از دهه کرامت چه زمینه سازی هایی را برای ترویج فرهنگ رضوی در فضای مجازی انجام داده است؟

 

بنیاد قبل از این هم در فضای مجازی فعالیت داشت؛ برای مثال قبل از دهه کرامت کارگاه گرافیک «همدلی» برگزار شد که همدلی در سیره رضوی را ترویج می کرد و حدود 70 هنرمند و استاد گرافیک در این کارگاه حضور یافتند و تولیداتی همچون موشن گرافی، تصاویر بیلبوردی و ... شامل 100 اثر در آن تولید و در سایت تولیدات دهه کرامت بارگذاری شد تا همه نهادها و سازمان ها بدون هیچ هزینه ای از آنها استفاده کنند.

 

آیا برنامه رونمایی از آثار هم برای دهه کرامت توسط کارگروه هنری ستاد هماهنگی بزرگداشت این دهه تدارک دیده شده است؟

 

بله؛ مجموعه «آواهای رضوی ایران زمین» شامل 10 لوح فشرده از آثار 70 هنرمند محلیِ موسیقی نواحی کشور که حتی برخی از آنها از دنیا رفته اند و درباره امام رضا(ع) آثاری را خوانده اند با همکاری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و انجمن موسیقی ایران در دهه کرامت رونمایی می شود. این لوح ها در شمارگان چندصد عددی تولید شده و به علاقمندان عرضه می شود.

علاوه بر این، هشت نمایشنامه نیز با موضوع رضوی آماده شده که در دهه کرامت رونمایی و تکثیر می شود تا در جشنواره تئاتر رضوی هم مورد استفاده قرار بگیرد و در آینده آنها را روی صحنه ببینیم. همچنین، مجموعه آثار شعر شاعران ایران زمین به ویژه دوره معاصر و برخی از شعرای متقدم درباره امام رضا(ع) نیز در این دهه مبارک رونمایی می شود.

البته این رونمایی ها در آئین های مختلف و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

روند برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به چه صورت است و اختتامیه رشته های مختلف چه زمانی برگزار می شود؟

 

جشنواره های امام رضا(ع) همچنان در مرحله فراخوان و جذب آثار قرار دارند و با توجه به اینکه با شیوع کرونا شرایط نامشخص است، تاکید شده اختتامیه جشنواره ها به یکی از سه شیوه ای که بیان می شود، انجام شود. یا از آبان ماه و بعد از ماه صفر اختتامیه ها برگزار شود یا به دلیل تداوم شیوع کرونا برگزیده ها را از طریق شبکه های استانی و لایوهای مجازی معرفی و تقدیر کنیم و یا آنکه به صورت غیرحضوری اختتامیه ای نداشته باشیم و صرفاً برگزیده ها را معرفی کنیم.

 

رویکرد بنیاد در برگزاری جشنواره های امام رضا(ع) چیست؟

 

نکته مهم آنکه رویکرد بنیاد بین المللی امام رضا(ع) آن است که همه جشنواره ها منتج به آثار قابل ارائه و فاخر شود، یعنی تاکید بنیاد و جشنواره های رضوی بر کیفیت آثار است لذا آثاری که از نظر درجه، رتبه اول را کسب کنند از حمایت های بیشتر، و از آثار با کیفیت درجه دو و سه، حمایت های کمتری می شود نه آنکه حمایت ها را به برنامه های شعاری اختصاص دهیم.

اساساً رویکرد بنیاد بین المللی امام رضا(ع) تولید آثار فاخر و موزه ای و تبلور فرهنگ رضوی از این طریق است، از این رو، تلاش داریم هنرمندان فاخر به جشنواره امام رضا(ع) جذب شوند تا آثار کمی و کیفی فاخر تولید شود.

همچنین، به سمت خرید آثار هنری فاخر از هنرمندان می رویم که این نیز نوعی حمایت از تولیدات هنری رضوی محسوب می شود.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد در برگزاری کیفی و کمی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) چه نقشی دارند؟

 

در برگزاری جشنواره های مذهبی آئینی، بچه های مسجد در اولویت بوده و پیشتاز هستند. باید تلاش کنیم ارزش های دینی به مردم برسد که پایگاه اول برای این مهم مسجد است و ایفاگران نقش اصلی، بچه های مسجد هستند. کسی منکر این نیست که مسجد در عین جایگاه قدسی می تواند پایگاه تولید و عرضه آثار هنری فاخر باشد که با تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد این مسئله پررنگ‌تر شده است.

پایان پیام/ 9