کانون های فرهنگی هنری از دغدغه مندترین تاثیرگذاران در معرفی دهه ارزشمند کرامت هستند

کانون های فرهنگی هنری از دغدغه مندترین تاثیرگذاران در معرفی دهه ارزشمند کرامت هستند

تاریخ انتشار : ۷ تير ۱۳۹۹
رحیمی گفت: مساجد و کانون های فرهنگی هنری از دغدغه مندترین تاثیرگذاران در معرفی دهه ارزشمند کرامت بوده اند و اگر این کانون های مردمی، بیش از پیش، حمایت شوند به یقین با شناخت ظرفیت و ظرافت هایِ لازم، موفق تر از امروز به رسالت خویش عمل خواهند کرد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد، در این میان ششم ذیقعده به نام روز حضرت شاهچراغ (ع) نامگذاری شده است.

«عنایت الله رحیمی»، استاندار فارس پیرامون دهه کرامت پاسخگو سئوالات ما بود که آن را در زیر می خوانید:

 

 از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

دهه کرامت، فرصت ارزشمندی برای معرفی سیره اهل بیت (ع) است، اگر جشن ها و برنامه های این دهه، علاوه بر بن مایه های ارزشمند متناسب با زمان، از تنوع و جذابیت، برخوردار باشد می تواند باعث رشد فکری و اخلاقی اجتماع شود و قطعا قرین توفیق خواهد بود.

 

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

برای نهادینه شدن این نام مبارک و پاسداشت عنایت ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی، مستلزم عزم و اراده نهادهای فرهنگی از جمله صدا و سیما، مبنی بر تولید محتواهای جذاب، ماندگار و قابل ارائه به مخاطبان و همچنین، درج یک درس در این خصوص، در کتاب دین و زندگی یکی از پایه های آموزشی مدارس کشور است.

 

چه توقعی شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) دارید؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند؟ 

انتظار دارم که علما، دانشگاهیان، فرهنگیان، شعرا، نویسندگان، هنرمندان و آحاد مردم به ویژه رسانه ها، در شناساندن مرام، منش و سیره اهل بیت و حضرت احمد بن موسی، شاهچراغ (ع)، بذل عنایت کنند و علاوه بر آن که خود، عامل به این مشی و منش باشند، متناسب با ذائقه نسل جدید، معارف الهی را به کام جان جوانان مشتاق حقیقت، بنوشانند، به یقین، نقش فرهنگوران، نقشی کلیدی و تاثیرگذار است به ویژه اگر اقدامات آنان، به گوهر ادب و هنر آراسته شود.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

برنامه های زیادی به این مناسبت تاکنون طی سال های اخیر اجرا شده است اما حجم برنامه های سطحی نسبت به برنامه های عمیق و اثرگذار و فرهنگ ساز بسیار بیشتر بوده است، در صورتی که هدفگذاری و برنامه ریزی کارشناسی و جامع تری برای معرفی حضرت شاهچراغ (ع) از جمله برگزاری سمینارهای علمی و جشنواره های فرهنگی و تدوین دایره المعارف آن حضرت، انجام شود، دهه کرامت از تاثیر بیشتری نسبت به قبل برخوردار خواهد بود.

 

 آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

گرچه همواره و به خصوص در سال های اخیر، تلاش و اقدامات ارزنده ای بدین منظور انجام شده اما گستردگی معارف و تنوعِ سلایق و نحوه ارائه آن برای نوجوانان و جوانان، مستلزم برنامه ریزی مبتنی بر روانشناسی و جامعه شناسی اقشار و آحادِ تشنه حقیقت است که این مهم بر عهده مسئولان و متولیان فرهنگی است.

 

 کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟

مساجد و کانون های فرهنگی هنری و دیگر مراکز تبلیغی – مذهبی از دغدغه مندترین تاثیرگذاران در معرفی دهه ارزشمند کرامت بوده اند و اگر این کانون های مردمی، بیش از پیش، حمایت شوند به یقین با شناخت ظرفیت و ظرافت هایِ لازم، موفق تر از امروز به رسالت خویش عمل خواهند کرد.

 

 سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت بفرمایید؟

به استناد کلام گهربار مولا علی علی(ع) که فرمود: «خوشبخت ترین شما کسی است که فضل و منزلت اهل بیت (ع) را بشناسد»، امیدوارم و دعا می کنم که خداوند توفیق عنایت فرماید تا دهه کرامت، دهه شناخت و شناساندن فضل و منزلت اهل بیت (ع) و دستمایه ای برای خوشبختی باورمندان به معارف معنوی باشد، ان شاءالله.

 

پایان پیام/ 130