مشهد مقدس ظرفيت عظيمي در بين‌المللي كردن معارف رضوي دارد

مشهد مقدس ظرفیت عظیمی در بین‌المللی كردن معارف رضوی دارد

تاریخ انتشار : ۷ تير ۱۳۹۹
رباني، طي شركت در وبينار تخصصي دهه كرامت، با اشاره به اهميت راه‌اندازي گفت‌وگوهاي ديني با تكيه بر آموزه‌ها و سيره عملي ثامن الحجج گفت: مشهد مقدس ظرفيت عظيمي در بين‌المللي كردن معارف رضوي دارد.
به گزارش کمیته ارتباطات و فضای مجازی شورای هماهنگی دهه کرامت: وبینار تخصصی از سوی کمیته ارتباطات و فضای مجازی شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، 5 تیر با حضور و سخنرانی «محمدعلی ربانی»، پژوهشگر و رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، حجت‌الاسلام والمسلمین «سردار حسین»، محقق و استاد حوزه «باب العلم»، «نوگانوان سادات» از کشور هند و «سیده بلقیس فاطمه حسینی»، استاد بازنشسته دانشگاه دهلی برگزار شد.

 

 
ربانی در این وبینار ضمن تشریح جایگاه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)  نزد اهل سنت، به ظرفیت‌های مشهد مقدس در بین‌المللی‌سازی معارف رضوی و تبدیل شدن آن به کانونی برای انسجام بخشی شیعیان جهان، اشاره کرد و گفت: گسترش همبستگی میان مذاهب اسلامی و همچنین، راه‌‎اندازی گفت‌وگوهای دینی با بهره‌گیری از آموزه‌ها و سیره عملی حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)اهمیت فراوانی دارد.
 
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هندوستان افزود: بخش عمده از اهل سنت که گرایشات عرفانی دارند به زیارت قبر امام رضا(ع) اعتقاد دارند و این علاقه‌مندی می‌تواند فرصت مناسبی جهت تبدیل کردن مشهد به کانون بین‌المللی همدلی و همبستگی امت اسلامی تبدیل شود.

 

 
وی با اشاره به جمعیت سادات در گستره جهانی به ویژه در شبه قاره  جنوب شرق آسیا و شرق آفریقا خاطرنشان کرد: به دلیل ارتباطات نسبی و پیوستگی سادات به امام رضا(ع) باید از این ظرفیت در ایجاد تعامل و همدلی با سادات در سراسر جهان و تبدیل کردن مشهد به مرکزی جهت اجتماع و ارتباط فرهنگی سادات بهره لازم را برد.

 

 

 

همچنین در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سردار حسین، سخنان خود را با خاطراتی از سفر به مرقد امام رضا(ع) آغاز و اظهار کرد: بنده به عنوان خادم امام رضا(ع) در سال 2011 در آستان قدس رضوی در جشنواره امام رضا(ع) شرکت کرده بودم و در آن جشنواره در خصوص آشنایی و زندگانی با شخصیتی همچون ابوالشهدا آیه الله شیخ زکزکی صحبت کرد.
 
محقق و استاد حوزه باب العلم نوگانوان سادات کشور هند در خصوص خاطرات سفر خود به ایران و درباره علاقه‌اش به امام رضا(ع) گفت: از آخرین سفر خود به مشهد که در این مدت بارها هوای زیارت بارگاه امام رضا(ع) به سرم زده مثل همه شیعیان به آن حضرت علاقه دارم که توضیح دادنی نیست و نمی‌توانم آن را توصیف کنم.
 
 
در ادامه این وبینار سیده بلقیس فاطمه حسینی، استاد دانشگاه دهلی به بیان خاطرات خود از سفر به مشهد مقدس و معجزات امام رضا(ع) پرداخت.
 
 
بنابر اعلام این خبر، رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو همزمان با دهه کرامت، گفت‌وگو با چهار تن از شخصیت‌های دانشگاهی و دینی هند در خصوص زیارت امام رضا(ع) و خاطرات آن،‌ برگزاری یک وبینار اختصاصی در خصوص شخصیت امام رضا(ع) با حضور چهره‌های دینی و سیاسی و فرهنگی هند در تاریخ 12 تیرماه جاری و برگزاری ویژه برنامه ادبی امام رضا(ع) با حضور شاعران و اساتید فارسی زبان در فضای گروه بین‌المللی هندیران را در دستور کار دارد.