الگوبرداري از كرامت اهل‌بيت(ع) شأن خليفه‌اللهي انسان را به هم‌نوعانش معرفي مي‌كند

الگوبرداری از كرامت اهل‌بیت(ع) شأن خلیفه‌اللهی انسان را به هم‌نوعانش معرفی می‌كند

تاریخ انتشار : ۷ تير ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني در پنجمين وبينار تخصصي دهه كرامت، با اشاره به سيره ائمه اطهار(ع) و گفتار و عمل آن بزرگواران در زندگي ظاهر كرد: الگوبرداري از كرامت اهل‌بيت(ع) شأن خليفه‌اللهي انسان را به هم‌نوعانش معرفي مي‌كند.
به گزارش کمیته ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت، پنجمین وبینار تخصصی دهه کرامت، با حضور  آیت الله «دستغیب»، تولیت حرم مطهر شاهچراغ و حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس شورای هماهنگی دهه کرامت، 7 تیر برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در این وبینار، سخنان خود را با قرائت این فراز از زیارت جامعه کبیره آغاز کرد: « وَ فِعلِکَم الخَیر وَ عَادَتِکُم الاِحسان وَ سَجیَّتِکُمُ الکَرَم وَ شَانِکُم الحَق وَ الصِدقِ وَ الرِفقِ».

 

 
 وی در ادامه اظهار کرد: دهه کرامت دهه‌ای است که برای همه شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) در نقاط مختلف جهان، ایام ویژه‌ای محسوب می‌شود چرا که با ولادت حضرت معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده آغاز و تا روز 11 ذی‌القعده مصادف با ولادت امام رضاع) ادامه دارد.

 

 
رئیس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت افزود: طی این 10 روز اتفاقات مبارکی در ایران اسلامی و بسیاری از کشورهای شیعه و ممالکی که علاقه‌مندان و محبان اهل بیت در آن حضور دارند می افتد؛ اما سوال آن است که چرا اهل بیت(ع) این چنین جایگاه ویژه ای را دارند؟ در این میان اساسا یکی از مهمترین مسایلی که جا دارد به آن پرداخته شود رفتار و سیره سجیه اهل بیت(ع) است. در زیارت جامعه کبیره اشاره شده است که « وَ فِعلِکَم الخَیر».

 

 
حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: ممکن است بگوییم شخصی انسان خَیِری است، ممکن است برخی اوقات یا به کرات کار خیر را انجام دهد، اما در رابطه با اهل بیت(ع) چنین نیست چرا که آنها تنها خیر نیستند بلکه وجودشان خیر است و غیر از خیر از آن بزرگواران ساطع نمی شود.

 

مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: عادت اهل بیت(ع) کرم و بخشش است، عادت آنها احسان است. گاهی شخصی به دیکران کمک می کند، ممکن است اهل نیکوکاری باشد اما عادت ائمه اطهار(ع) احسان است و نمی توان آنها را از احسان جدا کرد. به احسان گره خورد‌ه اند. سجیه ائمه اطهار(ع) و رفتار قالب آن بزرگواران کرامت است، با کرامت عجین هستند و خلق و خویشان کرامت است.

 

 
حجت الاسلام ارزانی با طرح این پرسش که کریم چه کسی است، اظهار کرد: کریم شخصی است که نه تنها خوبی را برای دیگران می خواهد، که بسیاری از اوقات خودش از نعمات به خاطر دیگران صرف نظر می‌کند، برای آنها از آنچه که دوست دارد ایثار می کند؛ آن تعبیری که در سوره «انسان» آمده است مصداقی بر احسان حضرت فاطمه(س)، حضرت امیر(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است که با وجود آنکه روزه بودند اما وقتی مسکین به آنان مراجعه کرد با آنکه خودشان گرسنه بودند اما طعام خود را انفاق کردند، این رفتار همان کرامت است.

 

 
وی ادامه داد: ائمه اطهار(ع) اهل کرامت هستند، این دهه نیز به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است، در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: « وَ شَانِکُم الحَق وَ الصِدقِ وَ الرِفقِ»؛ یعنی شأن شما اهل بیت(ع) حق است. شان آنها حقیقت و البته صدق و رفق است، رفتار و گفتار آنها بر اساس صداقت و مهربانی است، اگر انسان کامل بخواهد خود را به عنوان خلیفه الله روی زمین بر انسان های دیگر عرضه کند باید اینگونه رفتاری داشته باشد؛ از این جهت است که خداوند فرمود: «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ».
 
 
 
..