حضرت احمد بن موسي(ع) اسوه عبوديت و امين ولايت بود

حضرت احمد بن موسی(ع) اسوه عبودیت و امین ولایت بود

تاریخ انتشار : ۷ تير ۱۳۹۹
آيت‌الله دستغيب، با اشاره به سيره حضرت احمد بن موسي(ع) اظهار كرد: آن حضرت اسوه عبوديت و انفاق در راه خدا و امين ولايت برادرش علي بن موسي الرضا(ع) بود.
به گزارش کمیته ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت، پنجمین وبینار تخصصی دهه کرامت، با حضور آیت الله دستغیب، تولیت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) «شاهچراغ» و حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس شورای هماهنگی دهه کرامت، 7 تیر برگزار شد.

 

 
آیت الله دستغیب، در این وبینار طی سخنانی با اشاره به آیه 70 سوره «اسرا» که می فرماید « وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‌ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلً» اظهار کرد: مسلما خداوند همه فرزندان آدم را از کرامت ذاتی برخوردار کرده است، سرشت انسان ها به کرامت آمیخته است، البته این مهم مانند دیگر ذاتیات لازم است که انسان در جهت گیری و رفتار و برنام‌ه به گونه ای باشد که این کرامت در او نمودار شود، لذا در ادعیه از خداوند متعال می خواهیم و می گوییم: «وَ اَکْرِمْنا بِالْهُدی وَالاِسْتِقامَةِ». هدایت و استقامت دو اصل اساسی هستند و الگوی و اسوه این دو مولفه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت او هستند.

 

 
وی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: نامگذاری دهه اول ذی القعده با عنوان دهه کرامت از این جهت حایز اهمیت است که روز اول ذی القعده روز ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س)، روز 11 این ماه ولادت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و روز ششم روز گرامیداشت شاهچراغ امین ولایت است.
 
 
آیت الله دستغیب افزود: این سه بزرگوار شاخص‌هایی از خاندان نبوت و بی‌تردید اسوه و الگوهای هدایت و استقامت هستند؛ قطعا تأسی به آن وجودهای مبارک  موجب می شود که هر انسانی بتواند کرامت را در وجود خود متمرکز کند و حقیقتا برای خود و جامعه اش مفید و موثر باشد.
 
 
وی گفت: حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ امام زاده عظیم الشان و از چهره‌های شاخص و بارز در عبودیت و بندگی و انفاق در راه خداست، از ویژگی‌ها و امتیازات آن حضرت که شیخ مفید  در کتاب «الارشاد» نیز به آن اشاره داشته است، فرزندی موسی بن جعفر(ع) است و اینکه همواره مورد تفقد آن امام همام بوده است. شیخ مفید درباره احمد بن موسی این چنین نقل کرده است: « کَانَ أَحْمَدُ بْنُ مُوسَى کَرِیماً جَلِیلًا وَرِعاً». شخصیتی که هم دارای کرامت بود، هم جلیل و هم بزرگوار، ضمن اینکه موسی بن جعفر(ع) نیز علاقه ای ویژه و احترامی خاص برایش قایل بود. در عبارات الارشاد در مورد احمد بن موسی(ع) آمده است: « یُحِبُّهُ وَ یُقَدِّمُهُ»، یعنی پدر بزرگوارش او را دوست داشت و مقدم بر دیگران قرارش می داد البته به استثنای علی بن موسی الرضا(ع) که مقام والای امامت و عصمت را دارد بود. 
 
 
آیت الله دستغیب تصریح کرد: از القاب حضرت احمد بن موسی(ع) امین ولایت است، آن حضرت در شرایط بسیار حساس از تاریخ و در زمانی که برخی افراد با گرایشات خاص خودشان از امام عصر(عج) فاصله گرفته بودند، حضرت شاهچراغ مردم را هنگامی که برای بیعت نزد ایشان آمده بودند آگاه کرده و فرمود: من خود در بیعت برادرم حضرت رضا(ع) هستم، شما نیز باید با او بیعت کنید. این اقدام آن حضرت اهمیت بسزایی داشت چراکه راه را بر کسانی که درصدد گمراه کردن مردم از مسیر ولایت الهیه و حقه بودند بست. 
 
 
تولیت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) ادامه داد: آن حضرت همواره از دعای خیر برادرش امام رضا(ع) بهره مند بود چنانکه علی بن موسی الرضا در مورد شاهچراغ چنین فرمود: « خداوند حق تو را ضایع نفرماید، همچنان که حق مرا ضایع نکردی».
 
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در دهه کرامت خدام حرم حضرت شاهچراغ که از پیروان اهل بیت و از زمره شیعیان هستند، نسبت به زائران آستان مقدس هرچه که می توانند خدمت کنند.