از اجرای پویش «# سلام بر رئوف» تا رونمایی «آواهای رضوی ایران زمین» در دهه کرامت

از اجرای پویش «# سلام بر رئوف» تا رونمایی «آواهای رضوی ایران زمین» در دهه کرامت

تاریخ انتشار : ۸ تير ۱۳۹۹
رونمایی از مجموعه «آواهای رضوی ایران زمین» در دهه کرامت، اجرای پویش «# سلام بر رئوف» و راه‌اندازی پویش «امام‌زادگان سرزمین من» ازجمله اخبار حوزه مسجد در هفتمین روز از تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در هفتمین روز از تیرماه ۹۹:

 

رونمایی از مجموعه «آواهای رضوی ایران زمین» در دهه کرامت/پیشتازی بچه‌های مسجد در تولید آثار فاخر رضوی

 

 

 

 

ریاست کارگروه هنری ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت بر عهده بنیاد بین المللی امام رضا(ع) است که به تناسب شرایط کرونایی این روزهای کشور برنامه های متنوعی را برای این دهه تدارک دیده است. به منظور اطلاع رسانی از آنچه در این حوزه انجام می شود با «سیدجواد رفائی»، مدیر این کارگروه و نماینده بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت گفتگویی ترتیب داده ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

با توجه به شرایط کشور و شیوع کرونا که فرصت اجرای برنامه های حضوری را محدود کرده است، کارگروه هنری ستاد بزرگداشت دهه کرامت برای این ایام چه برنامه هایی را تدارک دیده است؟

 

بنابر مصوبه کارگروه هنری ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، مقرر است آثار جشنواره های پیشین امام رضا(ع) در سال های گذشته که کمتر دیده شده اند در فضای مجازی، در معرض دید عموم قرار داده شود تا از این طریق امکان بازبینی و بازآفرینی این آثار در فضای مجازی فراهم شود.

خوشبختانه، این حرکت به سمت و سوی عرضه و نمایش مجازی آثار، بازدیدها را چندین هزار برابری کرده است.

 

با توجه به آنکه عرضه تولیدات کارگروه هنری ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت به صورت نمایشگاهی تعداد بازدیدکنندگان آنها را محدود می کند، آیا برنامه ای برای افزایش سطح مخاطبان خود دارید؟

 

در این راستا در تلاشیم از سال آینده دو ویژگی قابلیت عرضه خیابانی و مجازی در تولید آثار لحاظ شود، یعنی نیاز نباشد مردم برای بازدید این آثار بروند بلکه ما به سمت آنها برویم و نیز با حضور در فضای مجازی، در مقابل آنچه با سنت ها و فرهنگ ما مغایرت دارد، ارزش های واقعی برگرفته از فرهنگ رضوی را در این فضا عرضه کنیم.

 

چه برنامه های دیگری را برای دهه کرامت امسال که با شرایط کرونا همراه است، تدارک دیده اید؟

 

از دیگر تدارکات، ویژه‌برنامه «چراغانی» است که پخش آن از شبکه سوم سیما همزمان با شب ولادت حضرت معصومه(ع) آغاز شده و تا سالروز ولادت امام رضا(ع) ادامه دارد.

یکی از کارهای مهم بنیاد بین المللی امام رضا(ع) همه ساله برگزاری جشن شب میلاد حضرت ثامن الحجج(ع) بود که امسال به دلیل کرونا این جشن را در برنامه چراغانی شبکه سه برگزار می کنیم. قدردانی از خادمان امام رضا(ع) در پنج شب پایانی این ویژه برنامه نیز پیش بینی شده است.

 

بنیاد بین المللی امام رضا(ع) پیش از دهه کرامت چه زمینه سازی هایی را برای ترویج فرهنگ رضوی در فضای مجازی انجام داده است؟

 

بنیاد قبل از این هم در فضای مجازی فعالیت داشت؛ برای مثال قبل از دهه کرامت کارگاه گرافیک «همدلی» برگزار شد که همدلی در سیره رضوی را ترویج می کرد و حدود 70 هنرمند و استاد گرافیک در این کارگاه حضور یافتند و تولیداتی همچون موشن گرافی، تصاویر بیلبوردی و ... شامل 100 اثر در آن تولید و در سایت تولیدات دهه کرامت بارگذاری شد تا همه نهادها و سازمان ها بدون هیچ هزینه ای از آنها استفاده کنند.

 

آیا برنامه رونمایی از آثار هم برای دهه کرامت توسط کارگروه هنری ستاد هماهنگی بزرگداشت این دهه تدارک دیده شده است؟

 

بله؛ مجموعه «آواهای رضوی ایران زمین» شامل 10 لوح فشرده از آثار 70 هنرمند محلیِ موسیقی نواحی کشور که حتی برخی از آنها از دنیا رفته اند و درباره امام رضا(ع) آثاری را خوانده اند با همکاری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و انجمن موسیقی ایران در دهه کرامت رونمایی می شود. این لوح ها در شمارگان چندصد عددی تولید شده و به علاقمندان عرضه می شود.

علاوه بر این، هشت نمایشنامه نیز با موضوع رضوی آماده شده که در دهه کرامت رونمایی و تکثیر می شود تا در جشنواره تئاتر رضوی هم مورد استفاده قرار بگیرد و در آینده آنها را روی صحنه ببینیم. همچنین، مجموعه آثار شعر شاعران ایران زمین به ویژه دوره معاصر و برخی از شعرای متقدم درباره امام رضا(ع) نیز در این دهه مبارک رونمایی می شود.

البته این رونمایی ها در آئین های مختلف و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

روند برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به چه صورت است و اختتامیه رشته های مختلف چه زمانی برگزار می شود؟

 

جشنواره های امام رضا(ع) همچنان در مرحله فراخوان و جذب آثار قرار دارند و با توجه به اینکه با شیوع کرونا شرایط نامشخص است، تاکید شده اختتامیه جشنواره ها به یکی از سه شیوه ای که بیان می شود، انجام شود. یا از آبان ماه و بعد از ماه صفر اختتامیه ها برگزار شود یا به دلیل تداوم شیوع کرونا برگزیده ها را از طریق شبکه های استانی و لایوهای مجازی معرفی و تقدیر کنیم و یا آنکه به صورت غیرحضوری اختتامیه ای نداشته باشیم و صرفاً برگزیده ها را معرفی کنیم.

 

رویکرد بنیاد در برگزاری جشنواره های امام رضا(ع) چیست؟

 

نکته مهم آنکه رویکرد بنیاد بین المللی امام رضا(ع) آن است که همه جشنواره ها منتج به آثار قابل ارائه و فاخر شود، یعنی تاکید بنیاد و جشنواره های رضوی بر کیفیت آثار است لذا آثاری که از نظر درجه، رتبه اول را کسب کنند از حمایت های بیشتر، و از آثار با کیفیت درجه دو و سه، حمایت های کمتری می شود نه آنکه حمایت ها را به برنامه های شعاری اختصاص دهیم.

اساساً رویکرد بنیاد بین المللی امام رضا(ع) تولید آثار فاخر و موزه ای و تبلور فرهنگ رضوی از این طریق است، از این رو، تلاش داریم هنرمندان فاخر به جشنواره امام رضا(ع) جذب شوند تا آثار کمی و کیفی فاخر تولید شود.

همچنین، به سمت خرید آثار هنری فاخر از هنرمندان می رویم که این نیز نوعی حمایت از تولیدات هنری رضوی محسوب می شود.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد در برگزاری کیفی و کمی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) چه نقشی دارند؟

 

در برگزاری جشنواره های مذهبی آئینی، بچه های مسجد در اولویت بوده و پیشتاز هستند. باید تلاش کنیم ارزش های دینی به مردم برسد که پایگاه اول برای این مهم مسجد است و ایفاگران نقش اصلی، بچه های مسجد هستند. کسی منکر این نیست که مسجد در عین جایگاه قدسی می تواند پایگاه تولید و عرضه آثار هنری فاخر باشد که با تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد این مسئله پررنگ‌تر شده است.

 

 پویش «# سلام بر رئوف» در ایام دهه کرامت اجرا می‌شود

 

 

 

پویش «#سلام بر رئوف» همزمان با دهه کرامت هر شب ساعت 20 اجرا می شود.

 

بر اساس این پویش، شرکت کنندگان باید صلوات خاصه امام رضا(ع) هر شب ساعت 20 قرائت کنند.

 

بنابراین گزارش، به مناسبت دهه کرامت 62 مسجد و کانون نیز به صورت محوری پایگاه اصلی برپایی جشن های دهه کرامت خواهند بود و هر مسجد و کانون محوری نیز 25 مسجد یا کانون را در برپایی این جشن ها تحت اشراف دارد. یکی دیگر از برنامه های مورد توجه ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران برای این دهه، اجرای برنامه «سه شنبه های کریمانه» است و ذیل آن فعالیت های اجتماعی همچون دستگیری از مستمندان و فقرا با اهدای بسته های تبرکی دنبال می شود.

 

جشن‌های مردمی دهه کرامت از (اول ذی‌القعده) همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می شود و تا یازدهم ذی‌العقده، سالروز ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد.

 

فعالیت جهادی دانشگاهیان برای دهه کرامت/ از پاسخ به شبهات تا تبلیغ مجازی دین

 

 

 

 

جشن‌های مردمی دهه کرامت از (اول ذی‌القعده) همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می شود و تا یازدهم ذی‌العقده، سالروز ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد. در بررسی برنامه نهادهای مختلف برای این ایام با حجت الاسلام  والمسلمین «علی تقوی»، معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه های کشور گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

با توجه به بحران کرونا برنامه های دانشگاه ها به چه صورتی و با چه محورهایی برگزار می شود؟

 

به دلیل شیوع ویروس کرونا دانشگاه ها یا تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند و ما اجتماعات دانشجویی نداریم؛ بر همین اساس نهاد رهبری با شیوع کرونا به دو صورت جهادی و مجازی فعالیت های خود را آغاز کرد. ما در بخش فعالیت های جهادی بلافاصله در همه استان ها، ستادی از نیروهای دفاتر نهاد رهبری تشکیل دادیم که این ستادها هم، ستادی تشکیل دادند که فعالیت های مربوط به دانشگاه ها و استان را بر عهده گرفتند. ما هم در معاونت های مختلف در ستاد از آنها پشتیبانی کردیم. همچنین ما یک سری فعالیت ها در بخش محتوا داریم که وظیفه ما در بخش محتوا پاسخگویی به شبهات وارده به کشورمان است. عمده شبهات، مربوط به تحقیقاتی است که دشمنان برای بد جلوه دادن وضعیت ایران انجام می دهند لذا این کار توسط دانشجویان در سایتی که زیرمجموعه نهاد رهبری است به صورت متمرکز انجام و در اختیار استان ها در سراسر کشور قرار می گیرد.

 

شما همه ساله در مناسبت های مختلف،مبلغان دینی به دانشگا ها اعزام می کردید امسال با توجه به بحران کرونا  در حوزه تبلیغ به چه صورتی ورود پیدا کردید؟

 

امسال به دلیل بحران کرونا دانشجویان در دانشگاه ها حضور ندارند. ما همه ساله در ماه مبارک رمضان در حوزه تبلیغ نزدیک به 500 مبلغ را به دانشگاه ها اعزام می کردیم ولی متاسفانه امسال به دلیل ویروس کرونا از حضور فیزیکی در دانشگاه ها معذور بودیم. با این اوصاف طبیعتا یا باید این فضای تبلیغی را تعطیل می کردیم که اصلا به صلاح نبود یا اقدام دیگری انجام می دادیم. بر همین اساس آمدیم در یک فرصت یک ماهه زیرساخت هایی را برای تبلیغ مجازی فراهم کردیم به طوری که روزانه نزدیک به 400 مبلغ بین 4 تا 10 ساعت با تشکیل گروه های مجازی در دانشگاه ها فعالیت های تبلیغی را آغاز و اقدامات خوبی را انجام دادند. گروه دیگری هم هستند که به صورت مجازی در سایت مربوط به نهاد رهبری به انجام فعالیت های دیگر مشغول می باشند.

 

برنامه های دهه کرامت در دانشگاه ها با چه محورهایی و در چه قالبی انجام می شود؟

 

ما در ستادهایی مانند دهه کرامت که بخشی از آن مربوط به دانشگاه ها می شود حضور داریم که مدیریت آنها با آستان قدس رضوی، آستان حضرت معصومه (س) و آستان مسجد مقدس جمکران است. بیشتر برنامه های آنها با محوریت بحث کرامت صورت می گیرد که ما در همه این کارگروه ها عضو هستیم ولی به دلیل بحران کرونا عملا به صورت فیزیکی اتفاق خاصی رخ نداده است ولی با این حال ما برنامه ریزی های لازم را به مناسبت این ایام انجام می دهیم، در صورتی که زمینه فراهم بود و تعطیل هم نبود، ما برنامه های خود را هم در آستان قدس رضوی و آستان حضرت معصومه (س) و هم در آستان مسجد مقدس جمکران در بخش دانشجویی انجام می دهیم.

 

با توجه به بحران کرونا فعالیت های شما در فضای مجازی به چه صورت است؟

آموزش های مجازی ما متناسب با موضوعات روز، مطالب و محتوای سخنرانی ها و گفت و گوهای اساتید و کارشناسان فعال است. همه این مطالب در سامانه مجازی نهاد رهبری تحت عنوان «آموزش مجازی» که بزرگترین سامانه آموزش مجازی کشور است، بارگزاری می شود که مخاطبان زیادی هم دارد به طوری که در مدت یکی دو ماه اخیر نزدیک به دو میلیون بازدیدکننده داشته است، در حال حاضر هم که به دلیل بحران کرونا، دانشگاه ها در تعطیلی به سر می برند ولی از لحاظ محتوا و سخنرانی های اساتید بسیار متنوع بوده است. ما فعالیت های خود را بیشتر در بخش های مجازی متمرکز کردیم و منتظریم که ببینیم فضای حضوری دانشگاه ها به چه سمتی پیش می رود که برنامه های آینده خود را متناسب با آن برنامه ریزی کنیم.

 

برنامه های دهه کرامت آستان قدس رضوی با چه محورهایی انجام می شود؟

محور فعالیت های آستان قدس بیشتر حضوری است. با توجه به اینکه در حال حاضر، حرم ها بازگشایی شدند لذا مباحث مربوط به ولادت امام رضا (ع) و بحث کرامت که موضوعات محوری این ایام هستند به بخش دانشجویی ما واگذار می شود که در آنجا هم در فضای حضوری و هم در فضای مجازی فعالیت دارند. آستان قدس رضوی هم سامانه مجازی فعالی دارد که برنامه های خود را در آن انجام می دهد؛ ضمن اینکه بخش دانشجویی ما هم در فضای مجازی به صورت مستمر فعال هستند.

 

برگزاری مجازی جشن‌‌های دهه کرامت در ۵۴۵ امام‌زاده کشور/ راه‌اندازی پویش «امام‌زادگان سرزمین من»

 

 

 

 

حجت الاسلام «سید محمد کاظم موسوی متقی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های سازمان اوقاف و امورخیریه در دهه کرامت، اظهار کرد: روز پنجم ذی القعده مصادف با روز بزرگداشت امامزادگان است. همه ساله به این مناسبت برنامه های گسترده ای در امامزادگان برگزار می شد اما امسال به دلیل بحران کرونا برنامه ها بدون حضور جمعیت و به شکل مجازی برگزار می شود.

 

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه افزود: در همین راستا در 545 امامزاده کشور برنامه ها به صورت مجازی برگزار می شود و این امامزادگان اقدام به راه اندازی 800 کانال و برای 180 هزار مخاطب برنامه بارگذاری کرده اند.

 

وی از راه اندازی پویش «امامزادگان سرزمین من» خبر داد و گفت: این پویش با هدف معرفی امامزادگان کشور و نیز پاسخگویی به شبهات در مورد بقاع و نیز ترویج فرهنگ زیارت است. چراکه امروز دشمنان به دنبال تضعیف اعتقادات مردم هستند بنابراین وظیفه داریم که آثار و برکات حضور امامزادگان در ایران را تبیین کنیم.

 

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه به برپایی کاروان های «شادی شمیم کرامت» همانند نیمه شعبان، اشاره و تصریح کرد: این کاروان ها قرار است، در سالروز ولادت امام رضا(ع) به سراسر کشور اعزام شوند و برنامه نشاط معنوی وپر شوری را در گوشه گوشه کشور عطرآگین کنند.

 

حجت الاسلام موسوی متقی تاکید کرد: همچنین، بدون حضور جمعیت، سخنرانان و مداحان در امامزادگان حضور یابند و به اجرای برنامه و سخنرانی بپردازند و به صورت زنده از شبکه های مجازی پخش می شود.

 

وی ابراز کرد: همه ساله کاروان های خورشید در استان های کشور حضور می یافتند و به اجرای برنامه می پرداختند، اما امسال به دلیل شرایط کرونا در نظر داریم که خدام بقاع متبرکه در بیمارستان ها حضور یابند و به بیماران سرکشی کنند و یا به دیدار خانواده های شهدا و مزار شهدا بروند و کرامات اهل بیت(ع) را یاد آور شویم.

 

شعار دهه انتخاب شده امسال نیز «خدمت کریمانه؛ همدلی به رسم اهل‌بیت(ع)» اعلام شده است که عناوین این روز‌ها به شرح زیر است: 

 

سه‌شنبه، سوم تیر، مصادف با اول ذی‌القعده و همزمان با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) با عنوان «تکریم دختران؛ نشان خانواده فاطمی» و چهارشنبه، چهارم تیر، مصادف با دوم ذی‌القعده، همزمان با روز شهرداری و دهیاری با عنوان «در شادی اهل‌بیت(ع) شاد باشیم» نامگذاری شده است. پنجشنبه، پنجم تیر مصادف با سوم ذی‌القعده «مدافعان سلامت، رهروان ایثار و شهادت» نام گرفته است.

 

همچنین، برای جمعه، ششم تیرماه که همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است عنوان «خانواده مهدوی محور جامعه مهدوی» و روز شنبه، هفتم تیر، همزمان با روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه و بزرگداشت حضرت صالح بن موسی الکاظم(ع)، شهادت آیت‌الله بهشتی(ره) و ۷۲ نفر از یاران امام خمینی(ره) عنوان «امامزادگان الگوی تمدن دینی و ولایت‌پذیری» در نظر گرفته شده است.

 

یکشنبه، هشتم تیر نیز مصادف با ششم ذی‌القعده و روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی با عنوان «حضرت شاهچراغ(ع) اسوه عدالت و امین ولایت» نامگذاری شد و دوشنبه، ۹ تیرماه نیز مصادف با هفتم ذی‌القعده با عنوان «تشکل‌های مردمی جهادگران خدمت و سلامت» نام نهاده شده است.

 

براساس این گزارش، برای سه‌شنبه، ۱۰ تیرماه، مصادف با هشتم ذی‌القعده و روز آزادسازی شهر مهران و بزرگداشت صائب تبریزی عنوان «رفاه و امید در سایه جهش تولید» و برای چهارشنبه، ۱۱ تیرماه که مصادف با نهم ذی‌القعده و شهادت آیت‌الله صدوقی چهارمین شهید محراب است عنوان «شهداء و علما الگوی تحقق گام دوم انقلاب» انتخاب شده است.

 

پنجشنبه، ۱۲ تیرماه، مصادف با دهم ذی‌القعده و حمله ددمنشانه آمریکا به هواپیمای مسافربری آمریکا، روز بزرگداشت علامه امینی(ره) و روز افشای حقوق بشر آمریکایی با عنوان «خادم الرضا(ع)، شهید سلیمانی؛ الگوی خادمان اهل‌بیت(ع)» و در نهایت جمعه، 13 تیرماه، مصادف با یازدهم ذی‌القعده، سالروز ولادت امام رضا(ع) نیز با عنوان «امام رضا(ع)؛ امام رأفت و مهربانی» نا‌‌م‌گذاری شده است.

 

جشن‌های دهه کرامت در مسجد جامع غدیرخم

 

 

 

 

به مناسبت گرمیداشت ایام دهه کرامت مراسم سخنرانی با حضور کارشناسان دینی بعد از اقامه نماز مغرب‌ و‌ عشاء با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مسجد جامع غدیرخم در حال برگزاری است. این برنامه ها به شرح زیر است:

 

حجت الاسلام صفاری از ششم تیرماه به مدت سه شب

 

حجت الاسلام ریاضت نهم تیرماه

حجت الاسلام رفیعی ۱۰ تیرماه

حجت الاسلام مصلحی ۱۱ تیرماه

حجت الاسلام صدیقی ۱۳ تیرماه

 

یادآور می شود، مسجد جامع غدیر خم در خیابان پاسداران، خیابان شهید کشوری، خیابان مسجد واقع شده است.

پایان پیام/ 9