از اخلاق کریمانه بچه‌های مسجد تا بزرگداشت مجازی دهه کرامت

از اخلاق کریمانه بچه‌های مسجد تا بزرگداشت مجازی دهه کرامت

تاریخ انتشار : ۸ تير ۱۳۹۹
جلوگیری از تصدی‌گری دولتی در برنامه‌های دهه کرامت، همراهی نوجوانان عضو کانون «امام جعفرصادق(ع)» با کمک‌های مومنانه و تدارک آستان شاهچراغ برای دهه کرامت ازجمله اخبار حوزه مسجد و کانون‌های مساجد در ۸ تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در هشتمین روز از تیرماه ۹۹:

 

جلوگیری از تصدی‌گری دولتی در برنامه‌های دهه کرامت/ سند راهبردی پنج ساله بزرگداشت این دهه تدوین می‌شود

 

 

 

 

حجت الاسلام «سیدحسن طیب حسینی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره محور فعالیت کارگروه اندیشه‌ورز ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، اظهار کرد: هیئت اندیشه‌ورز، ریل گذار و اتاق فکر ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت است.

 

مسئول کارگروه اندیشه‌ورز ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت ادامه داد: همچنین در تلاشیم که حرکت مردمی شکل گرفته در برنامه ها و جشن های دهه کرامت، سمت و سوی دولتی پیدا نکند و مردمی باقی بماند و از تصدی گری دولتی در آن جلوگیری شود.

 

وی تصریح کرد: علاوه بر این، این هیئت در تلاش است تا از خرافه پردازی و آنچه مردم را به سمت خرافه در جشن ها و آئین های دهه کرامت سوق می دهد، جلوگیری کند تا این جشن ها و مراسم ها دچار خرافه و انحراف نشوند.

 

حجت الاسلام طیب حسینی تاکید کرد: در این راستا برنامه ها و آئین ها و جشن ها را به منظور خرافه زدایی و مقابله با انحرافات رصد می کنیم.

 

وی با اشاره به تدوین سیاست های برگزاری جشن های دهه کرامت و ابلاغ آنها به دستگاه ها و اعضای ستاد هماهنگی بزرگداشت این دهه، خاطرنشان کرد: تدوین سند راهبردی پنج ساله بزرگداشت دهه کرامت از برنامه های آتی هیئت اندیشه‌ورز است که به زودی در صحن ستاد بررسی می شود.

 

گفتنی است، دهه کرامت در بازه زمانی اول ذی القعده، سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا یازدهم این ماه، سالروز ولادت امام رضا(ع) با جشن ها و ویژه برنامه های مردمی گرامی داشته می شود.

 

تدارک آستان شاهچراغ برای دهه کرامت؛ از حریم یار تا امین ولایت

 

 

 

حجت الاسلام «احمد سلامی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های دهه کرامت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع)، اظهار کرد: ما برای ایام دهه کرامت برنامه های متعددی تدارک دیده ایم که برخی از آنها به دلیل بحران کرونا در فضای مجازی سایت آستان برگزار می شود. بر همین اساس یکی از برنامه های ما در این ایام جشنواره «عکس همسایگان آفتاب» است که در دو بخش جانبی و حرفه ای فعالیت خود را آغاز کرده است. همچنین مسابقه «امین ولایت» برنامه دیگری است که با محور زندگینامه حضرت شاهچراغ (ع) در این ایام برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی و تبلیغات اسلامی آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) از برگزاری مسابقه اینترنتی «ایده های فرهنگی(حریم یار)» در این ایام خبر داد و گفت: این مسابقه از ابتدای دهه کرامت تا عید سعید غدیر با همکاری حرم مطهر، نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس برگزار می شود لذا علاقه مندان برای شرکت در این مسابقه می توانند ایده های خود را در بخش های، کودک و نوجوان،خانواده و مشاوره، فعالیت های قرآنی و آموزش مراسمات و مناسبت ها که قابلیت اجرایی در حرم های مطهر را داشته باشند، شرکت کنند. ما نیز در صورت داوری بهترین ایده ها را انتخاب و جوایزی به آنها ارایه خواهیم داد.

 

وی با اشاره به بخش های حقیقی برنامه دهه کرامت آستان مقدس شاهچراغ (ع)، بیان کرد: به مناسبت بزرگداشت دهه کرامت مراسم خطبه خوانی و مولودی خوانی توسط حجت الاسلام حسین مومنی و زائران عزیز البته با رعایت پروتکل های بهداشتی خواهیم داشت؛ ضمن اینکه هر شب ساعت ۲۲ پخش صلوات خاصه و نورافشانی آسمان آستان مقدس شاهچراغ (ع) را با همکاری شهرداری و هیئات مذهبی و سپس مراسم نقاره زنی خواهیم داشت.

 

حجت الاسلام سلامی با اشاره به برنامه های رادیویی و تلویزیونی آستان مقدس شاهچراغ در دهه کرامت، ابراز کرد: همچنین در این ایام قرائت دعای کمیل آستان به صورت زنده از شبکه قرآن با مداحی حاج مهدی سلحشور پخش می شود و در شب میلاد حضرت احمد بن موسی (ع) نیز برای نخستین بار با همکاری شبکه الکوثر که یک شبکه فرامرزی و عربی است، برنامه های خوبی تدارک دیدیم.

 

وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه آموزشی مسجدمحور با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی از دیگر برنامه های ایام دهه کرامت در آستان حضرت شاهچراغ (ع) است، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه «امین ولایت» نیز از دیگر برنامه های این ایام است، البته به مدت 10 روز هم مشاوره رایگان «گفتمان دینی» برای زائران تدارک دیده ایم که افراد می توانند در این مشاوره ها شرکت کنند.

 

معاون فرهنگی و تبلیغات اسلامی آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) خاطرنشان کرد: واحد کودک آستان حضرت شاهچراغ (ع) به منظور غنی سازی اوقات فراغت کودکان در طول سال، ویژه برنامه های مختلفی اجرا می کند، بر همین اساس به مناسبت دهه کرامت و در راستای پیشگیری از شیوع کرونا این برنامه ها در فضای باز و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

همراهی نوجوانان عضو کانون «امام جعفرصادق(ع)» با کمک‌های مومنانه/ اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار

 

 

 

 

حجت الاسلام «محمدرضا فغانی» درگفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اعلام برنامه ها و رویکردهای کانون فرهنگی هنری «امام جعفرصادق(ع)» مسجد حضرت رقیه(س) شهرستان رباط کریم در ایام اوقات فراغت تابستان، اظهار کرد: با توجه به بحران کرونا رویکرد برنامه های کانون امام جعفرصادق(ع) شهرستان رباط کریم برگزاری برنامه ها با حضور نوجوانان و جوانان با رعایت پروتکل های بهداشتی است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) مسجد حضرت رقیه(س) شهرستان رباط کریم پیرامون برنامه های اوقات فراغت تابستان گفت: به منظور غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برگزاری برنامه های آموزشی، مذهبی، تقویتی درسی و اردویی برای نوجوانان و جوانان را در نظر گرفته ایم که از جمله آنها می توان به برنامه هایی همچون آموزش قرآن، معارف، اردوی تفریحی و زیارتی، دوره های فنی ومهارتی به منظور آشنا کردن شرکت کنندگان در این دوره ها با مهارت های فنی و تعمیرات الکترونیکی با عنوان «آچار به دست» اشاره کرد.

 

حجت الاسلام فغانی در ادامه به برنامه های این کانون مسجدی در مهار کرونا اشاره کرد و افزود: در بحث مبارزه با کرونا هم فعالیت های جهادی و ضدعفونی معابر عمومی و خیابان ها توسط فعالین کانون صورت گرفت. به طوری که فعالین کانون ضدعفونی مناطق پرتردد، خیابان ها و محلات را به صورت خودجوش انجام دادند و اقلام بهداشتی وضدعفونی کننده نیز در در منازل توزیع کردند.

 

وی ابراز کرد: به دلیل آنکه مساجد و کانون های فرهنگی هنری به دلیل بحران کرونا تعطیل شده بودند به همین جهت برنامه های کانون در فضای مجازی برای مخاطبین تدارک دیده شد. همچنین گروه سرود نوجوان کانون در مناسبت هایی که در ایام بود، در محلات و بیمارستان هایی که بیماران کرونایی بستری بودند، اقدام به اجرای سرود و از زحمات کادر درمانی و پرستاران تقدیر و تشکر کردند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) مسجد حضرت رقیه(س) شهرستان رباط کریم به برنامه های کانون در تحقق منویات مقام معظم رهبری پیرامون رزمایش مواسات و کمک های مومنانه اشاره کرد و گفت: در همین راستا تهیه و توزیع بسته های ارزاق و سبد معیشتی در کانون  توسط نوجوانان و جوانان در دستور کار قرار گرفت.

 

حجت الاسلام فغانی اضافه کرد: 600 بسته سبد غذایی توسط خیرین تهیه و  توسط فعالان کانون امام جعفرصادق(ع) درمیان نیازمندان منطقه رباط کریم توزیع شد تا نوجوانان عضو کانون با فرهنگ و آداب ایثار و دستگیری از مستمندان انس بگیرند.

 

حجت الاسلام فغانی در ادامه به طرح کار آفرینی بانوان اشاره و تصریح کرد: در این برنامه کارآفرینی تلاش کردیم که برای بانوان سرپرست خانوار در زمینه لیف بافی اشتغال ایجاد کنیم تا در شرایط اقتصادی امروز بتوانند بخشی از مشکلات اقتصادیشان را برطرف کنند. در مرحله اول این کارآفرینی توانستیم برای پنج خانوار اشتغال فراهم کنیم و در فازهای بعدی نیز تعداد بیشتری را وارد این حرفه خواهیم کرد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) پیرامون دیگر برنامه ها و دوره های آموزشی کانون برای نوجوانان و جوانان در کانون امام جعفرصادق(ع) خاطرنشان کرد: دروس تقویتی برای رفع اشکال درسی دانش آموزان، سبک زندگی اسلامی، صحیفه سجادیه شناسی، تفسیر و تدبر قرآن، مشاوره، تواشیح، نهج البلاغه شناسی، برنامه های ورزشی در رشته های کوهپیمایی، فوتبال،شنا، ورزش های رزمی و برنامه های هنری همانند نمایش،تئاتر، آموزش رایانه، مقابله با آسیب های اجتماعی ،دوره های آموزشی از جمله این دوره های آموزشی کانون است.

 

اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» در مساجد استان تهران

 

 

 

حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در مساجد استان تهران خبر داد  و اظهار کرد: در حال حاضر پس از عبور از گام اول و ورود به گام دوم انقلاب هر چقدر بتوانیم ارزش‌های انقلاب را برجسته و به مردم بیشتر خدمت رسانی کنیم مورد رضایت خداوند واقع می‌شود.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با اشاره به دستورالعمل اجرایی طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» مصوب معاونت فرهنگی قوه قضاییه گفت: این قانون در راستای تحقق سیاست‌های کلی قضایی و اجرایی کردن بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمینه ارتقای سواد حقوقی و قضایی جامعه و تأکیدات ریاست قوه قضایی بر گسترش میزان مشاوره‌های حقوقی در جامعه با هدف آشنا کردن مردم با حقوق و وظایف خود، ترویج فرهنگ قانون گرایی و مقابله با فرهنگ قانون گریزی و قانون ستیزی اجرا می شود.

 

حجت الاسلام قدیریان با اشاره به دیگر اهداف اجرای طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» افزود: آشنایی جامعه از قوانین و کارکردهای دستگاه قضایی درجهت تسهیل ارتباط آنها با دستگاه و نهایتاً افزایش کارآمدی نظام در عرصه قضایی و ارتقای عدالت، کاهش مشکلات مردم و افزایش صلح و سازش،طرح (هر مسجد یک حقوق دان) و دستورالعمل اجرایی آن از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران ابراز کرد: همه مساجد استان تهران مجری اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» هستند و تلاش می کنیم که با این طرح در رشد و ارتقای فرهنگ حقوق مردم و آشنا کردن آنان با حقوق و وظایف شهروندی؛ فرهنگ سازی در زمینه چگونگی مراجعه به دستگاه قضایی و استیفای حقوق فردی و اجتماعی، صلح و سازش و حل اختلافات و دعاوی، ارتقای فرهنگ قانون گرایی، زمینه سازی برای تحکم بنیان خانواده و کاهش طلاق، کاهش حجم پرونده‌های وارد شده به دستگاه قضایی، افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی و ارتقای جایگاه اثر بخش دستگاه قضایی و متصدیان امر قضا در میان مردم گام برداریم.

 

 حجت الاسلام قدیریان در پایان با اشاره به فعالیت بیش از 1300 کانون فرهنگی هنری در سطح استان تهران، اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» را از جمله طرح های موفق در دست اقدام کانون های مساجد استان تهران نام برد.

 

برگزاری ششمین وبینار رضوی ویژه دهه کرامت

 

 

 

 

ششمین وبینار تخصصی دهه کرامت، امشب (یکشنبه، 8 تیرماه) از ساعت 20 برگزار می شود.

 

بنابر این گزارش، در این وبینار حجت‌الاسلام و المسلمین «آفتاب حیدر»، رئیس مرکز اهل بیت علیهم السلام آفریقای جنوبی و «عبدالرشید یوسف»، استاد دانشگاه و مبلغ در آفریقای جنوبی سخنرانی می‌کنند.

 

علاقه‌مندان برای شرکت در این وبینار می‌توانند به نشانی https://fahma.org/keramat مراجعه کنند.

 

 لازم به ذکر است که فیلم سخنرانی ها همزمان در صفحه اینستاگرام دهه کرامت به آدرس keramatdays پخش خواهد شد.

 

گفتنی است، وبینارهای رضوی از ابتکارات ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت است که با توجه به شیوع کرونا و تمرکز فعالیت های این ستاد در فضای مجازی، برگزار می شود.

 

پایان پیام/ 9