مساجد بیت‌الذکر و مهمانخانه حضرت حق هستند/مرکز رسیدگی به امور مساجد در تهران، باسابقه و خوشنام است

مساجد بیت‌الذکر و مهمانخانه حضرت حق هستند/مرکز رسیدگی به امور مساجد در تهران، باسابقه و خوشنام است

تاریخ انتشار : ۹ تير ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری با اشاره به جایگاه امورمساجد گفت: بنابر نگاه رهبر معظم انقلاب،مسئولیت اداره مساجد بر عهده نمایندگان ایشان در استان‌ها است، لذا این مسئله خودبه‌خود با حوزه ماموریتی ما در شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه نسبت نزدیکی پیدا می‌‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، آئین تکریم حجت‌الاسلام نوری‌زاده، رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد و همچنین معارفه حجت‌الاسلام علی نوری سرپرست این مرکز روز یکشنبه، هشتم تیرماه با حضور حجت‌الاسلام حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مجتمع فرهنگی آموزشی محراب برگزار شد.

 

حجت الاسلام «حاج علی‌اکبری» در این مراسم با تبریک ایام دهه کرامت گفت: ماه ذیقعده از لحاظ ظرفیت‌های معنوی، ماه فوق‌العاده‌ای است. که از بین آن روزهای یکشنبه، خصوصیت ویژه‌ای دارد و طبق روایات دستورالعمل خاصی برای آن آمده است. لذا یکشنبه‌های این ماه، مغتنم است. ان‌شاءالله خداوند متعال توفیق آن را به ما کرامت بفرماید تا از ظرفیت آن استفاده کنیم

 

وی افزود:‌‌ در این روزها باب مؤانست حضرت حق، تبارک تعالی، به لطف و کرمش با بنده‌هایش باز شده است. برای اینکه انسان وارد ارتباط صمیمانه و نزدیک با پروردگار متعال بشود که خود را قریب مجیب معرفی کرده، چیزی که راه را هموار می‌کند، یا به عبارتی کلید این باب دوستی و انس با حضرت حق تبارک و تعالی است، استغفار است. در بین آنچه که برای جلوه های بندگی معرفی شده است، سرآمد استغفار است.

 

 رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه افزود:‌ وظیفه ما در مرکز رسیدگی به امور مساجد این است که بساط ضیافت بندگان خدا را در مساجد فراهم کنیم. همانطور که در حدیث قدسی آمده است: «أَهْلُ ذِکْرِی فِی ضِیَافَتِی» فضای مساجد برای ذکر است. مساجد نیز بیت‌الذکر و مهمانخانه حضرت حق تبارک و تعالی هستند.

 

حاج علی اکبری در ادامه گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد، مرکزی با سابقه و خوشنام در تهران است. الحمدلله این مرکز از روز تاسیس تاکنون این خصوصیت را داشته است.

 

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور افزود: این مرکز از آن مراکزی است که براساس تقوا بنا نهاده شده است؛ «أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلی‏ تَقْوی». مرحوم حضرت آیت‌الله مهدوی کنی و مرحوم  آیت‌الله انواری هر دو انسان‌های بسیار متقی و پارسا بودند که پیشنهاد تأسیس چنین مرکزی را به مقام معظم رهبری دادند و ایشان هم موافقت کرده و این مرکز بنا نهاده شد.

 

وی ادامه داد: این مرکز تاکنون منشاء خدمات فراوانی بوده و امیدواریم در آینده نیز این خدمات پاینده باشد تا بتواند کانون استان تهران را در محور مسجدی برای بندگان خدا گرم نگه دارد و هم بتواند نمونه‌ای برای سایر مراکز استان‌ها در کشور باشد.

 

حاج علی اکبری در ادامه با تقدیر از زحمات حجت‌الاسلام نوری‌زاده گفت: در طول مدیریت ایشان، خدمات ارزنده‌ای صورت گرفت. ایشان از مدیران سخت‌کوشی بودند که این مسئولیت را به خوبی انجام دادند.

 

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به سنگینی مسئولیت ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: وقت گذاشتن، پیگیری، ارتباطات و همچنین زحمات ایشان در دوره بیماری کرونا، جای تقدیر و تشکر دارد. امید است خداوند متعال مجموعه این خدمات را از ایشان بپذیرد، زیرا که در واقع، قبول او اهمیت دارد‌.

 

وی افزود: این اهتمام همیشه بوده که بتوانیم نمونه‌ای از مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران را به سایر استان ها تعمیم دهیم و در این راستا نیز نمایشگاه تخصصی مسجد را در سال ۹۷ برگزار و نمایندگان ولی فقیه را به آنجا دعوت شدند. همچنین از نگاه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی، مسئولیت اداره مساجد بر عهده نمایندگان ایشان در استان‌ها است. لذا این مسئله خودبه‌خود با حوزه ماموریتی ما در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت نزدیکی پیدا می‌‌کند و ما اکنون در حال تقویت این موضوع در آن نهاد هستیم.

 

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام نوری‌زاده رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد با تقدیر از حجت‌الاسلام حاج علی اکبری، گفت: خدا را شاکر هستم که توفیق داد و موجبات خدمت در مرکز رسیدگی به امور مساجد در مدت محدودی برای من فراهم شد. سعی کردم تا در مدتی که این مسئولیت را برعهده داشتم، منشأ اثر باشم.

 

وی با اشاره به اهمیت جایگاه مسجد در جامعه اسلامی گفت: سعی شد تا در طول این مدت از ارتباط ویژه با نهادها،‌ سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی که در حوزه مسجد فعالیت می‌کنند، برای تقویت جایگاه امور مساجد بهره ببریم.

 

نوری‌زاده در ادامه با اشاره به برخی از فعالیت‌هایی که در طول مدت مدیریتش انجام داده است، گفت: در این ایام رشته مدیریت مسجد در سطح ۳ حوزه‌های علمیه تصویب شد.

 

وی همچنین به همزمان شدن قسمتی از طول دوره مدیریت خود با ایام شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: مساجد در طول این مدت، خدمات اجتماعی قابل توجهی ارائه کردند. این مرکز نیز همراه با مساجد در این خدمات و همچنین در رزمایش همدلی، مواسات و کمک مومنانه پیشگام بود.

 

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام علی نوری سرپرست جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد با تبریک ایام دهه کرامت و تسلیت به مناسبت سالروز شهادت شهدای هفتم تیر گفت: خدا را شاکرم که توفیق خدمت مجدد در مسجد را برای من فراهم کرد.

 

وی با تقدیر از زحمات رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: مبنای عمل در دوره سرپرستی، برنامه سال ۹۹ است. مساجد بعد از تعطیلی چند ماهه، باید بتوانند با یک رویکرد جدی در ارائه فعالیت‌ها خدمات خود وارد عرصه و میدان بشوند.

 

پایان پیام/ 40