کانون های مساجد حتی در مناطق دورافتاده در دهه کرامت فعالیت های موثری انجام می دهند

کانون های مساجد حتی در مناطق دورافتاده در دهه کرامت فعالیت های موثری انجام می دهند

تاریخ انتشار : ۹ تير ۱۳۹۹
حجت الاسلام امیدی گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد همواره در مناسبت های مذهبی خوش درخشیده اند و در واقع می توان گفت برنامه های مناسبتی از جمله دهه کرامت حتی در مناطق دور افتاده، از سوی این مراکز فرهنگی اجرا می شود و فعالیت های موثری انجام می دهند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد، در این میان ششم ذیقعده به نام روز حضرت شاهچراغ (ع) نامگذاری شده است.

حجت الاسلام «حسین امیدی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس پیرامون دهه کرامت پاسخگو سئوالات ما بود که آن را در زیر می خوانید:

 

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟


ایامی نظیر ولادت های ائمه معصومین (ع)، اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و همچنین اعیاد اسلامی فرصت مناسبی برای معرفی سیره و زندگانی ایشان است چرا که در این ایام دل ها آماده تر است و همگان آرامش و حاجت های خود را در سایه توسل جستجو می کنند، ایام دهه کرامت که سرشار از نور و شادی است نیز از آن جمله است که می توان از آن در این خصوص بهره برد.

 

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟


ایام دهه کرامت فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های فارس و شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) است، این عنوان با محوریت بارگاه ملکوتی حضرت احمد بن موسی (ع) از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به این خطه پهناور میهن اسلامی داده شده است و ششمین روز از دهه کرامت به بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) اختصاص دارد از این رو می توان برای تحقق منویات رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی) و نهادینه کردن این عنوان تلاش کرد و تحقق این مهم تلاش همه نهاد ها، تشکل ها و فعالان فرهنگی و مذهبی را می طلبد.

 

چه توقعی شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) دارید؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند؟

همانطور که عرض شد روز ششم ذیقعده از ایام دهه کرامت به بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) اختصاص دارد که در این ایام با اجرای برنامه های مختلف و تولید محتوا در فضای مجازی به معرفی سیره و خصوصیات بارز ایشان که «امین ولایت» است، بپردازند، همگان باید خود را در معرفی ائمه معصومین (ع)، اهل بیت (ع)، منسوبین ایشان و بزرگان دینی بکوشند و در این ره بدون شک توقع از جامعه فرهنگی و مذهبی بیشتر است.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

دهه کرامت با مرور زمان و گذشت از زمان آغاز نامگذاری با تلاش هایی که انجام شده، برنامه هایی که اجرا شده و جلساتی که با حضور مسئولان و نمایندگان عضو شورای بزرگداشت دهه کرامت جایگاه خوبی را به دست آورده است اما هنوز برای برآورده کردن توقعات کوشش ها و تدبیرهایی لازم است که از آن جمله همکاری و هم افزایی بیشتر نهاد های عضو شوراست.

 

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

در طول ایام دهه کرامت و سال می توان با تخفیف هایی که برای مراکز اقامتی و خدماتی درنظر گرفته می شود به توسعه گردشگری مذهبی در شیراز کمک کرد، در سال جاری شیوع ویروس کرونا فرصت کمتری را در این خصوص دراختیار نهاد های ذیربط گذاشته است که امیدواریم با عادی شدن سلامت جامعه شرایط بهتر شود.

 

 کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟

کانون های فرهنگی هنری مساجد همواره در ایام مناسبت های مذهبی خوش درخشیده اند و در واقع می توان گفت برنامه های مناسبتی از جمله ایام دهه کرامت در مناطق دورافتاده و نقاطی که حتی اداره ای وجود ندارد، از سوی این مراکز فرهنگی هنری، برنامه ریزی و اجرا می شود و فعالیت های موثری شکل می دهند.

 

فعالیت های کانون های مساجد برای این دهه در سال جاری بیان بفرمایید؟


در ایام دهه کرامت امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا برنامه ها سعی می شود در فضای مجازی دنبال شود و تاکید شده است که پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در برنامه ها لحاظ شود.

برنامه هایی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می شود که شامل جشن های مجازی و حضوری در نقاط سفید، منبرهای مجازی، مسابقات هنری، ادبی و ورزشی و حضور خادمان حرم رضوی است.

جشن های مردمی به مناسبت های میلاد حضرت معصومه (س)، ولادت امام رضا (ع) و بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) در ایام دهه کرامت از سوم تا 13 تیرماه سال جاری مصادف با (اول تا یازدهم ذیقعده) به صورت مجازی با توجه به ایام پیشگیری از ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در نقاطی که وضعیت شیوع بیماری سفید اعلام شده است، برگزار می شود.


مسابقات کتابخوانی با موضوع زندگینامه حضرت شاهچراغ (ع)، دیدار با خانواده های معظم شهداء، جانبازان و آزادگان به ویژه شهدای مدافع حرم، برگزاری محفل های قرآنی، تکریم ایتام به تاسی از امام رئوف (ع)، اردوهای زیارتی، مسابقات ورزشی در رشته های مختلف و بازدید از کانون های مساجد تحت پوشش، جلسات ختم قرآن و ختم صلوات هدیه به پیشگاه نورانی امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) در فضای مجازی اجرا خواهد شد.

 

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت بفرمایید؟


شروع دهه کرامت با ولادت حضرت معصومه (س) و پایان آن یازدهم ذیقعده ولادت حضرت امام رضا (ع) است و در این ایام روز بزرگداشت امامزادگان (ع) و حضرت احمد بن موسی (ع) قرار دارد، این ایام فرصتی برای بصیرت افزایی و معرفت افزایی نسبت به ائمه اطهار (ع) است که از این فرصت باید برای خودسازی و توسل بیشتر به ساحت مقدس این بزرگواران که فرزندان امام هفتم (ع) هستند استفاده کرد و بهره برد.

 

 

پایان پیام/ 130