«ولادت» و «مقام شفاعت» كريمه اهل بيت، از قبل بشارت داده شده بود

«ولادت» و «مقام شفاعت» كریمه اهل بیت، از قبل بشارت داده شده بود

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹
ظهيري گفت: حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) جزء شخصيت هاي نادري هستند كه قبل از به دنيا آمدن ايشان به ولادت آن حضرت بشارت داده شده بود. همچنان كه درباره پيامبران اولوالعزم مانند حضرت عيسي و پيامبر اسلام «صلي الله عليه وآله» اين بشارت وجود داشت.


 

 

به گزارش کمیته ارتباطات و فضای مجازی ستاد بزرگداشت دهه کرامت هفتمین وبینار تخصصی دهه کرامت، دوشنبه شب، 9 تیر برگزار شد. «معصومه ظهیری» معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران کشور در این وبینار، ضمن تبریک این دهه و میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و ولادت با سعادت حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) اظهارکرد: در آموزه های دینی ما سفارش به زیارت و توصیه به مشرف شدن به مزر شریف ائمه اطهار و اولاد طاهرین آنها به فراوانی دیده می‌شود.

 

وی افزود: در بعضی روایات زیارت ائمه معصومین با به جا آوردن حج و عمره برابری می کند. به همین دلیل فرد زائر هم از حیث درونی (بنا به دعوت) این آمادگی را پیدا می کند و هم از حیث بیرونتلاش می کند تا  طهارت و مراقبت ظاهری را جزء برنامه های خود قرار دهد. فرد زائر از حیث درون سعی می‌کند کارنامه عمل خود را از حق الناس و گناه آن پاک کند؛ لذا ادای دین می‌کند و سفارش می‌کند که اگر حقی بر عهده او هست ادا شود، همچنین تلاش می کند با توبه و استغفار رضایت الهی را جلب کند.

 

ظهیری تصریح کرد: از حیث بیرون نیز سفارش شده که قبل از زیارت، غسل کنیم، لباس پاک بپوشیم، از عطر استفاده کنیم و ... لذا فردی که از حیث درون به آرامش رسیده و از حیث بیرون هم در شرایط روحی و روانی مناسبی قرار دارد هنگام تشرف به زیارت، آن فرد زیارت شونده را مد نظر قرار می‌دهد. و وقتی به بارگاه و حضور بهترین انسانها در روی زمین مشرف می‌شود حال روحی او حال آرامش است. به همین دلیل می گوییم زیارت ائمه و فرزندان آنها از جمله حضرت معصومه و یا مرقد مطهر حضرت زینب کبری (سلام الله علیهما) درد ، غم، استرس و ناآرامی را در انسان به آرامش و رضایت از زندگی و امید آفرینی تبدیل می‌کند.

 

معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران کشور ادامه داد: از همین رو افرادی که دچار گرفتاری و یا مشکلی در زندگی هستند وقتی به مرقد مطهر ائمه اطهار (علیهم السلام) پناه می آورند، این مرقدهای مطهر، ملجأ و پناهگاه همه کسانی هستند که به امیدی به زیارت می آیند. نفسِ این امید و امیدواری، انرژی و قدرت مضاعفی به انسان می‌دهد تا هم آستانه تحمل اش در زندگی بالا برود و هم رضایتمندی او از زندگی دو چندان شود.

 

ظهیری خاطرنشان کرد: کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) جزء همین مقابر و بقاع متبرکه ای هستند که بسیاری از علما و بزرگان مکرر به زیارت ایشان می شتافتند. شخصیتی مانند ملاصدرا می فرماید «من هر گاه مشکلی در زندگی برایم رخ می‌داد یا معضل علمی برایم ایجاد می‌شد پیاده از کهک به زیارت ایشان می شتافتم و احساس آرامش وگشایش برای من ایجاد می شد. مرحوم آیت الله بهجت و مرحوم آقای نجفی و سایر بزرگان هم مکرر هرگاه فرصتی برایشان فراهم می‌شد به زیارت می شتافتند.

 

 ‏وی در ادامه سخنان تاکید کرد: نگین انگشتری قم «کریمه» نام گرفته است و این نامگذاری دلایلی دارد. حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) جزء شخصیت های نادری هستند که قبل از به دنیا آمدن ایشان به ولادت آن حضرت بشارت داده شده بود. ما در مورد پیامبران اولوالعزم مانند حضرت عیسی(علی نبیناوآله و علیه السلام) و پیامبر گرامی اسلام «صلی الله علیه وآله» داریم که قبل از ولادت به آمدن آنها بشارت داده شده بود و می بینیم که در مورد حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) نیز اینگونه است.

 

کارشناس امور زنان و خانواده ادامه داد:  امام صادق علیه السلام پدربزرگ گرامی خانم حضرت معصومه(سلام الله علیها) فرمودند: «دختری از فرزندان موسی متولد خواهد شد که مدفن او شهر قم است و به شفاعت او همه شیعیان من به بهشت وارد می شوند. مقام شفاعت که جزء مقام‌های ویژه است برای این حضرت قبل از ولادت شان از زبان امام معصوم قرار داده شده است. همچنین نقل است که آیت الله مرعشی نجفی برای اینکه بتوانند نشانی از مرقد حضرت زهرا (سلام الله علیها) بیابند چله‌ای گرفتند و در عالم رویا به ایشان توصیه شد که به زیارت حضرت فاطمه معصومه مشرف شوند و در آن رویا به لقب «کریمه» برای حضرت معصومه اشاره شده است.

 

وی در تبیین لقب «کریمه» برای حضرت معصومه (سلام الله علیها) گفت: «کریم» و «کریمه» به کسی گفته می‌شود که هنوز تمنا نکرده و درخواستی مطرح نکرده، می بخشد و لذا مظهر جود و بخششِ خداوند این خاندان هستند. گویا این ظرفیتی از جانب خداوند متعال به این خاندان است. در احوال کریمه اهل بیت سلام الله علیها) بسیار آمده همچنان که در زیارت نامه ایشان نیز اشاره شده که «امین» و «حجت» امام شان بودند یعنی ایشان به مقامی نائل شدند که امام معصوم ایشان را محل امن و امین خود می دانستند. رسیدن به این مقام راهی بسیار سخت است.

 

معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران کشور ادامه داد: فاطمه معصومه سلام الله علیها بانوی هستند که در مسیر جهاد و تلاش وکوشش و علم و زندگی عفیفانه و پاکدامنی به این مقام نائل شدند به گونه ای که حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) ایشان را معصومه خطاب می‌کند؛ یعنی یک چهره‌ی پاک، اهل تقوا و عاری از گناه.

 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ولادت حضرت امام رضا علیه السلام خاطرنشان کرد: یکی از القاب مشهوری که برای حضرت ثامن الحجج علیه السلام عنوان شده عالم آل محمد (صلی الله علیه وآله) است آن حضرت در دوره‌ای بسیار سخت زندگی می‌کردند که مأمون ایشان را به یک هجرت اجباری وادار کرد و تلاش نمود تا مدینه الرسول را که محل سریر امامت بود خالی از جایگاه امامت قرار دهد.                                                                                                          

 

ظهیری گفت: اما حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) با برگزاری جلسات مناظره، پاسخ به شبهات و جلسات پرسش و پاسخ این جایگاه امامت را ورای از منطقه جغرافیایی، به همه عالم شناساند. ائمه اطهار(علیهم‌السلام) مصادیق اسماء الحسنای خدا و جلوه ای از تفویض امر خدا روی زمین هستند.

 

وی ادامه داد: ما امام رضا (علیه السلام) را به امام رئوف امام مهربانی ها می شناسیم. باید دقت کرد که «رأفت» با «رحمت» تفاوت دارد. «رأفت» مهربانی بدون سختی است در حالی که «رحمت» ممکن است کاری مانند کار یک پزشک باشد که هر چند از روی مهربانی و رحمت نسبت به بیمار، او را جراحی می کند اما گاهی همراه با مشقت و سختی هم هست. ولی «رأفت» مهربانی از روی دلسوزی و بدون هیچ گونه سختی را می‌گویند. امام رضا علیه السلام مظهر مهربانی ها در روی زمین هستند و لذا ملجأ و پناهگاه همه کسانی هستند که به بارگاه ایشان مشرف می شوند.

 

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهرن کشور تصریح کرد: شعر معروف «آمدم ای شاه پناهم بده» گویای آن است که پناه دادن و پناهگاه بودن حضرت برای همگان روشن است و شرط خاصی هم ندارد. باید به این نکته نیز توجه داشت آن حضرت در شرایط اجتماعی سختی به سر می بردند از یک سو حالت هجرت اجباری که به نوعی تبعید از مدینه به طوس بود و از جهت دیگر اینکه ایشان باید جایگاه خالی امامت را برای مردم تبیین می کردند لذا در موضوع پذیرش ولایتعهدی تلاش کرند پیامی را که جامعه اسلامی بخصوص شیعیان به آن نیاز داشتند به هر شکل ممکن، به آنها برسانند از این رو هنگام پذیرش و امضای ولایتعهدی، جمله ای را هم نوشتند که این پیام را به همه مسلمانان و شیعیان در طول تاریخ منتقل کرد که من اهداف مأمون را از این مسئله می دانم اما در عین حال توجه میدهند یکی از کارهایی که امام باید انجام دهد تشکیل حکومت و ایجاد قسط و عدل در اجتماع است. امروز هم کسانی که پیرو امام رئوف هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که در کنش های اجتماعی، مظهر عدالت اجتماعی و دستورات دین در ایجاد قسط، عدل، داد و عدالت میان مردم باشند.