از میزبانی کاروان«زیر سایه خورشید» تا استفاده از ظرفیت مدرسه مسجدمحور «ابرار و احرار»

از میزبانی کاروان«زیر سایه خورشید» تا استفاده از ظرفیت مدرسه مسجدمحور «ابرار و احرار»

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹
مثنوی گفت: مدرسه مسجدمحور «ابرار و احرار» در مسجد و حسینیه امام علی (ع) یکی از ظرفیت هایی است که ما داریم و نوجوانان دانش آموز در این مکان ادامه تحصیل می دهند و خانواده های آنها جامعه ثابت فعالیت های فرهنگی و دینی مسجد هستند.

خبرگزاری شبستان___یاسوج: با شیوع ویروس کرونا در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد، مردم شاهد عزم همگانی برای مقابله با این ویروس منحوس هستند.

فعالان کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز  هم پای مردم، نهادها و ارگان ها اعم از نیروهای سپاهی، ارتش، گروه های جهادی و مردمی، سازمان های مردم نهاد و ادارات و نهادهای دیگر به یاری شبکه بهداشت و درمان استان کهگیلویه و بویراحمد آمده اند تا شعار «همه با هم کرونا را شکست می دهیم» به منصه ظهور برسد.

فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد با انتشار خبر شیوع ویروس کرونا ابتدا در راستای ضدعفونی مساجد و فضای کانون تلاش کرده و سپس به یاری مردم شتافتند.

بانوان در قالب گروه های جهادی مشغول دوخت ماسک های پارچه ای و توزیع در بین مناطق محروم هستند و بسیاری از جوانان پسر عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای سم پاشی و ضدعفونی محیط شهرها به ویژه در مناطق محروم و روستاها مشارکت کردند.

برخی اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد هم با حضور در پایگاه های گروه های بهداشتی سطح استان، در راستای کمک به مردم و شبکه بهداشت و درمان استان و همچنین تهیه و توزیع مواد ضدعفونی و بهداشتی تلاش کردند.

اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد در اقدامی خودجوش و مردمی سطح مسجد و کانون ها، شهرها و روستاها را ضدعفونی کردند و در سطح گسترده جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و هم افزایی بیشتر فعالیت دارند.

ارائه بسته آموزشی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در بخش آموزشِ الکترونیک سامانه «بچه‌های مسجد» ویژه اعضای کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد نیز از دیگر برنامه های اعضای کانون هاست.

در این بخش محتوای آموزشی تجهیز کانون‌ ها و کتابخانه‌ های مساجد به امکانات و لوازم بهداشتی مقابله با کرونا با استفاده از ظرفیت ‌های مردمی و خیرین مساجد، تولید و نشر محتوا از طریق فضای مجازی و پیام ‌رسان‌ها در قالب عکس، عکس ‌نوشته، اینفوگرافی، موشن، فایل صوتی و تصویری، جهت مقابله با ویروس کرونا انجام شده است

کانون فرهنگی و هنری «جوانان حسینی» یاسوج یکی از کانون های مسجدی آتش به اختیار شهرستان بویراحمد است که در طول مدت زمان شیوع ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد، اقدامات ارزشمندی را در حاشیه شهر که از برخی امکانات فرهنگی محروم است، انجام می دهد.

 

سوال:بفرمایید کانون از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرد؟

«مسعود مثنوی» ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار کرد: کانون فرهنگی و هنری جوانان حسینی که در مسجد و حسینیه امام علی (ع) شهرک امام حسین (ع) یاسوج فعالیت دارد علیرغم اینکه این گروه فرهنگی فعالیت آن به ابتدای سال 1370 برمی گردد، ولی در قالب کانون فرهنگی و هنری جوانان حسینی از آبان ماه سال 1390 فعالیت های کانون آغاز شد.

 

سوال: بیشتر فعالیت های کانون در چه حوزه هایی انجام می شود؟

مدیر کانون فرهنگی و هنری جوانان حسینی یاسوج گفت: عمده فعالیت های ما در حوزه های فرهنگی، مذهبی، دینی و آموزشی ، ولی اولویت فعالیت ها فرهنگی، مناسبتی و آموزشی است.

وی ادامه داد: در سال 98 که رویداد ملی «فهما» ایجاد شد و گزارش فعالیت کانون های مساجد در این سامانه قرار گرفت، ما سه فعالیت را جزو فعالیت های شاخص و محوری به ثبت رساندیم.

 

سوال:چه برنامه هایی در ایام دهه کرامت دارید؟

مثنوی یکی از برنامه ها را حضور کاروان «زیر سایه خورشید» در دهه کرامت دانست و اضافه کرد: طرح اوقات فراغت حدود 23 سالی است که در قالب طرح «رشد» اجرا می شود و نوجوانان و جوانان در حوزه خواهران و برادران دوره های آموزشی فرهنگی، قرآنی، دینی و حتی علمی را می گذرانند و بحث فعالیت های ماه محرم نیز در دستور کار قرار دارد.

 

سوال:مدارس وابسته به این کانون با چه هدفی راه اندازی شده اند؟

مدیر کانون فرهنگی و هنری جوانان حسینی یاسوج یادآور شد: مدرسه مسجدمحور «ابرار و احرار» در مسجد و حسینیه امام علی (ع) یکی از ظرفیت هایی است که ما داریم و نوجوانان دانش آموز در این مکان ادامه تحصیل می دهند و خانواده های آنها جامعه ثابت فعالیت های فرهنگی و دینی مسجد هستند.

وی خاطرنشان کرد: در رویداد ملی «فهما» که سال 98 به همت ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد راه اندازی شد، کانون فرهنگی و هنری جوانان حسینی یاسوج با محوریت گرامی داشت دهه کرامت از کانون های تجلیل شونده بود.

مثنوی تاکید کرد: دهه کرامت هرسال ذیل برنامه «زیر سایه خورشید» که با حضور خدام رضوی و پرچم متبرک امام رضا (ع) اجرا می شود، کانون فرهنگی و هنری جوانان حسینی به عنوان هیئت اجرایی این طرح و برنامه بوده که در سطح استان انجام وظیفه می کند.

این فعال فرهنگی شهر یاسوج اظهار کرد: این برنامه در بیشتر شهرستان های استان انجام می شود و در شهر یاسوج برنامه ریزی لازم در این زمینه انجام می شود .

وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به ویروس کرونا، با حضور «خدام رضوی» با رعایت پروتکل های بهداشتی، برنامه «زیر سایه خورشید» در حال اجرا است.

مثنوی گفت: سال 98 از مجموع 20 هزار امتیازی که برای کانون ها تعریف شده بود، بیش از 11 هزار امتیاز در بخش های فرهنگی، قرآنی و آموزشی و ... این کانون کسب کرد.

 

سوال: در ایام ویروس کرونا چه فعالیت هایی از طرف کانون انجام شد؟

مدیر کانون فرهنگی و هنری جوانان حسینی یاسوج یادآور شد: سال گذشته کانون فرهنگی و هنری جوانان حسینی یاسوج 100 برنامه، نشست و فعالیت فرهنگی و هنری را در راستای سیاست های ابلاغی ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه بیش از 55 هزار نفر در این برنامه ها به صورت حضوری و مجازی شرکت کردند، اضافه کرد: در ایام ویروس کرونا با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در قالب طرح «مواسات و همدلی مومنانه» فعالیت هایی انجام گرفت

مثنوی همکاری در زمینه ضدعفونی کردن معابر مختلف شهر را از این برنامه ها دانست و ادامه داد: فضای کانون و نیروی انسانی در اختیار گروه های جهادی قرار گرفت و تعامل خوبی جهت تولید ماسک و توزیع بین افراد مختلفصورت گرفت؛ ضمن اینکه در قالب طرح مواسات، 400 بسته غذایی بین نیازمندان توزیع شد و هم اکنون ادامه دارد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری جوانان حسینی یاسوج گفت: با توجه به شرایط کرونا بخشی از فعالیت ها در فضای مجازی صورت می گیرد و کانالی با عنوان «حسینیه مجازی» ایجاد شده و همه فعالیت های فرهنگی و دینی در این کانال به اشتراک گذاشته می شوند.

پایان پیام/ 82