دهه کرامت اگر همراه با تبین و تحلیل جایگاه معرفتی اهل بیت (ع) باشد، تاثیرگذار خواهد بود

دهه کرامت اگر همراه با تبین و تحلیل جایگاه معرفتی اهل بیت (ع) باشد، تاثیرگذار خواهد بود

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹
حجت الاسلام مهرابی گفت: دهه کرامت اگر همراه با تبین و تحلیل جایگاه معرفتی اهل بیت (ع) باشد به طور قطع تاثیرگذار خواهد بود و زمینه ساز شناخت بیشتر اهل بیت (ع) به نسل جوان و جامعه خواهد شد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد، در این میان ششم ذیقعده به نام روز حضرت شاهچراغ (ع) نامگذاری شده است.

حجت الاسلام «محمدصادق مهرابی»، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس پیرامون دهه کرامت پاسخگو سئوالات ما بود که آن را در زیر می خوانید:

 

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

دهه کرامت اگر همراه با تبین و تحلیل جایگاه معرفتی اهل بیت (ع) باشد به طور تاثیرگذار خواهد بود و زمینه ساز شناخت بیشتر اهل بیت (ع) به نسل جوان و جامعه خواهد شد.

 

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

اگر فلسفه نامگذاری این دهه را بنام دهه کرامت دقیق بررسی کنیم بیشتر به عظمت شخصیتی حضرت شاهچراغ (ع) پی می بریم، امامزاده ای که با الگوپذیری از آقا امام رضا (ع) لقب «امین ولایت» پیدا می کند و این جایگاه رفیع امام شناسی او شهره خاصی به شهر شیراز داده است و باعث می شود تا این شهر به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) شهرت پیدا کند، هر مقدار ما بتوانیم ابعاد شخصیتی حضرت احمدبن موسی، شاهچراغ (ع) را معرفی کنیم، می تواند معرف شیراز به عنوان حرم سوم باشد و دهه کرامت می تواند بهترین فرصت برای معرفی شخصیت شاهچراغ (ع) باشد.

 

چه توقعی شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) دارید؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند؟

دهه کرامت سفره معنوی است برای استفاده و بهره مندی علاقمندان متولیان امر بستر مناسبی را فراهم کرده و برای استفاده از این فرصت معنوی با وجود ویروس کرونا با رعایت اصول بهداشتی و دستورات حوزه سلامت ولی می توان از طریق راه اندازی برنامه های متعدد در فضای مجازی سخنرانی و مداحی مجازی تعریف کرد، پخش ادعیه ها و مناجات از حرم و همچنین برگزاری مسابقات کتابخوانی را ارائه داد، وظیفه همه دستگاه های فرهنگی، مسئولین و مراکز حوزوی و دانشگاهی، به خصوص مساجد و هیئات مذهبی است که مبلغ و مروج فرهنگ اهل بیت (ع) باشند.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

قطعا اقدامات ارزشمندی با توجه به ورود مقام معظم رهبری (ع) در معرفی شیراز به عنوان حرم سوم، اتفاق افتاده است که فکر کنم هنوز هم باید بیشتر از این مورد توجه نخبگان قرار گیرد.

 

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

یکی از راه های توسعه استان در حوزه فرهنگی توجه جدی به بحث گردشگری مذهبی است که فکر کنم تاکنون مورد غلت واقع شده است توجه به گردشگری به خصوص گردشگری مذهبی قطعا نقش بسزایی در معرفی شیراز و حضرت شاهچراغ (ع) دارد، برون سپاری این مهم به هیئت های مذهبی و کانون های فرهنگی هنری مساجد می تواند شعار پرهیز از تصدی گری دستگاهای فرهنگی را عملیاتی و بسترسازی تسهیل گیری را فراهم کند.

 

فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی برای این دهه در سال جاری بیان بفرمایید؟

سازمان به عنوان یک ظرفیت تبلیغی مردمی  در کنار تولیت محترم حرم و سایر دستگاهای فرهنگی نقش آفرینی می کند و از ظرفیت خطبا، مداحان، شعرا، هیئت های مذهبی، کانون های فرهنگی و مبلغین طبق روال هر سال در برگزاری برنامه های دهه کرامت استفاده می کند اما امسال در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه ها محدود تر اما پویا تر بوده و فرصت فضای مجازی بیشتر مورد استفاده مجموعه های فرهنگی بوده است.

 

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت بفرمایید؟

در پایان ضمن تشکر از خبرگزاری شبستان استان فارس، امیدوارم با یاری خداوند متعال، همه بتوانیم با هم افزایی در فضای همدلی اقدامات موثر در شان حضرت شاهچراغ (ع) و معرفی شیراز به عنوان حرم سوم برداریم.

پایان پیام/ 130