از اوج گرفتن ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت تا ایجاد فرصت زیارت از راه دور

از اوج گرفتن ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت تا ایجاد فرصت زیارت از راه دور

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹
تقدیر از مروجان فرهنگ رضوی در «سه‌شنبه‌های تکریم» مساجد، اجرای طرح «تلاوت نور» ویژه دهه کرامت و فرصت‌سازی رسانه ملی برای زیارت از دور در شرایط کرونایی ازجمله اخبار حوزه مسجد در دهمین روز از تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در دهمین روز از تیرماه ۹۹:

 

تقدیر از مروجان فرهنگ رضوی در «سه‌شنبه‌های تکریم» مساجد/ اجرای طرح «تلاوت نور» ویژه دهه کرامت

 

 

 

«محمدحسین عبداللهی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان و در تشریح روند برگزاری برنامه های دهه کرامت به تناسب شرایط این روزهای کشور به دلیل شیوع کرونا، اظهار کرد: جلسات مجازی ستاد هماهنگی بزرگداشت این دهه با رویکرد هم‌افزایی برگزار و گزارش عملکرد اعضاء در آنها ارائه می شود.

 

مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت ادامه داد: برای مثال روز گذشته (دوشنبه، 9 تیرماه) با مسئولان آستان قدس رضوی و معاون زیارت استانداری خراسان رضوی ارتباط مجازی داشتیم، و گزارش برنامه ها حول محور بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) و بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) و نیز چند مورد از رایزنی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهایی همچون لبنان، آفریقا و ... ارائه شد.

 

وی با بیان اینکه عموماً برنامه های امسال دهه کرامت در فضای مجازی و از طریق رسانه ها انجام و دنبال می شود، گفت: استانداری خراسان رضوی برنامه های متنوع و متعددی را پیش بینی کرده، همچنین است بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی و رایزنی های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف.

 

عبداللهی با اشاره به اجرای طرح «سه شنبه های تکریم» به مناسبت دهه کرامت، بیان کرد: محل اجرای این طرح مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند و این طرح به تکریم از هنرمندان، فعالان، نخبگان و شخصیت هایی که در حوزه دهه کرامت، امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) خدمت کرده اند، اختصاص دارد البته در گستره ای وسیع چون سطح اجرای آن ملی است.

 

وی با اشاره به اجرای طرح «تلاوت نور» در ایام دهه کرامت و در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، بیان کرد: هم در شب ولادت حضرت معصومه(س) و شب ولادت حضرت احمدبن موسی(ع) این طرح اجرا شد و هم در شب ولادت باسعادت امام رضا(ع) در کانون های مساجد اجرا و ثواب آن به روح مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) اهدا می شود.

 

وی درباره عملکرد کانون های مساجد و بچه های مسجد در بزرگداشت دهه کرامت در شرایط کرونایی، گفت: یکی از بهترین اقدامات برگزاری وبینارهای مجازی است که در دهه کرامت با حضور شخصیت های مسلمان از کشورهای اسلامی و نیز اندیشمندان ایرانی در حال برگزاری است. حقیقتاً در اوج کار هستیم و در عین شرایط کرونایی حجم وسیعی از برنامه ها در حال اجرا است، برای مثال کمتر سالی رسانه ملی با این حجم از برنامه نقش داشته است اما امسال رسانه ملی هم برنامه های متعدد و متنوعی را با محور دهه کرامت روی آنتن برده است.

 

مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت اضافه کرد: اکنون هم بازار و اصناف و نیز آستان قدس و حرم حضرت معصومه(س)، ائمه جمعه سراسر کشور، استانداری ها و وزارت کشور و ... حجم وسیعی از توجه و فعالیت شان را به گرامیداشت دهه کرامت اختصاص داده اند و توجه به ایجاد نشاط و شادی معنوی در جامعه متناسب با ذائقه مردم، مورد توجه دستگاه های عضو ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت قرار دارد.

 

وی از راه اندازی کاروان های شادی به مناسبت ایام ولادت امام رضا(ع) خبر داد و گفت: رویکرد ستاد این است که در مناطق قرمز، برنامه مخاطب‌محور جمعی کمتر داشته باشیم و برنامه های شاد و متنوع میدانی را جایگزین آن کنیم.

 

عبداللهی درباره ظرفیت کانون های مساجد در بزرگداشت دهه کرامت، ابراز کرد: طبیعتاً ظرفیت بسیار ارزشمندی در 25 هزار کانون مسجدی در اختیار داریم همانطور که در شرایط کرونایی خدمات ارزشمندی در تامین بسته های معیشتی و مقابله با شیوع کرونا از طریق تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده، گندزدایی محلات، معابر و اماکن و توجه به محرومان ارائه کردند در دهه کرامت نیز حضوری اثرگذار داشتند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بچه های مسجد با قدرت در این میدان ورود کرده اند، برگزاری جشن های دهه کرامت، تولید سرودهای فاخر، راه اندازی کاروان های شادی، ترویج سیره رضوی، مداحی های خیابانی و برگزاری جلسات و ... از جلوه های فعالیت آنها در بزرگداشت دهه کرامت در شرایط کرونایی است.

 

برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان در دهه کرامت / اهدای بیش از ۱۱ میلیارد تومان به محرومان در رزمایش همت جوانانه

 

 

 

 

جشن‌های مردمی دهه کرامت از (اول ذی‌القعده) همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می شود و تا یازدهم ذی‌العقده، سالروز ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد. در بررسی برنامه های وزارت ورزش و جوانان برای این ایام با «جعفر سطوتی»، مدیر کل امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان گفت و گویی انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

با توجه به بحران کرونا شرایط اجرای برنامه های امسال دهه کرامت در وزارت ورزش و جوانان با چه کیفیتی است؟

 

با توجه به اینکه سال های گذشته با مشکل کرونا مواجه نبودیم،جشنواره ها و مسابقات ورزشی زیادی در حوزه ورزش همگانی در این ایام داشتیم که تلاش می کردیم در مناسبت های مختلف آنها را برگزار کنیم اما امسال به دلیل بحران کرونا در برگزاری جشنواره و مسابقات همگانی معذوریت داریم، این در حالی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا هم هنوز این مجوزها را صادر نکرده است؛ ضمن اینکه بازی های لیگ برتر هم که دارای طرفداران زیادی است، بدون تماشاگر برگزار می شود.

 

برنامه های وزارت ورزش و جوانان در ایام دهه کرامت در چه محورهایی پیش بینی شده است؟

 

 

 

 

جشن میلاد حضرت معصومه (س) که مصادف با روز دختر بود در همه ادارات کل استان ها و فدراسیون ورزشی برگزار شد و با توجه به اینکه بخشی از وزارت ورزش متعلق به حوزه جوانان است لذا در حوزه سمن های جوانان و روز دختر به لحاظ فضاسازی و تبلیغات محیطی برنامه های متنوعی برگزار شد که امیدواریم جشن میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) هم هرچه باشکوه تر برگزار شود.

 

یکی دیگر از برنامه های مهمی که می توان با فاصله گذاری اجتماعی در دهه کرامت انجام داد، برگزاری نشست های آشنایی جوانان و ورزشکاران جوان با اندیشه ها و سیره اهل بیت (ع) است و با توجه به اینکه حرم مطهر علی ابن موسی الرضا (ع) نیز به عنوان یکی از ائمه معصومین (ع) در کشور ما قرار دارد لذا ایام دهه کرامت فرصت مناسبی برای آشنایی با سیره این امام بزرگوار است.همچنین به مناسبت دهه کرامت برنامه ای تحت عنوان کرامت و اهل بیت (ع) در فضای مجازی پیش بینی شده است که پایگاه اطلاع رسانی ادارات کل وزارت ورزش و جوانان در استان ها می توانند آن را در قالب مسابقات کتابخوانی برگزار کنند.

 

با توجه به اینکه برخی از ورزشکاران، قهرمانان و مدیران ما خادم امام رضا (ع) هستند لذا بر آن شدیم که در ایام دهه کرامت از پیشکسوتان ورزشی نیز تقدیر و تجلیل به عمل بیاوریم، ضمن اینکه ما بخشی از اقدامات و فعالیت های خاص این ایام و مناسبت ها را در اختیار خود ادارات و فدراسیون های ورزشی قرار می دهیم و با توجه به اینکه آنها هم اقدامات مبتکرانه ای انجام می دهند لذا ما بعدها این اقدامات آنها را به عنوان بهترین تجارب جمع آوری و در اختیار دیگران قرار می دهیم تا به عنوان الگو از آنها استفاده کنند کما اینکه ما گروه هایی را در شبکه های مجازی طراحی کردیم که همه استان ها در این شبکه ها عضو هستند و به صورت آنلاین هر اقدامی که انجام می دهند را در فضای مجازی بارگزاری و فدراسیون های دیگر هم از آنها الگوبرداری می کنند. بر همین اساس ما بازخوردهای خوبی را از برنامه های فضای مجازی خود گرفتیم و انشاءالله در دهه کرامت هم شاهد همین شادی و نشاط و تبادل تجربه باشیم.

 

آیا جشنواره جاده ولایت امسال برگزار می شود؟

 

با توجه به شرایط خاص جامعه و محدودیت های اعمال شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، متاسفانه امسال جشنواره جاده ولایت که هر ساله در استان های خوزستان و خراسان رضوی برگزار می شد، لغو شده است، چون این استان ها در شرایط حاد کرونا قرار دارند.امسال دهمین دوره برگزاری همایش «جاده ولایت» بود، این جشنواره یک جشنواره فرهنگی ورزشی است که طی آن جامعه ورزشی کشور هر سال مسیر ورود امام رضا(ع) به کشور را که از مرز شلمچه آغاز شده و تا مشهد مقدس ادامه می یابد، در قالب یک جشنواره با محوریت یک کاروان ورزشی طی می کنند. مرکز افتتاحیه جشنواره خوزستان و اختتامیه آن در خراسان رضوی است و چون مبدا و مقصد هر دو در شرایط حاد قرار دارد لذا امکان برگزاری آن در دهه کرامت امسال وجود ندارد، جاده ولایت در جغرافیای کشور ما در مسیر استان های خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی قرار دارد.

 

با وجود همه این اوصاف به استان ها و فدراسیون ورزشی خود توصیه کردیم که برنامه های مربوط به تبلیغات محیطی و فضاسازی متناسب با بزرگداشت ایام دهه کرامت را طبق روال سال های گذشته انجام دهند، به ویژه از ظرفیت های موجود در ادارات کل وزارتخانه در استان ها که هر کدام دارای پایگاه های اطلاع رسانی خود هستند، اقدامات لازم را جهت تبلیغات و فضاسازی محیطی خاص این ایام انجام دهند تا جامعه ورزشی متوجه این ایام شده و یا حداقل از طریق فضای مجازی این برنامه ها را پیگیری کنند.

 

برنامه های شما در فضای مجازی به چه صورتی انجام می شود؟

 

در حال حاضر گروه ها و کانال های مختلفی در فضای مجازی فعال هستند که ممکن است برخی از این افراد در حوزه ورزش و جوانان هم عضو باشند لذا می طلبد که این تبلیغات و فضاسازی محیطی متناسب با دهه کرامت در شبکه های اجتماعی هم صورت پذیرد.

 

رزمایش همت جوانانه و کمک های مومنانه جامعه ورزشی که در ماه مبارک رمضان برگزار شد چه دستاوردهایی به همراه داشت؟

 

رزمایش همت جوانانه و کمک های مومنانه با انتشار بیانیه ای از سوی وزیر ورزش اعلام شد و همزمان با ماه مبارک رمضان و پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری این رزمایش برگزار شد. در همین راستا کمک های بسیار خوبی از طریق جامعه ورزش و جوانان جمع آوری و در اختیار نیازمندان و محرومان جامعه قرار گرفت. برگزاری رزمایش همت جوانانه و کمک مومنانه جامعه ورزش هم در راستای نامگذاری همان شعار «خدمت کریمانه، همدلی به رسم اهل بیت (ع) در دهه کرامت بود.در راستای برگزاری این همایش 280 هزار و 88 بسته حمایتی جمع آوری و  به 402 هزار و 994 هزار خانوار در سراسر کشور اهدا شد که هر بسته معیشتی شامل 200 هزار تومان بود و ارزش مالی کمک های نقدی 115/009/446/000 ریال بود که این کمک ها ثمره همدلی و همکاری ورزشکاران و جوانان بوده است.

 

قدردانی رئیس ستاد فهما از شبکه یک سیما

 

 

 

 

حجت الاسلام دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامهای به دکتر «علی عسکری»، رئیس سازمان صداوسیما از تلاشهای مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک به علت اختصاص دادن این شبکه به عنوان قرارگاه مسجد برای معرفی و احیای مساجد در طرح عظیم «فهما، فرهنگ و هنر مساجد ایران» تشکر کرد.

 

شبکه یک سیما در برنامه پرمخاطب «فرمول یک» نفرات برگزیده رویداد «فهما، فرهنگ و هنر مساجد ایران» را معرفی کرده است.

 

رویداد پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران «فهما» به صورت دوسالانه برگزار می‌شود.

 

تاکید بر موضوع «فرهنگسازی»، «هنر پروری»، «توانمند سازی» از جمله فعالیتهای مسجدی است که در این رویداد ملی تجلی مییابد. نخستین مرحله رویداد پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران «فهما» سال گذشته با هدف شناخت امکانات و شناسایی زیر ساخت ها فعالان فرهنگی کانون‌ها در مساجد کشور برگزار شد. احیاء و گسترش کارکردهای فرهنگی تبلیغی مساجد از اهداف پیشروی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در افق 1414 است.

 

فرصت‌سازی رسانه ملی برای زیارت از دور در شرایط کرونایی/ پخش ۸۸۴ برنامه رادیویی ویژه دهه کرامت

 

 

 

«محمدحسین رنجبران» با اشاره به برنامه‌های سازمان صدا و سیما در ایام مبارک دهه کرامت، به نائب الزیاره بودن رسانه ملی در ایام کرونا در آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: در این راستا ارتباط زنده متعددی با حرم‌های مطهر و اماکن مقدس برقرار شد.

 

مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما گفت: این ارتباط‌ها در آغاز دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه (س) از قم آغاز شد و در پایان دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) در مشهد پایان می‌یابد، ضمن اینکه در طول این دهه شبکه‌های مختلف سیما در قالب برنامه‌هایی مانند «تشرف» شبکه یک سیما، «از دور سلام/ شبکه 2 سیما»، «سمت خدا/ شبکه 3 سیما»، «خانه مهر و روز خوش/ شبکه جام جم» و «ایوان بهشت/ شبکه قرآن و معارف سیما» به‌طور مستمر و زنده از حرم‌های مطهر در قم، شیراز و مشهد روی آنتن رفتند.

 

وی با اشاره به پخش زنده ادعیه کمیل و ندبه از شبکه‌ دو و همچنین شبکه قرآن و معارف سیما افزود: برخی برنامه‌های خاص نیز از شبکه‌های مختلف روی آنتن رفته‌اند که ازجمله آن‌ها «از دور سلام» و «با ما بیا» از شبکه دو، «مخاطب خاص» و «چراغانی» از شبکه سه، «شب فیروزه‌ای» و «تا نیایش» از شبکه پنج و «جمع ایرانی» از شبکه جام جم اشاره داشت.

 

 به گفته رنجبران، برپایی و پخش زنده کرسی تلاوت رضوی در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) از شبکه قرآن و معارف سیما و همین‌طور پخش زنده آیین تعویض پرچم بارگاه مطهر رضوی و پخش ویژه‌برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) از شبکه‌های دو، چهار، پنج، جام جم، قرآن و معارف سیما و شبکه استانی کرمان از جمله دیگر اقدامات انجام‌شده در دهه کرامت در حوزه سیمای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

 

 مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما  در ادامه ضمن تقدیر از تلاش همکاران معاونت صدا در دهه کرامت گفت: ۸۸۴ برنامه رادیویی مخصوص دهه کرامت، ساخته و از شبکه‌های مختلف رادیویی پخش شده و در حال پخش است.

 

وی اعلام کرد: مجموعاً 229 ساعت و 52 دقیقه از آنتن شبکه‌های رادیویی با موضوعات دهه کرامت، حال و هوای دیگری پیدا کرد.

 

رنجبران در ادامه به بیان جزئیاتی از اقدامات انجام‌شده در شبکه‌های رادیویی به مناسبت این دهه پرداخت و گفت: رادیوهای ایران با 36 برنامه، قرآن با 62 برنامه، معارف با 68 برنامه، گفتگو با 94 برنامه، نمایش با 38 برنامه، جوان با 86 برنامه، سلامت با 33 برنامه، فرهنگ با 40 برنامه، ورزش با 32 برنامه، اقتصاد با 23 برنامه، تهران با 23 برنامه، صبا با 27 برنامه و پیام با 30 برنامه دهه کرامت را گرامی داشتند. وی گفت ایران صدا نیز 292 برنامه برای این دهه تدارک دیده بود که پخش شد.

 

 وی همچنین به تلاش‌های معاونت سیاسی در دهه کرامت اشاره و تصریح کرد: شبکه خبر، خبرگزاری صداوسیما و اداره کل پخش اخبار سیما در این دهه برنامه‌ها و گزارش‌های متنوعی داشته‌اند که همچنان ادامه دارد.

 

 رنجبران افزود: دهه کرامت دستمایه گزارش‌های زیبا و هنرمندانه‌ای در بخش‌های مختلف خبری رسانه ملی شده است و مردم با این گزارش‌ها دل و قلب خود را به زیارت معنوی امام رضا (ع) و خواهر و برادرش در قم و شیراز می‌برند.

 

وی با اشاره به تلاش‌های معاونت برون‌مرزی در دهه کرامت، خاطرنشان کرد: همکاران ما در معاونت برون‌مرزی هم در دهه کرامت برنامه‌های متفاوتی هم از شبکه‌های خبری خود و هم شبکه‌های عمومی‌شان روی آنتن برده‌اند.

 

سومین دوره آموزشی توانمندسازی ائمه جماعت دانشگاه‌ها اجرا می‌شود

 

 

 

 

در راستای توانمندسازی ائمه جماعت دانشگاه‌ها، سومین دوره آموزشی اتقان در نشانی الکترونیکی https://ec.nahad.ir/index.php/samen/homepage/?siteid=۹۰۹ در دسترس ائمه جماعت دانشگاه‌ها قرار گرفت.

 

در این دوره که به همت مرکز اقامه نماز و قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تهیه و تدارک دیده شده است دروس معاد ۱، معاد ۲، فن خطابه ۳، فن خطابه ۴، انسان ۲۵۰ ساله و جریان‌شناسی رسانه در اختیار ائمه جماعات دانشگاه‌ها قرار گرفته است که باید پس از گذراندن دروس یاد شده گواهی‌های مربوطه را به دفاتر نهاد دانشگاه محل فعالیت ارائه کنند.

پایان پیام/ 9