از تدابیر پیشگیرانه مساجد دبی تا حذف نماد اسلامی از مسجد «هېيتگاه» چین

از تدابیر پیشگیرانه مساجد دبی تا حذف نماد اسلامی از مسجد «هېیتگاه» چین

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹
گزارشی از تدابیر پیشگیرانه امارات در مساجد دبی، بازگشایی مساجد و مکان‌های عبادی در کبک با اعمال مقررات جدید و حذف نماد اسلامی از مسجد «هېيتگاه» چین ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۱۰ تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در دهمین روز از تیرماه ۹۹:

 

گزارشی از تدابیر پیشگیرانه امارات در مساجد دبی

 

 

 

 

به نقل از «البیان»، اداره امور اسلامی و خیریه دبی اعلام کرد: به صورت تدریجی از فردا چهارشنبه (11 تیر ماه) درهای مساجد با 30 درصد ظرفیت بازگشایی می شوند.

 

اداره امور اسلامی و خیریه دبی گفت: همچنان نماز جمعه تا اطلاع ثانوی در مساجد برگزار نخواهد شد.

 

اداره امور اسلامی و خیریه دبی در ادامه تاکید کرد: فهرستی از تدابیر پیشگیرانه برای نمازگزاران تهیه شده است که ملزم به رعایت آن هستند.

 

در این فهرست آمده است که بین دو صف نمازگزاران، یک صف باید خالی باشد  و هرنمازگزار سه متر با نمازگزار دیگر فاصله داشته باشد.

 

نمازگزاران باید ماسک و دستکش داشته باشند و به قرآن ها دست نزنند و سجاده شخصی به همراه خود بیاورند و آن را در مسجد نگذارد.

 

همچنین نمازگزاران باید به یکدیگر دست ندهند و از دور سلام کنند.

 

در این فهرست همچنین آمده است: نمازگزاران پیش و بعد از اقامه نماز نباید در مسجد تجمع کنند و همه نمازگزاران بلافصله پس از نماز، مسجد را ترک کنند.

 

همچنین از افراد بیمار، سالمندان بالای 60 سال و کودکان زیر 12 خواسته شده در منزل نماز بخوانند و به مسجد نیایند.

 

وزارت امور اسلامی و خیریه دبی همچنین فهرستی از قوانین عمومی نیز برای اقامه نماز در مساجد تعیین کرده است.

 

در این فهرست آمده است: درهای مساجد پیش از اذان باز می شود و نماز بیش از 20 دقیقه نباید طول بکشد و بعد از اذان بلافاصله  نماز جماعت  آغاز می شود و بعد از اقامه نماز نیز درهای مساجد بسته می شود.

 

همچنین در ورودی مسجد ماسک و دستکش توزیع نمی شود و هر کس باید خودش آن را تهیه کند.

 

همچنین سرویس های بهداشتی نیز به منظور رعایت نکات بهداشتی بسته خواهد ماند.

 

«محمد علی بن زاید الفلاسی»، مدیر اجرایی امور مساجد دبی گفت: تمامی مساجد دبی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضدعفونی و نظافت شدند و آماده بازگشایی هستند.

 

وی افزود: با همراهی شهرداری، پلیس و وزارت بهداشت دبی تمامی این اقدامات انجام شده است تا سلامت نمازگزاران حفظ شود.

 

مساجد دبی نیز همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان و امارات بسته شد و بعد از سه ماه تعطیلی قرار است به صورت تدریجی بازگشایی شود.

 

شورای اسلامی بریتانیا: عجله ای برای بازگشایی مساجد وجود ندارد

 

 

 

 

به نقل از « 5pillarsuk»، در پی چراغ سبز دولت بریتانیا برای برگزاری گردهمایی های بیش از 30 نفر در مکان های عبادی بسیاری از مساجد در سراسر این کشور تصمیم گرفته اند از روز 4 جولای (شنبه 14 تیر) درهای خود را به روی نمازگزاران باز کنند.

 

در دستورالعمل منتشر شده از سوی وزارت مسکن و دولت محلی آمده است: اگرچه مساجد می توانند درهای خود را به روی نمازگزاران باز کنند اما باید به قوانین مربوط به فاصله گذاری اجتماعی احترام بگذارند.

 

در این بیانیه آمده است: مکان های عبادی و جوامع ایمانی باید مناسک مذهبی را طوری برگزار کنند که از ایمن بودن افراد حاضر در این مکان ها و به حداقل رساندن گسترش ویروس کرونا اطمینان حاصل کنند.

 

به مساجد و مکان های عبادی توصیه شده است تا مراسم مذهبی را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند.

 

در دستورالعمل صادر شده در این زمینه آمده است: افراد باید از لمس وسایل مشترک خودداری کنند و وسایلی که زیاد از آنها استفاده می شود مانند سجاده ها،کتاب های مذهبی و غیره باید از دسترس خارج شوند.

 

همچنین بر اساس توصیه دولت محلی نمازگزاران باید از وضو گرفتن در محل عبادت خودداری کنند و این کار را در خانه های خود انجام دهند.

 

با این وجود شورای اسلامی بریتانیا اعلام کرده است که مساجد نباید برای بازگشایی عجله کنند و این اقدام را باید زمانی انجام دهند که احساس کنند امنیت لازم برای حضور نمازگزاران وجود دارد.

 

بازگشایی مساجد و مکان های عبادی در کبک با اعمال مقررات جدید

 

به نقل از «cbc»،مکان های عبادی در ایالت «کبک» کانادا درهای خود را به روی نمازگزاران باز کردند و عبادت کنندگانی که به کلیساها،مساجد و کنیسه ها می روند ملزم به پیروی از قوانین و مقررات جدید هستند.

 

«کریستین لوپاین»،اسقف شهر مونترال در این باره گفت: چندین هفته است که در انتظار بازگشایی درهای کلیساهای کاتولیک به روی نمازگزاران هستیم.

 

برخی از قوانین جدید برای افراد آشنا هستند مثلا عبادت کنندگان باید حتما از ماسک استفاده کنند و دست هایشان را مرتب بشویند.

 

اما برخی دیگر از قوانین جدید و منحصر به فرد هستند،به عنوان مثال دیگر هیچ کاغذی روی نیمکت ها وجود نخواهد داشت و در طول مراسم سرود مذهبی خوانده نخواهد شد.

 

در مسجد السلام مونترال نیز زمین هایی که محل عبادت نمازگزاران است با پلاستیک پوشیده شده است.

 

«علی داناب»،متولی مسجد السلام در این باره می گوید: تصمیم گیری برای تعطیلی مساجد بسیار سخت بود اما ناچار بودیم برای حفظ سلامت خود و شهروندان دیگر این کار را انجام دهیم.

 

وی افزود: برای مسلمانان که پنج نوبت در روز نماز می خوانند ،مسجد مکانی برای دیدار ،گفتگو و کمک کردن آنها به یکدیگر است.

 

طبق دستورالعمل جدید تنها 50 نفر می توانند در نمازهای جماعت حضور پیدا کنند و فاصله دو متری از یکدیگر را رعایت کنند.

 

حذف نماد اسلامی از مسجد «هېيتگاه» چین

 

 

 

 

به نقل از «قبس»، در ادامه حملات مستمر دولت چین علیه اسلام و مسلمانان در استان «سین کیانگ»  تابلوی تاریخی مسجد «هېيتگاه» به زبان اویغوری که قدمتی بیش از 100 سال دارد را برداشت.

 

این تابلوی زیبا در ورودی مسجد نصب شده بود و نمازگزاران هنگام ورود به مسجد تابلو را مشاهده می کردند.

 

برخی از مردم اویغور در این باره گفتند: مقامات چینی تابلویی را که با خط زیبا بر بالای در مسجد نصب شده بود، برداشتند و همچنین نشانه های اسلامی همچون هلال ماه و ستاره را از گنبد و مناره این مسجد برداشته اند.

 

«تورگونگان»، مدیر کمیته امور دینی در کنفرانس جهانی اویغورها که مقر آن در مونیخ است، گفت: برداشتن تابلو نشان دهنده آن است که نظام چین به دنبال حذف نمادهای اسلامی اویغورها است.

 

«سادزیفسکی»، مسئول حقوق بشر اویغورها در واشنگتن گفت: این مسجد تنها مسجدی بود که اهمیت تاریخی خود را تاکنون حفظ کرده بود و اویغورها در آن از آزادی دینی برخوردار بودند.

 

مسجد هېيتگاه در سال 1442 میلادی بنا شده است و یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین مساجد چین است و قدمت تابلویی که بر ورودی مسجد نصب شده به سال 1908 میلادی باز می گردد.

 

در اواخر ماه مارس به دستور دولت محلی گنبدها و نمادهای هلال ماه و ستاره از 17 مسجد در «پینگ لیانگ» در استان «گانسو» تخریب شدند.

 

مسجد شهر تلفس اتریش با مناره و گنبدهای سبک مساجد بالکان

 

 

 

کشور اتریش از سده های گذشته محل تلاقی فرهنگ ها و ملیت های مختلف بوده است. در این کشور بیشتر مردم مهاجران خارجی هستند که با فرهنگ و ادیان مختلف در این کشور زدگی می کنند. بیش از 40درصد شهروندان اتریشی دارای ملیت های خارجی هستند. اکثر مسلمانان این کشور در طول دهه 60 میلادی از کشورهای مختلف وارد این کشور شدند و در حال حاضر دومین دین رسمی اتریش اسلام است.

مسجد جامع شهر تلفس اتریش (Telfs) یکی از معدود مساجد اروپاست که دارای مناره های بلند و گنبد است. مناره این مسجد 32 متر ارتفاع دارد و گنبد آن تا ارتفاع 16 متری گسترش یافته است. هزینه ساخت این مسجد بخشی از سوی دولت اتریش و بخشی از کمک های مردمی تامین شده است. در این مسجد کتابخانه، دفاتر فعالیت های جانبی، کلاس های درس عربی و قرآن، محل سکونت موقت برای مسافران و میهمانان در نظر گرفته شده است.

 

 

پایان پیام/ 9