اردوی جهادی تا هیئت مجازی فعالیت کانون های فرهنگی هنری جهرم در دهه ولایت

اردوی جهادی تا هیئت مجازی فعالیت کانون های فرهنگی هنری جهرم در دهه ولایت

تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹
شیوع ویروس «کرونا» هم سبب نشد تا بچه های مسجد دست از فعالیت های خود به ویژه در بزرگداشت دهه کرامت بردارند؛ از این سو کانون های فرهنگی هنری مساجد در جهرم از این فرصت استفاده کرده و در کمک رسانی به مردم و برنامه های فرهنگی پیشقدم شدند.

خبرگزاری شبستان جهرم: 

امسال به واسطه بیماری منحوس «کرونا» رنگ و بوی محافل و مجالس مذهبی به ویژه در کانون های فرهنگی هنری مساجد متفاوت شده است و از برنامه های متنوع همچون سال های گذشته خبری نیست.

 

البته اینکه به توصیه های متولیان بهداشت و سلامت گوش فرا دهیم و برای حفظ جان و سلامتی خود و دیگر افراد جامعه تا جایی که می توانیم و در حد وظایف ما است تلاش کنیم، قطعاً اجر و مزد خود را از اهل بیت (ع) می گیریم.

 

اگرچه خدمت به خاندان عصمت و طهارت (ع)، مسجدی و غیرمسجدی نمی شناسد و هر کس به نوبه خود و از روی اظهار ارادت نسبت به اهل بیت (ع) قدمی بر می دارد اما توجه به برنامه های مناسبتی به ویژه آیین های مذهبی همواره در اولویت فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد بوده و نمی توان آن را از جزئی از وظایف ذاتی کانون ها ندانست.

 

با گستردگی و شیوع بیماری «کرونا» که ورود آن با مناسبت های ویژه و جشن های نیمه شعبان همزمان شد، بسیاری از برنامه های جشن و سرور کانون ها به تعطیلی کشیده شد که این امر سبب شد تا فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد و دیگر محافل مذهبی برای مدتی به فضای مجازی سوق پیدا کند.

 

البته سوق داده شدن برنامه ها به فضای مجازی آن هم بدون برنامه ریزی از پیش تعیین شده خود یک تجربه خوب برای مراکز فرهنگی به ویژه کانون های مساجد بود و سبب شد بچه های مسجد از این فرصت به خوبی بهره برده و برنامه های جالب و جذابی را برای مخاطبان و البته عموم مردم به اجرا در آوردند.

 

اکنون نیز که در دهه کرامت به سر می بریم اگرچه با موج دوم «کرونا» مواجه شده ایم و برنامه های فرهنگی این مناسبت تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته اما بچه های مسجد همچنان پر توان و استوار پای کار بوده و نگذاشتند پرچم اهل بیت (ع) به زمین گذاشته شود و در عین رعایت توصیه ها و شیوه نامه های بهداشتی، تا آنجا که در توان داشتند به شیوه های مختلف این دهه با برکت را گرامی داشته اند.

توزیع بسته های معیشتی در دهه کرامت

مدیر کانون فرهنگی هنری «سلاله پاکان»، مسجد «صاحب الزمان (عج)» جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، می گوید: دهه کرامت و ایام ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و حضرت امام رضا علیه السلام همواره برای کانون فرهنگی هنری «سلاله پاکان» توام با خیر و برکت و خاطره های خوب و شیرین است چرا که اگر چه آغاز به کار این کانون از سال ۱۳۸۸ زده شده است اما از شب تولد حضرت معصومه سلام الله علیها در سال ۱۳۹۳ که ساختمان این کانون در طبقه بالای مسجد «حضرت صاحب الزمان (عج)» افتتاح شد فعالیت های کانون منسجم تر از قبل در حال انجام است و از آن سال تا کنون تکریم دهه کرامت را بر خود لازم می دانیم.

 

«محمدصادق بهمن زادگان» با اشاره به شرایط امروز جامعه و گستردگی شیوع بیماری «کرونا» که منجر به لغو شدن بسیاری از برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد شده است، می افزاید: دوری از هر گونه مجامع عمومی در  شرایط کرونایی یک اصل اعتقادی است و پای درس علما آموخته ایم که وقتی پیامبر اکرم (ص) مسلمانان را از حضور در مساجد بعد از خوردن سیر نهی می کند تا مسلمانان از بوی بد دهان او در امان باشند آن وقت قطعا برای حفظ جان و سلامتی عموم مردم هیچ گاه بی تفاوت نبوده است.

 

وی با تاکید به رعایت توصیه های بهداشتی به ویژه در ایام کرونایی، بیان می کند:‌ ما موظف هستیم از هر عمل و اقدامی که جان و سلامتی مردم را به خطر بیندازد دوری کنیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «سلاله پاکان»، مسجد «صاحب الزمان (عج)» جهرم با اشاره به اینکه امسال به سبب شیوع این بیماری نتوانستیم آنگونه که باید برنامه های دهه کرامت را گرامی بداریم، عنوان می کند: البته در راستای بزرگداشت دهه کرامت برنامه هایی را در دستور کار کانون قرار دادیم و در این برنامه ها از تجمعاتی که منجر به شیوع بیماری شود خودداری شده است.

 

وی توزیع کتاب میان کودکان و نوجوانان را از جمله فعالیت های این کانون فرهنگی هنری در دهه کرامت عنوان می کند و می گوید: همچنین توزیع بسته های معیشتی میان خانواده های نیازمند و محروم از جمله برنامه های کانون «سلاله پاکان» در دهه کرامت است.

 

بهمن زادگان ادامه می دهد: این کانون هم به تبعیت از دستورات اسلام ناب محمدی و مقام معظم رهبری تا کنون در چهار مرحله به تهیه حدود  ۶۰۰ بسته معیشتی، به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون ریال، و توزیع آن بین خانواده های نیازمند پرداخته است و ان شاالله در دهه کرامت امسال پنجمین مرحله آن انجام می شود.

 

برگزاری هیئت مجازی

مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید علی اکبر رحمانیان»، مسجد «حضرت امیرالمومنین (ع)» جهرم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، می گوید: اوج برنامه های این کانون فرهنگی هنری در طول سال به برنامه های سوگواری و موالید ائمه اطهار (ع) منحصر شده است که امسال به واسطه شیوع بیماری «کرونا» بسیاری از این برنامه ها به تعطیلی کشیده شده است.

 

«هادی ترابفرد» می افزاید: در ماه های اخیر که به سبب شیوع بیماری «کرونا» بسیاری از برنامه ها و فعالیت های مسجدی تعطیل شده بود، کانون فرهنگی هنری «شهید علی اکبر رحمانیان» نیز همچون سایر کانون ها، فضای مسجد را به مرکزی برای کمک به مستمندان و فقرا تبدیل کرده بود.

 

وی عنوان می کند: در مناسبت های موالید و سوگواری اهل بیت (ع) نیز برنامه های هیئت را به سمت فضای مجازی سوق دادیم تا مردم و بچه های مسجد از فیض توسل به اهلبیت (ع) محروم نشوند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «شهید علی اکبر رحمانیان»، مسجد «حضرت امیرالمومنین (ع)» جهرم با اشاره به اینکه در دهه کرامت نیز هر سال برنامه های متنوع جشن و سرور در این کانون فرهنگی برگزار می شد که امسال به سبب وجود این بیماری و لزوم رعایت توصیه های بهداشتی در پیشگیری از شیوع آن، این مراسم ها را در حد امکان کمتر کرده و در فضای مجازی به اجرای برنامه های مناسب این دهه پرداختیم.

 

اردوی جهادی در دهه کرامت

مدیر کانون فرهنگی هنری «منتظران نور»، مسجد «جامع» جهرم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، می گوید: همزمان با دهه کرامت و با توجه به شیوع بیماری «کرونا» امکان برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و جشن و سرور اهل بیت (ع) مانند سال های گذشته امکان پذیر نیست و به این منظور کانون های فرهنگی هنری مساجد اقدام به برگزاری برنامه هایی دیگر در راستای پاسداشت و نکوداشت این ایام هستند.

 

«رضا نیکجو» با اشاره به اقدام جهادی کانون فرهنگی هنری «منتظران نور» همزمان با دهه کرامت، بیان می کند: اقشار مختلف مردم به ویژه خانواده های کم بضاعت این روزها با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند که بعضاً رسیدگی به مشکلات از توان آنها نیست.

 

وی ادامه می دهد: کانون فرهنگی «منتظران نور» در این راستا تصمیم بر آن گرفت تا از فرصت دهه کرامت استفاده کرده و در یک اقدام جهادی در راستای برطرف شدن مشکلات محرومان قدمی هر چند کوتاه بردارد.

 

نیکجو با تشریح این اقدام جهادی به همت بچه های مسجد جامع جهرم، خاطرنشان می کند: برنامه کانون فرهنگی هنری «منتظران نور» در دهه کرامت، بازسازی و مرمت یک باب منزل مسکونی مربوط به خانواده ای کم برخوردار است که در روزهای گذشته کار تعمیر این منزل آغاز شده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «منتظران نور»، مسجد «جامع» جهرم، اضافه می کند: این منزل در یکی از مناطق محروم جهرم واقع شده که به همت و تلاش بچه های مسجد جامع کار بازسازی آن در طول ۱۰ روز به انجام می رسد.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

پایان پیام/ 691