برنامه‌ريزي مفصل بخش زوار غير ايراني در روزهاي كرونايي/از ارايه بسته‌هاي فرهنگي الكترونيك تا طراحي نرم‌افزارهاي چندزبانه

برنامه‌ریزی مفصل بخش زوار غیر ایرانی در روزهای كرونایی/از ارایه بسته‌های فرهنگی الكترونیك تا طراحی نرم‌افزارهای چندزبانه

تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹
هاشمي‌نژاد با اشاره به برنامه‌ها و فعاليت‍هاي بخش زوار غير ايراني آستان قدس رضوي در ايام شيوع كرونا گفت: تهيه بسته‌هاي فرهنگي و همچنين نرم‌افزارهايي به چند زبان زنده دنيا از جمله اقداماتي است كه در اين روزها صورت پذيرفته است.
به گزارش کمیته ارتباطات و فضای مجازی ستاد بزرگداشت دهه کرامت: دهمین وبینار تخصصی دهه کرامت پنج‌شنبه 12 تیر با حضور حجت الاسلام «حجت گنابادی نژاد»؛ معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی و «سید محمدجواد هاشمی نژاد»؛ مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

 
«سید محمدجواد هاشمی نژاد»، با اشاره به فعالیت‌های بخش زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی اظهار کرد: حرم امام رضا(ع) ظرفیت‌های فروانی دارد و دل‌های بسیاری از مردم نَه تنها در ایران که در سراسر دنیا، عاشق حضور در این بارگاه هستند؛ از حدود 25 سال قبل آستان قدس رضوی به این فکر افتاد که برای زائران غیر ایرانی فضایی  را فراهم کند تا مراسم، کارهای فرهنگی و ارایه کتب به زبان زائران این کشورها انجام و به آنها ارایه شود.
 
 
مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی ادامه داد: طبق احصایی که داشتیم از حدود 120 کشور جهان زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف می زود، البته در این میان تعدادی زائر توریست نیز برای دیدن آثار تمدن اسلامی بیشماری که در حرم مطهر وجود دارد به آستان مقدس حضرت می آیند.

 

 
وی با اشاره به برنامه های آستان قدس رضوی برای زائران غیر ایرانی گفت: ما هر روز علاوه بر برنامه فارسی که در آستان قدس رضوی داریم، به 3 زبان دیگر نیز برای زوار عرب زبان، اردو زبان و آذری زبان برنامه هایی را طراحی کرده ایم.  

 

 
هاشمی نژاد افزود: 25 سال قبل زمانی که این برنام برای زوار غیر ایرانی طراحی شد، در طول سال تا 50 هزار زائر داشتیم اما اکنون  صحبت از 5 میلیون زائر در طول سال است البته به جز ایام اخیر که ویروس کرونا شایع شده بود.
 
 
مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی ادامه داد: از سوی دیگر حرم مطهر امام هشتم، بزرگترین مرکز چاپ و نشر را برای شیعیان جهان دارد، علاوه بر این بخش امور زائران غیرانی آستان قدس، با 1500 مرکز اسلامی در 120 کشور جهان ارتباط دارد، ما  با بسیاری از زوار از طریق تهیه و ارسال بسته های فرهنگی الکترونیک و یا فیزیکی در ارتباطیم که این اقدام آثار فراوانی را به همراه داشته است.
 

 

هاشمی نژاد در مورد خدام غیر ایرانی حرم مطهر امام رضا(ع) اظهار کرد: بسیاری از اتباع کشورهای دیگر که به مناسبتی مقیم شدند و یا در دوران تحصیل خود قرار دارند در حرم مطهر مشغول شدند و از این فرصت و فضای معنوی استفاده کرده و پیشنهاد فعالیت و خدمت در حوزه زبان های خارجی را به ما می‌دهند، از این دست خدام در حرم مطهر فراوان داریم.
وی در مورد فعالیت هایی که در ایام شیوع کرونا در سطح برنامه های آستان قدس رضوی، به ویژه ویژه زوار خارجی صورت پذیرفته است، اظهار کرد: آستان در این فرصت برنامه ریزی مناسبی در حوزه ایرانیان و غیر ایرانیان داشت، به ویژه اکنون که زوار شرایط حضور در حرم مطهر را ندارند برنامه ریزی مفصلی به زبان های گوناگون انجام داده و از طریق نرم افزارهای مختلف و شبکه های تلویزیونی برای مسلمانان کشورهای مختلف برنامه ریزی داشتیم.