برای معرفی بیشتر حضرت شاهچراغ (ع) در بخش پژوهشی، علمی و فرهنگی گفتمان سازی کار شود

برای معرفی بیشتر حضرت شاهچراغ (ع) در بخش پژوهشی، علمی و فرهنگی گفتمان سازی کار شود

تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹
امیری با اشاره به اینکه روش زندگی و سیره حضرت شاهچراغ (ع) و زندگانی اهل بیت (ع) را به جهان معرفی کنیم، گفت: برای معرفی بیشتر حضرت شاهچراغ (ع) در بخش پژوهشی، علمی و فرهنگی گفتمان سازی کار شود.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد.

در این دهه گرامی، ششم ذی القعده، به بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) بیشتر می کند و سازمان ها و اداره های مختلف، برنامه های متعددی برای گرامیداشت این دهه در نظر می گیرند.

«مصیب امیری»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با گرامیداشت و تبریک این دهه به مردم شهر شیراز و سایر نقاط استان فارس به سئوالاتی در خصوص دهه کرامت به شرح زیر پاسخ می دهد:

 

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

بی شک هر امر اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری با معرفی صحیح و تبلیغ جذاب می تواند در جوامع گسترش پیدا کند و به تدربج مردم به آن توجه می کنند و پیام این هنر و فرهنگ را قبول می کنند و اگر منطبق با تقاضاهای آنان باشد (مادی و معنوی) به آن اعتقاد پیدا و به آن عمل می کنند.

دهه کرامت که از اول ذیقعده تا یازدهم ذیقعده، که روز اول آن با سالروز میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود، روز ششم روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) و نهایتاً با روز یازدهم میلاد با سعادت علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) پایان می یابد، فرصتی است که محاسن و زیبایی‌های کلام و زندگی این سه بزرگوار که یکی امام معصوم (ع) و حجت خدا، دیگری امامزاده (ع) و «امین ولایت» و حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) که کریمه اهل بیت (ع) است، بیان شود.

اگر ما برنامه‌ریزی داشته باشیم سیره و روش زندگی آنان را برای مردم بیان کنیم و زندگی خود را در مسیر هدایت آنان قرار دهیم و موجب ارتقای فرهنگی و اجرای سبک زندگی دینی بشود که در امور اخلاقی و رفتاری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه اثر می گذارد و طبعا در سرنوشت ما و جامعه ما موثر خواهد بود.

 

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

لقب سومین حرم اهل بیت (ع) را مقام معظم رهبری (حفظه الله) به شهر شیراز دادند و فرمودند: «استان فارس در قله است»، اگر ما بتوانیم با تبلیغ صحیح و به شکل کاربردی، روش زندگی و سیره حضرت شاهچراغ (ع) و زندگانی اهل بیت (ع) را به جهان معرفی کنیم و مردم به صورت عملی زیبایی ها و فواید زندگی در سایه سار درخت ولایت را ببینند و درک کنند، به سوی دین و محبت اهل بیت (ع) گرایش بیشتر و قوی تر پیدا خواهند کرد و مفهوم سومین حرم اهل بیت (ع) عینی و واقعی تر خواهد بود، وقتی مردم خوبی ها و زیبایی ها را ببینند و لمس کنند توجه به معنویت بیشتر خواهد بود و عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) با محوریت شاهچراغ (ع) ظهور بهتری خواهد یافت.

 

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگ وران و مسئولان چه نقشی در این توقع دارند؟

انتظاری که ما داریم به عنوان یک شهروند به عنوان یک ایرانی و مسلمان اینست که مردم و مسئولین به این عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و نگین این استان و شهر شیراز حضرت شاهچراغ (ع)، توجه کنند، وقتی ما می‌گوییم سومین حرم اهل بیت (ع) هم ظاهر شهر و هم سیرت این شهر باید با این عنوان منطبق باشد و این وظیفه همگانی است که تلاش کنند تا یک جامعه صالح و سالم ساخته شود، هم دولت و هم ملت، سخنوران، نویسندگان، اصحاب فکر و اندیشه و رسانه ها تلاش کنند، لذا باید سخنوران، نویسندگان و ادبا تلاش کوشش کنند، هم در تبلیغ عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و هم اینکه واقعا سیره و روش حضرت شاهچراغ (ع) و پدران معصوم و برادر بزرگوارش امام رضا (ع) و امامزادگان در جامعه به نمایش درآید و اجرائی شود، همه واقعا بتوانند روش و راه اصلی امام را فراگیرند، نشان بدهند و به کار ببندند تا در عمل ما یک جامعه خوب و آرمانی داشته باشیم و این مستلزم آن است که مسئولین، مردم، ادبا، هنرمندان وغیره کمک کنند تا از این گنجینه ها و سرچشمه های زلال معرفت و وحی الهی بهره ببریم و در صراط مستقیم گام برداریم.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

هر فعالیت و کار فرهنگی به تدریج شکل می گیرد و اثرگذار می شود، در معرفی حضرت شاهچراغ (ع) در برنامه‌هایی که با همفکری و تعامل با دیگر دستگاه ها و استان ها بوده پیشرفت های خوبی حاصل شده است، به ویژه با استان خراسان رضوی، قم؛ اما راه هنوز طولانی در پیش است، باید برای معرفی بیشتر آن حضرت در بخش پژوهشی، علمی و فرهنگی گفتمان سازی کار شود.

 

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

قطعا یکی از از عرصه های گردشگری در دنیای امروز و صنعت توریسم، گردشگری دینی است به زبان بهتر گردشگری زیارتی؛ ما می دانیم سالانه در کشورهای گوناگون با توجه به اعتقادات مکاتب مختلف (چه مکاتب الهی و دین الهی و چه مکاتب مادی) زائران و مسافران فراوانی به قصد زیارت و مراسم مذهبی مسافرت می کنند.

ما که دین الهی داریم و معتقد به توحید هستیم، زیارت و مراسم های مذهبی جزء جدایی ناپذیر این دین و مذهب است، که نمونه آن در حج، زیارت مدینة النبي (صلي الله عليه و آله و سلم) و زیارت حرم های اهل بیت و امامزادگان (علیهم السلام)  دیده می شود و در کنار این مراسم ها، سیاحت و تجارت، دید و بازدید هم انجام می شود و این مراسم ها به رونق گردشگری، تبادل فرهنگی، تجارت و گردش اقتصادی کمک شایان توجهی می کند.

بنابراین اگر ما دهه کرامت را خوب معرفی کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم و زوار داخلی و خارجی که به مشهد و قم مسافرت می کنند به شیراز هم بیایند، موجب رونق گردشگری در بخش زبارتی را فراهم آورده ایم و علاوه بر آن آداب و رسوم فارس و شیراز، اقتصاد گردشگری، معرفی هنرهای فاخر، اماکن تاریخی، میراث فرهنگی، صنایع دستی هم انجام می شود و فروش و صادرات محصولات را تسهیل کرده ایم.

گردشگری مذهبی در زمینه‌های مختلف باعث رونق اقتصادی می شود، گردشگری مذهبی و زیارتی رونق بگیرد و برای دنیا و آخرت مردم مفید خواهد بود.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟

همه بخش ها اعم از مساجد، حسینیه ها، فرهنگسراها، هیئت‌های مذهبی، انجمن ها، سمن ها، گروه های مردم نهاد  (NGO)، می توانند در بحث دهه کرامت مشارکت و فعالیت کنند چرا که فعالیت آنان در تبلیغ این دهه که برکات زیادی دارد، کانون های فرهنگی هنری مساجد هم نقش ویژه‌ای دارند به شرطی که برنامه ها و ایده ها از خود بچه مسجدی ها باشد، به آنان میدان داده شود و مشارکت فعالانه داشته باشند، کارها دستوری و دیکته شده از ادارات نباشد و جشن ها و مراسم ها مردمی شکل گیرد و برای آنان تصمیم نگیرند.

مساجد می توانند بسیار نقش آفرین باشند به شرطی که به دست خود اصحاب مسجد برنامه ها اجرا شود، دستگاه های دولتی و ادارات مسئول وظیفه هدایت، نظارت و حمایت دارند، اگر به این شکل برنامه ریزی شد بچه های مسجد دلگرم می شوند و انگیزه پیدا خواهند کرد، با ایده ها و طرح های مفید و کارساز مساجد در مناسبت ها و فعالیت ها نظیر دهه کرامت نقش شایسته و بایسته ای ایفا خواهند کرد. ان شاء الله تعالی.

 

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس برای این دهه در سال جاری چه برنامه هایی در نظر  دارد؟

امسال به خاطر شرایط ویژه ای که بود و این بیماری همه گیر کرونا ما خیلی از برنامه ها را باید به شکل دیگری برگزار کردیم و به سمت اجرای آن در فضای سایبری و محیط مجازی بردیم، در اماکن میراث فرهنگی و تاریخی تسهیلاتی را با رعایت پروتکل های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر گرفته شد.

تبلیغ های محیطی، نصب بنر، طراحی پوستر، عکس نوشته، نشر احادیث، تیزر و کلیپ با موضوع دهه کرامت، در فضای مجازی انجام شد، توزیع شیرینی، تکریم ارباب رجوع، پخش زیارت نامه امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) در اماکن میراث فرهنگی و گردشگری از دیگر برنامه هایی بود که در این ایام انجام شد.

اما با توجه به شرایط بیماری کرونا و اینکه حفظ جان افراد و سلامت انسان ها بسیار مهم می باشد،بیشتر برنامه ها در فضای مجازی طراحی و اجرا می شود

 

سخن پایانی را بفرمایید؟

همه مسئولین و مدیران کشوری و استانی باید همت کنند و برای مناسبت های خاص از جمله همین دهه کرامت برنامه ریزی کنند، این برنامه های فرهنگی به گونه‌ای موثر و مفید واقع بشود که باری از دوش مردم برداریم.

یعنی نتیجه این بشود که مردم از جهت اعتقادی، اجتماعی فرهنگی و به ویژه از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوب قرار بگیرند و زندگی خوبی برای آنان رقم بخورد.

این مباحث دینی و فرهنگی در زندگانی روزمره آنها اثر مثبت داشته باشیم و سعی کنیم با بهره‌گیری و با الگو قرار دادن ائمه معصومین (ع) و امامزادگان واجب التعظیم (ع) از جمله سید و سادات الاعاظم حضرت شاهچراغ (ع) غمخوار مردم باشیم در رشته های مختلف در عرصه های گوناگون برای مردم کار کنیم به ویژه در استان فارس و شهر شیراز که اماکن تاریخی و میراثی فراوانی داریم یا سرمایه ما است در زمینه های مختلف گردشگری مذهبی و زیارتی در زمینه توریسم سلامت در زمینه بوم گردی در زمینه طبیعت گردی و حفظ این آثار و گنج اینا که از گذشتگان برای ما رسیده و امانتی دست ما است و باید برای آیندگان حفظ بشه و بسیار در برای ما مفید خواهد بود از جاده مختلف در تلاش و کوشش کنیم که بتونیم انشاالله برای مردم ما مفید باشیم و بندگان خوب خدا باشیم. انشاالله تعالی

پایان پیام/ 130