شادی‌های مومنانه‌ای که بچه‌های مسجد در دهه کرامت رقم زدند؛ از جشن‌های خیابانی تا همدلی به رسم اهل بیت(ع)

شادی‌های مومنانه‌ای که بچه‌های مسجد در دهه کرامت رقم زدند؛ از جشن‌های خیابانی تا همدلی به رسم اهل بیت(ع)

تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹
اگرچه کرونا مانع از برگزاری تجمعات بزرگ و جشن‌های آئینی دهه کرامت در سطح گسترده و همچون سال‌های قبل شد اما بچه‌های مسجد در فضای آماده کانون‌های مسجدی مانع از آن شدند که طعم شیرین شادی‌های مومنانه توسط مردم چشیده نشود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان، از بدو شیوع ویروس منحوس کرونا در کنار تعطیلی بسیاری از مشاغل و اماکن، مساجد، اعتاب مقدسه، بقاع متبرکه و تجمعات مذهبی نیز به حالت تعلیق درآمدند و ضرورت مقابله با این بیماری و قطع زنجیره مبتلایان به آن باعث شد که برخلاف سال های گذشته جشن ها و آیین های مذهبی در ایام ولادت باسعادت امیرمومنان(ع)، مبعث حضرت رسول(ص)، نیمه شعبان و ... به صورت حضوری برگزار نشود و برنامه ها و طرح هایی دیگر به ویژه در فضای مجازی جایگزین آنها شود.

 

دهه کرامت هم ازجمله مناسبت هایی است که در وهله اول به نظر می رسید در سایه شیوع کرونا و تعلیق جلسات و تجمعات حضوری، شاید رونق سال های گذشته را نداشته باشد اما ستاد هماهنگی بزرگداشت این دهه با همراهی و مشارکت 34 دستگاه و نهاد و با رویکرد کاملاً مردمی، با طراحی برنامه های متناسب شرایط کرونایی و رعایت پروتکل های بهداشتی توانست این دهه را به شادی های مومنانه به تناسب شرایط مزین کند.

 

 

 

 

بزرگداشت دهه کرامت امسال با شعار «خدمت کریمانه، همدلی به رسم اهل بیت(ع)» از سوم تیرماه مصادف با اول ذی القعده از جوار حرم ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) آغاز شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت در گفتگویی با شبستان اعلام کرد: تمرکز برنامه های این دهه بر فضای مجازی است و حتی بسیاری از جلسات کارگروه ها هم از این طریق برگزار و وظایف تقسیم شده است.

 

 

 

 

در این میان کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور که بالغ بر 25 هزار باب را شامل می شوند، نقشی محوری در بزرگداشت این ایام ایفا کردند. به گفته حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با اشاره به تداوم اجرای رزمایش مواسات و همدلی مومنانه در دهه کرامت، اظهار کرد: در این راستا، بسته های معیشتی شامل گوشت، ماکارانی، رب، روغن و... همزمان با دهه کرامت میان 2800 خانواده نیازمند توزیع شد.

 

به گفته وی 62 مسجد و کانون فرهنگی هنری نیز به صورت محوری پایگاه اصلی برپایی جشن های دهه کرامت بودند و هر مسجد و کانون محوری نیز 25 مسجد یا کانون را در برپایی این جشن ها تحت اشراف داشت تا به این وسیله، شادی های مومنانه این دهه در پایتخت جریان یابد.

 

برگزاری جشن ها و آئین های شادباش با رعیات پروتکل های بهداشتی

 

برگزاری آیین های مولودی خوانی و شب شعر رضوی در مساجد، جشن، مسابقه و اجرای برنامه های کودکانه نیز به همت بچه های مساجد تهران در ایام دهه کرامت انجام شد.

چنان که به همت کانون عصر انتظار مسجد حضرت قائم(عج) شهرستان پاکدشت، ویژه برنامه های متنوعی برای بزرگداشت دهه کرامت اجرا شد؛ راه اندازی پویش دلنوشته برای بانوی کرامت ویژه دختران دانشجو و برگزاری جشن و آئین «دختران سردار آسمانی» ویژه دختران شهدای مدافع حرم ازجمله آنها است.

 

 

 

 

مهم آنکه این عزم و همت بچه های مسجد در بزرگداشت دهه کرامت صرفاً به تهران محدود نمی شد، بلکه در سراسر کشور همت های مسجدی برای این مهم در شرایط کرونایی به کار گرفته شد.

چنان که کانون فرهنگی هنری «امام المنتظر(عج)» روستای کردر رضوی شهرستان میناب واقع در استان هرمزگان به مناسبت فرا رسیدن این دهه اقدام به برگزاری چهاردهمین جشنواره روستایی «آسمان هشتم» کرد. این جشنواره در 14 رشته فرهنگی و هنری همچون طراحی پوستر رضوی، ساخت کلیپ رضوی، نامه ای به امام رضا(ع)، تولید عکس نوشته موبایلی، سرود، تئاتر و ساخت فیلم کوتاه رضوی برگزار شد.

شناسایی استعدادهای درخشان در میان جوانان و نوجوانان، اتحاد و همبستگی مردم روستایی از دیگر اهدف برگزاری این جشنواره است.

 

قرائت زیارت امین الله و صلوات خاصه امام رضا علیه السلام

 

 

 

 

کانون فرهنگی هنری «فاطمیه» کهنوج به مناسبت دهه کرامت و همزمان با میلاد امام رضا علیه السلام طرح «سلام بر امام» را با محور زیارت امین الله و صلوات خاصه امام رضا علیه السلام به نیابت از شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید محسن حججی اجرا کرد.

همچنین، به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر پویش «فدای دخترم» به همت اعضای این کانون راه اندازی شد و از اعضای کانون درخواست شد تا منازل خود را متناسب با میلاد این بانوی کریمه تزئین و جشن خانگی برگزار کنند.

برگزاری جشن های خیابانی و راه اندازی کاروان های شادی به منظور پخش مولودی و سرودها و نماهنگ های رضوی نیز از دیگر اقدامات کانون های فرهنگی هنری مساجد برای ترویج شادی های مومنانه در شرایط کرونایی کشور در ایام دهه کرامت بود، چنان که به همت کانون فرهنگی «امیران نور» سیوند در استان فارس این کاروان ها با اهدافی همچون فرهنگ سازی، ایجاد امید و شادابی عمومی و همچنین ترویج سیره امام رضا (ع) در سطح خیابان ها و محلات به حرکت درآمدند.

 

قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع) و پخش آن از گلدسته های مساجد از دیگر تدارکات کانون های مسجدی برای ایام دهه کرامت بود که باعث شد در شرایطی که امکان حضور در بارگاه منور رضوی و نیز برگزاری تجمعات آئینی به دلیل شیوع کرونا محدود یا لغو شده است، مردم در ساعت هشت عاشقی دل ها را روانه آن مضجع شریف کرده و با امام رئوف(ع) انس و ارتباط بگیرند.

به گفته «مجید خوبی زاده»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان با اعلام اجرای این طرح در کانون های مساجد این استان در ایام دهه کرامت، بیان کرد: کانون های مسجدی جنوب کرمان همچنین، در این ایام جشن های مجازی را در صفحات اینستاگرامی خود با حضور کاربران برگزار کردند.

 

توزیع بسته های غذایی و معیشتی

 

 

 

 

از دیگر وجوه همدلی به سبک اهل بیت(ع) توسط بچه های مسجد در این ایام، توزیع بسته های معیشتی و غذای گرم میان محرومان بود تا با عمل به سیره حضرت معین الضعفاء(ع)، کمی از بار محرومیت آنها کم شده و از شادی های مومنانه این ایام بهره مند شوند.

در همین راستا کانون فرهنگی هنری «حضرت ابوالفضل علیه السلام» واقع در روستای حسین آباد منوجان در شب میلاد حضرت ثامن الحجج(ع) ۷۰۰ پرس غذای گرم را با رعایت نکات بهداشتی طبخ و پس از بسته بندی در بین ۳۰۰ خانواده نیازمند ساکن روستاهای محروم توزیع کرد. پخت این غذاها با همکاری دفتر امام جمعه منوجان و با مشارکت اعضای کانون حضرت ابوالفضل علیه السلام و پایگاه مقاومت بسیج انجام شد.

توزیع البسه و دیگر اقلام بین محرومان نیز در ایام به همت بچه های مسجد انجام شد، چنان که به همت کانون «نورالرضا علیه السلام» شهرستان عنبرآباد ۱۰۰ قواره پارچه چادر مشکی در بین بانوان نیازمندان و فعالان فرهنگی  جنوب کرمان توزیع شد؛ ارزش هر یک از این قواره ها، 150 هزار تومان است.

 

برگزاری جشنواره ها و پویش های مجازی

 

برگزاری جشنواره ها، مسابقات کتابخوانی و جشن های مجازی نیز از دیگر ابعاد بزرگداشت دهه کرامت توسط بچه های مسجد در این شرایط خاص کشور بود؛ چنان که فراخوان جشنواره فرهنگی هنری «شمیم کرامت» در دو بخش چاووش خوانی و نقاشی از سوی کانون فرهنگی هنری «انصارالحجه(عج)» دهستان شمیل اعلام شد.

برای بخش چاوش خوانی باید فایل حداکثر پنج دقیقه ای و برای بخش نقاشی، عکس اثر به شماره فضای مجازی 09176476165 ارسال شود.

امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و شاهچراغ محورهای این جشنواره هستند و آخرین مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره فرهنگی هنری شمیم کرامت 15 تیرماه است. در پایان به 12 نفر از برترین های بخش نقاشی و هشت نفر از برگزیدگان بخش چاوش خوانی هدایای ارزنده ای اهداء می شود.

 

بنابر آنچه مرور شد اگرچه کرونا مانع از برگزاری تجمعات بزرگ و جشن های آئینی دهه کرامت شد اما بچه های مسجد در فضای آماده کانون های مسجد مانع از آن شدند که طعم شیرین شادی های مومنانه توسط مردم چشیده نشود. بلکه با آنچه شمایی کلی از آن مطرح شد، شادی های این دهه را به خانه ها بردند.

 

 

 

پایان پیام/ 9