ده اصل اساسی برای کار فرهنگی/چرایی روزمرگی در مساجد و بسیج

ده اصل اساسی برای کار فرهنگی/چرایی روزمرگی در مساجد و بسیج

تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹
کتاب «به اضافه مردم (ده اصل اساسی برای کار فرهنگی)» نوشته روح‌الله رشیدی توسط انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار نشر شد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد،کتاب «به اضافه مردم (ده اصل اساسی برای کار فرهنگی)» نوشته روح‌الله رشیدی به‌تازگی توسط انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

 

نویسنده کتاب معتقد است مساجد و مراکز فرهنگی کشور به امان خدا رها شده‌اند و هیچ بهره‌ای از آن‌ها برده نمی‌شود. همچنین برخی پایگاه‌های بسیج که روزگاری قلب تپنده هر محله بودند، از بالندگی دور شده و مبتلا به روزمرگی‌اند.

 

کتاب پیش‌رو با محور قراردادن انقلاب اسلامی، امروز و دیروز کار فرهنگی را در کشور مورد مقایسه قرار داده و نویسنده اثر با استناد به برخی تجربیات کار فرهنگی از سال‌های انقلاب تا اکنون، تلاش کرده برخی اصول و قواعد کار فرهنگی را مرور کند. این‌قواعد در قالب  ۱۰ فصل یا ۱۰ اصل کتاب درج شده‌اند و در پایان آن هم یک‌ضمیمه با عنوان «یادواره شهدا» آمده است. عناوین فصول ده‌گانه این‌کتاب به‌ترتیب عبارت است از:

 

اصل اول: مردم‌محوری، اصل دوم: مشارکت‌پذیری حداکثری، اصل سوم: گروه‌محوری، اصل چهارم: هنرمحوری، اصل پنجم: عملیات‌محوری، اصل ششم: کار اجتماعی به جای کار جمعی!، اصل هفتم: فرصت‌محوری، اصل هشتم: مسجدمحوری، اصل نهم: اولویت‌محوری و اصل دهم: عدالت‌محوری.

 

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

 

اواسط دهه هفتاد، پروژه بزرگ واکسیناسیون فلج اطفال در کشور انجام شد. آیا می‌دانید که یکی از مراکز اصلی اجرای این عملیات بزرگ بهداشتی و درمانی، مساجد محلات بودند؟ در آن اقدام ملی،  اگر مساجد نبودند، حتما یک‌ جای کار می‌لنگید و شاید هم اصلا امکان اجرای چنین کار بزرگی وجود نداشت. نقش مساجد در طرح واکسیناسیون فلج اطفال، نقشی محوری بود. مساجد، قرارگاه نیروهای عمل‌کننده (اعم از کادر وزارت بهداشت و نیروهای بسیج و ...) بود. هر روز، در مسجد جمع می‌شدند و کارشان را محله به محله شروع می‌کردند. در پایان هر روز هم دوباره در مسجد حاضر می‌شدند و گزارش‌های خود را جمع‌بندی می‌کردند. مسجدمحوری، یعنی همین‌ که مسجد به عنوان یک قرارگاه مرکزی در شرایط مختلف فعال شود.

 

این‌کتاب با ۱۴۴ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر شده است.

پایان پیام/ 40