کانونی مسجدی که مبتکر و مجری طرح ملی «شهربازی معارفی» و «سینمامسجد» است

کانونی مسجدی که مبتکر و مجری طرح ملی «شهربازی معارفی» و «سینمامسجد» است

تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹
کانون فرهنگی هنری «تبیان» طرح ملی «شهربازی معارفی» را در قم اجرا می‌کند؛ این ایده مشتمل بر یک شهربازی بزرگ و سرپوشیده است که در کنار بازی و هیجان، معارف دینی، اجتماعی و شهروندی را هم به مخاطبان ۲ تا ۱۶ سال آموزش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین دوره از رویداد دوسالانه و ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» در سال 98 و در بازه زمانی 110 روزه به همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و با مشارکت بیش از 25 هزار کانون فرهنگی هنری در 18 شاخص برگزار شد و برترین های آن در اسفند ماه گذشته معرفی شدند.

لذا در سلسله گزارش هایی عوامل برتری این کانون های مسجدی را بررسی کرده ایم که در ادامه گزارش این مهم درباره کانون فرهنگی هنری «تبیان» در جوار مسجد «محمودیه» در منطقه ای محروم از استان قم مرور می شود.

 

«احمد بهشتی» با اشاره به برتری کانون فرهنگی هنری تبیان قم در بخش «طرح های بومی خلاقانه» رویداد ملی «فهما»، اظهار کرد: این کانون مسجدی در سال 82 به همت جمعی از طلاب و دانشجویان جوان قم کار خود را آغاز کرد و اکنون 200 عضو دارد که 70 درصد آن را برادران و 30 درصد را خواهران تشکیل می دهند.

 

مدیر روابط عمومی کانون فرهنگی هنری «تبیان» قم ادامه داد: ابتدا کار را در فضایی 30 متری شروع کردیم اما با همت بچه های مسجد اکنون، مجموعه کانون 1500 مترمربع فضا دارد و فعالیت های مختلف را در این فضا راهبری می کند. مهمترین بخش های کانون تبیان عبارتند از: سالن کتابخانه، معاونت پژوهش، طرح و ایده، خانه دیجیتال، سینمامسجد، سالن اداری و ورزش.

 

واسپاری مسئولیت ها به نوجوانان و جوانان

 

اصول اجرایی برای گرایش نوجوانان به نماز و مسجد | اصول اجرایی برای ...

 

 

به گفته وی به برکت حضور بچه های مسجد و در سایه نورانیت خانه خدا یکی از پرشورترین نمازهای جماعت به همت اعضا و فعالان این کانون در مسجد محمودیه اقامه می شود و عمده فعالیت ها توسط نوجوانان و جوانان 15 تا 20 سال طراحی و انجام می شود. علاوه بر این، مسئولان و معاونت های مجموعه هم از نوجوانان و جوانان 15 16 سال به بالا انتخاب می شوند.

 

بهشتی با بیان اینکه رویداد ملی «فهما» زیست بوم فعالیت های مسجدی را برای کانون های فرهنگی هنری ایجاد کرد، گفت: اجرای این طرح ملی با همه نقاط امید و قوت و ضعف، جای خرسندی داشت چراکه باعث شد از ستاد مرکز، کانون های مسجدی مورد آمایش قرار گرفته و فعالیت شان رصد شود.

 

وی تاکید کرد: در گذشته و پیش از طراحی و اجرای رویداد ملی «فهما»، فعالیت کانون های مسجدی در سطح کشور به چشم نمی آمد، اما با اجرای آن و فعالیت سامانه بچه های مسجد همه کانون ها امکان عرضه فعالیت هایشان را پیدا کردند و در سنجشی عظیم قرار گرفتند و کانون ها توان و کارکردهای خود را محک زدند. این رویداد نشان داد کانون های فرهنگی هنری ظرفیت بالایی دارند و می توانند نقطه اتکای فعالیت های مسجدی در سطح کشور باشند.

 

برتری در فهما با کند طرح ایده‌محور ملی «شهربازی معارفی»

 

شهربازی معارفی ‌رضوی بستر مناسبی برای تعمیق مفاهیم دینی است- اخبار ...

 

 

بنابر این گزارش، مجموعه کانون تبیان جوان است و در حوزه های مختلف رویداد فهما حضور یافت اما نقطه عطفی که باعث شد در حوزه خلاقیت و ایده، رتبه برتر کشور را کسب کند طرح ایده‌محور ملی «شهربازی معارفی» است. این ایده مشتمل بر یک شهربازی بزرگ و سرپوشیده است که در کنار بازی، سرگرمی و هیجان، معارف دینی، اجتماعی و شهروندی را هم به مخاطبان در بازه سنی 2 تا 16 سال آموزش می دهد. به عبارت دیگر، در این شهربازی علاوه بر بازی و هیجان، معارف دینی هم ارائه می شود.

 

نکته مهم آنکه از ایده تا اجرای این طرح، به طور 100 درصد توسط اعضا و فعالان کانون در حال انجام است، نزدیک به 60 نفر از بچه های مسجد و کانون برای آن بسیج شده اند و از این طریق زمینه اشتغال آنها نیز فراهم شده است. یعنی با دریافت تسهیلات بانکی و جذب سرمایه گذاری ها در فضایی به مساحت 1500 مترمربع برای آنها کارآفرینی شده تا ایده های ناب مسجدی را اجرا کنند.

البته پیش از این، اولین شهربازی معارفی در مشهد راه اندازی شده و حدود سه سال است که فعالیت می کند، و دومین شهربازی معارفی به همت بچه های کانون تبیان قم در ورودی این شهر، در حال احداث است.

 

شهربازی معارفی میزبان کودکان زائر در جوار حرم رضوی می‌شود- اخبار ...

 

 

بهشتی درباره دیگر فعالیت های نوآورانه و مبتکرانه کانون فرهنگی هنری تبیان برای بچه های مسجد، گفت:  کانون تبیان خدمات کاملی را ارائه می کند و برنامه های آن به صورت بسته جامعی است که بچه ها را از بدو ورود تا زمان خروج تحت پوشش قرار می دهد. برای مثال کتابخانه آن با هشت هزار جلد کتاب در قالب قفسه، در دسترس اعضا است.

 

اجرای سیر مطالعاتی برای اعضاء

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «تبیان» قم ابراز کرد: اعضای کانون باید روزانه بین دو تا سه ساعت مطالعه درسی داشته باشند، علاوه بر این، سیر مطالعاتی هم برای آنها تعریف و اجرا می شود. همچنین، مجموعه پژوهشی کانون محتواهایی را که قرار است در دوره ها آموزش داده شود، از کتاب های متناسب احصاء و به مربیان ارائه می کند.

 

این گزارش می افزاید: خانه دیجیتال هم از بخش های پُرمخاطب و جذاب کانون فرهنگی هنری تبیان است که هم بازی و هم آموزش مهارت های رایانه ای در آن ارائه می شود.

 

«سینمامسجد» هم طرح ابتکاری و خلاقانه کانون تبیان است که در آب انبار قدیمی مسجد محمودیه راه اندازی شده است.

 

wisgoon - ویسگون - پیوند مبارک سینما و مسجد هر دو را از انحراف دور ...

 

بهشتی در این باره به خبرنگار شبستان گفت: دوسوم فضای کانون در آب انبار مسجد تعبیه شده و پله های قدیمی را به صورت سینما درآورده ایم بدون آنکه آسیبی به بافت قدیمی آن بزنیم. در این سینما، فیلم های ارزشی برای اعضاء اکران و با حضور مربیان و کارشناسان به بحث و بررسی گذاشته می شود.

 

وی در پایان با ابراز امیدواری از گسترش عمق و دامنه فعالیت های رویداد ملی فهما در دوره های آتی، خاطرنشان کرد: اگر برای دوره های آینده، تشویق های بیشتر و پنل های بیشتری در سامانه پیش بینی شود، می توان شاهد بروز خلاقیت ها و ابتکارات بیشتری از سوی بچه های مسجد بود.

پایان پیام/ 9