از میزبانی مساجد پایتخت از طرح «تابستانه فهما» تا شیوه کار مساجد در محرم حسینی

از میزبانی مساجد پایتخت از طرح «تابستانه فهما» تا شیوه کار مساجد در محرم حسینی

تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹
میزبانی ۱۳۰۰ مسجد تهران از طرح «تابستانه فهما»، اعلام شرایط ادامه اقامه نماز جماعت و مراسم ماه محرم در مساجد و فعال شدن کارکردهای فراموش شده مساجد در تمدن‌سازی با شیوع کرونا از جمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۲۲ تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین این حوزه در ۲۲ تیرماه:

 

اجرای برنامه‌های اوقات فراغت تا ۱۰ شهریور / ۱۳۰۰ مسجد مجری طرح «تابستانه فهما» هستند

 

 

حجت‌الاسلام «غلامعلی قدیریان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به استمرار برنامه های اوقات فراغت تابستان کانون های مساجد تا ۱۰ شهریور ۹۹ اظهار کرد: این برنامه ویژه کودکان و نوجوانان از دهم تیرماه آغاز شده و تا ۱۰ شهریور ماه استمرار خواهد داشت.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با بیان اینکه این برنامه‌ها در ۱۳۰۰ مسجد تهران برگزار خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های امسال به صورت مجازی و بعضی برنامه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی، به صورت حضوری برگزار می شود.

 

وی با اشاره به جزییات برنامه‌های اوقات فراغت امسال کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران، گفت: برنامه‌ها در سه محور شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری طراحی شده است که هر کدام دارای رواق‌های جداگانه ای برای اجرا دارند.

 

حجت الاسلام قدیریان با اشاره به رواق‌‌های شبستان فرهنگ گفت: شبستان فرهنگ در بخش‌های نور با رویکرد قرآنی، کتاب، رسانه، همدلی، دانش و در قالب‌های کلاس، همایش، نشست، محفل، حلقه، بازدید، مسابقه، نمایشگاه، شبکه‌های مجازی، تولید دانش و کارگاه برگزار می شود.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران افزود: در شبستان نوآوری نیز دو رواق در نظر گرفته شده است که کارآفرینی و فناوری دو محور برنامه‌ها در این بخش خواهند بود و در قالب‌های کارگاه، نمایشگاه، فروشگاه، ارائه طرح، کلاس، شبکه‌های مجازی دنبال خواهد شد.

 

 حجت الاسلام قدیریان پیرامون رواق‌های در نظرگرفته شده برای شبستان هنر هم گفت: سرود، نمایش، فیلم، قلم و ترنج در قالب‌های کلاس، کارگاه، تولید اثر، نمایشگاه و نشست برگزار خواهد شد.

 

وی برگزاری جشنواره تولیدات تابستانه بچه های مسجد را دیگر برنامه ایام اوقات فراغت در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران معرفی کرد و گفت: این جشنواره در بخش های تولیدات فرهنگی، هنری، صنایع دستی، فنی و حرفه ای، فناوری اطلاعات و کشاورزی برگزار می شود که درصد هستیم از تولیدات  و دستاوردهای بچه های مسجد نیز نمایشگاهی برپا کنیم.

 

شرایط ادامه اقامه نماز جماعت و مراسم ماه محرم در مساجد

 

 

 

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در خصوص ادامه اقامه نماز جماعت و مراسم ماه محرم اطلاعیه صادر کرد.

 

متن این اطلاعیه به شرح زیر است؛

باسمه تعالی

اطلاعیه مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در خصوص ادامه اقامه نماز جماعت و مراسم ماه محرم

 

محضر مبارک ائمه محترم جماعات، امنای مکرم، کارگزاران خدوم و نمازگزاران شریف مساجد استان تهران

باسلام و احترام، ضمن تقدیر و تشکر از اهتمام شما بزرگواران در بازگشایی مساجد و اقامه مجدد نماز جماعت در استان تهران که با موفقیت و افتخار، همراه با رعایت دقیق دستورالعمل­‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا صورت پذیرفت، در پاسخ به سؤالات و ابهاماتی که از سوی برخی مؤمنین و دست­ اندرکاران طرح شده است، نکات زیر تقدیم می­‌گردد:

 

1) ضمن درک دغدغه ­ها و نگرانی‌­ها از وضعیت شیوع بیماری کووید 19 در کلان شهر تهران و برخی شهرستان‌های استان، لازم است تأکید شود که بر اساس گزارش ارائه شده در ستاد ملی مقابله با کرونا، مساجد از نظر هماهنگی و همراهی با تدابیر صیانتی و بهداشتی، در شرایط مطلوب قرار دارند و حائز رتبه سوم در سطح کشور می­‌باشند که البته این امر نشان­ دهنده اهمیت حفظ سلامتی هموطنان ارجمند از منظر فعالان این عرصه است. در عین حال، به استثناء شهرها و مناطق قرمز، مساجد ضمن باز بودن در وقت اذان برای اقامه نماز جماعت فعال هستند و بر رعایت دقیق ضوابط پیشگیری از انتقال ویروس کرونا همت خواهند گماشت.

 

2)ائمه جماعات و امنای معزز مساجد، با همان جدیت و غیرتی که نسبت به اقامه نماز جماعت و ایجاد محیطی امن برای حفظ سلامت روحی و معنوی مردم بزرگوارمان تلاش می­‌نمایند، لازم است در برابر فشارها و توجیه‌ها برای برگزاری مراسم ختم یا برنامه‌های جمعی دیگر، با هر نیت و هدف قابل احترامی، مقاومت کرده و به هیچ وجه اجازه ندهند در فضای مقدس مساجد، بی‌­احتیاطی و ساده­‌انگاری نسبت به امر واجب حفظ سلامتی و رعایت ضوابط مصوب رخ دهد.

 

3) تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌­العالی) به مردم و مسئولان برای دقت در اجرای تدابیر مقابله با کرونا، از جمله استفاده از ماسک در فضاهای عمومی، از مصادیق عینی فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی محسوب می­‌گردد که به فرهنگ­سازی و الگوسازی در شبکه نورانی مساجد نیاز دارد، چنانکه در تولید ماسک و تشکیل گروه­‌های جهادی مدافعان سلامت در ماه­‌های گذشته هم مساجد پیشتاز بوده‌اند. اما نباید از نظر دور داشت که صدای عمل از هر صدای دیگری بلندتر است و کارگزاران مساجد در این عرصه هم باید عامل و الگوی تبعیت از امام مسلمین باشند.

 

4)در خصوص چگونگی اقامه عزای حسینی و بزرگداشت شعائر الهی در ماه محرم، تلقی به تعطیلی مراسم تا زمان اعلام جمع‌­بندی ستاد ملی مقابله با کرونا، خلاف واقع است، مؤمنین و فعالان مسجدی که در شب­‌های قدر پاسخی شایسته تحسین و تقدیر به اعتماد وزارت بهداشت دادند و افتخاری ماندگار از نظم و قانون­پذیری اقشار متدین خلق کردند، آماده پذیرش تدابیر تخصصی و تشخیص خیرخواهانه ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری امن مراسم خواهند بود که متعاقباً در این زمینه اطلاع­‌رسانی خواهد شد. 

 

شیوع کرونا، کارکردهای فراموش شده مساجد در تمدن‌سازی را فعال کرد

 

حجت الاسلام «حجت الله ذاکر» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به چشم انداز آینده مساجد در دوران پساکرونا، اظهار کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا، برخی از مساجد کارکردهای اجتماعیشان مغفول مانده بود که با بحران کرونا این کارکردها فعال شد و مورد توجه بیشتر قرار گرفت و مساجد ظرفیت و امکاناتشان را نشان دادند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اقدامات چشمگیر مساجد در رزمایش مواسات و همدلی مومنانه، بیان کرد: اقدامات انجام شده یک ظرفیت فوق العاده در کشور ایجاد کرد، تا در گام دوم انقلاب از ظرفیت مساجد بیشتر استفاده شود.

 

وی تصریح کرد: کارگزاران مساجد و کسانی که در حوزه مسجد متولی هستند، وقتی این حماسه و حضور اهالی مساجد را دیدند، باید نگاهشان به مساجد یک نگاه گسترده تری نسبت به قبل باشد و تمام دستگاه ها در قبال مسجد باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و در جهت ساخت تمدن نوین اسلامی از ظرفیت بی بدیل مساجد آنچنان که شایسته و بایسته است، استفاده شود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه در دوران پساکرونا به طور قطع با معضلات و مشکلات دیگری روبرو هستیم، گفت: به دلیل شرایط اقتصادی، فقر و بیکاری، لازم است که در بحث فقرزدایی و محرومیت زادیی هم از ظرفیت مساجد استفاده شود.

 

حجت الاسلام ذاکر بر لزوم برنامه ریزی برای کاهش آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد که برای دفع و رفع آسیب های اجتماعی از ظرفیت کمنظیر مساجد به صورت سازمان دهی شده و ساماندهی شده استفاده بهینه شود و از این کانون مقدس و با نشاط کمال استفاده مطلوب صورت گیرد و کارکردهایی که از مساجد مغفول مانده را فعال کنیم.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به ظرفیت بی بدیل مساجد، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد نسبت به تلاش های اهالی و کارگزاران وظیفه شناس و جوانان مسجدی قدردان باشیم و قدر این ظرفیت به وجوده آمده را بدانیم و در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از آنها استفاده کنیم.

 

توزیع میوه نوبرانه در میان نیازمندان به همت اهالی مسجد امام حسین(ع)

 

 

 

مسجد امام حسین (ع) واقع در منطقه 5 تهران از جمله مساجدی است  که با کمک بسیجیان و نمازگزاران توانسته بخشی از مشکلات به‌وجود آمده برای نیازمندان و افراد کم‌برخوردار را برطرف کند.

 

گروه جهادی این مسجد در جدیدترین اقدام خود، میوه‌های نوبرانه را با کمک خیران و باغ‌داران شهرستان دماوند جمع‌آوری و بسته‌بندی می‌کنند و به دست نیازمندان می‌رسانند.

 

« محمد معینی»، در این باره گفت: در منطقه‌ای که مسجد واقع شده است، افرادی‌ هستند که به دلیل شرایط مالی، قدرت خرید میوه را ندارند. بنابراین تصمیم گرفتیم با کمک خیران و برخی از باغ‌داران شهرستان دماوند، میوه‌های تازه و نوبرانه را به دست نیازمندان برسانیم.

 

مسئول گروه جهادی مسجد امام حسین (ع) ادامه داد: گروه جهادی مسجد امام حسین(ع) از روزهای نخست شیوع این ویروس منحوس فعالیتش را آغاز کرد و در بخش‌های مختلفی به انجام وظیفه پرداخت و حالا که دوباره این ویروس، شیوع بیشتری پیدا کرده است و مشاغل را تحت تأثیر خود قرار داده است، به این نتیجه رسیدیم که شاید خانواده‌هایی باشند که سرپرست خانواده قدرت خرید میوه را نداشته باشد. بنابراین در نوبت اول، حدود 100 کیلو  گیلاس بسته‌بندی و میان آنها توزیع شد و در روزهای آینده نیز این رویه ادامه خواهد داشت.

 

معینی با اشاره به حضور حداکثری مردم در این کار جهادی خاطرنشان کرد: این الگویی است که هیئت‌ها و مساجد دیگر می‌توانند به راحتی با ایجاد شبکه‌های مردمی و استفاده از ظرفیت خیران ایجاد و مردم را در انفاق‌های کوچک در کمک‌رسانی به نیازمندان سهیم کنند.

 

توزیع بسته‌های ارزاق میان محرومان و دستگیری از کارگران آسیب‌دیده از کرونا

 

 

 

 

مسجد حضرت ابوالفضل (ع) (واقع در تهران، خیابان 17 شهریور، خیابان شهید حدادعادل) هر هفته میزبان هیئت ابولفضلیان تهران است؛ هیئتی که در سال 1341 برای داشتن مرکزی ثابت، مسجد حضرت ابوالفضل (ع) را تاسیس کرد تا به این صورت این هیئت، پیوند خود را با مسجد و مسجدی ها تثبیت کند.

 

بنا بر این گزارش، این مسجد در دهه 60 مجموعه خیریه ای را با هدف سرپرستی ایتام راه اندازی کرد که اکنون بیش از هزار یتیم را با محوریت هیئت ابولفضلیان تهران و با عضویت غلامعلی حدادعادل، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی سرپرستی می کند.

 

مسجد حضرت ابوالفضل (ع) با همکاری هیئت ابولفضلیان تهران با شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را با هدف دستگیری از نیازمندان و کارگران بی‌کار شده و همسو با رزمایش همدلی و مواسات و خدمت کریمانه، شدت بخشید و تاکنون ۳۰۰ بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کرده است.

 

مجموعه خیریه این مسجد نیز در دوره شیوع ویروس کرونا و باوجود مشکلاتی بسیار اقتصادی که برای اعضای آن ایجاد شده است ایتام را فراموش نکردند و کمک های ماهیانه خود را به دست این افراد می رسانند.

پایان پیام/ 9