از برنامه تابستانی بچه‌های مسجد تا تداوم کمک‌های مومنانه مسجدی‌ها

از برنامه تابستانی بچه‌های مسجد تا تداوم کمک‌های مومنانه مسجدی‌ها

تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹
اجرای طرح ملی بهینه‌سازی فراغت بچه‌های مسجد، خدمت کریمانه اهالی مسجد امام حسین(ع) به ۱۵۰ خانواده محروم و ابعاد مختلف همکاری اهالی مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) با مدافعان سلامت ازجمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۲۳ تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین این حوزه در ۲۳ تیرماه:

 

«تابستانه فهما»؛ طرح ملی بهینه‌سازی فراغت بچه‌های مسجد/ اجرای برنامه‌ها با اخذ تاییدیه ستاد مبارزه با کرونا

 

 

 

به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» با اشاره به اهمیت و ارزش زمان در دین مبین اسلام اظهار کرد: در روایات متعددی از ائمه اطهار (ع) نسبت به بهره‌برداری اصولی و سودمند از وقت سفارش شده است، چنانچه پیامبر اکرم(ص) در سخنان خود به «ابوذر» فرمودند: «غْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ شَبَابَک قَبْلَ هَرَمِک وَ صِحَّتَک قَبْلَ سُقْمِک وَ غِنَاک قَبْلَ فَقْرِک وَ فَرَاغَک قَبْلَ شُغْلِک وَ حَیاتَک قَبْلَ مَوْتِک» (پنج چیز را قبل پنج چیز، قدر بشناس و غنیمت بدان. جوانی ات را، قبل از پیری، تندرستی‌ ات را قبل از بیماری، دارایی‌ات را قبل از تنگدستی، فراغت‌ات را قبل از گرفتاری، زندگی‌ات را قبل از مرگ)، با توجه به این مساله و از آنجایی که ایام تعطیلات تابستانی پیش روی نوجوانان و قرار گرفته است، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ساز و کار جدیدی را با عنوان طرح ملی «تابستانه فهما» طراحی کرد تا ذیل آن گروه سنی هدف از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را داشته باشند.

 

 مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: تابستانه فهما، یک طرح در سطح ملی است که تلاش می‌کند با محور کانون‌های فرهنگی هنری مساجد رنگ و بویی متفاوت به اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بدهد، ذیل این طرح 25 هزار کانون با بیش از 2 میلیون عضو در رده سنی نوجوان و جوان از 10 تا 5 شهریور تحت پوشش قرار گرفته و برنامه‌های متعددی را با رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح استان و شهر خود برگزار می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه اردوها و کلاس‌هایی که در طرح ملی تابستانه (فهما) برگزار می‌شوند باید اخذ تاییدیه از ستاد مبارزه با کرونا استان داشته باشند، تصریح کرد: با توجه به این مساله ستادهای استانی کانون های (فهما) موظفند نسبت به این مهم مبادرت ورزند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی تاکید کرد: تقویت بنیه ایمان، همدلی، کار و ایثار در محیط مسجد، خانواده و محله و استفاده از ظرفیت‌های داوطلبانه مردمی با محوریت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از جمله اهدافی است که این طرح دنبال می کند؛ به بیان دیگر هدف ما از اجرای تابستانه فهما، بالندگی و رشد فکری است که یک نوجوان و جوان می تواند از اوقات فراغت خود کسب کند، طبیعتا جهت دادن به این هدف از گذرگاه مسجد تاثیر به سزایی در اندیشه و سبک زندگی آینده شرکت کنندگان در این طرح ملی بر جای خواهد گذاشت.

 

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آنچه که ذیل برگزاری طرح ملی تابستانه (فهما) مورد توجه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور قرار گرفته محوریت و همراهی امام جماعت، هیئت امنا و سایر تشکل‌های مسجد و محله است تا در سایه این همراهی و تعامل، شبکه‌سازی و جریان‌سازی اساسی با هدف بهره برداری از ظرفیت‌های مردمی شکل گرفته و گام بلندی در راستای محتوابخشی به اوقات فراغت برداشته شود.

 

وی تصریح کرد: تابستانه (فهما) در سه شبستان «فرهنگ»، «نوآوری» و «هنر»، با 12 رواق طراحی شده است که در «شبستان فرهنگ» با محور رویکرد قرآنی بخش‌های «نور»، «کتاب»، «رسانه»، «همدلی» و «دانش» در قالب‌های برگزاری کلاس، همایش، نشست، محفل، حلقه، بازدید، مسابقه، نمایشگاه، شبکه‌های مجازی، تولید دانش و کارگاه قرآنی تعریف شده و برگزار می شوند، همچنین در «شبستان نوآوری» دو رواق «کارآفرینی» و «فناوری» محور فعالیت ها و قرار گرفته‌‌اند که در قالب کارگاه، نمایشگاه، فروشگاه، ارائه طرح، کلاس، شبکه‌های مجازی به فعالیت می پردازند.

 

 حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی با اشاره به رواق‌های در نظرگرفته شده ویژه «شبستان هنر» گفت: سرود، نمایش، فیلم، قلم و ترنج از جمله مواردی است که در این بخش مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی شده است.

 

مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: هر کدام از این رواق‌ها در قالب یک طرح ملی در کشور اجرایی می‌شوند، به عنوان مثال در رابطه با «رواق نور» طرح «تلاوت نور» در سطح مساجد کشور برگزار می‌شوند، همچنین ذیل «رواق کتاب» طرح «سه‌شنبه‌های کتاب» برگزار خواهد شد که حاصل این طرح‌ها که در شهرستان و استان برگزار می شود به صورت ملی ظهور و بروز خواهد یافت.

 

وی اظهار کرد: بر اساس این تقسیم‌بندی‌ها کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور می‌توانند اعلام کنند که در کدام یک از شبستان‌های فرهنگ، هنر، نوآوری فعالیت خواهند داشت، ضمن اینکه هر کدام از کانون ها در صورت پیشرفت در یک رواق می‌توانند به صورت تخصصی مجور آن را دریافت کنند تا در آینده بتوانند با نهادهای مردمی و خصوصی در آن زمینه همراهی و همکاری داشته باشند.

 

خدمت کریمانه اهالی مسجد امام حسین(ع) به ۱۵۰ خانواده محروم/ توزیع ۱۵ هزار ماسک بین نیازمندان

 

 

 

 

حجت‌ الاسلام والمسلمین «رستگار کمالوند» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌ های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه محله جعفری باقرشهر از سوی سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) به واسطه فعالیت های متنوع و مفید مسجد امام حسین (ع) به عنوان محله اسلامی انتخاب شده است، اظهار کرد: این مسجد به واسطه واقع شدن در چنین محله ای، تعامل خوبی با ساکنان و کسبه این محله از باقرشهر دارد و بسیاری از برنامه ها و طرح هایی که قرار است در این محله برگزار شود با محوریت مسجد امام حسین (ع) انجام می شود.

 

امام مسجد امام حسین (ع) (واقع در شهر ری، باقرشهر، خیابان موسی بن جعفر (ع)، بعد از فلکه جعفری) با بیان اینکه این مسجد علاوه بر مشارکت در ضد عفونی کردن امکان عمومی و معابر کوچه ها و خیابان های فلکه جعفری، در آگاه سازی مردم نسبت به نشانه های ویروس کرونا فعالیت داشته است، افزود: مسجد امام حسین (ع) همچنین همسو با فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه به نیازمندان، 150 بسته ارزاق و در سه نوبت میان خانواده های مستضعف توزیع کرده است. همچنین هفت میلیون تومان به صورت نقدی نیز در اختیار این خانواده ها برای تامین هزنیه های مربوط به مصارف بهداشتی و درمانی قرار گرفت.

 

وی تصریح کرد: مسجد امام حسین(ع) همچنین چهار راس گوسفند و 700 عدد مرغ، قربانی و گوشت آن را میان نیازمندان به ویژه خانوادهای آسیب دیده از نظر اقتصادی در دوره شیوع ویروس کرونا، توزیع کرد.

 

کمالوند در ادامه به راه اندازی کارگاه تولی ماسک توسط پایگاه بسیج حضرت ام ابیها(س) و تولید روزانه 250 عدد ماسک در آن اشاره و اظهار کرد: پایگاه بسیج برادران نیز در مجموع 15 هزار ماسک در دوره شیوع ویروس کرونا تولید و میان نیازمندان توزیع کرد.

 

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) با بیان اینکه با کاهش شیوع ویروس کرونا پایگاه های بسیج خواهران و برادران این مسجد برنامه ریزی خوبی برای برگزاری برنامه ها در فصل تابستان انجام دادند، گفت: با افزایش شیوع این ویروس در کشور امکان برگزاری این برنامه ها به صورت حضوری ممکن نیست و صرفا برخی از آنها که از طریق فضای مجازی قابلیت اجرا دارد برگزار می شوند. 

 

وی در ادامه درباره سایر فعالیت های مسجد امام حسین (ع) گفت: هر فردی از نمازگزاران این مسجد فوت کند، در شب اول فوت، نماز لیله الدفن از سوی سایر نمازگزاران برای وی اقامه می شود و در شب دوم نیز، همه نمازگزاران یک روز نماز قضا برای وی می خوانند.

 

کمالوند خاطرنشان کرد: پایگاه های بسیج خواهران و برادران مسجد امام حسین(ع) به منظور اجرایی شدن فرمایش مقام معظم رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن فعالیت های خوبی انجام دادند و تاکنون 30 نفر از نمازگزاران نوجوان و جوان این مسجد حافظ چند جزء یا کل قرآن کریم شده اند. اخیرا نیز سه نفر از حفاظ کل قرآن کریم که از نمازگزاران این مسجد هستند همکاری خود با مجموعه قرآنی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را آغاز کردند.

 

توزیع ۱۰۰ بسته معیشتی بین محرومان به همت اعضای کانون «ابوذر»

 

 

 

کانون فرهنگی هنری «ابوذر» به مناسبت ماه ذی القعده اقدام به اهدای ۱۰۰ بسته سبد غذایی در قالب رزمایش مواسات و کمک مومنانه به نیازمندان منطقه «مرتضی‌گرد» کرده است.

 

سبدهای غذایی که در قالب رزمایش مواسات و همدلی میان نیازمندان در حال توزیع است، شامل مرغ، برنج، روغن، حبوبات و....  است که با جمع آوری کمک های مردمی تهیه و برای نیازمندان مرتضی گرد که در منطقه ۱۹ تهران واقع شده است، ارسال می شود.

 

مسجد ابوذر با مشارکت مرکز نیکوکاری و از طریق کمک های مردمی توانسته تا به امروز پنج هزار بسته سبد غذایی به نیازمندان اهدا کند.

 

همچنین توسط فعالین و خیرین و نیز به همت کانون فرهنگی هنری ابوذر  چهار دست جهیزیه کامل که شامل یخچال، تلویزیون، فرش، اجاق گاز و... است به نوعروسان تحت پوشش اهدا می شود.

 

 بنابراین گزارش، برگزاری کلاس های قرآن، احکام، بصیرت افزایی، ورزشی و... از جمله دیگر خدمات کانون فرهنگی هنری مسجد ابوذر است که در منطقه فلاح تهران واقع شده است.

 

ابعاد مختلف همکاری اهالی مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) با مدافعان سلامت

 

 

 

 

حجت‌ الاسلام والمسلمین «ابوالفضل تزروی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌ های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) با مساجد امام رضا (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و پنج تن (ع) شهر ری در مقابله با ویروس کرونا همکاری دارد، اظهار کرد: ضد عفونی کردن اماکن عمومی و معابر محله 13 آبان، تهیه و توزیع ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده و تهیه و توزیع آب میوه های طبیعی میان بیماران کرونایی و مدافعان سلامت از جمله موارد این همکاری است.

 

امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهداء(ع) افزود: این مسجد همچنین تاکنون با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و به همت کانون فرهنگی هنری شهید طاهری و پایگاه مقاومت بسیج این مسجد بیش از 200 بسته ارزاق و همسو با رزمایش مواسات و همدلی در دوره شیوع ویروس کرونا میان نیازمندان توزیع کرد.

 

وی درباره برنامه های مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان، گفت: همه ساله کانون فرهنگی هنری «شهید طاهری» و پایگاه مقاومت بسیج برنامه های خوبی را در فصل تابستان اجرا می کردند که امسال با شیوع ویروس کرونا به ویژه با افزایش دوباره این ویروس در کشور، هیچ برنامه ای به صورت حضوری اجرا نمی شود.

 

تزروی افزود: واحد خواهران کانون فرهنگی هنری و پایگاه مقاومت بسیج مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) همه روزه برنامه های مختلف به ویژه در حوزه قرآنی در این مسجد برگزار می کردند که با افزایش دوباره شیوع کرونا، همه آنها تعطیل شده است.

 

امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) اضافه کرد: برنامه های هفتگی و مناسبتی هیئت محبان الزهرا (س) نیز که به صورت مرتب در این مسجد برگزار می شد نیز فعلا به صورت حضوری انجام نمی شود و صرفا برخی از جلسات آن به صورت محدود از طریق فضای مجازی دنبال می شود. 

 

وی اضافه کرد: فعلا اقامه نماز جماعت در سه نوبت صبح، ظهر و شب و با حضور سه امام جماعت مختلف، تنها برنامه ثابت مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) است که البته با رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود.

 

تزروی در ادامه با بیان اینکه کلاس های مشاوره مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) که با استقبال خوبی از سوی مردم همراه شده بود نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا فعلا تعطیل شده است، خاطرنشان کرد: زوج های جوان بیشترین مراجعه کنندگان به این کلاس ها بودند و دانشجویان در رتبه بعدی قرار دارند.

 

ویژه‌برنامه مسجد ارک برای روز زیارت مخصوص امام رضا(ع)

 

 

 

 

۲۳ تا ۲۵ ماه ذی‌القعده ایام زیارتی امام رضا (ع) است که هر ساله مداحان و منبری‌های کشور، در این ایام در مشهد حضور پیدا می‌کردند و به برگزاری جلسات می‌پرداختند، اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، این سفرها برگزار نمی‌شود.

 

به همین مناسبت حاج منصور ارضی دو شب در مسجد ارک برنامه مرثیه خوانی و مداحی دارد. براین اساس شب ۲۳ ماه ذی‌القعده چهارشنبه، ۲۵ تیرماه از ساعت ۲ بامداد و شب ۲۵ ذی‌القعده، روز دحوالارض جمعه، ۲۷ تیرماه از ساعت ۲ بامداد با سخنرانی حجت‌الاسلام علی ثمری مراسم خواهند داشت.

 

این مراسم با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می شود و استفاده از ماسک توسط حاضران در مجلس اجباری است.

پایان پیام/ 9