وضعیت فعالیت مساجد در اوج‌گیری و جولان دوباره کرونا

وضعیت فعالیت مساجد در اوج‌گیری و جولان دوباره کرونا

تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹
اگرچه مساجد از ۱۰ خرداد و بنابر مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمازهای جماعت را به صورت محدود و کوتاه برگزار می‌کنند اما باید دید برای هفته پیش رو و مصوبه تعطیلی اماکن مختلف ازجمله مساجد، چه برنامه‌ای در پیش دارند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، از اوایل اسفند ماه 98 که ویروس کرونا در ایران شیوع یافت، مسئولان نظام بهداشت و سلامت کشور برای جلوگیری از شیوع این ویروس توصیه‌هایی مبنی بر لغو تجمعات کردند.

 

مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران هم طی اطلاعیه ای در روز 18 اسفند ۹۸ ابتدا اعلام کرد که تصمیم برای لغو نماز جماعت در مساجد اول تنها برای استان تهران بوده است و مساجد در صورت برخورداری از امکانات لازم با حفظ موازین بهداشتی، می‌توانند نماز جماعت را اقامه کنند. با این بیانیه اما تمام مراسم‌ها و جلسات مختلف مانند برگزاری ختم، جشن و عزاداری در مساجد لغو شد. اما با تشدید بحران کرونا در نهایت 28 اسفند 98 مرکز رسیدگی به امور مساجد با صدور اطلاعیه‌ای از لغو نماز جماعت مساجد خبر داد.

 

در بخشی از این بیانیه مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران آمده بود: «پیرو نامه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا، مبنی بر درخواست تعطیلی کلیه جماعات و مراسمات در مساجد تا فروکش نمودن سیر صعودی این بیماری و نظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر لازم الاجرا بودن مصوبات این ستاد، اعلام می‌گردد؛ کلیه اجتماعات اعم از نماز جماعت و مراسمات در مساجد تهران تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

 

اما در این مدت اگرچه نمازهای جماعت مسجد لغو شد، اما شاهد حضور گسترده جوانان و نوجوانان در قالب تهیه و تولید ماسک، ضدعفونی معابر و خیابان ها، توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده در میان مردم وبعد از آن درراستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک رسانی به نیازمندان در قالب رزمایش مواسات و کمک های مومنانه در مساجد رونق چشمگیری یافت.علاوه بر جمع‌آوری بسته‌های ارزاق، مساجد پویش‌هایی مانند «هر مسجد، یک قربانی» و «هر مسجد، 100 خانواده» را نیز اجرایی کردند و موفق شدند کمک‌رسان نیازمندان هر محله باشند. به طوری که به گفته بسیاری از مسئولان مساجد هم طراز با دیگر دستگاه های وسازمان ها در دستگیری از محرومین خوش درخشیدند که این نوید بخش آینده ای روشن برای خانه های خدا و شکوفایی مجدد کارکرد خدمات اجتماعی مساجد شد.

 

اما سرانجام بعد از 74 روز تعطیلی مساجد و برگزار نشدن نمازهای جماعت، سرانجام در 10 خرداد سال 99 بنابر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، مصوب شد مساجد تنها برای اقامه نماز جماعت آن هم با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی شوند.

 

حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری در نشست  این ستاد در 10 خرداد گفت: مساجد در سراسر کشور با اجرای دستورالعمل‌ها برای نمازهای یومیه باز شوند. از  این تاریخ تاکنون نیز شاهد حضور مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی و همراه با فاصله گذاری اجتماعی و همراه داشتن ماسک در مساجد بودند و مساجد نیز نسبت به رعایت نکات بهداشتی در مساجد تلاش داشتند.

 

اما مجددا 23 تیر ماه 99  با اوج گیری دوباره شیوع کرونا و بنابر اعلام سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران، همه دانشگاه ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه ها و کتابخانه ها و همچنین سینماها، تئاترها و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه ها، تالارهای پذیرایی، مساجد و مصلی ها از 24 تیرماه به مدت یک هفته تعطیل شدند.

 

البته هنوز مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران در خصوص تعطیلی مساجد و نیز لغو نمازهای جماعت مساجد ابلاغیه ای به مساجد صادر نکرده و واکنشی به این مصوبه نداشته است و مساجد در مورد تصمیم گیری در این زمینه بلاتکلیف هستند.

 

حال باید منتظر ماند و دید این مرکز برای هفته پیش رو چه برنامه ای را برای فعالیت مساجد توصیه می کند. البته بنابر سابقه فعالیت و مصوبات این مرکز و همراهی آن با ستاد ملی مبارزه با کرونا به نظر می رسد تمکین از مصوبات این ستاد و کمک برای قطع زنجیره مبتلایان به این ویروس منحوس، وجهه همت مسجدی ها بوده و است.

پایان پیام/ 40