اساس قیام امام حسین(ع) تبدیل جهل به معرفت و نورانیت است

اساس قیام امام حسین(ع) تبدیل جهل به معرفت و نورانیت است

تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با اشاره به ارزش‌های عالی موجود در حرکت بین‌المللی اربعین گفت: دستیابی به علم‌الیقینی که قرآن به آن اشاره دارد و معرفت‌افزایی، مهمترین هدف امام حسین(ع) از قیان عاشورا بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در مراسم افتتاحیه دومین «مدرسه معرفتی مهارتی تابستانه اربعین» که امروز (چهارشنبه، ۲۵ تیرماه) به صورت مجازی برگزار شد، با تشکر از دست اندرکاران برپایی این مدرسه تابستانه، گفت: زیارت اربعین جایگاه ویژه ای در تعالیم دینی، اسلامی و شیعی دارد.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به فرازهایی از زیارت اربعین، اظهار کرد: اینکه امام حسین (ع) جان عزیزان خود را نثار می کند و تمام هدف حرکت عالی آن حضرت(ع) بر این است که مردم را با جهل خود آشنا کند. امام حسین(ع) قیام کرد تا جهل را تبدیل به علم، معرفت و نورانیت کند. در واقع اساس حرکت امام حسین(ع) تبدیل جهل به معرفت و نورانیت است.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه حرکت به سوی علم افزایی و معرفت افزایی مهمترین هدف امام حسین (ع) از عاشورا و اربعین بود، تصریح کرد: ذلالت و گمراهی، تردید و دودلی، بلای گریبانگیر بشر امروز است. انسان امروز نمی داند مسیری که می رود یا گام هایی که بر می دارد در مسیر درست است یا خیر.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) جان خود و عزیزان خود را برای رهایی مردم از جهالت، سردرگمی و تردید نثار کرد تا انسان به یقین دست یابد. در واقع عین الایقینی که قرآن به آن اشاره دارد، هدف واقعی امام حسین (ع) بوده است.

 

وی اربعین را از ابتدا تا به انتها و هر آنچه مربوط به این واقعه است را یک دانشگاه دانست و گفت: در دانشگاه اربعین، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) استاد است و در مسیر حرکت اربعین تمام رخدادها و اتفاقات کوچک و بزرگ همه درس هستند و مدل درس آموزی و معرفت آموزی اربعین کاملا متفاوت است چرا که در این مسیر از پیر و جوان همه حضور پیدا می کنند و نقطه مشترکی به نام اباعبدالله الحسین(ع) دارند.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی با اشاره به بخش دیگری از زیارت اربعین تاکید کرد: در پیاده روی اربعین باید صابر باشید و صبوری کنید و راه را لحظه به لحظه محاسبه و هر لحظه خود را به لحظه قبل بخش کنید. ملاحظه کرده اید وقتی در مسیر اربعین حرکت می کنید، لحظه اول حرکت با روزهای بعد فرق می کند چرا که در این مسیر در دیگران محو می شویم. آن پیرزن و پیرمرد را می بینیم که با وجود درد زانو عاشقانه اشک می ریزند چرا که در این مسیر هر آنچه می ماند، عشق به اباعبدالله الحسین(ع) است.

 

وی ابراز کرد: اربعین از ابتدا تا به انتها انسان را از جهالت به سوی علم و دانش هدایت می کند و در این مسیر باید صابر بود. امام حسین(ع) در این مسیر جان خود را فدا می کند تا این اتفاق مبارک به وجود آید.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی با اشاره به ارزش های عالی موجود در حرکت بین المللی اربعین، گفت: حرکت بین المللی اربعین دارای یک سری ارزش های عالی است که به آنها توجه کمتر می شود. ما انسان ها مانند ماهی ای که در آب است و قدر آب را نمی داند در ایران اسلامی زندگی می کنیم و قدر ایران و نعمت های عظیمی که انقلاب به ما عنایت کرده را، نمی دانیم. اربعین یکی از ارزش های عالی و متعالی است.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی با اشاره به لایه های پنهان موجود در اربعین اضافه کرد: اربعین به قدری دارای منظر و لایه است که انسان با هر بار رفتن به این سفر معنوی یکی از این لایه ها و منظرها را کشف می کند. زیارت ائمه(ع) در اربعین مراتب متعددی دارد، هر قدر زنگارهای قلب پاک می شود، راحت تر می شود ارتباط معنوی را ایجاد کرد.

 

وی در پایان از استفاده اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از مباحث مطرح شده در مدرسه معرفتی مهارتی تابستانه اربعین خبر داد و خاطرنشان کرد: اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد که در سامانه بچه های مسجد عضو هستند، با توجه به فراخوانی که داده شده و عضویت در این کلاس های مجازی می توانند از مباحث مطرح از سوی اساتید به صورت آنلاین و آفلاین استفاده کنند.

پایان پیام/ 49