آغاز ساخت ۱۵ مسجد جدید در امارات تا انتقاد ترکیه از موضع اتحادیه اروپا علیه مسجد شدن «ایاصوفیه»

آغاز ساخت ۱۵ مسجد جدید در امارات تا انتقاد ترکیه از موضع اتحادیه اروپا علیه مسجد شدن «ایاصوفیه»

تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹
انتقاد ترکیه از موضع اتحادیه اروپا علیه مسجد شدن «ایاصوفیه»، هشدار حماس نسبت به بستن مصلای «باب الرحمه» در مسجدالاقصی و آغاز ساخت ۱۵ مسجد جدید در امارات ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۵ تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۵ تیرماه:

 

انتقاد ترکیه از موضع اتحادیه اروپا علیه مسجد شدن «ایاصوفیه»

 

 

 

به نقل از «رویترز»، وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از محکومیت تصمیم این کشور برای تبدیل موزه «ایاصوفیه» به مسجد از سوی اتحادیه اروپا تاکید کرد که این موضوع، مسئله حاكمیت ملی است.

 

هفته گذشته ترکیه از تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد پس از 86 سال خبر داد و اعلام کرد که این مسجد از روز 24 جولای درهای خود را به روی نمازگزاران باز می کند.

 

این تصمیم انتقادهایی را از سوی آمریکا،یونان و دیگر کشورهای غربی و برخی از رهبران مسیحی در پی داشت.

 

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در اولین نشست حضوری خود پس از چندین ماه در روز دوشنبه اعلام کردند که تصمیم ترکیه برای تبدیل ایاصوفیه به مسجد را محکوم می کنند.

 

« جوزپ بورل»،رئیس امور خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: حمایت های گسترده ای برای درخواست از مقامات ترکیه به منظور صرفنظر کردن از این تصمیم وجود دارد.

 

«مولود چاووش اوغلو»،وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به انتقادهای اتحادیه اروپا در این باره گفت: ما این محکومیت ها را رد می کنیم چرا که موضوع تبدیل ایاصوفیه به مسجد مربوط به حقوق حاکمیت ملی ترکیه است.

 

وی افزود: چندین مسجد در اسپانیا که عضو اتحادیه اروپا است وجود دارند که تبدیل به کلیسا شده اند بدون اینکه مخالفتی از سوی جامعه بین الملل علیه این اقدامات انجام شود.

 

مسجد «ایا صوفیه» پنجشنبه این هفته به روی نمازگزاران گشوده می شود

 

 

 

 

به نقل از « swissinf»  هیئت امور دینی ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: موزه «ایا صوفیه» که با حکم دادگاه عالی اداری این کشور به مسجد تبدیل شد از روز پنج شنبه (26 تیرماه) برای اقامه نماز به روی مسلمانان گشوده می شود.

 

هیئت امور دینی ترکیه در این بیانیه گفت: درهای مسجد ایا صوفیه همچنین در خارج از ساعت نماز به روی  بازدید کنندگان باز می شود.

 

در این بیانیه آمده است: در ساعت نماز شمایل مسیح با پارچه پوشانده می شود و خواندن نماز در این حالت اشکالی ندارد.

 

بر اساس این گزارش، ورود بازدید کنندگان به این مسجد رایگان است و درهای این مسجد از روز پنج شنبه به روی بازدیدکنندگان نیز باز می شود.

 

ایا صوفیه در قرن شانزدهم میلادی بنا شده و  دارای معماری بی نظیری است. این مکان در لیست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار دارد و یکی از مهم ترین مکان های گردشگری در استانبول به شمار می آید.

 

سال گذشته بیش از سه میلیون نفر از این مکان بازدید کردند.

 

گفتنی است، به دنبال درخواست «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر تغییر کاربری «ایاصوفیه» و تبدیل آن از موزه به مسجد، دادگاه عالی اداری در ترکیه با صدور حکمی مصوبه دولت ترکیه درسال 1934 را لغو و آن را غیر قانونی اعلام کرد.

 

هشدار حماس نسبت به بستن مصلای «باب الرحمه» در مسجدالاقصی

 

 

 

 

به نقل از «الشروق»، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: اشغالگران تصمیم احمقانه جدیدی را گرفته اند و می خواهند مصلای «باب الرحمه» را ببندند تا بر این مکان سیطره پیدا کرده و این مکان را به کنست تبدیل کنند.

 

در این بیانیه آمده است: تصمیم رژیم صهیونیستی نسبت به تعطیلی باب الرحمه، طرح خطرناکی است که ساکنان قدس هرگز اجازه اجرای این کار را به صهیونیست ها نخواهند داد.

 

در ادامه بیانیه آمده است: رژیم صهیونیستی با وجود جنایت هایش، هرگز در برابر پایداری مردم فلسطین دوام نخواهد آورد و ملت فلسطین با مقاومت خود همچنان مقابل طرح های اشغالگری صهیونیست ها خواهد ایستاد.

 

حماس در ادامه مردم فلسطین را به حمایت از مسجدالاقصی فراخواند و گفت: این مسجد امروزه با توطئه خطرناکی مواجه است و اشغالگران با سیطره بر آن می خواهند طرح شوم خود را اجرا کنند و مسجدالاقصی را تخریب کرده و معبد یهودی را بر روی آن بنا کنند.

 

حماس از سازمان همکاری اسلامی و جامعه بین الملل خواست برای توقف اقدامات صهیونیست ها کاری بکنند.

 

مراجع و هیئت های اسلامی همچنین حمایت خود را از مسجدالاقصی اعلام کرده و گفتند: باب الرحمه جزئی جدایی ناپذیر از مسجدالاقصی است و تنها متعلق به مسلمانان است.

 

درخواست «عمر الکسوانی» بر حضور پررنگ فلسطینی ها در مسجدالاقصی

 

 

 

 

به نقل از «وطن»، شیخ «عمر الکسوانی»، مدیر مسجدالاقصی گفت: صهیونیست ها می خواهند مصلای «باب الرحمه» را برای سیطره بیشتر بر این مسجد ببندند و با این کار احساسات مسلمانان را جریحه دار می کنند.

 

وی تاکید کرد: باب الرحمه جزئی جدایی ناپذیر از مسجدالاقصی است و اشغالگران هیچ حقی در آن ندارند.

 

شیخ عمر الکسوانی در ادامه برای مقابله با این اقدام صهیونیست ها از مردم فلسطین خواست حضور پررنگ تری در مسجدالاقصی داشته باشند.

 

دادگاهی در قدس اشغالی روز یکشنبه (22 تیر ماه) دستور بسته شدن مصلای باب‌ الرحمه را در مسجد الاقصی صادر کرد.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس و هیئت های اسلامی فلسطین حکم صادره از سوی یکی از دادگاه های صهیونیستی مبنی بر بستن مصلای «باب الرحمه» را نپذیرفتند.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس گفت: «قوانین دنیایی» درباره مسجدالاقصی قابل اجرا نیست و ما ذره ای از خاک این مکان مقدس نمی گذریم.

 

اداره اوقاف قدس در پاسخ به این تصمیم رژیم صهیونیستی گفت: اداره اوقاف اسلامی قدس  رأی دادگاه های رژيم صهيونيستی را به رسميت نمی شناسد.

 

 آغاز ساخت ۱۵ مسجد جدید در امارات

 

 

 

به نقل از «النعیم نیوز»،  «حمد مطوع»، مدیر اجرایی  امور عملیات در اداره شهرسازی و حمل و نقل ابوظبی گفت: در راستای طرح ساخت 20 مسجد جدید در ابوظبی، کار ساخت 15 مسجد در این کشور آغاز شد.

 

وی افزود: اداره شهرسازی و حمل و نقل ابوظبی تمامی تدابیر را برای برآورده کردن نیازهای مردم در مناطق مختلف این کشور در نظر گرفته است و به همین دلیل طرح ساخت ۱۵مسجد، هفت مسجد در «ابوظبی»، پنج مسجد در «العین» و سه مسجد در «الظفره» آغاز شد.

 

حمد مطوع گفت: مساجد جدید برای شش هزار نمازگزار ظرفیت دارند و و هر یک از این مساجد شامل نمازخانه بانوان، محل سکونت مؤذن و امام مسجد است. ساخت این مساجد ۴۵ میلیون درهم امارات هزینه خواهد داشت.

 

پیش ‌بینی می‌شود کار ساخت این ۱۵ مسجد قبل از پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به اتمام برسد.

 

وی اظهار کرد: امارات با توسعه شهرهای خود و فراهم کردن امکانات برای مردم یکی از کشورهایی در جهان خواهد بود که رتبه یک را در زندگی و سرمایه گذاری کسب خواهد کرد.

 

گفتنی است، امارات، یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که چهار هزار و ۸۱۸ مسجد دارد و به دلیل طراحی و معماری ویژه خود در ردیف زیباترین مساجد مسلمانان جهان قرار دارد.

 

بر اساس آمار رسمی یک هزار و ۴۱۸مسجد در دبی، دو هزار و ۲۸۹مسجد در پایتخت آن و ۶۰۰ مسجد نیز در شهر شارجه قرار گرفته است.

 

پایان پیام/ 9