از استمرار کمک‌های مومنانه مسجدی‌ها و برنامه‌های مسجد جمکران برای عید ولایت

از استمرار کمک‌های مومنانه مسجدی‌ها و برنامه‌های مسجد جمکران برای عید ولایت

تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹
فرصت‌سازی کانون «قدس» برای فیلم‌سازی بچه‌های مسجد، اشتغال‌زایی برای ۶۰ زن سرپرست خانوار توسط اهالی مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) و تدارک مسجد مقدس جمکران برای دهه امامت و ولایت ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۸ تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۲۸ تیرماه:

 

فرصت‌سازی کانون «قدس» برای فیلم‌سازی بچه‌های مسجد/ درخشش اعضاء و آثار در جشنواره‌ها

 

 

 

حسین کیقبادی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان، درباره عوامل برتری کانون فرهنگی هنری «قدس» در نخستین رویداد ملی «فهما(فرهنگ و هنر مساجد ایران)»، اظهار کرد: این کانون در استان گلستان شهر گرگان و در جوار «مسجدالاقصی» واقع شده و از سال 83 در زمینه های مختلف به ویژه تولید فیلم کوتاه فعال است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «قدس» استان گلستان، ادامه داد: در نخستین رویداد ملی «فهما» نیز در بخش تولید فیلم کوتاه موفق به کسب رتبه برتر شدیم. البته پیش از این نیز کانون قدس با کانون فرهنگی هنری «طنین» در برگزاری جشنواره فیلم کوتاه «طنین مسجد» همکاری داشته است و جوانان را برای حضور در کارگاه های فیلمسازی تشویق کرده ایم.

 

وی با اشاره به تشکیل گروهی از اعضای کانون با سابقه فعالیت در زمینه فیلم کوتاه، کارگردانی و نویسندگی، گفت: فیلم کوتاه «در آن خانه چراغی روشن» است به نویسندگی و کارگردانی «یاسین رضوانی»، از اعضاء و فعالان کانون فرهنگی هنری «قدس» با موضوع نماز در رویداد ملی فهما شرکت داده شد که به برکات و آثار نماز نظر دارد. البته این اثر در جشنواره نماز و مدرسه به میزبانی استان گلستان هم مقام نخست را کسب کرده است.

 

کیقبادی ادامه داد: مقرر شد آثار تولیدی بچه های کانون قدس از سوی ستاد فهما مورد حمایت قرار بگیرد. البته در زمینه هایی همچون جشنواره رضوی و ... نیز آثاری از سوی بچه های کانون تولید شده و شرکت کرده است. بچه های مسجد شخصاً با اجاره تجهیزات همچون دوربین به تولید فیلم کوتاه اقدام می کنند.

 

وی تاکید کرد: علاوه بر این حوزه تخصصی، کانون فرهنگی هنری قدس در طول سال فعالیت های ملی مذهبی را هم با جدیت دنبال می کند به ویژه طرح های ابلاغی از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد همچون طرح های ملی «تلاوت نور»، «شنبه های کتاب» و «تابستانه فهما» که به همت اعضا و فعالان اجرا می شود.

 

کیقبادی با اشاره به فعالیت اعضای این کانون در مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: در مقابله با کرونا از همان بدو شیوع فعال شدیم و پیش از تعطیلی مساجد، میان نمازگزاران مُهر اختصاصی، دستکش و ماسک توزیع می کردیم بعد از تعطیلی مساجد بنابر ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا، در زمینه ضدعفونی کردن معابر و مغازه ها و خیابان ها و اهدای بالغ بر 1200 بسته معیشتی به محرومان و نیز تولید و توزیع دو تا سه هزار ماسک رایگان فعال بوده ایم.

 

گفتنی است، کانون فرهنگی هنری «قدس» در شهر گرگان بیش از 920 عضو دارد و توانست در رویداد ملی «فهما» جزء 18 کانون برتر باشد.

 

نگاه جدی به فرهنگ و هنر در کانون‌های مساجد شکل گرفته است

 

 

 

 

«کورش زارعی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به ظرفیت ها و قابلیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد، اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد بیش از 30 سال است  در سراسر کشور در رشته های مختلف در حال فعالیت هستند و توانسته اند نوجوانان و جوانان بسیاری را جذب فعالیت های فرهنگی هنری مساجد کنند.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، بیان کرد: فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در جهت مردمی کردن و مردمی شدن فعالیت های فرهنگی هنری است زیرا پایه فعالیت ها آنها به این شکل است که به صورت مردمی طراحی شده است.

 

وی با اشاره به ظرفیت قابل توجه فعال کانون های فرهنگی هنری مساجد، گفت: این فعالان می توانند آینده سازان کشور ما باشند، زیرا وقتی نوجوانان و جوانان با فرهنگ مسجدی آشنا شوند و در خانه امن الهی رشد و تربیت یابند، جامعه ما جامعه ای امن و سالم تری از هر حیث خواهد بود.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ثبت فعالیت های بسیاری از نوجوانان وجوانان در پایگاه بچه های مسجد، گفت: این نوجوانان و جوانان سرمایه های انقلاب اسلامی هستند و نیازمند حمایت و آموزش هستند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال های گذشته نگاه جدی به مقوله فرهنگ و هنر در کانون های فرهنگی هنری مساجد شکل گرفته است.

 

اشتغال‌زایی برای ۶۰ زن سرپرست خانوار و نجات یک کارگاه از ورشکستگی در مبارزه با کرونا

 

 

 

 

حجت‌ الاسلام والمسلمین «علی محمدی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌ های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه رویکرد اهالی مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) در دوره شیوع ویروس کرونا ایجاد شبکه ارتباطی میان مساجد بود تا بتوانیم از طریق هم افزایی کارهای مختلف را در سطجی وسیع انجام دهیم، اظهار کرد: بر همین اساس مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) با همکاری مساجد حضرت ولیعصر (عج) تقی آباد و حضرت صاحب الزمان (عج) فیروزآباد اقدام به ایجاد شبکه اشتغال کرد تا گامی برای تحقق جهش تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، برداشته باشیم.

 

امام جماعت مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) (واقع در شهر ری، میدان معلم، کوی اسلام) افزود: پایگاه بسیج برادران این مسجد -شهید صدوقی- در دور نخست شیوع ویروس کرونا در کشور ،کارگاه خیاطی در اتاق این پایگاه و باشگاه ورزشی این مسجد راه اندازی و روزانه بیش از هزار ماسک تولید می کرد.

 

وی تصریح کرد: پایگاه بسیج خواهران مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) در دور جدید شیوع ویروس کرونا محل فعالیت کارگاه خیاطی شده و با جدیت در تولید ماسک موفق هستند. در مجموع، برای حدود 60 خانم سرپرست خانوار در قالب این شبکه اشتغال، زمینه اشتغال فراهم شده است.

 

محمدی با بیان اینکه ماسک های تولید شده در کارگاه خیاطی مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) با سود اندک به فروش می رسد و البته تعدادی از آنها میان نیازمندان توزیع می شود، ابراز کرد: از محل این سود و البته مشارکت خیران و اهالی مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) توانستیم تاکنون هزار بسته ارزاق میان خانواده های نیازمند توزیع کنیم.

 

امام جماعت مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) افزود: تولید و توزیع داروی امام کاظم (ع)، تشویق مردم به مطالعه درباره طب سنتی و تعذیه با محوریت خوراک سالم و سنتی و تهیه دستگاه ازن ساز، از اقدامات دیگر این مسجد در دوره شیوع ویروس کرونا بوده است.

 

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب در دوره شیوع ویروس کرونا نجات یک کارگاه خیاطی از ورشکستگی بود به طوری که صاحب این کارگاه عملا ورشکسته شده بود تا اینکه با همکاری پایگاه بسیج شهید صدوقی، توانست کارگاه خود را دوباره فعال کند و اکنون در زمینه تولید ماسک بسیار موفق است.

 

محمدی در ادامه با بیان اینکه هیچ یک از برنامه های فرهنگی مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) تعطیل نشده اند بلکه صرفا رویکرد ما در برگزاری برنامه ها عوض شده است، تاکید کرد: توانسته ایم از طریق پیام رسان ها در فضای مجازی به ویژه لایو اینستاگرام برنامه های قرآنی، فرهنگی و هنری را اجرا کنیم. برای نمونه محتوای مسابقه کتاب خوانی را بین دو هزار نفر در شهرری توزیع کردیم که بیش از هزار و 400 نفر در آن شرکت کردند.

 

وی در پایان با بیان اینکه برنامه های مسجد حضرت فاطمه الزهرا (س) برای فصل تابستان نیز به صورت مجازی برگزار می شود، خاطرنشان کرد: راه اندازی شبستان مجازی این مسجد توانست مانع از تعطیل شدن برنامه ها در مناسبت های مذهبی و ملی و فصل تابستان شود.

 

تدارک مسجد جمکران برای سالروز شهادت جوادالائمه(ع)/ اجرای برنامه‌های دهه امامت و ولایت با شعار «#فرزند غدیر»

 

 

 

 

حجت الاسلام «یاسین حسین آّبادی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره برنامه مسجد مقدس جمکران برای مناسبت های پیش رو، اظهار کرد: به مناسبت 29 ذی القعده، سالروز شهادت امام جواد(ع) دوشنبه شب، ۳۰ تیرماه مراسم سوگواری شهادت آقا جوادالائمه(ع) در فضای باز مسجد مقدس جمکران با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ادامه داد: شب های چهارشنبه و جمعه با هماهنگی وزارت بهداشت مراسم های میعاد منتظران برگزار می شود. این مراسم نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی در صحن جامع امام مهدی(عج) و با سخنرانی حجت الاسلام سیداحمد دارستانی و مرثیه سرایی حمید علیمی برگزار می شود.

 

وی درباره برنامه های میعاد منتظران برای دهه امامت و ولایت، بیان کرد: ویژه برنامه های مسجد مقدس جمکران در دهه امامت و ولایت با شعار «#فرزند غدیر» و محوریت فرازهای هجده‌گانه مهدوی خطبه غدیر اجرا می شود.

 

حجت الاسلام حسین آبادی ادامه داد: ما شیعیان بر این باور هستیم که اگر رسول خدا(ص) امروز می خواستند پیام غدیر را به مردم برسانند امام مهدی(عج) را به دلیل آنکه ایشان امام زمان ما هستند، مولای مردم معرفی می کردند لذا عید غدیر روز بیعت با امام زمان(عج) است و باید همه امور را ناظر بر محور مقدس ایشان تنظیم کنیم.

 

وی با بیان اینکه برای این بیعت کارهای مختلفی می توان انجام داد، گفت: کارهایی همچون روزه گرفتن برای سلامتی امام زمان(عج)، اطعام و افطاری دادن برای سلامتی حضرت(عج)، شاد کردن قلب مومنان، عیدی و هدیه دادن به دیگران، برگزاری کاروان ها و دسته جات شادی، برگزاری مسابقات کتابخوانی خطبه غدیر، اجراهای خیابانی بازسازی واقعه غدیر و راه اندازی کاروان های خودرویی و ... .

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اشاره به اوج گیری مجدد ویروس کرونا، بیان کرد: از این رو، برنامه های دهه امامت و ولایت را با دو سناریوی امکان برگزاری با حضور مخاطب و برگزاری بدون حضور مخاطب طراحی می کنیم.

 

وی اضافه کرد: برای روز عرفه، عید قربان، عید غدیر، نماز عید قربان، روز مباهله و ... برنامه ریزی کرده ایم اما اجرای برنامه های حضوری منوط به شرایط شیوع کرونا در کشور است.

 

حجت الاسلام حسین آبادی درباره فعالیت قرارگاه مردمی حرکت به سوی جامعه مهدوی در ایام دهه امامت و ولایت، خاطرنشان کرد: این قرارگاه با کارویژه رسیدگی به محرومان و نیازمندان در این ایام فعال شده و به جامعه هدف خود با همکاری خیران، خدمت رسانی می کند.

 

لبیک مسجدی‌های ارک به توصیه مجدد مقام معظم‌رهبری

 

 

«حسین ارضی» با اشاره به لبیک مسجدی ها به توصیه های مقام معظم رهبری گفت: بعد از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی که فرمودند: کمک مؤمنانه مجدداً باید انجام شود و کمرنگ هم نشود، به سرعت لبیک گفتیم و چند روز بعد از بیانات معظم‌له، مرحله جدیدی از توزیع بسته‌های ارزاق را اجرایی کردیم.

 

مسئول گروه جهادی شهدای مسجد ارک تهران افزود:در این مرحله ۳۱۵ بسته ارزاق برای خانواده‌های نیازمند شناسایی شده، تهیه و توزیع کردیم. این برنامه در حالی اجرایی شد که مجموعه جوانان و مسئولین مسجد، برای مراسم شب زیارتی امام رضا (ع) در حال برنامه‌ریزی و تلاش بودند، اما روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه تهیه ارزاق و توزیع را انجام دادیم و در عین حال نیز آماده‌سازی‌های لازم برای برگزاری مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین برپایی موکب مسجد را پیش بردیم.

 

ارضی با بیان اینکه بنا داریم در روز‌های آتی نیز مرحله دوم کمک‌رسانی‌ها را انجام دهیم، گفت: در ماه ذی‌القعده گروه جهادی شهدای مسجد ارک، بیش از ۱۳۰۰ بسته ارزاق به نیازمندان اهدا کرد و اجازه ندادیم زنجیره کمک‌رسانی‌ها قطع شود و بعد از رزمایش همدلی ماه رمضان روند را ادامه دادیم.

 

مسئول گروه جهادی شهدای مسجد ارک تهران گفت: مردم خیرخواه می‌توانند کمک‌های نقدی خود را برای مشارکت در این طرح‌های خدمت‌رسانی به شماره کارت گروه ۶۲۷۳۸۱۱۱۴۷۱۹۳۷۳۱ واریز کنند.

پایان پیام/ 9