از سیاهپوشی مسجد کوفه در سوگ جوادالائمه(ع) تا بازسازی ۳۱ مسجد در فیلیپین

از سیاهپوشی مسجد کوفه در سوگ جوادالائمه(ع) تا بازسازی ۳۱ مسجد در فیلیپین

تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹
سیاهپوش شدن مسجد کوفه در سوگ سالروز شهادت امام جواد(ع)، دستور رئیس جمهوری فیلیپین برای بازسازی ۳۱ مسجد در شهر «مراوی» و بازگشایی ۳ مسجد در «بدر» لیبی ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۹ تیرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۹ تیرماه:

 

کشورهای مروج اسلام هراسی حق اعتراض به مسجد شدن «ایاصوفیه» را ندارند

 

 

 

 

به نقل از «nation»،نماینده ویژه مالزی در خاورمیانه و رهبر حزب اسلامی مالزی در اظهاراتی مخالفت کشورهای غربی با تبدیل «ایاصوفیه» به مسجد را مورد انتقاد قرار داد.

 

«عبدالهادی آونگ» در این باره گفت: کشورهای غربی که در باتلاق اسلام هراسی فرو رفته اند حق اعتراض به مسجد شدن ایاصوفیه را ندارند.

 

وی افزود: این کشورها در مقابل طرح رژیم صهیونیستی برای تخریب مسجد الاقصی در بیت المقدس سکوت کرده اند و حالا نسبت به تبدیل بنای تاریخی ایاصوفیه به مسجد اعتراض دارند.

 

این در حالی است که فلسطینی ها مدت هاست نسبت به اقدام رژیم صهیونیستی برای حفاری در اطراف مسجد الاقصی که منجر به تخریب آن می شود اعتراض دارند و هیچ از کشورهای غربی از آنها حمایت نمی کنند.

 

نماینده ویژه مالزی در امور خاورمیانه همچنین گفت: ایاصوفیه حدود 500 سال به عنوان مسجد در خدمت مسلمانان بود و پس از آن تبدیل به موزه شد اما حالا کشورهایی که نمی توانند اسلام هراسی را متوقف کنند با مسجد شدن دوباره ایاصوفیه مخالفت می کنند.

 

آونگ تاکید کرد که بسیاری دیگر از مساجد شناخته شده در  استانبول از جمله مسجد «آبی»،مسجد «سلیمانیه» و مسجد «رستم پاشا» از ایاصوفیه الهام گرفته اند.

 

گفتنی است،روز جمعه دادگاهی در ترکیه حکم کابینه سال 1934 این کشور برای تبدیل ایاصوفیه به موزه را ابطال کرد و به این ترتیب راه را برای استفاده مجدد از این بنا به عنوان بک مسجد هموار کرد.

 

بازگشایی ۳ مسجد در «بدر» لیبی

 

 

به نقل از «218»، درهای سه مسجد در شهر«بدر» لیبی بعد از چند ماه تعطیلی به خاطر شیوع ویروس کرونا، به روی نمازگزاران گشوده شد.

 

خطبای مساجد در نماز جمعه بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به منظور حفظ سلامتی خود و دیگران تاکید کردند.

 

روز جمعه (27 تیر ماه) 52 مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شد و آمار مبتلایان به ویروس کرونا به یک هزار و 704 نفر رسید که از این تعداد، یک هزار و 277 نفر بهبود یافته اند.

 

هیئت کل اوقاف و امور اسلامی دولت وفاق ملی لیبی هفته گذشته اعلام کرد: تعدادی از مساجد این کشور برای اقامه نماز صبح بازگشایی شده است.

 

شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی همچنین اجازه داد نماز جمعه در مساجد به غیر از مناطق جنوبی برگزار شود.

 

این شورا شرط گذاشته است که تعداد نمازگزاران از ظرفیت مسجد کمتر باشد و تدابیر پیشگیرانه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

 

شیوع ویروس کرونا در جهان از جمله لیبی باعث تعطیلی مساجد و توقف نماز جمعه شد که برخی کشورها درهای مساجد خود را پس از چند ماه تعطیلی بازگشایی کردند.

 

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان همچنان رو به افزایش است و برخی کشورها نیز در مرز هشدار قرار دارند.

 

دستور رئیس جمهوری فیلیپین برای بازسازی ۳۱ مسجد در شهر «مراوی»

 

 

 

به نقل از «Manilabulletin»،رئیس مرکز توسعه شهری «مراوی» فیلیپین از بازسازی 31 مسجد این شهر که در حملات گروه تروریستی داعش آسیب دیده اند،خبر داد.

 

«ادورادو دل روساریو» این اظهارات را در دیدار اخیرش از شهر جنگ زده مراوی بیان کرد.

 

وی در این باره گفت: این دستور از سوی «رودریگو دوترته» ،رئیس جمهوری کشورمان صادر شده و به طور قطع اجرایی خواهد شد.

 

روساریو در بازدید از مراوی با متولیان دو مسجد بزرگ در این شهر یعنی مسجد «جامع» و مسجد «علی» دیدار و گفتگو کرد.

 

رئیس مرکز توسعه شهری «مراوی» در این دیدار گفت: ما کاملا مطلع هستیم که چه مساجدی باید به طور کامل بازسازی شوند و چه مساجدی نیاز به تعمیر دارند.

 

«سلطان ناصر سامپاکو» ، رئیس اتحادیه سلطانی «مراوی» متشکل از 23 گروه که به عنوان متولیان مسجد «علی» خدمت می کنند پیش از این با طرح تخریب و بازسازی این مکان تاریخی و مذهبی موافقت کرده بود.

 

بر اساس گزارش های دریافت شده حدود 105 میلیون «پزو» (واحد پول فیلیپین) برای ساخت این مسجد اختصاص داده شده است.

 

از سوی دیگر «دل روساریو» در دیدار با متولیان مسجد جامع مراوی وعده داد که 135 میلیون پزو برای بازسازی گسترده این مسجد اختصاص داده می شود.

 

رئیس مرکز توسعه شهری مراوی همچنین گفت: به غیر از این دو مسجد ، چهار مسجد دیگر به عنوان اولویت های کار بازسازی در دستور کار قرار دارند.

 

وی افزود: رئیس جمهوری کشورمان در ماه مارس تاکید کرد که ساخت مساجد آسیب دیده باید در اولویت کارها قرار داده شود.

 

بازگشایی نمازخانه های مراکز تجاری در امارات

 

 

 

 

به نقل از خبرگزاری امارات، اداره کل امور اسلامی و موقوفات و اداره مدیریت اضطراری و بحران ها و حوادث در امارات اعلام کردند: نمازخانه ها در مراکز تجاری و برج ها از روز دوشنبه (30 تیر 1399 مطابق با 20 ژوئیه 2020 میلادی) بازگشایی خواهد شد.

 

مسئولان این دو اداره تصمیم گرفتند با اجرای همه تدابیر پیشگیرانه و احتیاطی، نمازخانه های مراکز تجاری و برج ها را با ظرفیت 30 درصدی باز کنند.

 

باید همه نمازگزاران به تدابیر پیشگیرانه که پیش از این همزمان با بازگشایی مساجد اعلام شد، پایبند باشند.

 

این دو اداره تاکید کردند: این تدابیر شامل پایبندی به اجرای فاصله گذاری بین نمازگزاران، تجمع نکردن و دست ندادن، ضدعفونی کردن مداوم قبل از ورود به نمازخانه و زدن ماسک هنگام حضور برای هر نماز است.

 

برهمین اساس، باید نمازگزاران از قرآن الکترونیکی برای تلاوت استفاده کنند. همچنین باید از سجاده های یک بار مصرف که نمازخانه ها آن را تهیه خواهند کرد، استفاده شود. همه نمازگزاران باید اپلیکیشن «الحصن» را روی گوشی های همراه خود بارگیری کنند.

 

ضد عفونی نمازخانه ها پس از استفاده هر نمازگزار انجام می شود، همچنین ضد عفونی نمازخانه ها بعد از بسته شدن صورت خواهد گرفت. این نمازخانه ها بعد از هر نماز بسته می شود و کسی اجازه ورود به آنها را ندارد.

 

مسجد کوفه در سوگ سالروز شهادت امام جواد(ع) سیاه پوش شد

به نقل از «موقع مسجدالکوفه»، در آستانه سالروز شهادت حضرت امام جواد(ع) مسجد کوفه و صحن «مسلم بن عقیل(ع)» سیاه پوش شد.

 

روز سه شنبه(31 تیرماه) مصادف با سالروز شهادت امام جواد(ع) است.

 

از آنجایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، مراسم سوگواری در مساجد و مسجد کوفه برگزار نمی شود، تولیت مسجد کوفه پارچه های سیاه بر دیوارهای این مسجد زد.

 

محمد بن علی بن موسی مشهور به امام جواد و امام محمدِ تقی (۱۹۵-۲۲۰ق) امام نهم شیعیان اثناعشری است. کنیه او ابوجعفر ثانی است. او ۱۷ سال امامت کرد و در ۲۵ سالگی به شهادت رسید. در میان امامان شیعه، وی جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده است.

 

 

 

پایان پیام/ 9