امام جواد(ع) الگوی خانواده‌ها در سبک زندگی اسلامی

امام جواد(ع) الگوی خانواده‌ها در سبک زندگی اسلامی

تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹
حجت الاسلام قدیری با تاکید بر اینکه خانواده ها با شناخت سیره امام جواد(ع) وضعیت سبک زندگی به ویژه در امر ازدواج را تغییر دهند، گفت: در همین راستا کانون‌های مساجد اقدام به برگزاری جلسات سبک زندگی نموده اند.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان ۲۹ ذی القعده سالروز شهادت نهمین و جوان‌ترین امام شیعیان حضرت جواد الائمه(ع) می باشد. امام جواد(ع) در دهم رجب 195 ق در مدینه منوّره زاده شد پدر بزرگوار امام جواد(ع)،حضرت امام رضا(ع) و مادرش بانوی گرامی و بافضیلتی به نام «سبیکه» است  واین امام همام در آخرین روز ماه ذی القعده توسط زهری که ام الفضل همسرش به حضرت خوراند به شهادت رسید.

در همین زمینه حجت الاسلام غلامعلی قدیریان مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در گفتگو با خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان در باب سیره عملی و اخلاقی امام جواد(ع) پرداخت که در ذیل شرح آن آمده است.

 

علت اینکه به امام جواد(ع) باب الحوائج میگویند چیست؟

باب الحوائج از ترکیب دو واژه باب به معنای درب  و حوائج به معنای نیازها شکل گرفته و علت استفاده آن بدین خاطر است که انسان برای رفع نیاز و خواسته خود باید وسیله ای داشته باشد تا به کمک آن نیاز خود را مرتفع کند و در این میان ، کسانی که واسطه فیض الهی می شوند تا از طریق آن‌ها مشکلات انسان حل شود از این روی به این بزرگوار ، باب الحوائج گفته می شود.

از این رو، مشهور در بین فقها و علما و اهل معنا این است که برای طلب رزق و روزی در دنیا و برآورده شدن حاجات مادی و دنیوی، توسل به امام جواد علیه‌السلام بسیار مجرّب است و این هم فقط صرف ادعا نیست. هم از زبان بزرگان نقل شده و هم به تجربه ثابت شده که توسل به ایشان سبب گشایش گره‌های مالی و اقتصادی می‌شود که خود مردم متدین ما تجربه کرده‌اند و در حکایات و احوالات مومنان، بسیار ذکر شده است و اساسا لقب ایشان، جواد است و جود، وصف کسی است که زیاد می‌بخشد و لذا اعطای این لقب برای ایشان بی‌جهت نبوده است.

امام رضا علیه السلام بر اساس نصبی که از رسول اکرم (ص) و حضرت امیر (ع) به ایشان رسیده بود، فرزندشان را به جواد (ع) ، زکی و تقی ملقب فرمودند و نیز علاوه بر این سه لقب، امام نهم شیعیان دارای القاب دیگری همچون قانع، مرتضی، نجیب، منتخب، متقی، متوکل، المختار و عالم نیز هستند؛همچنین آن حضرت در میان شیعه و سنی به باب المراد نیز شهرت دارند.

با شرایط فعلی جامعه و باتوجه به نامگذاری سال به نام جهش تولید، کمی از سیره اقتصادی معصومین علی الخصوص امام جواد(ع) توضیح دهید؟

امام جواد (ع) در طول زندگی پربار اما کوتاه خویش، بر آن بودند تا ارتباط با مردم را حتی در سخت ترین مواقع حفظ کنند و با بذل و بخشش به فقرا و مساکین، کرامت اهل بیت را به اثبات رسانند. ایشان این سیره را به امر پدر بزرگوارش آغاز کردند و به انجام رساندند. امام جواد (ع) از همان کودکی، به بخشندگی معروف بودند. در روایتی آمده که در همان دوران کودکی امام، عده زیادی از مردم در مقابل منزل ایشان تجمع می کردند تا از ایشان حاجت بطلبند و امام جواد (ع) از آنان دست گیری نمایند. این باعث شد تا خدمت کاران امام، تصمیم بگیرند که ایشان را از درب دیگری داخل و خارج کنند تا مردم برای امام جواد (ع) مزاحمت ایجاد نکنند. وقتی این خبر به امام رضا (ع) رسید طی نامه به حضرت جواد (ع) فرمودند:

به حقی که به عنوان پدر برگردن تو دارم، از تو می خواهم تا از همان درب اصلی رفت و آمد کنی و همراه خود زر و سیم داشته باش تا به نیازمندان عطا کنی و تا می توانی به فقیران کمک کن و از آنان دست گیری نما و سعی کن آشنایی را که می شناسی و در درجه اول خویشاوندانت را از حاجتی که دارند، بی نیاز سازی و آن ها بیش تر از بخشش تو بهره مند شوند.

«مبارزه مخفیانه با حاکمیت ظلم، رفع نیازهای مالی بیت امامت، رفع نیازهای اقتصادی شیعیان و سادات نیازمند، رفع مشاجرات مالی شیعیان، تقویت تبلیغاتی شیعه و حمایت از شاعران متعهد و تأمین معیشت وکلا و کارگزاران شبکه وکالت، دست گیری از فقیران و درماندگان جامعه در دوره های مختلف، از مواردی بود که ائمه به آن عنایت داشتند».

با توجه به سخنان بالا و دستور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر برگزاری رزمایش مواسات و همدلی بهترین راهکار به غیر از کمک های مردمی به یکدیگر ایجاد  وراه اندازی مشاغل توسط کسانی که توانایی مالی دارند وراه اندازی تولیدات داخلی و استفاده مردم از اجناس ایرانی می باشد.

منابع در آمدی ائمه علی الخصوص امام جواد(ع) چه بوده است؟

منابع درآمدی اهل بیت(ع) از طریق دریافت خمس،موقوفات،هدایایی که بعضی از مومنین به ایشان می دادند،از دیگر منابع مالی ائمه، مبالغی بود که خلفای زمان به عنوان مقرری برای ایشان ارسال می کردند. این سهم بیت المال بود که مخصوصاً در زمان امام نهم تا زمان زنده بودن مأمون پرداخت می شد. مأمون سالیانه یک میلیون درهم برای امام جواد (ع) مقرر کرده بود. که در زمان معتصم (218- 227 ق) نیز به همان ترتیب ادامه یافت حضرت این پول را مانند سایر درآمدها، صرف نیازهای جامعه اسلامی و ترویج و تبلیغ دین اسلام می کردند و امام را بر اساس همین حساب ها، جواد نامیدند؛ چون بسیار سخاوتمند و مهربان بودند.

یکی دیگر از منابع درآمد اهل بیت(ع)تلاش و پرداختن به فعالیت اقتصادی، از جمله کشاورزی و باغ داری، از برجسته ترین ویژگی امامان معصوم است. آنان با این روش، درس بزرگی به انسان ها داده اند. قرآن کریم می فرماید: (وَ أَنْ لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعی)؛ «انسان بدون کار و کوشش از چیزی بهره ای نمی برد».امام جواد (ع) چون در مقر بنی عباس در بغداد ساکن بودند، فعالیت کشاورزی نداشتند. اما امام جواد (ع) مانند پدران گرامیش به کار و کوشش و زراعت نیز می پرداخت و در مدت پانزده سالی که در مدینه تشریف داشتند، به کشاورزی در باغستان ها و نخلستان ها و صدقات جاریه جدش امام موسی کاظم (ع) مشغول فلاحت بودند.

از آن جایی که امام جواد(ع) به باب المراد معروف هستند کمی از احادیث و یا سیره های حضرت در باب ازدواج آسان توضیحاتی بدهید؟

 در این جا به روایتی اشاره می کنم که حضرت جواب نامه  حسین به بشار را می دهند

حسین بن بشار می‌گوید به امام جواد علیه‌السلام نامه‌ای نوشتم تا در خصوص موضوع ازدواج از ایشان سوال کنم، حضرت در جوابم نگاشت:
اگر خواستگاری به خانه تان آمد که از دیانت و امانت او راضی هستید به او زن بدهید، و اگر او را رد کنید(و این دو شرط را در نظر نداشته باشید) سبب فتنه و فساد بزرگی خواهد شد.

 

با توجه به روایات متعدد از اهل بیت(ع) خانواده با شناخت سیره امام جواد(ع) وضعیت سبک زندگی علی الخصوص در امر ازدواج را تغییر دهند و در راه ساده سازی ازدواج ها تلاش نمایند. متاسفانه در جامعه امروزی ما با مشکل دیر ازدواج کردن جوانان به خاطر شرایط بد مالی و اقتصادی وسختگیری های بی مورد خانواده ها مواجه هستیم که باید این رفع بشود و کانون های مساجد استان تهران با استفاده از طرفیت مساجد تلاش برای رفع این مشکل با برگزاری کلاس ها و جلسات مشاوره ای دارد.

 

 

پایان پیام/ 704