از راه‌اندازی مرکز تست کرونا در مسجد برتون تا اتخاذ تدابیر لازم برای حجاج در مسجدالحرام

از راه‌اندازی مرکز تست کرونا در مسجد برتون تا اتخاذ تدابیر لازم برای حجاج در مسجدالحرام

تاریخ انتشار : ۱ مرداد ۱۳۹۹
راه‌اندازی مرکز آزمایش کرونا در مسجد جامع «برتون» انگلیس، توزیع غذای رایگان میان شهروندان «آتلانتا» در مسجد «بیت العطا» و اتخاذ تدابیرلازم برای حجاج در مسجدالحرام ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۱ مردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مسجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در یکم مرداد ماه:

 

راه اندازی مرکز آزمایش کرونا در مسجد جامع «برتون» انگلیس

 

 

 

به نقل از «derbytelegraph»،در پی آغاز موج جدید شیوع ویروس کرونا در بریتانیا یکی از مساجد «برتون» مرکزی را برای انجام آزمایش های کرونا راه اندازی کرد.

 

به دلیل افزایش موارد مثبت کرونا پنچ مسجد «برتون» با همکاری شورای «استفوردشایر» تصمیم گرفتند تا مرکز انجام آزمایش های کرونا را در یکی از بزرگ ترین مکان های عبادی این شهر راه اندازی کنند.

 

مسجد جامع رضوی در خیابان «آکسبریج» مکانی را برای انجام این آزمایش ها افتتاح خواهد کرد.

 

بر اساس گزارش های دریافت شده هر روز بیش از 200 نفر می توانند در این مکان آزمایش کرونا بدهند.

 

«طارق حسین»،سخنگوی مسجد جامع رضوی در این باره گفت: این یک تلاش جمعی برای کمک به بیماران و شهروندان در دوران سخت شیوع ویروس کرونا است.

 

وی افزود: آزمایش ها توسط گروهی از پرستاران حرفه ای کادر درمانی و به طور رایگان انجام می شود.

 

حسین همچنین گفت: لارم نیست برای انجام این آزمایش ها وقت قبلی گرفته شود و همه افرادی که وارد مرکز شوند می توانند این آزمایش را انجام دهند.

 

به گفته سخنگوی مسجد جامع رضوی، درهای این مرکز به روی همه بدون توجه به اینکه از چه نژاد و مذهبی هستند باز است.

 

«طارق حسین» تاکید کرد : برای کارآمد بودن این آزمایش ها به همه اعضای یک خانواده نه فقط یک یا دو نفر آنها توصیه می شود که آزمایش بدهند.

 

این مسجد با الهام از مسجد پیامبر(ص) ساخته شده است

 

 

 

اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی است. جمعیت آن ۲۴۲ میلیون نفر است و ۹۰ درصد این جمعیت را مسلمانان، ۸ درصد مسیحی و ۲ درصد هندو و بودیسم تشکیل می‌دهند.

 

اسلام از قرن ۴ قمری به این کشور وارد شد و در قرن ۶ به وسیله تجار هندی به شکل بسیار وسیع منتشر شده‌است. بیشتر مسلمانان این کشور سنی یا مذهب شافعی دارند و بقیه شیعه، حنفی، حنبلی، مالکی، زیدی و علوی هستند. این کشور دارای ۵۵۰ هزار مسجد است.

 

مسجد دارالسلام شهر بوربالینگا در استان جاوه اندونزی یکی از مساجد شاخص این کشور است که با الهام مسجدالنبی در شهر مدینه منوره ساخت شده است.

 

این مسجد با گنجایش 2500 نمازگزار یکی از بزرگترین مساجد اندونزی محسوب می شود و محل تجمع و فعالیت های رسمی مسلمانان این شهر مرکزی در استان سرسبز این کشور است.

 

نژادپرستان ساخت مسجد در ساختمان مشهور «تروکادرو» را متوقف کردند

 

 

 

 

 

به نقل از «londonnewsonline»، مخالفت نژادپرستان با طرح تبدیل زیرزمین ساختمان مشهور «تروکادرو» لندن به مسجد موجب توقف این طرح شد.

 

پیش از این در ماه فوریه بنیاد خیریه «عزیز» درخواستی را مبنی بر تبدیل زیرزمین ساختمان «تروکادرو» به مسجد به شورای شهر «وستمینستر» که محدوده ای از لندن مرکزی است ،ارائه داده بود.

 

زیرزمین «تروکادرو» از سال 2005 میلادی تا کنون خالی بوده است اما گفته می شود که پس از تبدیل به مسجد می تواند پذیرای حدود یک هزار نمازگزار باشد.

 

اما در پی ارائه طرح تبدیل زیرزمین «تروکادرو» به مسجد شورای شهر «وستمینستر» هشت هزار و 909 نظر دریافت کرده است که دو هزار و 788 نظر مخالف در آنها وجود دارد.

 

گروه راست گرای «اول بریتانیا» شکایت نامه ای را علیه این طرح ارائه داده که بر اساس آن تصمیم گیری در مورد تبدیل زیرزمین ساختمان «تروکادرو» به مسجد به تعویق افتاده است.

 

قرار بود کمیته برنامه ریزی شورای شهر در روزهای پایانی ماه جولای که تنها حدود یک هفته از آن باقی مانده است در مورد این طرح تصمیم گیری کند.

 

اما وب سایت شورای شهر در بیانیه ای از توقف روند این طرح خبر داده است.

 

این در حالی است که سیاستمداران محلی حجم بالای مخالفت ها با ساخت این مسجد را مورد انتقاد قرار داده و آن را اقدامی نژادپرستانه توصیف کرده اند.

 

توزیع غذای رایگان میان شهروندان «آتلانتا» در مسجد «بیت العطا»

 

 

 

به نقل از «events.ajc»، مسجد «بیت العطا» با همکاری سازمان خیریه «اول انسانیت» اقدام به توزیع غذای رایگان در میان نیازمندان شهر «آتلانتا» در ایالت «جورجیا» آمریکا کرده است.

 

«بانک غذایی جامعه آتلانتا» نیز در این اقدام خیر با مسجد «بیت العطا» همکاری دارد.

 

«اول انسانیت» آمریکا یکی از شعبه های این سازمان بین المللی است که یک سازمان غیر انتفاعی جهانی محسوب می شود و 50 کشور عضو آن هستند.

 

وظیفه این سازمان کاهش رنج و درد افراد و نیازمندانی است که گرفتار بلایای طبیعی و جنگ های انسانی هستند.

 

هدف از فعالیت های سازمان «اول انسانیت» گسترش صلح و فهم متقابل و همچنین افزایش ظرفیت انسان ها برای کمک به یکدیگر است.

 

مسجد «بیت العطا» در بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد: ما در حال حاضر گرفتاری های مختلفی داریم که شیوع ویروس کرونا در راس همه آنها قرار گرفته است.

 

در این بیانیه آمده است: در این دوره بی سابقه مردم با سختی های فیزیکی و اقتصادی بسیار زیادی مواجه هستند.

 

سازمان «اول انسانیت» آمریکا هم اعلام کرد که از تاثیر مخرب ویروس کرونا بر قشر آسیب پذیر جامعه آگاه است و از انجام هیچ کاری برای کاهش این آسیب پذیری مضایقه نمی کند.

 

به همین دلیل مسجد «بیت العطا»،سازمان «اول انسانیت» و «بانک غذایی جامعه آتلانتا» دست به دست هم داده اند تا با توزیع غذای رایگان در میان نیازمندان از رنج آنها در این دوران سخت بکاهند.

 

اتخاذ تدابیر لازم برای حجاج در مسجدالحرام

 

 

 

 

به نقل از «مکه»، دکتر «سعد المحیمد»، رئیس کل امور اداری و مالی مسجدالحرام گفت: ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) تمام تلاش خود را برای سلامت زائران در حج تمتع 2020 به کار بسته است و برخود واجب می داند تا وسایل راحتی زائران را فراهم کند.

 

وی افزود: ضد عفونی روزانه مسجدالحرام، فاصله گذاری اجتماعی امن در طواف و سعی صفا و مروه، گروه بندی زائران در ورود محدود به مسجدالحرام و نصب دوربین های حرارتی در ورودی مسجدالحرام و گرفتن تب زائران هنگام ورود به مسجد از اقداماتی است که ریاست کل امور این مسجد در زمان حج انجام می دهد.

 

دکتر «عبدالرحمن السدیس»، رئیس کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) گفت: حج و حجاج در اولویت عربستان قرار دارد و تمامی مسئولان تلاش خود را برای حفظ امنیت حجاج به کار می برند.

 

وی افزود: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، 10 بار در روز مسجدالحرام ضدعفونی می شود و سه هزار و 500 خادم در قالب سه گروه مشغول خدمت رسانی به حجاج خواهند بود.

 

السدیس افزود: بر اساس تعداد حجاج، حجاج تقسیم بندی می شوند و برای حفظ سلامت حجاج از تمام ظرفیت مسجدالحرام استفاده نخواهد شد.

 

وی تاکید کرد: هیج جایی بر روی زمین تمیزتر از مسجدالحرام نیست و ضدعفونی و تمیزی مسجدالحرام و تمامی کارهاب مربوط به حجاج با برنامه ریزی و مشورت وزیر کشور، وزیر حج و عمره، مقامات بهداشتی و امنیتی صورت می گیرد.

پایان پیام/ 9