از اقامه نماز جمعه در ایاصوفیه پس از ۸۶ سال تا آغاز پروژه بازگشایی مسجد «بلک‌برن»

از اقامه نماز جمعه در ایاصوفیه پس از ۸۶ سال تا آغاز پروژه بازگشایی مسجد «بلک‌برن»

تاریخ انتشار : ۴ مرداد ۱۳۹۹
اقامه نماز جمعه در ایاصوفیه پس از ۸۶ سال، قدردانی از اقدامات مساجد «پیتربورو» برای جلوگیری از شیوع کرونا و آغاز پروژه بازگشایی مسجد «بلک‌برن» انگلیس پس از ۱۳ سال ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۴ مردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در چهارم مرداد ماه:

 

 

نماز جمعه ایاصوفیه بعد از ۸۶ سال در استانبول برگزار شد

 

 

 

به نقل از رویترز، در اولین نماز جمعه مسجد ایاصوفیه این هفته برگزار شد که طبق تصاویر منتشر شده توسط رسانه های دولتی در ترکیه رجب طیب اردوغان و جمعی از مقامات این کشور در نماز جماعت حضور داشتند.

 

اردوغان پیش از این در نماز جماعت این مسجد حضور یافته بود. دستور تبدیل ایاصوفیه به مسجد را یک دادگاه عالی در ترکیه تصویب کرد.

 

نمازگزاران جمعه در مسجد ایاصوفیه با پوشیدن ماسک و رعایت موازین بهداشتی در نماز جمعه این مسجد حضور یافتند. هزاران نفر از نیروهای پلیس امنیت مکان برگزاری نماز جمعه شهر استانبول را برقرار کردند.

 

بسیاری از نمازگزاران خارج از مسجد ایاصوفیه در میدان سلطان احمد روی زمین به جمع صفوف نمازگزاران پیوستند. در نماز جمعه این هفته استانبول غیر از اردوغان محمد نور ارسوی وزیر گردشگری ترکیه، علی ارباس رئیس اوقاف ترکیه نیز حضور داشتند.

 

یکی از نمازگزاران در گفتگو با رویترز حضور در نماز جمعه ایاصوفیه را عالی توصیف کرد که بعد از 86 یک تجربه بی نظیر بوده است. وی گفت: ما مردم مسلمان ترکیه این همه سال منتظر چنین لحظه ای بودیم.

 

این شهروند ترک می گفت: این مکان سالها به عنوان موزه بوده درحالیکه برای عبادت ساخته شده است. ما از رجب طیب اردوغان تشکر می کنیم.

 

اردوغان در اقدامی که انتقادهای واهی به ویژه از سوی کشورهای غربی را در پی داشت موزه ایاصوفیه را تبدیل به مسجد کرد.

 

این اقدام در اوایل ماه جاری پس از آن انجام شد که دادگاهی در ترکیه حکم کابینه سال 1934 این کشور برای تبدیل ایاصوفیه به موزه را ابطال کرد و به این ترتیب راه را برای استفاده مجدد از این بنا به عنوان یک مسجد هموار کرد.

 

قدمت بنای ایاصوفیه به قرن ششم بر می گردد و در تاریخ فعالیت خود قبل از اینکه تبدیل به موزه شود هم به عنوان کلیسا و هم به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفته است.

 

قدردانی از اقدامات مساجد «پیتربورو» برای جلوگیری از شیوع کرونا

 

 

 

به نقل از «peterboroughtoday»،اقدامات ایمنی و احتیاطی در مساجد «پیتربورو» انگلیس در پی بازگشت مسلمانان این شهر به مکان های عبادی مورد تحسین و استقبال مسئولان قرار گرفته است.

 

مجموعه ای از اقدامات ایمنی مربوط به ویروس کرونا در مساجد شهر «پیتربورو» به کار گرفته شده است تا امکان از سرگیری عبادت برای نمازگزاران فراهم شود.

 

تا کنون چهار مسجد از پنج مسجد واقع در شهر درهای خود را به روی نمازگزاران باز کرده اند و «پل بریستو» از نمایندگان پارلمان برای مشاهده تغییراتی که صورت گرفته از مسجد «فیضان مدینه» بازدید کرده است.

 

بریستو در این زمینه گفت: تلاش های بسیار عالی و قابل تحسین از سوی مساجد «پیتربورو» برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام شده است.

 

وی افزود: مساجد «پیتربورو» به خوبی برای مقابله با این چالش اقدام کرده اند و مشاهده تلاش های عالی و بی وقفه ای که از سوی آنها انجام شده قابل تحسین و ستودنی است.

 

این نماینده پارلمان گفت: من می فهمم و می دانم که عبادت دسته جمعی تا چه اندازه برای مسلمانان،مسیحیان و پیروان سایر ادیان اهمیت دارد و مشاهده اینکه این مناسک به طور ایمن در حال انجام است بسیار برای ما خوشایند است.

 

بریستو تاکید کرد: اقدام همه اعضای شورای مشترک مساجد «پیتربورو» و مسجد «فیضان مدینه» برای تضمین سلامتی شهروندان این شهر مایه مباهات است.

 

مساجد پیتربورو از همه نمازگزاران درخواست کرده اند تا هنگام ورود به مسجد ماسک به صورت داشته باشند و سجاده های شخصی خود را به مسجد بیاورند.

 

آغاز پروژه بازگشایی مسجد «بلک برن» انگلیس پس از ۱۳ سال

 

 

 

 

به نقل از «lancashiretelegraph»،مسجد واقع در «بلک برن» که از سال 2007 میلادی فعالیت خود را متوقف و تبدیل به یک مجتمع مسکونی شده بود بار دیگر درهای خود را به روی نمازگزاران باز می کند.

 

بر اساس گزارش های دریافت شده قرار است این خانه مسکونی بار دیگر به عنوان یک مسجد و مرکز آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

پیش از این نیز این  ساختمان از سال 1980 تا 2007 میلادی به عنوان مسجد در خدمت جامعه مسلمانان بود اما سپس به مکان جدیدی در خیابان «لیمینگتون» منتقل شد و مسجد واقع در خیابان « New Road» به یک خانه مسکونی تبدیل شد.

 

حالا انجمن اسلامی بلک برن که این مکان را در مارس سال 2019 میلادی خریداری کرده بود پیشنهاد بازگشایی آن را به عنوان یک مسجد و مدرسه مطرح کرده است.

 

این انجمن پیشنهاد اختصاص بودجه 200 هزار پوندی را برای بازسازی فضای داخل مسجد به منظور استفاده نمازگزاران ارائه داده است.

 

تغییر کاربری این مکان که در انتهای سه خانه دیوار به دیوار قرار گرفته است به یک مکان مذهبی از سوی شورای برنامه ریزی «بلک برن» تصویب شد.

 

یکی از اعضای شورای برنامه ریزی «بلک برن» در این باره گفت: مدتی طول می کشد تا این مکان به عنوان مسجد بازگشایی شود و قرار است 200 هزار پوند برای بازسازی فضای داخلی این ساختمان اختصاص داده شود.

 

وی افزود: احتمالا کار بازسازی این مسجد حدود 3 سال به طول می انجامد اما بازگشایی آن می تواند برای همه شهروندان شهر سودمند باشد.

 

نماز عید قربان در مساجد محلی نیجریه برگزار می شود

 

 

 

به نقل از «vanguardngr»، سلطان «سوکوتو» روز 31 جولای (جمعه 10 مرداد) را روز عید بزرگ مسلمانان یعنی عید سعید قربان اعلام کرد و از همه مسلمانان خواست تا نماز عید را در مساجد محلی برگزار کنند.

 

«الحاجی ابوبکر سعد سوم» مشهور به «سلطان سوکوتو» که رئیس شورای عالی امور اسلامی نیجریه نیز هست این در خواست را در بیانیه ای که به امضای پروفسور «سامبو جنیدو»،رئیس کمیته مشاوره امور مذهبی نیز رسیده است،مطرح کرد.

 

در این بیانیه آمده است: با توجه به شرایط جدید که به دلیل شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است سلطان سوکوتو به همه مسئولان منطقه ای و ائمه جماعات توصیه می کند که نماز عید را در مساجدی که برای اقامه نمازهای جمعه مجوز دارند،برگزار کنند.

 

بر اساس این بیانیه نماز عید نباید در عیدگاه ها برگزار شود و همه مساجد در شهرها و روستاها باید مناسک نماز را به طور جداگانه برگزار کنند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.

 

سلطان سوکوتو تاکید کرد که همه نمازگزاران باید اصول بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

 

«الحاجی ابوبکر سعد سوم» برای مسلمانان نیجریه آرزوی سلامتی کرد و از آنها خواست تا به دعا و نیایش برای صلح،توسعه و پیشرفت کشور ادامه دهند.

 

رئیس شورای عالی امور اسلامی نیجریه عید سعید قربان را به مسلمانان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که آنها بتوانند مراسم عید امسال را به سلامت و با آرامش سپری کنند.

 

بازسازی مسجد متعلق به دوره عثمانی در آفریقای جنوبی

 

 

 

 

به نقل از «دیلی صباح»، آژانس امداد دولتی ترکیه اقدام به بازسازی یکی از مساجد متعلق به دوره عثمانی در آفریقای جنوبی کرده است.

 

مسجد «نور الحمیدیه» 135 سال پیش با حمایت «عبدالحمید دوم»،پادشاه وقت عثمانی در «کیپ تاون»،پایتخت آفریقای جنوبی ساخته شد.

 

آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (TIKA) در حال بازسازی این مسجد با استفاده از خوشنویسی ، برگ های طلا ، نقوش تزئینی و غیره است.

 

به گفته مقامات آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه،مسجد «نور الحمیدیه» نماد همکاری و پیوند میان دو کشور ترکیه و آفریقای جنوبی بوده و خواهد بود.

 

این مسجد دو طبقه با بودجه ارائه شده از سوی سلطان عثمانی و جامعه مسلمانان در «کیپ تاون» ساخته شد.

 

«عبدالرئوف بوکس»،از اعضای هیئت مدیریه مسجد «نورالحمیدیه» گفت: آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه پیش از این نیز یک سری از پروژه ها را در آفریقای جنوبی انجام داده بود.

 

بوکس از ترکیه به خاطر بازسازی مسجد «نور الحمیدیه» که یکی از جاذبه های گردشگری در منطقه است تشکر و قدردانی کرد.

 

آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه سال گذشته بازسازی گسترده ای در یکی از مساجد تاریخی در منطقه «سووتو» واقع در شهر «ژوهانسبورگ» انجام داد.

 

این آژانس سال گذشته همچنین با مقامات آفریقای جنوبی برای کمک به نوسازی یتیم خانه ها به ویژه یتیم خانه هایی که کودکان مبتلا به ایدز در آنها هستند ،همکاری کرد.

 

آنها همچنین اقدام به توزیع غذا در میان نیازمندان در طول ماه مبارک رمضان کردند.

پایان پیام/ 9