آنچه در نشست هم اندیشی مجازی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) گذشت

آنچه در نشست هم اندیشی مجازی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) گذشت

تاریخ انتشار : ۵ مرداد ۱۳۹۹
باتوجه به شیوع بیماری کرونا و ضرورت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، نشست هم اندیشی ستاد برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) و اعضای شورای سیاستگذاری این رخداد فرهنگی معنوی مهم به ریاست نماینده ولی فقیه در هرمزگان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، نمایندگانی از شورای معارف سازمان صدا و سیما، آستان قدس رضوی، جامعه المصطفی، حوزه های علمیه کشور و نمایندگانی از استان های مختلف کشور در این نشست دو ساعته حضور داشتند.

 

قرار بود در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد فهمای کشور پیرامون دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) سخنانی را بیان کنند که به علت مشکل فنی وقطع ارتباط، این بخش از برنامه انجام نشد.

 

تاکید بر تقویت انعکاس رسانه ای کنگره/رادیو « امام سجاد(ع) » راه اندازی شود

 

حجت الاسلام و المسلمین « محمد عبادی »، نماینده ولی فقیه در هرمزگان و رئیس شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در این نشست اظهار کرد: امسال علی رغم مشکلاتی که به واسطه شیوع کرونا بوجود آمده است، تلاش ستاد برگزاری دهمین کنگره این است که برنامه هایی در شان نام امام سجاد(ع) را به دو صورت مجازی و در صورت امکان حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا کنند.

 

 

وی با اشاره به برگزاری برنامه های بخش بین الملل کنگره با همکاری جامعه المصطفی، مجمع جهانی اهل بیت و فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم برنامه های این بخش نسبت به سال های گذشته پررنگ تر برگزار شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در ادامه بر توسعه و تقویت انعکاس رسانه ای کنگره دهم تاکید و عنوان کرد: در صورت فراهم شدن شرایط، آیین افتتاحیه کنگره در بندرعباس و اختتامیه در مشهد، تهران و قم برگزار شود تا هم سطح مشارکت افزایش یابد و هم بُرد رسانه ای آن بیشتر شود.

 

وی به معرفی برخی از برنامه های دهمین کنگره پرداخت و گفت: نشست ها، پانل های گفتگو، دوره های آموزشی ویژه طلاب، دانشجویان، فرهیختگان و فرهنگیان، نشست های پرسش و پاسخ و ... بخشی از برنامه هاست.

 

حجت الاسلام و المسلمین عبادی همچنین از راه اندازی شبکه امامزادگان منتشب به امام سجاد(ع) در هرمزگان به عنوان امری مبارک یاد کرد و پیشنهاد داد که این برنامه در سایر استان ها نیز اجرا شود تا برنامه های ترویج سیره امام سجاد(ع) در نقاط مختلف گسترش یاید.

 

وی با تاکید بر اینکه با رسانه ملی هماهنگی های لازم صورت گیرد تا از ظرفیت این رسانه برای پوشش برنامه های دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، در قالب راه اندازی رادیو امام سجاد(ع) استفاده شود.

 

امام جمعه بندرعباس همچنین خواستار راه اندازی رسانه ای برای انعکاس برنامه های بخش بین الملل دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) شد و بیان کرد: شبکه نخبگانی در بخش های مختلف ازجمله کانون های فرهنگی هنری مساجد، ائمه جمعه و جماعات، مبلغین، هیات های مذهبی، امامزادگان و مراکز فرهنگی خارج از کشور برای تبلیغ در رابطه با شخصیت امام سجاد(ع) و آثار آن حضرت در سطح کشور فعال و تقویت شود.

 

عبادی با اشاره به حضور پررنگ علما و اندیشمندان اهل سنت در 9 دوره برگزاری کنگره، افزود: دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت در سطح کشور کمک کنند تا حضور برادران اهل سنت در کنگره امسال نسبت به سنوات گذشته تقویت شود.

 

وی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی و مجمع جهانی اهل بیت همچنان همانند سال های گذشته ستاد برگزاری کنگره ر یاری کنند تا برنامه های آبرومندی در سطح بین الملل برگزار شود.

 

نگاه حمایتی ستاد هماهنگی کانون های مساجد به کنگره امام سجاد(ع)

 

« مرتضی طاهریان »، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز اظهار کرد: کنگره بین المللی امام سجاد(ع) امسال از 11 تا 24 شهریور مصادف با 12 تا 25 محرم در بخش های استانی، ملی و بین المللی برگزار می شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه هرساله کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در روز شهادت سیدالساجدین با شکوه خاصی و با حضور جمعیت قابل توجهی برگزار می شد، افزود: این رخداد، امسال با توجه به اپیدمی کرونا و ضرورت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف گسستن زنجیره انتقال، شاید همانند روال گذشته برگزار نشود و بهترین روش برای اجرای آن بهره گیری از فضای رسانه ای و مجازی است.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به نگاه حمایتی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگ هنری مساجد کشور به کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، گفت: از زمان مدیریت حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی در ستاد، نگاه ویژه و حمایتی به کنگره شده است.

 

طاهریان اضافه کرد: سال گذشته بخشی از آثار مکتوب مرتبط با کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با حمایت ویژه ستاد هماهنگی کانون های مساجد به ویژه معاونت فرهنگی این مجموعه، به چاپ رسید.

 

وی از طرح « نذر امام سجاد(ع) » به عنوان یکی از برنامه های اجتماعی شاخص و اثرگذار کنگره بین المللی امام سجاد(ع) نام برد و بیان کرد: این طرح با هدف رسیدگی به امور فقرا و محرومین اجرا می شود که امسال با توجه به شرایط شیوع کرونا ضرورت اجرای آن دو چندان شده است.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در بخش دیگری از سخنانش به وجود تولیدات فاخر در دبیرخانه کنگره، گفت: این آثار نیاز به بازبینی  و تخلیص و انتشار در رسانه ها به ویژه رسانه ملی و فضای مجازی دارد که با توجه به محدود بودن ظرفیت دبیرخانه، نیاز است تا دستگاه های مختلف در این زمینه از این مجموعه حمایت کنند.

 

وی در پایان عنوان کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور آمادگی دارد تا همانند سال های گذشته از کنگره بین المللی امام سجاد(ع) حمایت کند.

 

آمادگی آستان قدس از میزبانی آیین اختتامیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)

 

حجت الاسلام « بخشی »، نماینده آستان قدس رضوی در این نشست نیز اظهار کرد: برنامه هایی در طول سال در رابطه با صحیفه سجادیه در حرم مظهر علی بن موسی الرضا(ع) و سایر اماکن زیر مجموعه آستان قدس رضوی اجرا می شود.

 

وی با اشاره به شرایط کنونی و رعایت پروتکل های بهداشتی در حرم مطهر، افزود: چانچه در زمان برگزاری آیین اختتامیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) شرایط برای برپایی جلسه حضوری فراهم شود، آستان قدس این آمادگی را دارد که میزبان این رخداد معنوی مهم در سالن قدس و یا یکی از سالن های حرم مطهر باشد.

 

 نماینده آستان قدس رضوی با بیان اینکه از میزبانی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) استقبال می کنیم، عنوان کرد: مجموعه آستان قدس و تولیت حرم مطهر امام رضا(ع) با افتخار در خدمت کنگره خواهد بود.

 

3 جلد کتاب در کنگره امام سجاد رونمايي مي شود

 

حجت الاسلام » محمد صادق کفیل »، مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه نیز اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی و پیش بینی برگزاری دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) به صورت مجازی، کار ضبط صحیفه سجادیه از دیروز در مرکز تخصصی صحیفه در قم آغاز شده است.

 

 

وی افزود: 50 قسمت هشت دقیقه ای با همکاری کارشناسان رسانه تولید و به صورت وبینار در بازه زمانی 12 تا 25 محرم از طریق فضای مجازی عرضه خواهد شد.

 

مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه عنوان کرد: اهمیت صحیفه سجادیه و چندین دعای آن که در این ویژه برنامه عرضه شده است، زمینه را برای انس بیشتر مردم فراهم می کند.

 

وی با اشاره به رونمایی از 6 اثر در کنگره نهم، گفت: امسال نیز سه اثر مرتبط با صحیفه سجادیه در مرکز تخصصی آماده شده که در دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) رونمایی خواهد شد.

 

کفیل پیشنهاد داد: بخشی از کنگره بین المللی امام سجاد(ع) از بندرعباس خارج و در مشهد، تهران و یا قم برگزار شود تا از اثر رسانه ای و اجتماعی بیشتری برخوردار شود.

 

پیش نشست های دهمین کنگره امام سجاد(ع) در کشورهای خارجی برگزار می شود

 

« رمضانعلی شیرزاد »، نماینده اجرایی جامعه المصطفی العالمیه نیز اظهار کرد: جامعه المصطفی العالمیه همکاری با ستاد برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) را جزء افتخارات خود می داند.

 

 

وی به برگزاری برنامه های کنگره دهم در بَعد بین الملل اشاره کرد و افزود: امسال برنامه های کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در دو بخش پیش نشست ها و برنامه های بزرگداشت مقام امام سجاد(ع) در کشورهای مختلف برگزار خواهد شد.

 

نماینده اجرایی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه مقدمات لازم برای برگزاری برنامه های پیش نشست فراهم است، عنوان کرد: این برنامه ها در کشورهای عراق، لبنان و پاکستان برگزار می شود.

 

وی افزود: فعالان فرهنگی بسیاری از کشورها نیز خواستار میزبانی از برنامه های بزرگداشت مقام امام سجاد(ع) هستند که پس از بررسی و جمع بندی نهایی، اسامی این کشورها نیز اعلام خواهد شد.

 

مدارس و مراکز هم نام امام سجاد(ع) به صورت شبکه به هم متصل هستند

 

حجت الاسلام « طیب حسینی »، نماینده حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: مدارس و مراکز هم نام امام سجاد(ع) زیر مجموعه حوزه های علمیه کشور به صورت شبکه به هم متصل شده اند و در فعالیت ها همپوشانی دارند.

 

 

وی افزود: در مواد درسی، جزوه ها و کتاب های حوزه از آثار مرتبط با امام سجاد(ع) از جمله صحیفه سجادیه و رساله الحقوق استفاده خواهد شد.

 

نماینده حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: حوزه همچون سال های قبل از برگزار کنندگان کنگره بین المللی امام سجاد(ع) حمایت خواهد کرد.

 

وی گفت: این رخداد فرهنگی معنوی یکی از برنامه های مهم و شاخص در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) به ویژه سیدالساجدین است که باید مورد حمایت همگان قرار گیرد.

 

اجرای پویش سجاده خورشید در بستر فضای مجازی

 

« رضا کمالی زرکانی »، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز ضمن اعلام آمادگی همکاری همه جانبه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با کنگره، اظهار کرد: برنامه های متنوعی را برای نشر اندیشه و معارف امام سجاد(ع) در ایام برگزاری کنگره تدارک دیده ایم.

 

وی از اجرای طرح نذر امام سجاد(ع) با همکاری کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از این برنامه ها یاد کرد و افزود: برگزاری نهمین دوره آموزشی سفیران ولایت با محوریت صحیفه سجادیه در سطح ملی و به صورت مجازی از دیگر برنامه هاست.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان گفت: اجرای پویش سجاده خورشید با هدف تولید و انتشار محتوا با موضوع معارف امام سجاد(ع) در بستر فضای مجازی از شاخص ترین برنامه هاست.

 

وی افزود: آزادی زندانیان جرائم غیرعمد با همکاری دادگستری هرمزگان و ستاد دیه استان بخش دیگری از این برنامه هاست.

 

حجت الاسلام « رضایی »، نماینده شورای معارف سازمان صدا و سیما نیز به ارائه بخشی از فعالیت های این سازمان در زمینه معرفی سیره امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه پرداخت و برای پخش کلیپ های کوتاه با موضوعلت صحیفه و همچنین اخبار مرتبط با دهمین کنگره در رسانه ملی اعلام آمادگی کرد.

 

« علی علامه زاده »، دبیر کنگره نیز گزارش مبسوطی از اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری مطلوب دهمین کنگره بین المللی در سطوح استانی، ملی و بین المللی ارائه کرد.

 

نحوه برگزاری کنگره دهم در داخل و خارج از کشور، اقدامات و برنامه های پیشنهادی در حوزه رسانه و فضای مجازی، تقویت جریانات خودجوش مردمی در بزرگداشت مقام رفیع امام سجاد(ع) و هم افزایی سازمان ها و دستگاه ها براساس ماموریت های خود پیرامون این رخداد فرهنگی معنوی از جمله محورهای مورد بحث در این نشست بود.

 

گفتنی است، کنگره بین المللی امام سجاد(ع) همه ساله همزمان با سالروز شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت در ۲۵ محرم به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با همکاری ادارات و نهادهای استان و ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در بندرعباس برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 88