از جدیدترین اخبار پژوهشی ستاد فهما تا برنامه‌های دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)

از جدیدترین اخبار پژوهشی ستاد فهما تا برنامه‌های دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)

تاریخ انتشار : ۶ مرداد ۱۳۹۹
رونمایی از جدیدترین اثر پژوهشی ستاد فهما، هم‌اندیشی بخش بین‌الملل ویژه‌برنامه‌های دهمین کنگره امام سجاد(ع) و تولید سرود «تنها امیر» ویژه دهه امامت و ولایت در کانون فرهنگی هنری غدیر از جمله اخبار حوزه مسجد در 6 مردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ششمین روز از مرداد ماه:

 

«سیر تاریخی در هنر و معماری مساجد ایران و جهان»، جدیدترین اثر پژوهشی فهما رونمایی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا  ارزانی» در گفت‌وگو با ستاد اتباطات رسانه‌ای فهما با اشاره به جدیدترین اثر پژوهشی ستاد هماهنگی کانون های فرهنی هنری مساجد کشور، که به زودی رونمایی می‌شود، اظهار کرد: کتاب «سیر تاریخی در هنر و معماری مساجد ایران و جهان» از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و به قلم «محمدحسین ریاحی» تألیف شده است که آیین رونمایی آن به زودی برگزار می شود.

 

 رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: کتاب «سیر تاریخی در هنر و معماری مساجد ایران و جهان» به صورت خاص به موضوع معماری مساجد پرداخته و معماری های مختلف مساجد در طول تاریخ را معرفی کرده است تا بتوانیم شناخت بیشتری از حوزه معماری مساجد داشته باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: هدف از تألیف این کتاب آگاهی و اطلاع از نوع و نحوه معماری مساجد ایران و جهان در طول تاریخ و همچنین آشنایی با مولفه های ظاهری معماری مساجد است که در ۲۸۴ صفحه منتشر شده و به زودی رونمایی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام ارزانی ادامه داد: بخش اول این کتاب به خصوصیات ویژه معماری مساجد در ایران از جمله آرایه های مربوط به معماری مساجد، مانند «رواق، ایوان، سردر،  شبستان و ...»  اختصاص یافته است. در بخش دوم سبک های مختلف معماری در ایران و بناهای اسلامی در طول تاریخ را معرفی کرده. بخش سوم کتاب به سبک معماری در ایران و جهان از جمله کشورهایی مانند «شام، مصر ، عراق و امپراطوری عثمانی و...» می پردازد.

 

وی افزود: بخش دیگری از این کتاب مساجدی را که به لحاظ معماری در ایران و جهان شاخص بوده اند، معرفی می کند که در این بخش مساجدی از قریب به ۲۰ کشور مورد بررسی قرار گرفته و از هر کشور 30 مسجد با پیشینه معماری و تاریخی آن معرفی شده است. در پایان کتاب نیز تصاویر مربوط به مساجد به عنوان رفرنس قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام ارزانی در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است؛ «مساجد در طول تاریخ تمام جوامع اسلامی مرکز فعالیت‌های اجتماعی بوده است. بدین سبب مسجد علاوه بر نقش اصلی خود که عبادتگاه است محل ایفای وظایف اجتماعی از قبیل تعلیم و تربیت، اجتماع امت، پناهگاه مسافران و محل توزیع غذا به مستمندان نیز بوده است. از زمانی که مسجد در شهرها و روستاها ساخته شد گروه‌های مختلف مردم طی آمد و شد در زندگی روزمره خود مستقیماً و به راحتی به آن دسترسی داشتند از این جهت است که مساجد آیینه تمام نمای فرهنگ و هنر ملل اسلامی از جمله ایرانیان است.

هنر اسلامی تبلور حسن زیبایی بشر است و یکی از مظاهر آفرینش؛ البته هنر همچون سایر استعدادهای انسان در صورتی ارزشمند است که در مسیر صحیح و هدفمند به کار گرفته شود و آدمی را به رشد و تکامل سوق دهد. چنین هنری مایه سرافرازی و تحسین است. حال اگر این هنر که از دیدگاه فرزانگان ما بالاترین منبر است با مسجد که پایگاه اصلی منبر و محراب است پیوند و ارتباط برقرار کند آثار دو سویه به همراه دارد؛ از یک سو به عمران و آبادانی مسجد کمک می‌کند و از سوی دیگر بر غنای محتوایی هنر می‌افزاید.

بدون شک مساجد یکی از تجلی‌گاه‌های اصلی هنر اسلامی است که در فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی تاثیر شگرفی در وجه زیباشناختی شهرها و روستاهای ما داشته است. هنر تجلی اتحاد و ساحت غیر مادی انسان در عالم طبیعت است که گاهی در خدمت اندیشه متعالی انسان‌ها و گاهی در خدمت غرائز حیوانی او قرار می‌گیرد. اما هنر اسلامی آن هنری است که تجلی معنویت و تعهد انسان می باشد و در خدمت تعالی اندیشه و عمل انسان قرار گرفته و موجب سستی و انحراف در فکر و عمل او نمی‌شود.

بدون شک در قلمرو اسلام همه هنرها در خدمت به مسجد و آموزه‌های دینی به کار رفته و از این راه جلال و سرافراز یافته است که تجلی آن را همانا در مساجد و بقاع متبرکه از جنوب اروپا (اسپانیای اسلامی یا اندلوس تاریخی) بین النهرین، ایران ، شبه قاره هند و آسیای میانه و حتی غرب چین و جنوب شرقی آسیا تبلور یافته است، می توان مشاهده کرد.

در سرزمین‌های اسلامی مسجد همواره پایگاه اجتماعی مسلمانان و پناهگاهی برای زندگی پرآشوب شهر به شمار می‌آمد و در نتیجه مومنین نمازگزار همواره به تزیین آن توجه خاص مبذول داشته و می توان گفت مسجد اولین جایگاه تجلی هنر اسلامی بوده است.

امام خمینی (ره) که از سنگر مسجد مبارزات خود را آغاز کرد و با تکیه بر خانه‌های امن الهی بر روی زمین جامعه اسلامی را هدایت و راهبری نمود در خصوص هنر اسلامی چنین می فرمایند: «تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی (صل‌الله علیه وآله) اسلام ائمه هدی و اسلام فقرای دردمند اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ و محرومیت ها باشد».

 

هم‌اندیشی ویژه‌برنامه‌های دهمین کنگره امام سجاد(ع) در عرصه بین‌الملل برگزار می‌شود

 

حجت الاسلام و المسلمین «امیر ارزانی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به برگزاری دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، اظهار کرد: این کنگره یکی از برنامه های زیرمجموعه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد است که بخش بین الملل آن با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مجمع تقریب مذاهب و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کشورهایی از پنج قاره جهان برگزار می شود.

 

مشاور رئیس و مدیرکل هماهنگی ستادی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: امسال به منظور تقویت و گسترش برنامه های بخش برون مرزی دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست هم اندیشی پیرامون برگزاری ویژه برنامه های بخش بین الملل این رخداد برگزار می شود.

 

وی گفت: این نشست فردا سه‌شنبه، 7 مرداد همزمان با سالروز شهادت امام باقر(ع) از ساعت 11 تا 12:30 به وقت ایران با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان و رئیس شورای سیاستگذاری کنگره، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد فهمای کشور، دبیر کنگره و رایزنان فرهنگی کشورهایی نظیر الجزایر، لبنان، عراق، ترکمنستان، سوریه، تایلند، هند و عمان برگزار می شود.

 

حجت الاسلام ارزانی گفت: به زودی نیز هر کدام از مراکز همکار در برگزاری برنامه های بخش بین الملل ازجمله مجمع جهانی اهل بیت، جامعه المصطفی و .. به صورت مجزا با موسسات و مراکز زیر مجموعه خود در خارج از کشور نشست های هم اندیشی برگزار خواهند کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: نخستین نشست هم اندیشی با مشارکت تمامی دستگاه ها، نهادها و مراکز مشارکت کننده در برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد(ع) روز شنبه هفته جاری به ریاست نماینده ولی فقیه در هرمزگان و رئیس شورای سیاستگذاری کنگره برگزار شد.

 

گفتنی است، کنگره بین المللی امام سجاد(ع) هر سال همزمان با سالروز شهادت چهارمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت در ۲۵ محرم به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با همکاری ادارات و نهادهای استان، موسسه فرهنگی اندیشه های اسلامی سجادیه و ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در بندرعباس برگزار می‌شود.

 

تولید سرود «تنها امیر» ویژه دهه امامت و ولایت/ از اجرای سرودهای خیابانی تا رونمایی قطعه ویژه پاکبان‌ها در عید غدیر

 

«محسن منشی زاده» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره عوامل کسب رتبه برتر توسط کانون فرهنگی هنری «غدیر» استان یزد، اظهار کرد: این کانون مسجدی در سال 89 در جوار مسجد بلوری زاده تاسیس شد و هم اکنون 600 عضو دارد و توانست در رشته «سرود و آواهای انقلابی» رتبه برتر را در نخستین رویداد ملی «فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران)» کسب کند.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری «غدیر» استان یزد درباره کیفیت پرداخت این کانون به سرود و آواهای انقلابی و مذهبی، بیان کرد: از سال 93 به صورت تخصصی به رشته سرود پرداختیم و در طول این سال ها موفق به تولید 11 سرود و سه نماهنگ شده و 40 هنرجوی متخصص را تربیت کرده ایم.

 

وی درباره محورهای تولید سرود و نماهنگ در کانون فرهنگی هنری غدیر، تصریح کرد: در همه حوزه های دینی آئینی به ویژه مناسبت های ملی مذهبی مسئله تولید سرود و نماهنگ را دنبال می کنیم چنان که تا کنون در تولیدات کانون به مباحثی همچون کالای ملی، ولایتمداری، اعیاد مذهبی، غدیر، دهه کرامت و مواسات و همدلی و ... پرداخته ایم.

 

منشی زاده با بیان اینکه «فجر جاوید» عنوان قطعه ای است که کانون فرهنگی هنری غدیر با آن در رویداد فهما رتبه برتر را کسب کرد، ابراز کرد: اکنون 40 عضو هنرجو در حوزه سروه در کانون غدیر فعال هستند و کلاس های سرود و صداسازی، سرود و نمایش و نیز دوره های تربیت مربی سرود برای پوشش دهی سایر کانون های فرهنگی هنری استان را نیز برگزار می کنیم.

 

وی از تولید سرود «تنها امیر» برای دهه امامت و ولایت خبر داد و گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا در مناسبت های مذهبی، کاروان شادی را با رعایت پروتکل های بهداشتی راه اندازی کرده ایم که این کاروان ها به مجتمع های آپارتمانی و خیابان ها می روند و به صورت زنده به اجرای سرود می پردازند. این اقدام را در عید نوروز، نیمه شعبان و دهه کرامت انجام دادیم و در دهه امامت و ولایت نیز در فاصله بین عید قربان تا غدیر به مدت 10 شب گروه سرود کانون به اجرای برنامه در محلات و خیابان ها می پردازد.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری «غدیر» استان یزد درباره دیگر برنامه های این کانون مسجدی برای عید غدیر، اعلام کرد: در حمایت از پاکبان ها قطعه ای را تولید کرده ایم که همزمان با عید بزرگ ولایت، یعنی عید غدیر رونمایی می شود.

 

وی اضافه کرد: دیدار با سادات همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی، اطعام غدیر، توزیع بسته های ارزاق میان محرومان و استمرار کمک های مومنانه نیز به همت کانون غدیر در دهه امامت و ولایت انجام می شود.

 

منشی زاده در ادامه تاکید کرد: گروه های سرود یزد نیازمند به حمایت شامل سیستم صوتی، لباس های متحدالشکل و ... هستند تا بتوانیم دامنه فعالیت خود را در کشور و حتی عرصه بین الملل گسترش دهیم. البته ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در باره حمایت قول های مساعدی داده است.

 

وی درباره فعالیت کانون غدیر استان یزد در مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: از همان بدو شیوع این ویروس منحوس، بچه های کانون در قالب تیم های مختلف به ضدعفونی کردن مساجد و معابر و محلات و مغازه ها و نیز خرید برای افرادی که شرایط حضور در بیرون از منزل را نداشتند، کردند.

 

برنامه کمک‌های مومنانه مسجد جمکران برای دهه ولایت و امامت

«ابراهیم صدوقی» با بیان اینکه «قرارگاه گامی به سوی جامعه مهدوی» در گام جدید فعالیت خود پس از ماه های شعبان و رمضان در ایام دهه ولایت نیز طرح قربانی برای سلامتی امام زمان(علیه السلام) را دنبال می کند، اظهار کرد: با تاکید رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود مبنی بر ادامه یافتن نهضت تعاون و رزمایش همدلی و کمک مومنانه، خادمان مسجد مقدس جمکران نیز در لبیک به فرمان ایشان برنامه های خود را در دهه امامت و ولایت اجرا می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در گام نخست فعالیت این قرارگاه بالغ بر۲۰ تن گوشت و ۴۰۰ هزار پرس غذای گرم بین فقرا و آسیب دیدگان از کرونا توزیع شد، بیان کرد: این طرح از هفتم تا ۲۱ مرداد در ایام اعیاد قربان و غدیر با هدف هم افزایی گروه های جهادی جهت ارائه خدمات اجتماعی و استفاده از ظرفیت های اجتماعی مسجد مقدس جمکران برای کمک رسانی به محرومان جامعه و ایجاد شبکه تعاملی خدمات اجتماعی با رویکرد رفع فقر و محرومیت و دمیدن روح مهدوی در جامعه اجرا می شود.

 

معاون خدمات زائرین مسجد مقدس جمکران ادامه داد: مسجد مقدس جمکران در گام جدید، برای فرهنگ سازی و اجرای طرح قربانی به نیت سلامتی امام زمان(علیه السلام) و بسترسازی برای اقبال بیش از پیش آحاد مردم به این امر مبارک، طرح مشارکت در نذرقربانی را در ایام دهه امامت و ولایت را اجرایی می کند.

 

صدوقی افزود: در این طرح برای مساجد و آستان های مقدس امامزادگان قم مشارکت و کمک مسجد مقدس جمکران درنظر گرفته شده تا ضمن قربانی، اقدام به توزیع گوشت در پیرامون مساجد و امام زادگان علیهم السلام کنند.

 

وی با اشاره به اینکه برای توزیع گوشت قربانی توسط مشارکت کنندگان نیز تمهیداتی صورت گرفته و شرایطی وجود دارد که در صورت درخواست قربانی کنندگان اعلام می شود، گفت: برای افراد عادی نیز که در این ایام اقدام به قربانی با هدف توزیع برای مردم مستضعف کنند  توسط مسجد مقدس جمکران شرایط مشارکت در نظر گرفته شده است.

 

گفتنی است بانیان و خیرین می توانند با شماره گیری# ۳۱۳*۷۸۰* در این  طرح مومنانه شرکت کنند.

 

همچنین شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۴۳۱۳۱۰۴۳۰ بانک ملت به نام مسجد مقدس جمکران برای واریز وجوه نقدی در نظر گرفته شده، ضمناً عزیزانی که نذر گوسفند قربانی دارند می توانند با شماره ۳۷۲۵۴۷۰۰ با پیش شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.

 

برنامه مساجد تهران برای سالروز شهادت امام محمدباقر(ع)

به مناسبت سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) مراسم عزاداری و سخنرانی در برخی از مساجد تهران با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

برنامه تعدادی از مساجد به این مناسبت به شرح زیر است:

 

مسجد همت تجریش

سخنران: مهدی قاسمی

زمان: از 6 مرداد به مدت سه شب ساعت 21

پخش زنده از صفحه اینستاگرام به نشانی@hemmattajrrish

 

مسجد جامع غدیر خم

سخنران: حجت الاسلام علی پناه

زمان: از 4 مرداد به مدت 5 شب

نشانی: خیابان پاسداران، خیابان شهید کشوری، خیابان مسجد

 

مسجد دانشگاه امام صادق(ع)

سخنران: حجج اسلام فقیه ایمانی وسید حسین آقامیری

مداح:وحید نادری، سیدعلی حسینی

زمان:7مرداد بعد از نماز مغرب و عشا

نشانی:بزرگراه چمران، پل مدیریت

 

مسجد المهدی(عج)

سخنران:حجت الاسلام سیدجلال موسویان

زمان:6 مرداد ساعت 21 و 30

نشانی:میدان قدس، خیابان شهید باهنر

 

مسجد گیاهی

پیش‌منبر: سیدحسین عرب

سخنران: مهدی توکلی

مدیحه‌سرایی: محمدحسین پویانفر

زمان: سه‌شنبه ۷ مردادماه از ساعت ۲۱

نشانی: تجریش، مسجد گیاهی

 

مسجد خاتم النبین(ع)

سخنران: مهدی توکلی

مداح: حسن حسینخانی، محمدحسن فیضی

زمان:6 تا 8 مرداد ساعت 21 و 30

نشانی: شهرری، خیابان حرم، مسجد خاتم النبین(ع)

 

مسجد باقرالعلوم(ع)

سخنران: حجت الاسلام سید مصطفی هاشمی

مداح: حسین علیمحمدی

زمان:6 مرداد بعد از نماز مغرب و عشا

نشانی: خیابان کاشانی، میدان آیت الله دهکردی، کوچه 60

 

مسجد امام حسن مجتبی(ع)

سخنران: حجج اسلام محمدجواد عقیقی،ابوالفضل کردبچه،شیخ رضا حشمتی

مداح: سجاد سیری، محراب خاکزادان، عرفان رضایی

زمان:6 مرداد به مدت سه شب ساعت 21

نشانی:ورامین، خیابان شهید رجایی، طبقه فوقانی مسجد امام حسن مجتبی(ع)

 

مسجد حضرت خدیجه(س)

سخنران: حجت الاسلام مسعود عالی

مداح: جواد مقدم

زمان:8 مرداد ساعت 21 و 30

نشانی:تهرانپارس،روبروی ترمینال شرق، مسجد حضرت خدیجه(س)

 

مسجد فائق

سخنران: حجت الاسلام محمد نورانی

مداح: امیرعباس حیدری

زمان:7 مرداد ساعت 18 و 45

نشانی: خیابان 17 شهریور، خیابان ایران

 

مسجد یحیی

سخنران: حجت‌الاسلام پیشکاری

مداح: مهدی صومی

زمان: ۶ مردادماه بعد از نماز مغرب و عشاء

نشانی: خیابان شهید مدنی، روبروی پمپ بنزین، کوچه ولیعصر (عج)

 

 مسجد حضرت ولیعصر(عج)

سخنران:حجت الاسلام سید محسن موسویان

مداح: سیدرضا هاشمی

زمان:7 مرداد ساعت 21

نشانی: خیابان جانبازان، شهرک ولیعصر(عج)

 

مسجد سیدالشهدا(ع)

مداح: افشین حبیبی، حمیدرضا علی دوست، محمد صادق ناصری

زمان:9 مرداد ساعت 21 و 30

نشانی:واوان، چهارراه فاطمیه، انتهای خیابان منتظری

 

 

پایان پیام/ 9