جهانی‌سازی پیام اهل بیت(ع)؛ ظرفیت مشترک کنگره امام سجاد(ع) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

جهانی‌سازی پیام اهل بیت(ع)؛ ظرفیت مشترک کنگره امام سجاد(ع) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

تاریخ انتشار : ۷ مرداد ۱۳۹۹
ربانی، با اشاره به ابعاد بین‌المللی کنگره بین المللی امام سجاد(ع) گفت: بین‌المللی سازی پیام اهل بیت(ع) ظرفیت مشترکی است که می‌تواند در دستور کار شورای سیاست‌گذاری این کنگره و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار بگیرد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، هم‌اندیشی مجازی پیرامون ویژه‌برنامه‌های بین‌المللی کنگره امام سجاد(ع)، صبح امروز سه شنبه 7 مرداد با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان و رئیس شورای سیاستگذاری کنگره، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد فهمای کشور، دبیر کنگره و رایزنان فرهنگی کشورهایی نظیر الجزایر، لبنان، ژاپن، عراق، ترکمنستان، سوریه، تایلند، هند و عمان برگزار شد.

 

«محمدعلی ربانی» طی سخنانی اظهارکرد: دوره معاصر همراه با چند ویژگی بود از جمله آشفتگی‌های ذهنی و روحی و بی عدالتی برجسته ای که در جوامع مختلف ایجاد شد، بنابراین در چنین شرایطی پرداختن به معارف اهل بیت(ع) و به ویژه امام سجاد(ع) و آموزه های آن حضرت می تواند کارساز باشد و از سوی دیگر تبدیل به گفتمانی برای تعامل میان جمهوری اسلامی ایران و به ویژه پیروان ادیان قرار گیرد. در واقع شکل گیری گفت‌وگوی های درون‌دینی با بهره گیری از معارف آن حضرت اقدامی موثر در شرایط کنونی به شمار می رود.
 
 
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو افزود: در شبه قاره و به ویژه هند با تکثر ادیان و اقوام مختلف هستیم، در چنین فضایی می توان صحیفه سجادیه را محوری برای کار مشترک با پیروان ادیان در این کشور قرار داد، کشوری که علاوه بر هندوها، مسلمانان شیعه و سنی مذهب فراوانی با گرایشات عرفانی و مذهبی مختلف حضور دارند.
 
 
 
وی تصریح کرد: بین‌المللی سازی پیام اهل بیت و صحیفه سجادیه از سوی  شورای سیاست‌گذاری کنگره با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رویکردی ضروری است، شاید یکی از نواقص کار ما در گذشته این بود که معارف اهل بیت را ویژه گفتمان قالب جامعه شیعیان عرضه می کردیم اما شرایط امروز دنیا ما را ملزم می کند که بتوانیم این معارف را در حد استانداردهای بین المللی تعریف کنیم؛ در نتیجه پی ریزی یک کار علمی و پژوهشی و از سوی دیگر تطبیق معارف و نیازهای بشر امروز می تواند در قالب کار پژوهشی، میان نهادهای دانشگاهی ایران و سایر کشورها ذیل برگزاری این کنگره ارایه شود. 

 

 
ربانی در ادامه بهره گیری از زبان هنر را از جمله ابزار موثر در معرفی صحیفه سجادیه و اساسا معارف اهل بیت برشمرد و افزود: این رویکرد سبب می شود تا از سرمایه بزرگی که از اهل بیت عصمت و طهارت به دست ما رسیده است استفاده داشته باشیم و صحیفه را به مخاطبین امروز در عرصه های بین الملل منتقل کنیم. شبه قاره هند پایگاه تشیع است بنابراین می توانیم از این ظریت برای انتقال معارف استفاده کنیم.

پایان پیام/ 9