توزیع بسته‌های معرفتی و سلامتی در دهه امامت و ولایت/ کمک مومنانه به 200 خانواده محروم به همت بچه‌های مسجد

توزیع بسته‌های معرفتی و سلامتی در دهه امامت و ولایت/ کمک مومنانه به 200 خانواده محروم به همت بچه‌های مسجد

تاریخ انتشار : ۸ مرداد ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام امین‌زاده با از توزیع بسته‌های معرفتی و سلامتی میان مردم در دهه امامت و ولایت خبر داد و گفت: امسال در شرایط کرونایی و به مناسبت عید غدیر، کمک مومنانه به 200 خانواده محروم از سوی فعالان کانون فرهنگی هنری «نور هدایت» اعطاء می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، همه ساله در ایام دهه ولایت و امامت جشن های ویژه ای از سوی مساجد و کانون های فرهنگی هنری  در سطح محلات برگزار می شد، امسال به دلیل شرایط بحران کرونا و توصیه های اکید مبنی بر پرهیز از هرگونه تجمعات  بسیاری از مساجد و کانون های فرهنگی هنری برنامه های فرهنگی و جشن های فرهنگی را یا در قالب فضای مجازی برگزار می کنند و یا بر رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز پیرامون مساجد انجام خواهند داد، ضمن اینکه بسیاری از مساجد درصدد هستند، بخشی از برنامه هایشان را در قالب رزمایش مواسات و کمک های مومنانه انجام دهند.

 

یکی از این کانون های فرهنگی هنری، کانون «نور هدایت» مسجد علوی میدان تجریش است که همه ساله در ایام دهه ولایت و امامت اقدام به برپایی جشن های خیابانی کرد، اما امسال به دلیل شرایط بحران کرونا درنظر دارد، در این ایام گره گشایی مشکلات نیازمندان و مستمندان باشد به منظور تشریح برنامه های این مسجد در دهه ولایت و امامت و اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با کرونا گفت وگویی با حجت الاسلام«سید محسن روح الامین»، امام جماعت مسجد علوی و مدیر کانون نور هدایت انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

برای دهه ولایت و امامت رویکردها و برنامه های کانون نور هدایت مسجد علوی در چه محورهایی برگزار می شود؟

 

به مناسبت دهه ولایت و امامت بنا داریم، بسته های معیشتی تهیه و در میان فقرا و خانواده های تحت پوشش خیریه مسجد توزیع کنیم. همچنین برای عید قربان، 10 راس گوسفند ذبح و در میان 200 نیازمند توزیع خواهیم کرد. این رویکرد قبل از عید قربان هم در مسجد انجام می شد،اما به مناسبت دهه ولایت و امامت در میان نیازمندان بیشتری توزیع می شود.

 توزیع بسته های معرفتی و سلامتی میان مردم یکی دیگر از برنامه های ما است، برگزاری مسابقات کتابخوانی، مسابقات ورزشی در فضاسازی بیرونی مسجد، اهدای هدایا به مردم محل  از دیگر برنامه هایی است که در این ایام انجام می شود.

 

از زمان شیوع ویروس کرونا فعالین کانون نورهدایت مسجد علوی فعالیت های گسترده ای برای مبارزه با این ویروس انجام داده اند، بخش هایی از اقدامات صورت گرفته را بفرمایید؟

 

تولید بیش از دو میلیون ماسک و گان توسط فعالین کانون یکی از رویکردها و برنامه های مسجد از زمان شیوع ویروس کرونا بوده است. از دیگر فعالیت های جهادی در این مسجد، تولید روزانه آبمیوه در آشپزخانه مسجد بود که روزانه 800 بطری آبمیوه و نیز 3500 ظرف سوپ داغ در مسجد تهیه و در بیمارستان های تهران توزیع شد.

ضمن اینکه هر شب دمنوش آویشن زنجبیل و زعفران تهیه و در میان نمازگزاران مسجد توزیع می کنیم، البته در حال حاضریک هفته است که نماز جماعت مسجد تعطیل شده است و این برنامه انجام نمی شود.

از دیگر اقداماتی که با شیوع ویروس کرونا شاهد انجام آن از سوی گروه های جهادی مسجد علوی بودیم، کمک رسانی به کادر درمانی، پزشکان و پرستاران بیمارستان ها و تهیه و تولید تجهیزات و امکانات مورد نیاز کادر درمانی بود به طوری که گروه جهادی این مسجد با توجه به تقاضای کادر درمانی به این امکانات اقدام به تولید شیلد محافظتی صورت کردند.

از سوی یکی از بیمارستان های استان گیلان به گروه جهادی مسجد علوی سفارش تولید شیلد ارایه شد و فعالین مسجد نیز ضمن تلاش و کار شبانه روز برای مهار کرونا، 800 عدد شیلد تولید و به آن بیمارستان ارسال کردند.

 

از ابتدای سال تاکنون چه میزان کمک در قالب رزمایش مواسات و همدلی مومنانه کمک رسانی صورت گرفته است؟

 

 از ابتدای سال تاکنون در قالب رزمایش مواسات و همدلی مومنانه به 200 خانواده نیازمند به ارزش 100 میلیون تومان خانواده کمک رسانی صورت گرفته و 20 راس گوسفند قربانی و در میان نیازمندان توزیع شده است.

یکی دیگر از اقدامات خیرانه در مسجد علوی در راستای رزمایش مواسات و همدلی مومنانه تسویه حساب طلبکاران با مغازه های محله بوده است تا به کسانی که به دلیل بحران کرونا دچار ضرر و زیان اقتصادی شدند، کمکی ناچیزی داشته باشیم. همچنین اجاره بهای تعدادی از املاک اجاره ای تحت نظر مسجد نیز توسط خیرین پرداخت شد.

 

آیا برای انجام فعالیت های جهادی، مسجد علوی با دیگر دستگاه ها و نهادها نیز همکاری دارد؟

 

گروه جهادی مسجد علوی علاوه بر شناسایی محرومان و تهیه و توزیع بسته های ارزاق میان آنها، با تعدادی از موسسات خیریه هم در شناسایی، جمع آوری و توزیع کمک برای نیازمندان همکاری دارد تا در کمک رسانی به نیازمندان و محرومین ازموازی کاری  پرهیز شود و با انسجام واحد کمک رسانی به نیازمندان انجام شود.

 

برنامه های تابستانی در مسجد علوی با توجه به شرایط کرونا به چه شیوه ای برگزار می شود؟

 امسال  با توجه به شرایط  بحران کرونا برنامه های کانون نور هدایت با رعایت نکات بهداشتی در مسجد برگزار می شده است. این برنامه ها شامل برنامه های ورزشی با فاصله گذاری اجتماعی، برنامه های آموزشی، سلسله جلسات آموزش قرآن و معرفت افزایی، آموزش کمک تحصیلی و برنامه های جهادی و تولید ماسک بخشی از این برنامه ها بوده است.البته در حال حاضر به دلیل تشدید ویروس کرونا این برنامه ها به صورت موقت تعطیل شده است.

پایان پیام/ 40