مراسم دعای عرفه، تمرین برگزاری بی‌خطر عزاداری‌های محرم در مساجد است

مراسم دعای عرفه، تمرین برگزاری بی‌خطر عزاداری‌های محرم در مساجد است

تاریخ انتشار : ۹ مرداد ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام احمدی‌فاضل با اشاره به فرا رسیدن روز عرفه گفت: برگزاری باشکوه و بی‌خطر دعای این روز تمرین و آزمونی برای مساجد در برگزاری عزاداری ماه محرم است، لذا نکات بهداشتی در مقابله با کرونا پیش، حین و پس از آن رعایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین «اصغر احمدی فاضل» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به بحث های اخیر در رسانه ها درباره برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام حسین (ع) در مساجد و هیئت های مذهبی در ماه محرم، اظهار کرد: اظهارات در این باره، متفاوت و بعضا متناقض است و امیدواریم مراکز مذهبی از این آزمون سربلند بیرون آیند که شخصا به این موضوع ایمان دارم.

 

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) (واقع در تهران، خیابان مولوی، روبروی ایستگاه سعادت) افزود: ائمه جماعات مساجد و مسئولان حسینیه ها و تکایا باید از همین امروز، ستادی برای برگزاری مراسم عزاداری محرم تشکیل دهند تا این مراسم با رعایت همه جوانب انجام شود تا به این صورت دیگر شاهد این گونه اختلاف نظرها درباره موضوع مسلم برگزاری عزاداری در شهادت مولایمان، امام حسین (ع) نباشیم.

 

وی تصریح کرد: البته می دانیم که برخی مخالفت ها با برگزاری مراسم عزاداری حسینی، به دلیل نگرانی درباره میزان شیوع ویروس کرونا است ولی آیا غیر از این است که زمانی در کشورمان، به دلیل محدودیت های حکومت ها، امکان برگزاری این مراسم اصلا وجود نداشت و آن زمان، همه برای رفع این گونه محدودیت ها دعا و مبارزه کردند.

 

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز عرفه، اضافه کرد: برگزاری مراسم در این روز، تمرین و آزمونی برای مساجد و هیئت های مذهبی برای برگزاری عزاداری در ماه محرم است بنابراین نکات بهداشتی لازم را برای مقابله با ویروس کرونا در پیش، حین و پس از برگزاری این مراسم رعایت کنند.

 

احمدی فاضل تاکید کرد: ائمه جماعات، هیئت امنا و سایر کارگزاران مسجدی و مسئولان حسینیه ها، به تمام ملت ایران تعهد می دهند که مجالس روضه به مناسبت شهادت امام حسین (ع) را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می کنند و تمام تدابیر را برای حفظ سلامتی مردم و مقابله با ویروس کرونا اتخاذ می کنند.

 

وی با بیان اینکه همه باید مراقب خالی شدن مراکز مذهبی باشیم، اظهار کرد: عدم برگزاری مراسم ترحیم برای درگذشتگان در هفته های نخست پس از شیوع ویروس کرونا با واکنش اکثریت مردم روبرو شد اما اکنون تقریبا برای اکثریت مردم، به موضوعی عادی تبدیل شده است. بنابراین این نگرانی وجود دارد که عدم برگزاری مراسم در مناسبت های مذهبی نیز به امری رایج تبدیل شود.

پایان پیام/ 397