از معرفی پایتخت «فهما» در ‌آستانه عید غدیر تا تدارک بچه‌های مسجد برای عید ولایت

از معرفی پایتخت «فهما» در ‌آستانه عید غدیر تا تدارک بچه‌های مسجد برای عید ولایت

تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
معرفی پایتخت «فهما» در ‌آستانه عید غدیر، اجرای طرح «مائده غدیر» در کانون‌های مساجد کشور و تدارک بچه‌های مسجدالرسول(ص) برای دهه امامت و ولایت ازجمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۱۴ مردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۱۴ مردادماه ۹۹:

 

پایتخت «فهما» در ‌آستانه عید غدیر معرفی می‌شود/ تحقق تمدن نوین اسلامی محور پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران

 

 

 

 

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با بیان اینکه مساجد از صدر اسلام همواره منشأ اثر و تحولات فراوانی در جامعه مسلمین بوده و هستند، اظهار کرد: اساس تمدن اسلامی بر محور مسجد شکل گرفته است و بسیاری از مسایل مهم جهان اسلام در ادوار گذشته تا به امروز سرچشمه‌ای مسجدی داشته است به گونه ای که عرصه‌های مختلف دینی، فرهنگی، علمی، اجتماعی، هنری، سیاسی متاثر از فرهنگ مسجدی در جامعه اسلامی جاری و سازی شدند.

 

مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: نمونه بارز از تاثیر و جایگاه مسجد انقلاب اسلامی ایران است که صیانت از آرمانهای مقدس و آبیاری این شجره طیبه از مسیر مساجد صورت پذیرفت.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به تاکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نسبت به جایگاه مسجد و ضرورت توجه بیش از پیش به این نهاد مقدس، گفت: در این راستا ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور به منظور تقویت رویکرد مسجدمحور و گسترش ابعاد فعالیت نوجوانان و جوانان در سطح کانون‌های فرهنگی اقدام به برگزاری رویداد ملی (فهما) کرد؛ امروز بعد از گذشت یکسال از برگزاری نخستین دوره این رویداد ملی؛ در آستانه عید بزرگ، عید امامت و ولایت؛ پایتخت فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی) را معرفی خواهد کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی ادامه داد: پس از حدود پنج ماه از آغاز نخستین رویداد ملی (فهما)، اطلاعات بیش 24 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور در هشت شاخص اصلی شامل قرآن و عترت، ارتقای فعالیت های هنری، خلاقیت و نوآوری، غنی‌سازی اوقات فراغت، جذب و شبکه سازی، پاسداشت مناسبت‌های مذهبی و انقلابی، توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، فضای مجازی و رسانه و 36 شاخص فرعی وارد سامانه بچه‌های مسجد شد که در این میان علاوه بر شناسایی مجموعه‌ای از استعدادهای برتر در رشته‌های مختلف قرآنی، فرهنگی، هنری و علمی؛ بر اساس داوری‌های انجام شده از سوی اساتید برجسته؛ شهر مقدس قم، در زمینه فعالیت‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر مبتنی بر ارزش‌های دینی در سال 98 به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی و همچنین  هشت استان به عنوان استان‌های برتر در  شاخص های هشت‌گانه مذکور انتخاب شدند.

 

مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: بر این اساس استان چهارمحال و بختیاری در رشته «ارتقاء فعالیت‌های قرآن و عترت»، استان خراسان جنوبی در رشته «شبکه‌سازی و ساماندهی»، استان هرمزگان در رشته «ارتقاء فعالیت‌های هنری و ادبی کانون‌ها»، استان تهران در رشته «ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی»، استان گیلان در رشته «غنی‌سازی اوقات فراغت»، استان اردبیل در رشته «پاسداشت مناسبت‌های ملی مذهبی»، استان یزد در رشته «فضای مجازی و رسانه» و استان اصفهان در رشته «خلاقیت و نوآوری» به عنوان استان‌های هشت گانه و شاخص در این عرصه شناخته شدند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ابراز امیدواری کرد: معرفی پایتخت (فهما) در آستانه عید بزرگ امامت و ولایت، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامی پر برکت و ارزشمند در راستای نشر ارزش های دینی و فرهنگی باشد.

 

اجرای طرح «مائده غدیر» در کانون‌های مساجد کشور/ کاروان‌های تبلیغ غدیر راه‌اندازی می‌شود

 

 

 

 

«سعید سعادتی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره برنامه های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای دهه امامت و ولایت، اظهار کرد: دهه امامت و ولایت در فاصله بین اعیاد بزرگ قربان تا غدیر در فرهنگ شیعی روزهایی تاریخ ساز نه فقط در گذشته بلکه برای حال و آینده جهان اسلام، تشیع و بشریت است چراکه عید قربان به پیروان همه ادیان توحیدی اختصاص دارد و عید غدیر هم به همه آزادی خواهان و عدالت طلبان جهان، لذا گرامیداشت بین این دو عید ضرورتی انکارناپذیر است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه برای این دهه برنامه های متنوعی را تدارک دیده ایم، گفت: با توجه به اوج گیری مجدد شیوع کرونا و عدم امکان برگزاری برنامه های میدانی با حضور مخاطب، عمده ویژه برنامه های این دهه را در فضای مجازی متمرکز کرده ایم برخی برنامه های حضوری بامخاطب محدود نیز پیش بینی شده که با رعایت پروتکل های بهداشتی مثل برگزاری در فضای باز و همراه با فاصله گذاری اجتماعی، اجرا می شوند.

 

وی از راه اندازی کاروان های شادی غدیر خبر داد و تصریح کرد: این کاروان ها با حضور مبلغان به ویژه در حوزه کودک و نوجوان در خیابان ها و محلات به حرکت درمی آیند چراکه آشنایی نسل آینده با فلسفه و جریان غدیر به عنوان عقبه فرهنگ شیعی، ضرورت دارد که در این کاروان ها تبیین می شود. به دلیل شیوع کرونا این کاروان ها فقط در تهران حرکت می کنند و امکان اعزام آنها به دیگر به استان ها وجود ندارد.

 

سعادتی افزود: این کاروان ها از شب عید غدیر فعالیت خود را آغاز می کنند و به مدت 10 شب، هر شب دو محله را تحت پوشش قرار می دهند که جمعاً 20 محله می شود.

 

سعادتی تاکید کرد: به منظور رساندن پیام عید غدیر به عموم مردم دو برنامه مسابقه را تدارک دیده ایم یکی مسابقه کتابخوانی ویژه نوجوانان و جوانان یکی هم مسابقه ویژه عموم مردم که جوایزی نیز برای برگزیدگان آنها پیش بینی شده است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در ادامه بیان کرد: جشن های مجازی دهه امامت و ولایت هم در این ایام با استفاده از ظرفیت ائمه جماعات و مادحین نوجوان و جوان مساجد و کانون های مسجدی در کانال های مجازی کانون ها برگزار می شود.

 

وی از اجرای طرح اطعام غدیر با عنوان «مائده غدیر» با همکاری کانون های مساجد و با استفاده از ظرفیت های مردمی خبر داد و ابراز کرد: با توجه به شرایط کرونایی کشور و ضرورت رعایت مسائل بهداشتی تلاش بر آن است تا توزیع بسته های معیشتی جایگزین اطعام های مرسوم سال های قبل شود.

 

سعادتی در پایان خاطرنشان کرد: فضاسازی شهری به کمک شهرداری ها از طریق آذین بندی محلات، نصب پرچم، پخش مولودی و سرود از بلندگوی مساجد در ساعات محدود و مناسب و اجرای گروه های همخوانی و سرود نیز برای دهه امامت و ولایت به همت کانون های مسجدی انجام شده و می شود.

 

تدارک بچه‌های مسجدالرسول(ص) برای دهه امامت و ولایت؛ از اطعام فقرا تا توزیع بسته‌های معیشتی

 

«بهداد جهرمی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از توزیع 200 پرس غذای گرم بین نیازمندان و مستمندان به مناسبت عید غدیر خبر داد و اظهار کرد: کمک های مومنانه از سوی فعالان کانون محمد رسول الله(ص) به 100 نیازمند اعطا می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد «محمد رسول الله(ص)» مسجد الرسول(ص) رسالت بیان کرد: مسابقات مجازی و برپایی ایستگاه های صلواتی نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی همراه با توزیع ماسک بین افراد از دیگر اقداماتی است که به مناسبت دهه امامت و ولایت انجام می شود.

 

جهرمی از برگزاری مسابقه فرهنگی «غدیر، عید آسمانی» در فضای مجازی خبر داد و گفت: این مسابقه به صورت روزانه برگزار می شود و برای برگزیدگان جوایز نفیسی در نظر گرفته شده است. علاقه مندان پاسخ سوالات مسابقه را باید به شماره*137*333# ارسال کنند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «محمد رسول الله(ص)» مسجد الرسول(ص) مسابقه کتابخوانی از کتاب «نشانه های آفتاب» را یکی دیگر از برنامه هایی برشمرد که به مناسبت دهه امامت و ولایت اجرا می شود و تصریح کرد: برای برگزیدگان این مسابقه 18 جایزه دو میلیون ریالی در نظر گرفته شده است.

 

وی به کمک های مومنانه به نیازمندان هم اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق پویش «# همه با هم کرونا را شکست می دهیم» راه اندازی کارگاه تولید ماسک و توزیع مواد ضدعفونی کننده به همت فعالان کانون محمد(ص) رسول الله(ص) مسجد الرسول(ص) مورد توجه قرار گرفت. به طوری که 10 هزار لیتر مواد ضدعفونی در اماکن عمومی توزیع و 100 عدد بن خرید به ارزش 100 هزار تومان به خانواده های دارای معلول اهدا شد.

 

جهرمی ادامه داد: به منظور کمک رسانی به محرومین و نیازمندان هم تعدادی سبد ارزاق در دو مرحله توزیع شد، به طوری که برای 150 خانوار نیازمند در هر بسته به ارزش 300 هزار تومان و در مرحله دوم 400 بسته به ارزش 350 هزار تومان میان نیازمندان توزیع شد و پخش ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی به تعداد 2500 واحد خانه در محدوده مسجد به هر خانه دو عدد ماسک، دو دستکش و یک عدد الکل صورت گرفت.

 

وی تصریح کرد: به منظور توجه به تاکیدات رهبری توسط گروه جهادی مسجد الرسول(ص) هم در روز عید قربان گوشت قربانی در میان نیازمندان توزیع شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری محمد رسول الله مسجد جامع الرسول(ص) خاطرنشان کرد: علاوه بر این، کسبه های محل به دلیل تردد و حضور مردم برای تهیه مایحتاج زندگی لازم بود که مرتبا نسبت به ضدعفونی محل کسب و کارشان اهتمام داشته باشند، به همین جهت فعالان کانون فرهنگی هنری محمد رسول الله مسجد الرسول(ص) در این زمینه نیز دست به کار شده و روزانه اقدام به توزیع پودر کلرین بین کسبه محله کرده اند و در جلسات کارگروه تخصصی مبارزه با ویروس کرونا که با حضور نمایندگان مساجد و کانون برگزار شد، مقرر کردند که ضدعفونی مغازه ها و فروشگاه های مواد غذایی  را هم مورد توجه قرار دهند.

 

گفتنی است، کانون محمد رسول الله (ص) مسجد الرسول(ص) واقع در میدان رسالت تهران یکی از کانون های فرهنگی هنری فعال استان تهران است که همواره در فعالیت های جهادی و کمک رسانی به مردم محروم و نیازمند کارنامه درخشانی داشته است، به گونه ای که در سیل استان سیستان و بلوچستان از اعزام فعالان این کانون و  اهالی مساجد مجاور آن به مناطق سیل زده در قالب گروه های جهادی متشکل از پزشکان برای ارایه خدمات پزشکی و درمانی تا خدماتی همچون تقسیم اقلام در این منطقه حضور یافت و در حال حاضر نیز از زمان شیوع ویروس کرونا با بهره گیری از پتانسیل های موجود در کانون و نیروهای مسجدی و در راستای لبیک به اوامر مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه جهادی با ویروس منحوس کرونا و نیز به منظور ادای تکلیف اجتماعی و انسانی در همیاری و کمک به مردم به میدان آمده و اقدام به ایجاد پایگاه مدافعان سلامت کرده است.

 

 

برگزاری مسابقات ورزشی برای غنی‌سازی فراغت جوانان در شرایط کرونایی/ گرامی‌داشت شهدا در فعالیت‌ها

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد طباطبایی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌ های مساجد خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا محدودیت های زیادی برای مساجد ایجاد کرده است، اظهار کرد: برگزاری بسیاری از برنامه ها در این دوره تقریبا غیر ممکن شده و برگزاری برخی از برنامه ها نیز با حضور جمعیت کمتر ممکن است.

 

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) (واقع در تهران، میدان آیت الله سعیدی، خیابان شهید سعیدی) افزود: دفتر فرهنگی اوقات این مسجد در دوره شیوع ویروس کرونا سعی کرده است با همراهی نوجوانان و جوانان و خانواده های شان و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی این مشکل را برطرف کند و با مشارکت و همراهی پایگاه مقاومت بسیج و هیئت امنا توانسته اند تقریبا در تمام مناسبت های مذهبی در دو ماه اخیر برنامه های مختلف برگزار کنند.

 

وی ادامه داد: دفتر فرهنگی «اوقات» به منظور افزایش نشاط و شادابی و تربیت جسمی و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و سایر مخاطبان خود، یک دوره مسابقات فوتبال را به منظور غنی سازی اوقات فراغت نسل جوان و به یاد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی برگزار کرد که مراسم تقدیر از بازیکنان سه تیم برتر و تقدیم جوایز فرهنگی و مادی، برگزار شد.

 

طباطبایی ادامه داد: برگزاری مسابقات ورزشی و هنری در شرایط بسیار سخت شیوع ویروس کرونا می تواند موجب رفع خمودگی، افسردگی و اضطراب ناشی از این ویروس شود بر این اساس، دفتر فرهنگی اوقات با همراهی پایگاه مقاومت بسیج و هیئت امنا برنامه های دیگری در زمینه آموزش قرآن، احکام شرعی و معارف اسلامی نیز برای غنی سازی اوقات فراغت نسل جوان تدارک دیده است.

 

وی اضافه کرد: مجموعه کارگزاران مسجد موسی بن جعفر (ع) در برگزاری تمام برنامه های این مسجد توجهی ویژه به ترویج معارف اسلامی و ارزش های انقلاب اسلامی دارند و بر همین اساس معمولا هر برنامه را به یاد یکی از شهدای این مسجد برگزار می کنند.

 

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) در پایان تاکید کرد: هدف ما در اجرای هر برنامه ای ارتقای معنویت و افزایش نشاط و شادابی در میان مردم است البته همیشه حفظ سلامتی افراد برای ما بسیار مهم و در اولویت است بنابراین همه برنامه ها از اقامه نماز جماعت تا مسابقات ورزشی با رعایت کامل نکات بهداشتی به ویژه رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش اجرا می شود.

 

تجلیل از خانواده شهدای خبرنگار در «سه‌شنبه‌های تکریم»/ تقدیر از شهدای کرمانی در جوار مزار حاج قاسم

 

 

 

به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، در ادامه برگزاری سلسله نشست‌‌های «سه‌شنبه‌های تکریم» با حضور دکتر «سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز (سه شنبه، 14 مرداد) از خانواده سه شهید از جمله دو شهید خبرنگار تجلیل می‌شود.

 

بر پایه این گزارش همسر و فرزند شهید خبرنگار «محمود صارمی» طی دیدار حضوری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل می شوند؛ همچنین در برنامه این هفته طی برقراری ارتباط زنده تصویری از خانواده شهید خبرنگار استان کرمان «حسن مصطفوی» که در جریان دفاع مقدس به مقام رفیع شهادت رسید تقدیر  می شود.

 

این هفته همچنین همراه با تقدیر از خانواده شهیدان «مجید و حمیدرضا انجم‌شعاع» از دیگر شهدای استان کرمان همراه خواهد بود.

 

گفتنی است، مراسم تجلیل از شهدای استان کرمان در جوار مزار سردار آسمانی حاج قاسم سلیمانی برگزار می شود.

پایان پیام/ 9