از آغاز فصل جدید فعالیت کانون‌های مساجد در روز مباهله تا تدارک بچه‌های مساجد تهران برای عید غدیر

از آغاز فصل جدید فعالیت کانون‌های مساجد در روز مباهله تا تدارک بچه‌های مساجد تهران برای عید غدیر

تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
اعطای مجوز فعالیت در رواق‌های تخصصی به ۱۱۰ کانون مسجدی همزمان با روز مباهله، حرکت ۱۱۰ کاروان شادی به مناسبت عید غدیر در محلات تهران و تدارک مسجد جامع غدیر خم برای دهه امامت و ولایت ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۵ مردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۱۵ مردادماه ۹۹:

 

اعطای مجوز فعالیت در رواق‌های تخصصی به ۱۱۰ کانون مسجدی همزمان با روز مباهله

 

 

 

«مرتضی طاهریان» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای فهما، اظهار کرد: در مرحله دوم استقرار نظام جامع فهما، موضوع «انتظام بخشی» و «کیفی سازی» فعالیت ها به عنوان محور اصلی برنامه ها مطرح است. در این طرح پیش‌بینی شده فعالیت کانون ها در قالب سه شبستان «فرهنگ، نوآوری و هنر» در ذیل ۱۲ رواق از جمله «رواق دانش، رواق رسانه، همدلی، فیلم، فناوری، رواق کارآفرینی و ...» ساماندهی شوند.

 

معاون شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور تصریح کرد: در همین راستا  همزمان با بیست و چهارم ذی الحجه مصادف با (روز مباهله) ۱۱۰ کانون برتر کشور که در سال ۹۸ و در اولین مرحله از استقرار نظام جامع فهما و نخستین پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران، حائز رتبه های برتر شدند مجوز فعالیت در رواق‌های تخصصی خود را به صورت جداگانه دریافت می کنند.

 

طاهریان در توضیح این موضوع گفت: هر کانون‌ متناسب با حوزه فعالیت خود که در آن فعالیت به عنوان کانون برتر شناخته شده مجوز فعالیت در همان رواق را دریافت می‌کند. به عنوان مثال اگر کانونی در حوزه فیلم‌سازی، رتبه ای کسب کرده است مجوز فعالیت رسمی در رواق فیلم‌سازی به آن اعطا می شود.

 

وی ادامه داد: در آیین اعطای مجوز به 110 باب کانون فرهنگی هنری مساجد که همزمان با روز مباهله انجام می شود، آن دسته از کانون‌هایی که در نخستین رویداد ملی فهما، جزو کانون های برتر شناخته و معرفی شدند و همچنین بخشی از کانون‌هایی که در مصاحبه ی «تشکیل شبکه کانون های الگو» جزو کانون‌های شاخص کشوری مطرح شدند مجوز فعالیت دریافت می کنند چرا که این کانون‌ها از چند فیلتر عبور کرده‌اند.

 

معاون شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: کانون های فرهنگی هنری که دارای فعالیت های شاخص هستند و فعالیت های خود را در سامانه بارگذاری می‌کنند به مرور زمان معرفی شده و مجوز فعالیت در هر یک از رواق های 12گانه به آنها اعطا می‌شود .

 

طاهریان گفت: همه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور باید تا افق ۱۴۰۰ تحت یک رواق تعریف شوند. تلاش ما این است که این اتفاق برای اکثر کانون‌ها رقم بخورد چرا که این برنامه، طبق سند تحول ستاد و همچنین «دستورالعمل تاسیس کانون ها» طراحی شده و باید هرچه سریع تر عملیاتی شود.

 

طاهریان در رابطه با نحوه معرفی این کانون ها در روز مباهله خاطرنشان کرد: همزمان با روز مباهله ۱۱۰ کانون از کل کشور مجوز فعالیت در رواق های تخصصی را دریافت می‌کنند و اسامی آنها در پایگاه جامع اطلاع رسانی فهما اعلام می شود.

 

حرکت ۱۱۰ کاروان شادی به مناسبت عید غدیر در محلات تهران/ تداوم کمک‌های مومنانه کانون‌های مساجد پایتخت

 

 

 

 

حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از اعزام 110 کاروان شادی به سطح محلات استان تهران همزمان با دهه امامت و ولایت خبر داد و اظهار کرد:  این برنامه با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی و در محورهای اجرای سرود خیابانی، پرده خوانی غدیر و مولودی خوانی برگزار می شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران بیان کرد: کاروان های شادی تا 18 مرداد در سطح محلات استان تهران به اجرای برنامه می پردازند.

 

وی با اشاره به دیگر برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران به مناسبت دهه امامت و ولایت، گفت: مسابقه کتابخوانی «نشانه های آفتاب» نیز با هدف نشر معارف علوی برگزار می شود. این کتاب نگاهی گذرا به پنج آیه پیرامون ولایت و امامت امیرالمومنین(ع) دارد و به مهم ترین پرسش ها و چالش ها در این زمینه پرداخته است.

 

حجت الاسلام قدیریان تصریح کرد: به 18 برگزیده این مسابقه جایزه دو میلیون ریالی اهدا خواهد شد و شرکت کنندگان برای شرکت در مسابقه «نشانه های آفتاب» لازم است به نشانیtehran_fahma@ مراجعه کنند و عضو کانال ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران شوند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی مساجد استان تهران خاطرنشان کرد: به مناسبت ایام دهه امامت و ولایت و با توجه به شرایط کرونا کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران اقدام به تهیه اقلام غذایی و بهداشتی در راستای رزمایش کمک مومنانه کردند و در همین راستا بیش از پنج هزار جلد کتاب به کانون های برتر وفعال شهرستان های استان تهران اهدا شد.

 

تدارک مسجد جامع غدیر خم برای دهه امامت و ولایت/ توزیع ۸۰۰ بسته ارزاق میان نیازمندان

 

 

 

 

«محسن شکرنابی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به ویژه برنامه های مسجد جامع غدیر خم برای دهه امامت و ولایت، اظهار کرد: به مناسبت دهه امامت و ولایت به مدت یک  هفته برنامه سخنرانی در مسجد جامع غدیر خم با حضور خطبای سرشناس همچون حجج اسلام دکتر امین، عابدینی، سید احمد خاتمی و آیت الله سعیدی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می  شود.

 

مدیر شورای فرهنگی مسجد جامع غدیر خم بیان کرد: علاوه بر آن مسابقه فرهنگی «تجلی امامت در پرتو غدیر» به همت این مسجد همراه با جوایز نفیس برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل ها و بخشنامه های ابلاغی حوزه مقاومت بسیج با توجه به شرایط حاضر تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده توسط بسیج خواهران و برادران در حال انجام است. ضمن اینکه مسجد یک باب مغازه که به کبابی اجاره داده بود به دلیل شرایط ویروس کرونا و عدم کسب و کار اجاره مغازه را دریافت نکرد.

 

مدیر شورای فرهنگی مسجد جامع غدیر خم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این مسجد  در راستای کمک رسانی به نیازمندان گفت: 800 بسته خواروبار به ارزش هر بسته 270 هزار تومان در سه مرحله توزیع شد.

 

وی یادآور شد: اگر چه بعد از بحران کرونا امکان اقامه نماز جماعت در مسجد فراهم نبود اما مسجد جامع غدیر با 13 هزار عضو در شبکه های اجتماعی فعالیت های فرهنگی و مذهبی و سخنرانی ها را برای مخاطبان انعکاس داد.

 

آغاز مرمت مسجد و ساعت تاریخی مشیرالسلطنه تا یک ماه آینده

 

 

 

 

«نصرالله آبادیان» از آغاز فاز اول مرمت بافت تاریخی مسجد و ساعت مشیر السلطنه که از اماکن تاریخی و اولین ساعت های شهری در پایتخت است؛ خبر داد و افزود: مسجد و مدرسه علمیه مشیرالسلطنه یا مسجدالاقصی که به مسجد ساعت نیز معروف است؛ یکی از مسجدها و حوزه‌های علمیه ساخته شده در دوره قاجار است که در خیابان مولوی، کوچه تشکری موحد واقع شده‌است.

 

آبادیان ادامه داد: اولویت برنامه های اداره زیباسازی منطقه ۱۱ حفظ و مرمت بافت تاریخی با رویکرد نگهداری از اماکن واجد ارزش است که بر همین اساس فاز اول پروژه مرمت مسجد مشیر السلطنه از شهریور ماه آغاز خواهد شد.

 

وی در تشریح جزییات فاز اول مرمت این مسجد بیان کرد: در سال ۹۸ طرح مرمت این مسجد تاریخی با مشارکت و بررسی اساتید مجرب حوزه مرمت ابنیه تاریخی و اداره زیباسازی منطقه ۱۱ به تحریر درآمد که پس از بررسی های اولیه و تأیید نهایی اصلاح و مرمت جداره ها و تعمیر ساعت شهری مناره مسجد انجام خواهد شد.

 

شهردار منطقه ۱۱ توضیح داد: مرمت جداره اصلی مسجد شامل سیمان کاری، آجرکاری و حذف زوائد بصری، مرمت کاشی سردر و پنجره ها و مرمت سقاخانه قدیمی جلو در است و بخش دوم فاز اول، تعمیر و راه اندازی ساعت شهری مناره این مسجد است که قدمتی از زمان قاجار دارد و از جمله اولین ساعت های شهری پایتخت است.

 

آبادیان با اشاره به اینکه مرمت مسجد مشیر السلطنه در ادامه مرمت های ابنیه و حفظ بافت تاریخی منطقه ۱۱ است؛ گفت: مرمت مسجد مشیر السلطنه از اوایل شهریور آغاز می شود و پیش بینی ما برای پایان پروژه سه ماه خواهد بود.

 

مسجد مشیرالسلطنه در سال ۱۳۲۱ هجری قمری توسط مشیرالسلطنه بنا شده است که وزیر خزانه مظفرالدین شاه قاجار و بعداً نخست وزیر دوره محمدعلی شاه قاجار بود و نام او در زیر ساعت مسجد حک شده است.

 

 

کرسی تلاوت در مسجد جامع المهدی(عج) برگزار می‌شود

 

 

 

 

به همت شورای فرهنگی مسجد جامع المهدی(عج)، مراسم جشن دهه امامت و ولایت همراه با اجرای کرسی تلاوت قرآن کریم به مدت یک هفته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز (حیاط مسجد) برگزار می‌شود.

 

در این مراسم که از سیزدهم مردادماه آغاز شده و تا ۱۹ مردادماه نیز ادامه خواهد داشت، به ترتیب حجت‌الاسلام علی آقابابا، حجت‌الاسلام خوشی، حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، حجت‌الاسلام فلاح، حجت‌الاسلام حلوانیان، مجید کمره‌ای و حجت‌الاسلام شاه‌جعفری به سخنرانی می پردازند.

 

همچنین، برنامه امشب با سخنرانی و اجرای کرسی تلاوت از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدجواد موسوی درچه‌ای، قاری ممتاز قرآن کریم همراه است.

 

یادآور می‌شود، این مراسم هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در محل مسجد جامع المهدی(عج) شهر ری واقع در فلکه اول دولت‌آباد، برگزار می‌شود.

پایان پیام/ 9