غدیر به فضای مبهم و مه‌آلود حیات انسان‌ها در تاریخ، روشنی بخشید/ بچه‌های مسجد در کمک‌های مومنانه مدل اطعام اهل بیت(ع) را دنبال می‌کنند

غدیر به فضای مبهم و مه‌آلود حیات انسان‌ها در تاریخ، روشنی بخشید/ بچه‌های مسجد در کمک‌های مومنانه مدل اطعام اهل بیت(ع) را دنبال می‌کنند

تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با بیان‌اینکه غدیر به فضای مبهم و مه‌آلود حیات انسان‌ها در تاریخ روشنی و وضوح بخشیده است، گفت: در اطعام‌های غدیر و توزیع بسته‌های معیشتی باید بر اساس مدل اهل‌بیت(ع) یعنی بدون جنجال و هیاهو و حفظ کرامت انسانی افراد عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر، عید بزرگ ولایت با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فلسفه بزرگداشت غدیر و کیفیت این گرامیداشت در شرایط کرونایی، گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

فلسفه بزرگداشت غدیر علی‌رغم گذشت قرن ها از وقوع آن واقعه در حجة‌البلاغ پیامبر اکرم(ص) چیست؟

 

غدیر استمرار حرکتی ویژه در عرصه سبک زندگی اسلامی است بدین معنا که اگر یک مسلمان بخواهد زندگی صحیحی داشته باشد باید هم از حیث نگرشی و بینشی و نیز در بعد رفتاری، غدیر را در سبک زندگی خود داشته باشد.

غدیر استمرار حرکت رسالت‌گونه و نبوت‌گونه‌ای است که از حضرت آدم(ع) شروع و به رسول اکرم(ص) ختم شده است و تا قیامت ادامه دارد، از این رو، پذیرش غدیر و ارتباط برقرار کردن با آن، راه و رسم هر انسان باورمند فارغ از دین و مذهب برای زیست سالم است؛ به عبارت بهتر، این زیست سالم در سایه غدیر محقق می شود.

 

ارمغان و رهاورد غدیر برای امروز و آینده بشریت چیست؟

 

انسان در غدیر به هدایتگری الهی دست می یابد؛ در غدیر منشور کامل زندگی تا روز قیامت عرضه شده است چنان که در خطبه غدیر نام مبارک حضرت مهدی(عج) چندین بار آمده و رسول خدا(ص) در این خطبه درباره اتفاقات آخرالزمان تصریحاتی دارند.

غدیر به فضای مبهم و مه‌آلود حیات انسان ها در تاریخ روشنی و وضوح بخشیده است، در غدیر با تصدیقی مواجه هستیم که از جانب خدا به پیامبر(ص) وحی شده و بدون ابلاغ آن نبوت و رسالت پیامبر(ص) ابتر می ماند.

از این رو، پاسداشت غدیر، پاسداشت انسان ها و حیات سالم با هدایت و ایمان الهی است و زندگی مومنانه در ارتباط با غدیر است که محقق می شود.

 

با توجه به آنکه امسال به دلیل شیوع کرونا امکان جشن های حضوری و تجمعات مذهبی وجود ندارد، کانون های مساجد به دیگر سنت های غدیری همچون اطعام غدیر چه اهتماهی دارند تا از این طریق شادی های مومنانه در جامعه تسری یابد؟

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه اطعام غدیر کار ویژه ای انجام داده اند چنان که فقط کانون فرهنگی هنری «حضرت خدیجه سلام الله علیها» شش میلیارد نذورات داشته است.

نکته مهم آنکه مدل اطعام اهل بیت(ع) را باید در نظر داشت یعنی بدون هیاهو و جنجال و فارغ از شوآف‌ها چنان که حضرت امیر(ع) و امام حسن(ع) و دیگر ائمه(ع) شبانه به در خانه مستمندان می رفتند و به اطعام آنها می پرداختند، ما نیز در کانون های فرهنگی هنری مساجد این شیوه را دنبال می کنیم.

اما امروز بعضی با تهیه و توزیع این بسته های معیشتی و اطعام ها، دنبال نام هستند در حالی که فراتر از بسته های معیشتی و اطعام، باید به تکریم روح محرومان توجه داشته باشیم.

 

چه مدلی را برای ورود کانون های فرهنگی هنری مساجد برای اطعام فقرا و توزیع بسته های معیشتی در دهه امامت و ولایت و دیگر مناسبت ها طراحی کرده اید؟

 

این حمایت ها باید به محلات سوق یابد مثل گذشته که مردم همدیگر را می شناختند و در مسجد جمع می شدند و به صورت ناشناس از مستضعفان و محرومان در محلات حمایت می شد و این روش، مدلی اسلامی بود. شخصاً با این آرم ها و برچسب هایی که روی بسته های حمایتی می خورد مخالف هستم و آن را مغایر با کرامت انسانی افراد می دانم.

خوشبختانه، کانون های فرهنگی هنری مساجد در موضوع اطعام غدیر ورود خوبی داشته اند و سفره های غدیر را به اشکال مختلف برای محرومان گسترده اند. تلاش ما بر این است که به جای پهن کردن یک سفره، سفره های محلی را با محوریت مساجد بگشاییم.

همچنین، به کانون های فرهنگی هنری مساجد تذکر داده ایم که اگر گروه هایی در محلات فعال هستند مثل بسیج مساجد و ... با آنها همراه شوند و موازی کاری نکنند تا توان ها هم‌افزا و بدون پرچم، تجمیع و توزیع و شخصیت نیازمندان تکریم و حفظ شود.

 

برای انس بچه های مسجد با غدیر در راستای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب به ویژه تمدن سازی، چه برنامه هایی دارید؟

 

برای این مهم دوره های ویژه را در رواق های محل فعالیت کانون های مساجد تدارک دیده ایم. اساساً همسو با اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، آموزش ها را آماده سازی و به دو صورت حضوری و مجازی عرضه می کنیم.

طراحی بانک استادان در کل کشور هم برای برگزاری دوره های آموزشی در دستور کار است، بدین ترتیب که در هر محله استاد دارای استعدادهای لازم، مشخصات خود را در بانک استادان ثبت می کند بعد از تایید صلاحیت و تشکیل بانک اطلاعات استادان، با محوریت محله و مسجد به فعالیت می پردازند.

 

پایان پیام/ 9