غدیر؛ اشرف الاعیاد شیعیان است

غدیر؛ اشرف الاعیاد شیعیان است

تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌رضا ارزانی، مشاور وزیر و رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما)، به مناسبت هجدهم ذی‌الحجه، روز عید سعید غدیر خم پیامی صادر کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)، هجدهم ذی الحجه یادآور ابلاغ پیام امامت و ولایت و اتمام رسالت است، روزی که نبی مکرم اسلام با جمله «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ»، حجت را بر مسلمین تمام کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی، مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به مناسبت فرارسیدن عید غدیر پیامی صادر کرده است.


متن پیام به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است. بنا بر روایات در روز هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجرت، پیامبر اکرم (ص) به فرمان خداوند متعال، امیرالمؤمنین امام علی (ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب نمودند.  واقعه غدیر در سفر حجة‌الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد. این عید در نزد شیعیان، اشرف‌الاعیاد و عیدالله الاکبر نام گرفته تا عظمت این روز تاریخی و بزرگ را یادآور شود. وقتی پیامبر در روز پنجشنبه، هجدهم ماه ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند، جبرئیل بر حضرتش نازل شد و آیه 67 سوره مائده را در مورد انتصاب امیرالمؤمنین علی (ع) قرائت فرمودند: «یا ایها الرسول، بلغ ما انزل الیک من ربک، فان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس...؛ ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکردی و خداوند تو را از مردمان حفظ خواهد کرد.». پس از سخنان پیامبر (ص)، هنوز مردم متفرق نشده بودند که جبرئیل امین فرود آمد و آیه سوم سوره مائده را نازل نمود: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا؛ امروز دین شما را کامل ساخته و نعمتم را بر شما تمام کردم و به این که دین شما دین اسلام باشد، راضی شدم.». آنگاه پیامبر (ص) فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه». مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز در خصوص اهمیت روز غدیر خم بیان نمودند: مسئله‌ی امامت و مسئله‌ی ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. «... مسئله فقط مسئله‌ی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله‌ی غدیر می‌تواند وحدت‌آفرین باشد. بحث اعتقاد قلبی و اتصال یک نحله‌ی دینی و مذهبی به یک اصل اعتقادی، یک بحث است؛ شناخت مسئله، بحث دیگری است. اسلام عالی‌ترین مسئله در باب تشکیل جامعه‌ی اسلامی و نظام اسلامی و دنیای اسلامی را در مسئله‌ی غدیر متجلی کرده است».

اینجانب با توجه به اهمیت واقعه غدیر، به نمایندگی از خانواده بزرگ کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور، فراررسیدن این روز بزرگ را به تمامی شیعیان جهان، به‌ویژه مردم کشور عزیزمان ایران، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و همه رهروان طریق ولایت و امامت (ع)، تبریک و تهنیت گفته و توفیق و سربلندی همه مؤمنین و مسلمین جهان را از خداوند متعال مسألت دارم.

 

حبیب رضا ارزانی

مشاور وزیر و رییس ستاد هماهنگی

کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور

پایان پیام/ 9