از همکاری بچه‌های مسجد در گرامیداشت روز مباهله تا راه‌اندازی کارگروه مسجد در رادیو

از همکاری بچه‌های مسجد در گرامیداشت روز مباهله تا راه‌اندازی کارگروه مسجد در رادیو

تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
استفاده از ظرفیت کانون‌های مساجد در گرامیداشت مباهله، استمرار کمک‌های مومنانه در کانون آیت‌الله طالقانی و راه‌اندازی کارگروه مسجد در رادیو ازجمله آخرین اخبار حوزه مسجد در ۱۹ مردادماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار این حوزه در ۱۹ مرداد ماه:

 

استفاده از ظرفیت کانون‌های مساجد در گرامیداشت مباهله/ برگزاری جشن مباهله در ۱۱۰ مسجد تهران

 

 

 

«علی انسانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه ستاد بزرگداشت مباهله از سال ۱۳۹۵ کار خود را آغاز کرد، اظهار کرد: رویکرد ما در این ستاد، از روز نخست تشکیل آن تاکنون، استقلال از دستگاه ها و تکیه بر مجموعه های مردمی و خیران است که الحمدالله در این زمینه موفق بوده ایم و هر سال شاهد گسترش اجرای برنامه ها به این‌ مناسبت در سراسر کشور هستیم.

 

مسئول ستاد بزرگداشت مباهله افزود: برخی از مجموعه های فرهنگی و اجتماعی به ویژه شهرداری ها امسال بیش از گذشته، آمادگی خود را برای تبلیغ و اطلاع رسانی و فضاسازی شهری در بزرگداشت واقعه عظیم مباهله به ما اعلام کردند که البته در این زمینه نیز ما هیچ گونه کمک مادی از این دستگاه ها دریافت نمی کنیم بلکه آنها به صورت خودجوش در حوزه تبلیغات، عمل می کنند.

 

وی اضافه کرد: امسال ۱۱۰ ویژه‌برنامه در ۱۱۰ مسجد شهر تهران در بزرگداشت مباهله به منظور آشنایی بیشتر مردم با این واقعه کم‌ نظیر اجرا می شود که مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران در این زمینه بسیار فعال عمل کرده است.

 

انسانی در ادامه با بیان اینکه ستاد بزرگداشت مباهله از ظرفیت مساجد و کانون های فرهنگی هنری و پایگاه های بسیج در بزرگداشت مباهله استفاده می کند، خاطرنشان کرد: ما از هر گونه مشارکت نهادهای دینی و مردمی در این زمینه استقبال می کنیم ولی باور داریم هر کس به اندازه محبتی که به امیرالمومنین علی (ع) دارد باید در زمینه تبلیغ مباهله فعالیت کند.

 

استمرار کمک‌های مومنانه در کانون آیت‌الله طالقانی/ توزیع ۱۰۰ بسته معیشتی در دهه امامت و ولایت

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی که به مناسبت عید سعید قربان انجام دادند، ضمن تشکر از کمک های مردم به نیازمندان و محرومان بر لزوم استمرار نهضت کمک مومنانه و رسیدگی به وضعیت محرومان و نیازمندان و آسیب دیدگان اقتصادی کرونا تاکید و مردم را به حضور پرنشاط و فعال‌تر در این مسابقه معنوی دعوت کردند و افزودند: سبقت در کار خیر از دستورات مؤکد و مکرر الهی در قرآن مجید است و موجب شوق و انگیزه دیگران به کارهای خیر نیز می شود و  مقام معظم رهبری اینگونه کارها را معنای واقعی انقلابی‌گری دانستند.

 

 در بسیاری از مساجد و کانون های فرهنگی هنری پیرو لبیک به تاکیدات مقام معظم رهبری همانند گذشته فعالیت های مومنانه، رزمایش مواسات و دستگیری از افراد بی بضاعت تداوم دارد.

 

یکی از این کانون فرهنگی هنری «آیت الله طالقانی» در جوار مسجد «الله» واقع در محله بیمه شهرک آپادانا است، که از زمان شیوع ویروس کرونا اقدام به تشکیل قرارگاه مدافعان سلامت منطقه غرب تهران در این مسجد کرده و خدمات گسترده ای برای مبارزه با کرونا و نیز رزمایش مواسات و کمک های مومنانه از سوی این کانون صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام «نصرت الله لهراسبی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، با تشریح فعالیت های کانون آیت الله طالقانی مسجد الله در رزمایش مواسات و همدلی و مبارزه با کرونا گفت: از همان آغاز بحران کرونا ستاد مدافعان سلامت در مسجد الله تشکیل شد. اگرچه مسجد برای اقامه نماز جماعت تعطیل شده بود، اما در خانه خدا برای انجام فعالیت های مومنانه و مبارزه با کرونا باز بود.

 

امام جماعت مسجد «الله» بیان کرد: یکی از رویکردهای مسجد برای کمک رسانی به نیازمندان، تشویق خیرین و مردم برای دستگیری از نیازمندان بود، به طوری که با جمع آوری کمک های مردمی برای یک هزار خانواده در شهریار، شهر قدس و کوره پزخانه ها سبد کالا توزیع و پویش توزیع نان صلواتی برای نیازمندان با عنوان «آقا حساب کرده» به همت کانون آیت الله طالقانی راه اندازی شد. در مرحله اول این پویش نزدیک به دو میلیون تومان برای این طرح در منطقه جنوب و جنوب غرب تهران کمک‌رسانی جمع آوری شد.

 

حجت الاسلام لهراسبی خاطر نشان کرد: پرداخت بدیهی بدهکاران، توزیع آرد، نان و سبد ارزاق در مناطق محروم زاهدان از دیگر اقدامات انجام شده به همت فعالان کانون فرهنگی هنری آیت الله طالقانی هم در راستای رزمایش مواسات و همدلی مومنانه صورت گرفت و برای مبارزه با کرونا هم گندزدایی و ضدعفونی معابر و خیابان ها انجام و ماسک و مواد ضدعفونی کننده در میان مردم محله آپادانا و بیمه توزیع شد.

 

امام جماعت مسجد الله با اشاره به تولید و توزیع 10 هزار ماسک در محله بیمه و همچنین مناطق محروم و حاشیه نشین، گفت: ضدعفونی منازل افراد کرونایی، تهیه چندین لیتر آبمیوه و توزیع میان کادر درمانی بیمارستان ها از دیگر خدمات صورت گرفته توسط فعالان کانون آیت الله طالقانی برای مبارزه با کرونا بوده است.

 

امام جماعت مسجد «الله» به برپایی جشن «کاروان امید» به مناسبت دهه امامت و ولایت با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز اشاره کرد و گفت: سرکشی به خانواده های شهدا و نیازمندان و ارائه بسته های بهداشتی، توزیع ۱۰۰ بسته غذایی در میان خانواده های بی بضاعت از جمله برنامه هایی است که به این مناسبت در حال انجام است.

 

وی درباره فعالیت کانون آیت الله طالقانی در فضای مجازی خاطرنشان کرد: راه اندازی هیئت مجازی و پخش دعای توسل و دعای کمیل از صفحه اینستاگرام مسجد، برگزاری مسابقات فرهنگی به مناسبت اعیاد قربان و غدیر از دیگر برنامه های تدارک دیده شده فرهنگی از سوی کانون آیت الله طالقانی مسجد الله است.

 

هسته گزینش ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افتتاح می‌شود

 

 

 

 

«سید هاشم خضری» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، از برگزاری آیین افتتاح هسته گزینش ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور خبر داد.

 

عضو هسته گزینش ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: این آیین روز دوشنبه، 20 مرداد با حضور «علی اصغر کاراندیش مروستی»، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به عنوان نماینده وزیر در هیات مرکزی گزینش این وزارت خانه نیز فعالیت دارد، برگزار می شود؛ همچنین در این آیین حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‎رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز حضور دارد.

 

خضری یادآور شد: ذیل برگزاری این هسته گزینش، نیروهای کارکنان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در سطح کشور، خبرگزاری شبستان و تمامی موسساتی که به نوعی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند بر اساس ضوابط و معیارهایی که در قانون گزینش کشور و آیین نامه ها و مقررات طراحی شده، گزینش می شوند.

 

گفتنی است، این آئین ساعت 10 صبح در سالن جلسات ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می شود.

 

برگزاری نماز جماعت در مساجد بلامانع است

 

 

 

 

براساس دستورالعمل جدید، دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، برگزاری نماز جماعت در مساجد به مدت یک ساعت و تهویه با یک چهارم ظرفیت و رعایت فاصله گذاری حداقل دو متری از هر طرف و استفاده از ماسک بلامانع است.

 

دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ماه محرم و صفر را ابلاغ کرد.

 

در بخشی از این دستورالعمل، آمده استبرگزاری مراسم نماز جماعت در مساجد حداکثر به مدت یک ساعت در اماکن سربسته دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت و رعایت فاصله گذاری حداقل دو متری از هر طرف و استفاده از ماسک و همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع است.

 

راه‌اندازی کارگروه مسجد در رادیو

 

 

 

اولین نشست «خادمان رسانه‌ای مسجد»، با حضور حمید شاه آبادی معاون صدا و نمایندگان ۱۰ دستگاه مرتبط با حوزه مسجد در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

 

در این نشست حمید شاه آبادی با اشاره به راه‌اندازی و تشکیل کارگروه مسجد در معاونت صدا، گفت: دی‌ماه سال گذشته و به دنبال ارائه طرحی از سوی تعدادی از جوانان مسجدی و انقلابی، “کارگروه مسجد” را با هدف افزایش جمعیت و کاهش میانگین سنی نمازگزاران و پوشش اقدامات و خدمات نهادهای فعال این حوزه در حضور مدیران و نمایندگان شبکه‌های سیزده‌گانه رادیو راه‌اندازی کردیم. در گام اول، منابع و برنامه‌های آرشیوی رادیو تحلیل و نتایج قابل قبولی بدست آمد.

 

وی ادامه داد: پس از راه‌اندازی این کارگروه، اقدامات ارزنده‌ای با موضوع مسجد در شبکه‌های مختلف رادیویی صورت گرفت اما با توجه به اینکه هر یک از شبکه‌ها، موضوعات را به‌طور مستقل مورد توجه قرار می‌دادند، عملاً جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی در این باره صورت نمی‌گرفت.

 

معاون صدا مسجد را بستری لازم برای تجلی گام دوم انقلاب برشمرد و گفت: گام اول انقلاب از مساجد برداشته شده و معتقدم که مساجد، بستری مناسب برای تجلی تحقق گام دوم انقلاب‌اند.

 

شاه آبادی با اشاره به تدوین سند تحقق مسجد تراز انقلاب به همت شورای سیاستگذاری این کارگروه گفت: با تلاش شورای معارف معاونت صدا سند اجرایی مناسبی هم تدوین شده است که در فرآیند تعامل نمایندگان محترم دستگاه ها با دبیر کارگروه تکمیل و نهایی خواهد شد.

 

معاون صدا، «مهدی حاجی» را به‌ عنوان دبیر کارگروه مسجد معاونت صدای سازمان صدا و سیما معرفی کرد و گفت: در این دبیرخانه انتظار داریم بستر لازم برای برقراری ارتباط مؤثر رسانه‌ای با سازمان‌ها و ایجاد تعامل آنها با رادیو فراهم شود.

 

تولید برنامه‌های رادیویی با محوریت مسجد

 

«مهدی حاجی»، دبیر کارگروه مسجد معاونت صدا احیاء و تقویت جایگاه مسجد تراز انقلاب اسلامی در گام دوم را از اهداف تشکیل این کارگروه برشمرد و گفت: رسانه متولی امر مسجد نیست اما می‌تواند تسهیل‌گر مؤثری در تسریع و تصحیح امور مربوط به این مکان مقدس و نورانی باشد.

 

وی ضمن قدردانی از حسن استقبال مدیران ارشد دستگاه های متولی امر مسجد، با اشاره به این موضوع که تاکنون بیش از ۳۰ هزار دقیقه برنامه با محوریت مسجد در قالب ۶۰ عنوان برنامه و با رویکردهای متفاوت تولید و در آرشیو رادیو قرار دارد و هم اکنون نیز با همراهی اداره کل طرح و برنامه معاونت صدا ریل گذاری مناسبی درخصوص تولیدات برنامه های مسجدی صورت گرفته است، خواستار ایجاد تفاهم نامه های اجرایی فی مابین شد.

 

در اولین نشست «خادمان رسانه‌ای مسجد» حجج‌الاسلام «سید جواد بهشتی»، قائم مقام ستاد اقامه نماز، غلامرضایی، معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور، «ذاکر»،معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، «عادل» ،معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، «اسماعیلی»، مدیر کل رسانه‌ای معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، «طاهریان »، معاون دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، جهانی،معاون فرهنگی سازمان بسیج دانشجویی کشور، «جانعلی‌پور» ،قائم مقام اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، «مجتبی ایزدی»،دبیر شورای قرآن و معارف معاونت صدا و مدیر رادیو قرآن، «علیرضا حبیبی»،سرپرست رادیو فرهنگ، «صالحی»، میرکل طرح و برنامه معاونت صدا، «نعمتی»،دبیر کارگروه تولیدات رسانه‌ای حوزه مسجد و «مهدی حاجی» ،دبیر کارگروه مسجد معاونت صدا حضور داشتند و به بیان نکاتی در خصوص فعالیت دستگاه خود پرداختند.

پایان پیام/ 9