رویداد ملی «فهما» نقشه راه کانون‌های مساجد را مشخص کرد/ محرومیت، بچه‌های مسجد را محدود نمی‌کند

رویداد ملی «فهما» نقشه راه کانون‌های مساجد را مشخص کرد/ محرومیت، بچه‌های مسجد را محدود نمی‌کند

تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام پهلوانی با بیان‌اینکه رویداد ملی فهما، نقشه راه کانون‌های مساجد برای فعالیت را مشخص کرد، گفت: این رویداد همچنین ثابت کرد محرومیت، برای بچه‌های مسجد محدودیت در بروز استعداد و خلاقیت ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در آستانه عید سعید غدیر پنجشنبه، 16 مرداد ماه استان قم با حضور «سیدعباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئینی مجازی به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران در نخستین رویداد ملی «فهما» معرفی شد.

به همین مناسبت و به منظور بررسی برکات و آثاری که برگزاری این رویداد در ارتقای کمّی و کیفی فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور داشته است با حجت الاسلام «احمد پهلوانی»، دبیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان هرمزگان، یکی از هشت استان برتر این رویداد گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

رویداد ملی فهما به عنوان ابتکاری اثرگذار در دور جدید فعالیت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور چه تاثیراتی داشته است؟

 

رویداد ملی پایتخت فهما سال گذشته برای نخستین بار در هشت شاخص تدوین و به کانون های مسجدی عرضه شد و کانون ها در سراسر کشور در این شاخص ها به رقابت پرداختند که چندین حُسن داشت.

نخست آنکه نقشه راهی را که کانون ها برای فعالیت باید طی کنند، مشخص کرد. پیش از این بعضاً این سوال مطرح می شد که کانون های فرهنگی هنری در کنار دیگر ارکان مسجدی چه برنامه و نقشی دارند، چون گاهی این کانون ها در نقش بسیج فعال می شدند، گاه به نام کانون، رسالت و کارویژه های هیئت های مذهبی را دنبال می کردند که اگرچه همه بجا و اثرگذار بوده و است، اما قطعاً برای جلوگیری از موازی کاری لازم بود تا عرصه حضور و فعالیت تخصصی کانون های فرهنگی هنری مساجد مشخص و نقشه راه شان طراحی شود.

 

فهما توانست این نقشه راه را طراحی و پیاده سازی کند؟

 

بله، چنان که کانون های مسجدی برای مثال به این نتیجه رسیدند که فعالیت در عرصه کتاب و کتابخوانی و اجرای طرح هایی همچون «شنبه های کتاب» یک رسالت است، همچنین است تربیت گروه های سرود و تولید اثر یا ساماندهی و برنامه ریزی برای فعالیت ها و هماهنگی ارکان کانون و ضرورت هم افزایی این ارکان تا هم از تکروی ها و عدم هماهنگی ها و عدم هم افزایی ها ممانعت و هم ماموریت ها شناخته شود.

 

طراحی و راه اندازی سامانه بچه های مسجد با امکان معرفی و عرضه فعالیت بچه های مسجد در آن، چه فوایدی داشته است؟

 

این القاء به کانون های مسجدی صورت گرفت که سامانه بچه های مسجد صرفاً جنبه گزارش‌گیری ندارد بلکه یک جایگاه برای عرضه استعداد و توان کانون ها بدون نیاز به طی روندهای اداری است. علاوه بر این، رویداد ملی فهما باعث شد که حمایت ها از کانون ها به تناسب استعداد و توان و میزان توفیقات‌شان صورت بگیرد و این مهم قضاوت ها و حمایت ها را به عدالت نزدیک می کند.

 

استان هرمزگان با چه فعالیت هایی در رشته «ارتقاء فعالیت‌های هنری و ادبی کانون‌های مساجد» به عنوان استان برتر نخستین رویداد ملی فهما شده است؟

 

استان هرمزگان 1057 کانون دارد که بیش از 70 درصد آنها روستایی هستند و مهم آنکه علی‌رغم محرومیت ها هم از نظر میانگین امتیاز و هم در جمع کل، امتیاز مطلوبی به دست آورده اند.

اینکه استان ما در رشته «ارتقاء فعالیت‌های هنری و ادبی» برتر شده مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه سال ها تلاش کرده ایم تا این جایگاه تامین شده است؛ شاهد آنکه در تئاتر بچه های مسجد مدعی هستیم و حرف برای گفتن داریم و جشنواره های مختلف برگزار و هزینه های مادی و معنوی در این عرصه داشته ایم و بین 30 تا 40 گروه تئاتر داریم که فراتر از تعزیه، هنر مسجدی را به روی صحنه می برند.

در حوزه سرود هم کارهای خوبی رقم خورده و در جشنواره های ملی حضور داریم و حتی از آنها برای اجرا در آستان قدس رضوی دعوت می شود. یا آنکه کاروان های شادی را با رعایت پروتکل های بهداشتی راه اندازی کردیم. از این رو، فعالیت هنری ادبی به نوعی برند کانون های مساجد استان هرمزگان است و با همین رویکرد  جایگاه مطلوبی در میان مردم یافته اند.

امروز استان هرمزگان در حوزه سرود و نمایش بچه های مسجد دارای جایگاه کشوری است و در جشنواره ها و مناسبت ها، کانون های مساجد استان فعال هستند و در نیمه دوم سال که ان‌شاءالله کرونا شیوع کمتری داشته باشد و گرمای هوا هم در استان فروکش کند، زمینه فعالیت بیشتر کانون ها در این عرصه ها را فراهم می کنیم.

 

رویداد ملی فهما از نظر فرصت سازی برای حضور حداکثری و عادلانه بچه های مسجد در رقابت با یکدیگر و عرضه استعداد و توان شان چه برکاتی داشته است؟

 

آنچه از فعالیت کانون های مساجد در نقاط مختلف کشور، در سامانه بچه های مسجد ثبت شد، نشان داد در مناطق محروم در هرمزگان و سیستان  و بلوچستان و ... باوجود پراکندگی جغرافیایی، فقدان امام جماعت، صعب العبور بودن مسیرها و دیگر مشکلات بچه های مسجد آتش به اختیار عمل کردند و با همه محرومیت ها و محدودیت ها به مشارکت در رویداد ملی فهما و عرضه فعالیت هایشان اهتمام داشتند.

 

چه پیشنهاداتی برای دوره های آتی رویداد فهما به ویژه حضور اثرگذارتر بچه های مسجد در مناطق محروم دارید؟

 

آنچه به عنوان تجربه به دست آمد ضرورت توجه به حوادث غیرمترقبه را نشان می دهد؛ برای مثال بعد از شهادت سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی»، به دلیل تاثیر شدید و تالمات روحی ناشی از این واقعه دردناک، کانون های استان کمی در ثبت فعالیت ها رچار رکود شدند در حالی که فعالیت هایشان به ویژه در گرامیداشت سیدالشهدای جبهه مقاومت چندین برابر شده بود.

همچنین، پیشنهاد می شود به توانمندی و امکانات کانون ها در رقابت ها در دوره های آتی توجه شود مثل مجهز بودن کانون به کتابخانه و برای دوره های آتی درخواست ضریب بالاتری برای کانون های مناطق روستایی و محروم می شود چون بعضا برای بارگذاری فعالیت بچه های مسجد در این مناطق، گاه مدیر و یا اعضای کانون چندین کیلومتر راه را برای دسترسی به اینترنت طی می کردند.

 

علاوه بر این، تعیین شاخص های ملموس تر و همراه با تبیین دقیق تر، توجه ویژه به کانون های روستایی به تناسب محرومیتی که آنها حتی در تامین هزینه اینترنت و حضور و فعالیت در سامانه بچه های مسجد دارند، درخواست و پیشنهاد می شود.

البته تجربه ثابت کرد محرومیت ها برای بچه های مسجد سبب محدودیت نیست چنان که ما کانون های روستایی‌ای داشتیم مثلاً در منطقه محروم بشاگرد کانونی داریم که بیش از 13 هزار امتیاز کسب کرده در حالی که بسیاری از کانون ها در مناطق برخوردار چنین توفیقی را نداشته اند!

رابطان کانونی هم بسیار کمک کننده بودند و به بچه های مساجد استان هرمزگان برای شرکت موثر در نخستین رویداد ملی فهما کمک بسیار کردند.

پایان پیام/ 9