سهم مساجد در عزاداری‌های محرم کم دیده شده است/ از ظرفیت ۸۰ هزار مسجد استفاده کنیم

سهم مساجد در عزاداری‌های محرم کم دیده شده است/ از ظرفیت ۸۰ هزار مسجد استفاده کنیم

تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام روستاآزاد با بیان‌اینکه سهم مساجد در عزاداری‌های ماه محرم کم دیده شده است، گفت: ۸۰ هزار مسجد ظرفیت قابل توجهی هستند که همه ساله در آنها مراسم عزاداری حسینی با کیفیت مطلوب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «سعید روستاآزاد» در نشست ستاد ملی پیگیری های ویژه ماه محرم با اشاره به اینکه جلسات توجیهی با مبلغان اعزامی محرم برای ساماندهی آنها صورت گرفته است، گفت: بیش از 12 هزار مبلغ تحت نظر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم فعالیت می کنند که امسال برای اعزام های محرم، شش هزار درخواست صورت گرفته است.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر لزوم توجه به ظرفیت مساجد در عزاداری ماه محرم تاکید کرد، گفت: متاسفانه سهم مساجد در عزاداری های محرم کم دیده شده است در حالی که 80 هزار مسجد در کشور فعالیت می کنند و در آنها مراسم عزاداری عاشورای حسینی و ماه محرم برگزار می شود.

 

حجت الاسلام روستا آزاد بیان کرد: آنچه که در شیوه نامه به مبلغان اعزامی توصیه شده، این است که امسال با توجه به شرایط بحران کرونا عزاداری ماه محرم در فضای بسته انجام نشود و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به اینکه عزاداری سیدالشهدا (ع) توأم با کرامت، اشک و عشق به سیدالشهدا (ع) برگزار می شود، گفت: امسال با توجه به شرایط خاص هر چقدر روند برگزاری عزاداری همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود، خدمت به عموم مردم کرده ایم.

 

معاون فرهنگی آستان قدس رضوی بر لزوم اطلاع رسانی از برگزاری مراسم هایی که تاکنون برگزار شده است همچون مراسم عرفه که با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد، تاکید کرد و گفت: مراسم حج امسال در کشور عربستان با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور حداقلی برگزار شد و شاهد اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده ای از سوی این کشور در برگزاری این مراسم بودیم اما در کشور ما تاکنون بهترین محافل و مجالس عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شده است و مسئولان ما از آن بی اطلاع هستند.

 

معاون فرهنگی آستان قدس رضوی تاکید کرد: تقاضا دارم با برگزاری چنین جلساتی و تهیه سند و پروتکل هایی حضور مردم در برگزاری مراسم های عزاداری با بیشترین آثار و بهترین مدیریت صورت گیرد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه نشست، حجت الاسلام غفوری، مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی محرم نقش ویژه ای یافته است، گفت: نقش تبلیغی دینی در عزاداری های ماه محرم امسال بسیار مهم است، از طرفی بحث سلامت مردم باید در اولویت قرار گیرد.

 

وی بر لزوم همراهی مسئولان هیئت ها، مساجد و حسینیه ها در عزاداری امسال تاکید کرد و گفت: تنوع و اختلاف فرهنگ ها در برگزاری عزاداری های ماه محرم با ارایه مدل هایی برای حفظ سلامت مردم باید مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام غفوری تاکید کرد: 650 مدرسه علمیه در سراسر کشور و نیز حوزه علمیه قم که تاثیرگذاری بین المللی دارد، می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی نمونه و الگویی برای برگزاری عزاداری سیدالشهداء(ع) با حفظ همه جهات و زیبایی ها به دنیا باشند.

پایان پیام/ 40