عید مباهله، نقطه عطفی در تاریخ اسلام

عید مباهله، نقطه عطفی در تاریخ اسلام

تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
قدیریان گفت: مباهله نقطه عطفی در تاریخ اسلام است.درآن روز بار دیگر اسلام ناب همچون ماه شب چهارده درخشیدن گرفت.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان در روز ۲۴ ذی الحجه مصادف است با روز مباهله پیامبر اکرم(ص) با مسیحیان نجران می باشد.

 

در همین راستا وبه مناسبت فرارسیدن عید بزرگ مباهله حجت الاسلام غلامعلی قدیریان مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت:مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران، در روز بیست و چهارم ذی الحجّه سال دهم هجری روی داد. رسول اکرم( ص) طی نامه ای اهالی مسیحی نجران را به آئین اسلام دعوت کرد اما مردم نجران حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند به همین دلیل گروهی از مسیحیان نجران همراه با چند تن از علما و اسقفهایشان مثل« عاقب» و« سید» براي تحقيق پیرامون حضرت محمد صلی الله علیه و آله و گفتگو و مناظره با وی به مدینه آمدند.

 

وی افزود: آن ها به خدمت پیغمبر رسیدند و مباحثه را آغاز کردند، آن ها طی صحبت های خود عیسی (ع) را پسر خدا معرفی نمودند و دلیل آن ها همان تولد عیسی بدون پدر بود. خداوند در جواب آن ها اظهار می دارد که داستان عیسی پیش خداوند مانند داستان آدم است که وی را از خاک آفرید، یعنی درصورتی که عیسی پدر نداشت آدم هم پدر و مادر نداشت و درصورتی که بنا باشد که عیسی را بخاطر آن خصوصیت پسر خدا بدانند، باید در مورد آدم هم چنين اعتقادی داشته باشید، بلکه آدم اولی است. درحالی که هر دو نفر مخلوق خدا هستند و خداوند با قدرت خود آن ها را بطور غیر معمول افریده است.

 

قدیریان در ادامه بیان کرد: پیامبر اسلام و اهل بیتش در یک طرف و مسیحیان نجران که به مدینه آمده بودند در طرف دیگر آماده مباهله(نفرین)طرف دروغگو شدند،درواقع مسیحیان برای تحقیق درستی دعوت پیامبر (ص)به مدینه آمده بودندو بحث آنها با رسول خدا بالا گرفت تاجایی که طرفین آماده مباهله شدند.مسیحیان وقتی دیدند که حضرت محمد (ص)باعزیزترین کسانش یعنی علی،فاطمه،حسن و حسین قصد مباهله دارد اطمینان یافتند که اگر حضرت اطمینان کامل نداشتند جان عزیزانشان را به خطر نمی انداختند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران بیان داشت:این رویداد از اسناد مهم این مسئله است که اصحاب کسا حضرت محمد (ص) علی،فاطمه،حسن و حسین هستند و بیانگر برجستگی اهل بیت علیهم السلام می باشد.چنان که در این روز که پیامبر قصد مباهله کردند ونزد اهل بیت رفتند نزول آیه تطهیر واقع شد.

 

قدیریان در ادامه به اعمال وارده این روز پرداختند و گفتند:علاوه بر استحباب غسل و روزه در روز24 ذی الحجه. خواندن نماز هم سفارش شده است؛ به این کیفیت که نزديک زوال غسل کند و دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت بعد از حمد، سوره توحید، آیة الکرسی و سوره قدر، هر کدام را ده بار بخواند. همچنين خواندن دعاى مباهله که شبیه به دعاى سحرهاى ماه رمضان است و در مفاتیح الجنان ذکر شده است. همچنين بعد قرائت دعای مذکور، قرائت دو رکعت نماز و 70 دفعه استغفار و اوّل آن اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ، صدقه دادن به جهت تأسی به حضرت امیرالمؤمنین( ع)، زیارت کردن امام علی( ع) و خواندن زیارت جامعه از اعمال روز مباهله ذکر شده است.

 

پایان پیام/ 704