آیه تطهیر، سند عصمت اهل بیت علیهم السلام

آیه تطهیر، سند عصمت اهل بیت علیهم السلام

تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
تختی پور گفت: نزول آیه تطهیر مهر تاییدی بر عصمت اهل بیت علیهم السلام است. امامان شیعه همواره به این آیه مباهات کرده و آن را دلیل حقانیت خود می دانستند.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان روز ۲۴ ذی الحجه سالروز نزول آیه تظهیر در شان پیغمبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) می باشد.

در همین راستا حجت الاسلام مجتبی تختی پور مدیر کانون فرهنگی هنری راوی نور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به بیان مطالبی در باب آیه ۳۳ احزاب پرداخت و گفت:نزول آیه تطهیر مهر تاییدی بر عصمت اهل بیت علیهم السلام است. امامان شیعه همواره به این آیه مباهات کرده و آن را دلیل حقانیت خود می دانستند. آیه تطهیر (احزاب: ۳۳) به اراده خداوند بر پاکی اهل بیت(ع) از رجس و پلیدی اشاره می‌کند. متکلمان و عالمان دینی شیعی برای اثبات معصوم بودن امامان شیعه(ع) به این آیه استناد می‌کنند.

 

وی اظهار داشت:در برخی احادیث آمده است این آیه در خانه ام سلمه همسر پیامبر(ص)، نازل شده و هنگام نزول آن علاوه بر پیامبر(ص) علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) هم حاضر بودند. در این هنگام پیامبر(ص) پارچه‌ای خیبری (کساء) را که بر آن نشسته بود، بر روی خود و علی(ع) و فاطمه(س) و حسنین(ع) کشید و دست‌ها را به سوی آسمان بالا برد و گفت: "خدایا! اهل بیت من این چهار نفرند. اینان را از هر پلیدی پاک گردان". ام سلمه از پیامبر(ص) پرسید آیا من نیز در شمار اهل بیت(ع) قرار دارم که پیامبر(ص) پاسخ داد تو از همسران رسول خدایی و تو (بر راه) خیر هستی. در این هنگام جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر را در شان ایشان فرود آورد: "همانا خداوند اراده فرمود از شما اهل بیت پلیدی را برطرف فرماید و شما را پاک پاک کند.."

 

کارشناس مذهبی درباره علت نامگذاری آیه ۳۳ احزاب به تطهیر بیان داشت:این آیه به دلیل قسمت دوم آن به «آیه تطهیر» شهرت دارد و بر پاکی و عصمت اهل بیت دلالت می‌کند.

 

وی درباره اینکه چگونه آیه تطهیر بر طهارت و پاکی اهل بیت دلالت می‌کند گفت:واژه "إِنَّما" به تصریح لغت‌شناسان، برای انحصار است؛ بنابراین نشان می‌دهد اراده الهی مخصوصاً به پاکی اهل بیت تعلق گرفته است.عبارت «عنکم» بر واژه «الرجس» مقّدم شده ـ و بنابر قاعده تقدیم جار و مجرور بر مفعولٌ‌به، بر این انحصار و اختصاص تأکید می‌کند.عبارت «یطهّرکُم» (شما را پاک کرد) در پی «لِیذهِبَ عَنکُم‌الرّجسَ» نیز تأکیدی بر طهارت و پاکیزگی به دنبال دور شدن پلیدی‌ها است.واژه «تَطهِیرًا» نیز مفعول مطلق است و تأکیدی دیگر برای طهارت به شمار می‌رود.«الرِجسَ» (پلیدی) نیز به دلیل اینکه با «الف و لام جنس» آمده است، شامل هرگونه پلیدی فکری و عملی اعمّ از شرک، کُفر، نفاق، جهل و گناه می‌شود.

 

تختی پور در ادامه به بیان برخی از اعمال وارده این روز پرداخت و بیان داشت:از جمله اعمال این روز غسل کردن، روزه گرفتن، دو رکعت نماز خواندن و آن نماز مثل نماز روز عید غدیر است (دو رکعت است؛ در هر رکعت، یک مرتبه حمد و ۱۰ مرتبه توحید، ۱۰ مرتبه آیة الکرسی و ۱۰ مرتبه قدر خوانده می‌شود و بهتر است پیش از اذان ظهر خوانده شود)، سپس خواندن دعای مباهله که شبیه به دعای سحرهای ماه رمضان است همچنین شایسته است در این روز تصدّق بر فقراء به جهت تَاسّی به مولای متقیان امیرالمؤمنین علی(ع) و زیارت کردن آن حضرت و بهتر است زیارت جامعه خوانده شود.

 

پایان پیام/ 704