خدمت به مردم از روحیات بارز شهید بابایی بود

خدمت به مردم از روحیات بارز شهید بابایی بود

تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
قدیریان گفت: خدمت به مردم از روحیات بارز شهید بابائی بود. به همین دلیل بود که همرزمان وی تاکید می کنند مردم داري شهيد بابايي يکي از مهمترين مولفه هاي شخصيت آن بزرگوار بود.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان ۱۵ مردادماه سال ۱۳۶۶ سالروز شهادت سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی می باشد.

در همین راستا حجت الاسلام غلامعلی قدیریان مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران و از رزمندگان دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به بیان مطالبی درباره زندگینامه شهید والامقام عباس بابایی پرداخت و گفت:وی دوره ابتدایی را در دبستان «دهخدا» و دوره متوسطه را در دبیرستان «نظام وفا» گذراند. پس از گرفتن دیپلم، در سال ۱۳۴۸ در رشته پزشکی پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه به خلبانی، داوطلب تحصیل در رشته خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی برای تکمیل تحصیلاتش در سال ۱۳۴۹ به آمریکا اعزام گشت. پس از بازگشت با ورود هواپیماهای پیشرفته اف - ۱۴ به نیروی هوایی، وی که خلبان ماهر شکاری اف - ۵ بود، برای پرواز با هواپیمای اف - ۱۴ انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد.

وی در ادامه به بیان خاطره ای از همرزم شهید بابایی پرداخت و گفت:شهید بابائی نمود واقعی تواضع بود. سرهنگ عطایی، یکی از یاران همرزم شهید بابایی، درباره تواضع و فروتنی او چنین می گوید: «شهید بابایی، مسلمانی بسیار متواضع و بدون تکبر بود. بارها دیده می شد که به کارگران ساده پایگاه، مثل باغبان ها، نظافت چی ها و… کمک می کرد. او در آن زمانی هم که فرمانده پایگاه بود، در روزهای عاشورا و ایام سوگواری، عضو ثابت مراسم عزاداری بود. بابایی با پای برهنه در جلوی صف های عزاداران حسینی حرکت می کرد و به نوحه خوانی و مرثیه سرایی می پرداخت. این رفتار و سیره عملی او، باعث شد که شاگردان بسیار خوبی تربیت و به جامعه نیروهای هوایی کشور تقدیم کند.»

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران درباره ساده زیستی شهید بابایی از قول مادر شهید مطرح کرد:مادر شهید در خصوص ساده زیستی و زندگی بی تکلف او نقل می کند؛ « وقتی که لباسهایش چرک می شد، بی آنکه کسی بداند، خودش می شست و به تن می کرد. عباس هیچ گاه کفش مناسبی نمی پوشید و بیشتر وقت‌ها پوتین به پا می کرد. عقیده داشت که پوتین محکم است و دیرتر از کفش‌های دیگر پاره می شود و آن قدر آن را می پوشید تا کف نما می شد. به خاطر می آورم روزی نام او را در لیست دانش آموزان بی بضاعت نوشته بودند. دایی عباس، که ناظم همان مدرسه بود. از این مساله خیلی ناراحت شد و به منزل ما آمد. از ما خواست تا به ظاهر و لباس عباس بیشتر رسیدگی کنیم تا آبروی خانواده حفظ شود. من از سخنان برادرم متاثر شدم. کمد لباسهای عباس را به او نشان دادم و گفتم: نگاه کن. ببین ما برایش همه چیز خریده ایم؛ اما خودش از آنها استفاده نمی کند. وقتی هم از او می پرسم که چرا لباس نو نمی پوشی؟ می گوید: در مدرسه شاگردانی هستند که وضع مالی خوبی ندارند. من نمی خواهم با پوشیدن این لباسها به آنان فخر فروشی کنم.»

قدیریان اظهار داشت:شهید بابائی را می توان یک «متخصصِ متعهد» دانست؛ زیرا همواره تلاش داشت بهترین تصمیمات را در فعالیت های خود داشته باشد و اگر متوجه می شد که در تصمیم گیری دچار اشتباه شده است، نظرات دیگران را میپذیرفت؛ زیرا هدفش موفقیت در ماموریت های محول شده بود. سرتيپ خلبان سيروس باهري، همرزم شهيد عباس بابايي و مدير عامل شركت پشتيباني و نوسازي بالگردهاي ايران در این خصوص اشاره می کند؛ «در تصميم گيري ها خيلي خونسرد و اهل بررسي بود. اجازه مي داد آدم ها و ديدگاه هاي مختلف يك موضوع را بررسي كنند، بعد هم كه به ايشان مي گفتند خيلي رازدار بود و فاش نمي كرد، صبور بود و به موقع تصميم مي گرفت، پاي آن هم مي ايستاد مگر اين كه راه بهتري توصيه مي شد. اين برايش كسرشان نبود كه از نظرش برگردد و يك تصميم ديگري بگيرد.»

وی در ادامه افزود:خدمت به مردم از روحیات بارز شهید بابائی بود. به همین دلیل بود که همرزمان وی تاکید می کنند مردمداري شهيد بابايي يکي از مهمترين مولفه هاي شخصيت آن بزرگوار بود. روحيه بخشايش گر او سبب مي شد همگان به گردش جمع شوند و اين عاملي براي نزديکي وي با ديگران بود. وی به اختلافات دوستان و اعضای نزدیک خانواده رسیدگی می کرد. اگر کسی کمک مالی نیاز داشت، با رعایت شان و کرامت او، کمک لازم را به او می کرد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران  در پایان با اشاره به خاطره ای از یکی از همرزمان شهید بابایی پرداخت و گفت:محمدحسين صادق زاده نقل می کند؛ «بابايي همواره به دنبال آن بود که راهي براي خدمت به مردم بيابد. هميشه در پي سرکشي به روستاهاي اطراف اصفهان بود تا با مشکلات مردم آشنا شود و خدمتي انجام دهد. در يکي از اين رفت و آمدها، به روستايي رفتيم که هيچ گونه امکانات بهداشتي نداشت. بابايي از مردم آن روستا نيازهايشان را پرسيد و در فاصله اي کم و با هزينه شخصي دست به کار ساختن حمامي برايشان شد. همچنين برق را نيز برايشان فراهم کرد»

گفتنی است شهید عباس بابایی چگینیپس از ۶۰ مأموریت جنگی موفق، در صبح روز ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۶، مصادف با روز عید قربان، همراه با سرهنگ علی محمد نادری به منظور شناسایی منطقه و تعیین راه کار صحیح اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای اف–۵ از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمدند و وارد آسمان عراق شدند. بابایی و نادری پس از انجام دادن مأموریت، به هنگام بازگشت، در منطقه عملیاتی سردشت در ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ مورد هدف شلیک توپ ضدهوایی قرارگرفتند وسرلشگر خلبانسرافراز اسلام عباس بابایی به شهادت رسید. وی در این هنگام ۳۷ سال  سن داشت.

پیکر وی در گلزار شهدا در جنوب شاهزاده حسین قزوین به خاک سپرده شد.

شایان ذکر است تعداد ۱۸ کانون فرهنگی هنری به نام سردار شهید عباس بابایی در کشور وجود دارد که در حال خدمت رسانی در زمینه های فرهنگی وجهادی می باشند.

پایان پیام/ 704