واقعه غدیر، تداوم خط نبوت است

واقعه غدیر، تداوم خط نبوت است

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام حامد چهارمحالی با بیان اینکه واقعه غدیر تنها یک رویداد تاریخى نیست؛ گفت: غدیر، نه تنها نام یک سرزمین نیست بلکه یک تفکر و نشانه ‏اى از تداوم خط نبوت است.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان در سال دهم هجرت، رسول خدا (ص ) به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی علیه السلام را به جانشینی خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». البته جانشینی علی علیه السلام سال‌ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به اطلاع عموم رسید.

 

حجت‌الاسلام حامد چهارمحالی مدیر کانون فرهنگی هنری شهید حسین جعفری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درمورد تاثیر واقعه غدیر بر فعالیت های منافقان گفت: آنچه همه نقشه‌های منافقان را یکجا خنثی، و اسلام را در چنان برهه حساسی حفظ کرد، تعیین جانشین پیامبر و اعلان رسمی آن بود، چنان که حضرت زهرا(س) در این‌ باره می‌فرمایند: «پیامبر در روز غدیر، عقد ولایت را برای علی علیه السلام محکم کرد». غدیر خم منافقان را فلج کرد و مانع اجرای نقشه‌ ها و توطئه‌ های شیطانی‌ شان شد.

 

وی غدیر را ثمره نبوت دانست و خاطرنشان کرد:«غدیر» عصاره و نتیجه خلقت و چکیده تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب وحی است و صرفا واقعه‌ای تاریخی نیست. این نام مقدس، عنوان عقیده ما و اساس دین است. غدیر ثمره نبوت و میوه رسالت است غدیر تعیین کننده خط‌ مشی مسلمانان تا آخرین روز دنیاست. غدیر ماجرایی سرنوشت‌ساز است که «خطبه غدیر» شاخص‌ترین و زنده‌ترین سند آن است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید حسین جعفری افزود:غدیر تنها نام یک سرزمین نیست؛ یک تفکر است. غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر می‌دهد. بدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است. در این واقعه، پیامبر اسلام صلی‌ الله‌ علیه‌ و ‌آله مهم‌ترین مأموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند؛ مأموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت حضرت بود، و کوتاهی در مورد آن، به از بین رفتن زحمات چندین ساله ایشان می‌انجامید؛ چنان که خداوندمتعالی درآیه ۶۷ سوره مائده می‌فرماید: «هان ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، تبلیغ کن و اگر چنان نکنی، پیام و رسالت او را انجام نداده‌ای وخداوند تو را از مردم حفظ می‌فرماید».

 

چهارمحالی به احادیثی درباره غدیر اشاره کرد و گفت:رسول خدا (ص) فرمود: «روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است، و آن روزی است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علی بن ابی‌طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل، و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دین آنان قرار داد».امام صادق علیه السلام از پدر بزرگوارش حضرت باقرالعلوم علیه السلام نقل کرد که فرمود: «شیطان چهار بار ناله نومیدی سر داد؛ روزی که مورد لعن خدا قرار گرفت، روزی که از آسمان به زمین هبوط کرد، روزی که پیامبر اسلام ص به پیامبری مبعوث شد، و روز عید غدیر خم».

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید حسین جعفری در پایان بیان کرد: البته شیعیان اعتقاد دارند پیامبر اسلام (ص) غیراز غدیر در مواضع دیگری چون یوم الدار و ماجرای جنگ تبوک و حدیث منزلت به جانشینی علی بن ابی طالب (ع) اشاره و تاکید کرده اند، اما وجه تمایز غدیر با سایر مواضع اخذ بیعت از ۱۲۰هزارنفر حاضر در مناسک حج و بعد از آن در غدیر بود، بیعتی که به طور رسمی بر جانشینی علی (ع) گرفته شد. 

 

 

پایان پیام/ 704