مجالس سوگواری امام حسین(ع) را تعطیل نکنید

مجالس سوگواری امام حسین(ع) را تعطیل نکنید

تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
استاد حوزه علمیه گفت: نباید مجالس سوگواری امام حسین(ع) تعطیل شود، در این شرایط از مراسم‌های خانگی با جمعیت کم غافل نشوید.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «سید حسین مؤمنی» شامگاه شنبه ۲۵ مرداد در مراسمی که در هیات سیدالساجدین(ع) برگزار شد و با استناد به روایتی از امام رضا(ع) گفت: آیه مباهله یکی از بهترین آیاتی است که بر امامت امیرمومنان امام علی(ع) دلالت دارد.

 

استاد حوزه علمیه درباره پیشینه تاریخی مساله مباهله، عنوان کرد: مسیحیان نجران در سرزمینی وسیع و پردرآمد زندگی می‌کردند، پیامبر اسلام(ص) طبق منطق و استدلال و با ارسال نامه آنها را به گفتگو دعوت کردند که بتوانند افزون بر حفظ باورهای اعتقادی خودشان تحت تکفل حکومت اسلامی قرار داشته باشند.

وی افزود: مسیحیان مجران این پیشنهاد پیامبر(ص) را نپذیرفتند و آماده مباهله شدند اما وقتی مشاهده کردند که پیامبر(ص) به همراه عزیزان خود پنج‌تن آل‌عبا در مباهله حاضر شده است به حق بودن ایشان پی بردند و پیشنهاد گفتگو و پرداخت جزیه را پذیرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان اینکه آیه مباهله برتری پنج‌تن آل عبا را ثابت می‌کند، اظهار کرد: در هستی هیچ کس بهتر از پنج تن آل عبا نیست خداوند آنها را بهترین مخلوقات خود قرار داده است.

استاد حوزه علمیه با استناد به آیه ۵۵ سوره مائده، بیان کرد: در این آیه از قرآن کریم به امامت و ولایت امیرمومنان امام علی(ع) اشاره دارد، شان نزول این آیه تنها درباره امیرمومنان امام علی(ع) است که در مسجد انگشتری خود را هنگام نماز به سائلی عطا کردند.

وی درباره شان نزول آیه هل اتی ابراز کرد: امیرمومنان امام علی(ع) به همراه حضرت زهرا(س) و حسنین در حالی سه شب غذای افطاری خود را به یتیم، اسیر و مسکین عطا کردند که سه روز متوالی روزه گرفته بودند و جز آن طعام چیزی برای خوردن نداشتند، آنها سه روز متولی خود گرسنه ماندند که در راه خدا ایثار کنند، به همین دلیل خداوند آیه هل اتی  در شان آنها بر پیامبر(ص) نازل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی در پایان با بیان اینکه نباید مجالس سوگواری امام حسین(ع) تعطیل شود، خاطرنشان کرد: در کنار رعایت پرتکل‌های بهداشتی هرکس به هر میزان توان دارد برای بزرگداشت مراسم سوگواری امام حسین(ع) کاری انجام دهد به خصوص در این شرایط از مراسم‌های خانگی با جمعیت کم غافل نشوید.

 

پایان پیام/ 487