از اشک شوق نمازگزاران الجزایری برای بازگشایی مساجد تا گشایش مسجد جامع «سرینگر»

از اشک شوق نمازگزاران الجزایری برای بازگشایی مساجد تا گشایش مسجد جامع «سرینگر»

تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
گشایش مسجد جامع «سرینگر»، اشک شوق نمازگزاران الجزایری برای بازگشایی مساجد و تلاش برای درج مسجد جامع «هرات» در فهرست میراث فرهنگی جهان ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۷ مرداد ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در ۲۷ مرداد ماه:

 

اشک شوق نمازگزاران الجزایری با بازگشایی مساجد

 

 

 

به نقل از «الاذاعه الجزائریه»، با بازگشایی تدریجی مساجد از روز شنبه (25 مرداد ماه) در الجزایر، نمازگزاران اشک شوق ریختند.

 

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا درهای مساجد الجزایر پنج ماه بسته بود.

 

نمازگزاران در مساجد سجده شکر به جای آورده و برای رفع بلا از مردم جهان دعا کردند.

 

مساجد الجزایر با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی بازگشایی شدند.

 

«عیسی بلخضر»، مشاور رئیس جمهوری در جمعیت های دینی الجزایر گفت: رعایت نکات بهداشتی از انتقال ویروس کرونا در مساجد جلوگیری می کند.

 

وی از مسئولان مساجد خواست با ظرفیت کمتر درهای مساجد را باز کنند و حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند.

 

دولت الجزایر اعلام کرده بود که مساجد این کشور از روز شنبه (۲۵ مردادماه) به روی نمازگزاران گشوده خواهد شد.

 

بنابراین گزارش، استانداران الجزایر مسئولیت بازگشایی تدریجی مساجد را بر عهده دارند.

 

ورود بانوان و کودکان زیر ۱۵ سال و همچنین افراد بیمار به مساجد همچنان ممنوع است و سالن‌های مساجد و کلاس‌های قرآن نیز بسته خواهد ماند.

 

پوشش ماسک، رعایت فاصله یک و نیم متر از دیگران و همراه داشتن سجاده شخصی نیز از شروط حضور نمازگزاران در مساجد است.

 

مسجد جامع «سرینگر» از فردا باز می شود

 

 

به نقل از « indiatimes»، مسجد جامع «سرینگر» کشمیر که از روز 23 مارس به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود از فردا (سه شنبه 28 مرداد) درهای خود را به روی نمازگزاران می گشاید.

 

انجمن اوقاف کشمیر با اعلام این خبر گفت: مسجد جامع سرینگر با رعایت کامل اصول بهداشتی به روی نمازگزاران باز می شود و نمازهای جماعت  و جمعه در آن برگزار خواهد شد.

 

مدیریت مسجد جامع سرینگر در بیانیه ای اعلام کرد که نمازگزاران باید محتاط باشند و خود را ملزم به پیروی از دستورالعمل های کارشناسان بخش بهداشت کنند.

 

مدیریت مسجد از کودکان و افراد سالخورده درخواست کرد تا اطلاع ثانوی به مسجد نروند و از دیگر نمازگزاران هم خواست تا از دست دادن خودداری کنند و هیچ گونه تماس فیزیکی با هم نداشته باشند.

 

همچنین از افرادی که می خواهند برای برگزاری نماز جماعت به مساجد بروند درخواست شده است تا حتما از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

 

وضو گرفتن در مسجد جامع «سرینگر» هم ممنوع شده است و همه نمازگزاران باید در خانه وضو بگیرند و سپس به مسجد بیایند.

 

نمازگزاران ملزم شده اند تا سجاده و قرآن همراه خود از خانه بیاورند و از سجاده ها و قرآن های مشترک در مسجد استفاده نکنند.

 

کرونا مساجد جنوب تونس را به تعطیلی کشاند

 

 

 

به نقل از «مرصد مینا»، مسئولان ایالت «قابس» در جنوب تونس اعلام کردند: کمیته مقابله با حوادث در نشست خود برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از تعطیلی مساجد و ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی تا اطلاع ثانوی خبر داد.

 

این اقدام با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است. کمیته مقابله با حوادث تصمیم به تعطیلی مساجد مناطق «الحامه» و «الحامه غربی» در ایالت قابس گرفت.

 

ریاست جمهوری تونس نیز اعلام کرد: بالگردهای نظامی تیم های پزشکی را به بیمارستان صحرایی آماده شده برای بیماران کرونایی انتقال می دهند.

 

بنابراین گزارش، در روز جمعه گذشته، 85 نفر در این ایالت به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

 

مساجد تونس بعد از سه ماه تعطیلی از سیزدهم خردادماه بازگشایی شدند  و نمازگزاران به دستورالعمل‌های وزارت امور دینی کشور از جمله استفاده از سجاده‌های شخصی و زدن ماسک ملزم هستند.

 

وضوخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی مساجد در دیگر ایالت های تونس همچنان بسته است و مکان قرارگرفتن هر نمازگزار نیز با علامت‌های ویژه و با هدف حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی مشخص شده است.

 

وزارت امور دینی تونس در پایان تیر ماه نیز اعلام کرد: فعالیت‌های آموزشی مساجد اعم از آموزش دروس دینی و قرائت قرآن در مساجد به مدت ۲۰ دقیقه در هر جلسه از سر گرفته می ‌شود.

 

اقدامات اولیه برای درج مسجد جامع «هرات» در فهرست میراث فرهنگی جهان

 

 

 

 

به نقل از «باختر نیوز»، محمد طاهر زهیر، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، در دیدار با مقامات محلی هرات اعلام کرد: اقدامات اولیه برای درج مسجد جامع هرات در فهرست میراث فرهنگی جهان انجام شده است.

 

زهیر با اشار به توجه وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به حفظ میراث فرهنگی کشور، اظهار کرد: سفر وزیر به استان غربی هرات با هدف بررسی وضعیت مراکز فرهنگی صورت گرفته است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: هرات به عنوان یکی از مهم ترین مراکز فرهنگی و هنری در افغانستان به شمار می رود و نقش مهمی  در تولید فرهنگ، هنر و اندیشه اسلامی داشته است.

 

در همین راستا، غلام داود هاشمی، از مسئولان استانداری هرات، از وزارت اطلاعات و فرهنگ  افغانستان خواست در جهت تقویت فرهنگ این کشور، بناهای تاریخی، مناره‌های مساجد هرات و مجموعه های باستانی آن را مرمت کند و همچنین آثار تاریخی در دیگر شهرهای این استان را نیز مرمت کند.

 

مسجد جامع هرات در غرب افغانستان واقع شده است و از قدیمی ‌ترین و بزرگ ترین مساجد هرات است.

 

این مسجد در زمینی به مساحت 46 هزار و 760 مترمربع بنا شده است.

 

این مسجد دارای یک منبر سنگی، کتابخانه ای با چهار هزار جلد کتاب و یک وضوخانه است که در زیباترین محل شهر قدیم هرات واقع شده است و برای  ۱۰۰ هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

 

احضار معاون رئیس نگهبانان مسجدالاقصی به مرکز بازجویی رژیم صهیونیستی

 

 

 

 

به نقل از «مرکز اطلاع رسانی فلسطین عربی»، منابع فلسطینی گزارش دادند: نظامیان رژیم صهیونیستی بعد از ظهر یکشنبه (26 مرداد ماه) «عنتر بدران»، معاون رئیس نگهبانان مسجدالاقصی را برای بازجویی به مرکز تحقیق «قشله» در قدس اشغالی احضار کردند.

 

این منابع افزودند: معاون رئیس نگهبانان مسجدالاقصی به دلیل جلوگیری از حمله شهرک نشینان به مسجدالاقصی به مرکز بازجویی احضار شده است.

 

اخیرا نیز دادگاه رژیم صهیونیستی دستور تخریب منزل دو طبقه «فادی علیان» محافظ مسجدالاقصی را صادر کرد.

 

فادی علیان بیش از ده سال است که با برادرش در این خانه ساکن هستند.

 

مقامات صهیونیستی همچنین «مهند الانصاری»، یک محافظ دیگر مسجدالاقصی را به مدت چهار ماه از ورود به این مسجد منع کرده  و از او بازجویی می کنند.

 

مقامات صهیونیستی از ورود «رجائی الترهی» یکی از محافظان مسجدالاقصی به این مسجد به مدت چهار ماه جلوگیری کردند. زیرا الترهی  از ورود یک سرباز اسرائیلی با کفش به مصلای «باب الرحمه» جلوگیری کرده بود.

 

صهیونیست ها با هدف جلوگیری از حمایت مسلمانان از مسجدالاقصی، اقدام به بازداشت و تبعید خطبای مسجدالاقصی و محافظان آن می کنند.

 

رژیم صهیونیستی حملات خود علیه محافظان و نگهبانان مسجدالاقصی را افزایش داده است.

 

پایان پیام/ 9